رژه مجدد مانکن های با حجاب در پایتخت مد آمریکا

هفته مد نیویورک هم صحنه مخالفت با سیاست مهاجرتی ترامپ شد

رژه مجدد مانکن های با حجاب در پایتخت مد آمریکا

حتی مد و سینما نیز به آوردگاهی برای اعتراض جهانی به سیاست های نژاد پرستانه و ضد مهاجرتی دونالد ترامپ تبدیل شده است.

همین چند وقت پیش بود که برای نخستین بار در تاریخ هفته های مد و لباس جهان، شاهد رژه مانکن هایی با حجاب و پوشش کامل در هفته مد نیویورک بودیم. آن ها جدید ترین طرح های انیسا حسبیان، طراح معروف مسلمان مقیم آمریکا را در معرض دید عاشقان دنیای فشن و رسانه های جهان قرار دادند.

این رویداد با بازتاب های گسترده ای در رسانه های جهان همراه شد و تحلیل های مختلفی نیز از سوی معروف ترین مجلات دنیای مد و لباس در برگزاری متفاوت این مراسم ارائه گردید. هفته مد در  شهر نیویورک که پایتخت مد ایالات متحده آمریکا به شمار می رود، تنها مراسمی برای مانکن های خوش استایل قد بلند و نمایش جدید ترین دستاورد طراحان مزون های شرق و غرب نیست.

این مراسم در سال های اخیر، به محفلی برای نمایش اعتراضات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در قالب رسانه ای به نام مد و لباس تبدیل شده. امسال نیز در هفته مد فوریه ۲۰۱۷ میلادی، شاهد بروز جریانات اعتراضی اجتماعی به برخی مسائل مربوط به زنان در این کشور بودیم.

در شهریور ۹۵، شاهد رژه یک مدل قربانی اسید پاشی در هندوستان بودیم. این دختر با صورتی که جراحی پلاستیک  شده بود، در کت والک استیج حاضر شد و ابراز امیدواری کرد دخترانی که قربانی خشونت می شوند، بتوانند به دامن جامعه و فعالیت های عادی باز گردند.

سرویس هنری روزیاتو برای بررسی رژه مجدد مانکن های با حجاب در هفته مد نیویورک، نگاهی داشته به آنچه در مراسم فوریه گذشت. در ادامه، با جدید ترین آثار انیسا حسبیان طراح لباس های با حجاب بانوان در هفته های مد، آشنا می شویم.

داستان هفته مد نیویورک

هفته های مد، یک رسانه تمام عیار برای معرفی جدید ترین طرح ها و نقش های اساتید مزون های مد و لباس شرق و غرب است؛ جایی که با رژه مانکن های مرد و زن خوش استایل که سال ها برای قدم زدن بر روی استیج های لوکس هفته های مد، تلاش کرده اند، شاهد نمایش خلاقیت های طراحی خیاطان و طراحان کلکسیون های مد و لباس هستیم. دنیای پر طرفدار و رنگارنگ مد و لباس، ابزار تبلیغاتی فوق العاده ای برای برندها و محفلی برای معرفی نوآوران دنیای مد و لباس به شمار می رود.

mod1
دو مدل مهاجر اهل سنگال و نپال در هفته مد نیویورک ۲۰۱۷ میلادی که لباس هایی با طرح انیسا حسبیان را به نمایش گذاشتند.

از نیمه دوم قرن بیستم میلادی به این سو، هفته های مد با پشتیبانی اطلاعاتی مجلات پر زرق و برقی که تصاویر سلبریتی های دنیای ورزش، هنر و سیاست را با لباس ها، جواهرات و استایل گوناگون، روی جلد خود منتشر می کردند، سمت و سوی جدیدی پیدا کرد و روز به روز شمار طرفدارانش افزایش یافت.

اکنون، حتی برخی از بزرگان صنعت جهان مانند مرسدس بنز آلمان، از طریق جادوی مد و لباس در هفته های مد، به توسعه برندینگ خود در سراسر جهان اقدام می کنند. این تنها هفته های مد و فعالیت های تجاری و تبلیغاتی صنایع غیر مرتبط با دنیای رنگارنگ فشن نیست که از این بستر، درآمدهای بسیاری به جیب می زند.

دنیای فشن بلاگرها (FASHION BLOGGER)، با استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، شیوه نوینی در معرفی طرح ها و تئوری های جدید و جذاب را در اختیار طرفداران دو آتیشه دنیای فشن قرار می دهند. با جادوی اینستاگرام و شبکه های اجتماعی، اکنون شاهد تولد فشن بلاگرهایی هستیم که ایده ها و نوآوری های آنها در معرفی روزانه مد و لباس، مخاطبانی بیش از هفته های مد در سراسر جهان دارد.

mod2
مدل سوییسی-آفریقایی مسلمان در هفته مد نیویورک ۲۰۱۷.

بلاگرهایی که با دنیای رنگارنگ مد، طرح ها و نقش های متفاوتی را برای قشرهای مختلف سنی در اقصی نقاط جهان معرفی می کنند و خود، یک سلبریتی تمام عیار در دنیای مد مجازی هستند. برخی از این فشن بلاگرها، معروفیتی بیش از بزرگان مد و لباس جهان داشته و درآمدهای چند صد هزار دلاری از کانال و صفحه خود بدست می آورند.

mod5
مدل مهاجر آفریقایی تبار مسلمان در هفته مد نیویورک ۲۰۱۷.

در جهان، هفته های مد برلین، نیویورک، لندن، استکهلم و میلان، اهمیت ویژه ای دارند و عاشقان دنیای رنگارنگ مد و لباس، معمولا به رویدادهایی که در شهرهای فوق الذکر برگزار می شود، توجه ویژه ای می کنند. معمولا خروجی هفته های مد، روی ویترین لوکس ترین برندهای شرق و غرب جهان قرار می گیرد و الهام بخش بسیاری از طراحان و دانشجویان و فعالان این عرصه برای تداوم فعالیت می شود.

حجاب در هفته مد نیویورک

فوریه ۲۰۱۷ میلادی، بار دیگر حجاب وارد دنیای مد و لباس نیویورک شد. انیسا حسبیان، طراح لباس مسلمان اندونزیایی که کشورش بزرگ ترین جمعیت مسلمان جهان را در اختیار دارد، امسال نیز، هفته مد را با طرح های خود شگفت زده کرد.

mod3
نمایش مدل های مسلمان و مهاجر با طرح هایی از انیسا حسبیان در هفته مد نیویورک ۲۰۱۷ میلادی.

او نخستین طراح مد مسلمان است که توانسته با تلفیقی از طراحی مدرن و سبک پوشش اسلامی، در رویداد مهم هفته مد نیویورک، حضور پیدا کند. او سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی نیز لباس های بهاره و تابستانه پوشیده خود را به نمایش عموم گذاشت که با استقبال جهانی همراه شد.

انیسا نشان داد که لباس بانوان مسلمان نیز می تواند در عین پوشیدگی و رعایت الزاماتی که بانوان مسلمان در لباس ها به دنبال آن هستند، زیبا، جذاب و الهام بخش باشد؛ به گونه ای که نظر بانوان غیر مسلمان را نیز به سمت خود جلب نماید.

گرایش انیسا در طراحی لباس هایی با پوشش اسلامی در هفته های مد نشان می دهد که برخی از کمپانی های بزرگ مد و لباس، نسبت به ارائه طرح های با حجاب در جدید ترین طراحی های خود، ابراز علاقه کرده اند تا طیف مخاطبانشان را از زنان غیر مسلمان، به مسلمان نیز گسترش دهند.

mod4
طرح لباس های پوشیده انیسا حسبیان در هفته مد فوریه ۲۰۱۷ نیویورک.

انیسا، نخستین طراحی است که پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ایالات متحده، نمایش مانکن های با حجاب را روی استیج هفته مد نیویورک در سال ۲۰۱۷ هدایت کرد. در واقع پس از برگزاری این انتخابات که با روی کار آمدن دونالد ترامپ همراه شد، موجی از مخالفت ها به خصوص در میان بانوان این کشور به واسطه آنچه خشونت و تبعیض آشکار ترامپ علیه زنان نامیده می شد، به راه افتاد.

MOD21
تصویر ایندکس وب سایت انیسا حسبیان.

بانوان آمریکایی با راه اندازی کمپین هایی در فضای واقعی و فضای مجازی، مخالفت خود را از انتخاب ترامپ، به شیوه های مختلفی نشان دادند. موج مخالفت ها با ترامپ فقط به دنیای سیاست مرتبط نبود، بلکه برخی از طراحان مطرح دنیای مد و لباس، از طراحی لباس برای ملانیا ترامپ، همسر مانکن رئیس جمهور آمریکا نیز خودداری کردند.

انیسا نیز در مراسم هفته مد نیویورک فوریه، تلاش کرد تا در راستای اعتراض به سیاست های مهاجرتی و خشونت گرای ترامپ علیه مسلمانان و زنان، نمایشی از لباس های خود را با اجرای مدل هایی که همگی مهاجر بودند، برگزار کند؛ آن هم با نمایشی از لباس های پوشیده که با پوشش کامل اسلامی و روسری سرمه ای رنگ، کت والک سرد نیویورک را داغ تر از قبل کردند.

mod5

وی به خبرگزاری AFP‌ گفت که دلیل حضورش در مراسم امسال، ارائه صدای زیبایی از زنان مسلمان، صلح و ارزش های جهانی است که دنیای مد می تواند ارائه دهد.

او قبلا به نشریه معروف Elle نیز گفته بود که برای وی، دنیای مد، یک دنیای گسترده محسوب می گردد و علاقه ای ندارد که در این دنیا،‌ تبعیض قائل شود. او اظهار داشت که این نمایش، فرصتی برای نشان دادن زیبایی های اسلام به جهان به خصوص علاقمندان دنیای فشن است.

انیسا در گفتگو با نشریه Elle بر این نکته تایید کرد که هر کسی، باید فرصت داشته باشد تا توانایی های خود را اثبات کند. “همه مهاجران بد نیستند و ما ثابت کردیم که مهاجرین، نه تنها انسانی هایی خوب و زیبا هستند، بلکه در مواردی زیادی به توسعه آمریکا کمک کرده اند.”

mo6

جالب است بدانید، مدل هایی که برای نمایش جدید ترین طرح های انیسا حسبیان انتخاب شده بودند نیز در کانون توجه رسانه های غربی قرار گرفتند. یکی از آن ها که مدل سوییسی و آفریقایی مسلمان بود، به رسانه ها گفت که قوانین ناعادلانه ای که برای مسلمانان توسط دولت دونالد ترامپ وضع شده، ناراحت کننده است و نباید دین را به مقوله مهاجرت نسبت داد.

حسبیان، طراح اندونزیایی امیدوار است که بتواند با این حرکت، با استفاده از رسانه هفته مد نیویورک به همگان ثابت کند که زنان مسلمان و با حجاب کامل نیز می توانند شیک و با مد روز همراه شوند. به عقیده او، مد و لباس یکی از راهکارهای اثربخش و مفید برای نشان دادن ارزش های اجتماعی و انسانی به ملت های مختلف جهان است.

وی علاوه بر اندونزی، در مالزی، ترکیه و ابوظبی نیز مزون خود را راه اندازی کرده. او مشتریان بسیاری دارد و لباس های فاخر و گران قیمت مخصوص بانوان مسلمان را عرضه می نماید. چیارا ساری، معاونت کنسول اندونزیایی های مقیم آمریکا که با حجاب در مراسم امسال حضور پیدا کرده بود، حجاب را برند انیسا حسبیان دانست.

MOD22
تصویر ایندکس درگاه شرکت دانا دونوفری.

ترندهای هفته مد امسال

هفته مد نیویورک با حضور بیش از ۷۰ طراح لباس های پاییزی-زمستانه از نهم تا شانزدهم فوریه در شهر نیویورک برگزار شد. به گزارش نیویورک تایمز، این مراسم با نمایش لباس های مجموعه «NICOLAS K» آغاز گشت.

نیکلاس کونز طراح این مجموعه، درباره ویژگی این آثار گفته بود: “ما از هیپ هاپ های دهه نود الهام گرفتیم که به تنوع قومیتی و فعالیت جمعی می پرداخت.” در این میان گروه پلنگ سیاه در هیپ هاپ یک حضور چشمگیر داشت.

استفاده از رنگ های متالیک یکی از ویژگی های اصلی این مجموعه به شمار می آید. تاداشی شوجی، طراح ژاپنی تبار نیز از عناصر صلح و آرامش دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی در ژاپن الهام گرفته بود و آثارش با استقبال حضار همراه شد.  او برای این منظور از پارچه های مخملین، براق و همچنین عنصر کت زنانه بهره گرفت.

تاداشی شوجی در آغاز یک نقاش بود که در دهه ۷۰ میلادی به آمریکا مهاجرت کرد. کارهای وی به تنوع فرهنگی و قومی توجه دارد. شرکت ایتالیایی پرلا نیز در این دوره طرح های تازه خود را با الهام از نقاشی های رنسانس، امپرسیونیست و آثار پست مدرن به نمایش گذاشت. این شرکت در سال ۱۹۵۴ توسط آدا مزوتی پایه گذاری شد.

mod7

mod8

mod9

mod10

mod11

mod12

اینستاگردی با انیسا حسبیان

جدید ترین اینستانوشته های این طراح لباس مسلمان اندونزیایی را به مناسبت هفته مد نیویورک در فوریه ۲۰۱۷ در ادامه مرور می کنیم. او با بیش از ۲۹۰۰ پست، اکنون ۱۷۳ هزار مخاطب دارد و یکی از فشن بلاگرهای معروف دنیای مد به شمار می رود.

mod13
طرح های جدید و رنگارنگ انیسا برای زنان اندونزی که جدید ترین پست وی در اینستاگرام است.
mod14
چیدمانی با لباس آبی بلند فاخر انیسا که در فوریه ۲۰۱۷ رونمایی شد.
mod15
لباس و آرایشی که انیسا اخیرا منتشر کرد و بارداری خود را در ماه پنجم به اطلاع هوادارانش رساند.
mod16
تیپ خاص انیسا در حال مطالعه کتابی مذهبی در نیویورک.
mod17
لباس قرمز رنگ انیسا که با بوت و کیف چرمی مشکی ظریف کاری شده ست کرده است.
mod18
تیپ جدید انیسا در جریان سفر به هلند: “جایی که شما ایستاده اید مهم نیست، جهتی که در حال حرکت هستید، اهمیت دارد.”
mod19
تیپ انیسا در جریان مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی در نیویورک.
mod20
تیپ خاص انیسا در فروشگاهش در نیویورک؛ گالری مد اندونزی.

شما می توانید طرح های جدید انیسا را در وب سایت ایشان مشاهده کنید.

منبع: ELLE ، Alaraby ، Euro News
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • راحله اسفند ۱۵, ۱۳۹۵

    طرح های انیسا فوق العاده است

  • محراب اسفند ۱۵, ۱۳۹۵

    به نظر من کار قشنگیه. الان هفته های مد هم داره سیاسی میشه. عین همین رویه در لندن هم هست. ترامپ فقط مونده فوتبال رو سیاسی بکنه 🙂 انیسا لباسهایی که طراحی میکنه خیلی گرونه. در توان عموم نیست

  • ارمغان اسفند ۱۵, ۱۳۹۵

    مقاله عالی بود. سپاس بابت مطالب جالب و به روز شما

  • ارمغان اسفند ۱۵, ۱۳۹۵

    مطلب بسیار عالی نو و جالب بود

  • سمانه اسفند ۱, ۱۳۹۶

    سلام من دوست دارم لباسهای باحجاب هندی رو تبلیغ کنم. دوست دارم منم مانکن مدل باشم. من شیعه و چادری هستم. شما برند معروف هندی میشناسید شرایطمو قبول کنند زن باحجاب بخوان به من کمک میکنید؟

    • علی زمانی اسفند ۱, ۱۳۹۶

      سلام
      در این زمینه ما نمیتوانیم کمک کنیم. از طریق اینستاگرام، برندهای هندی را بررسی کرده و با ادمین ها کانکت کنید.