عکسی چالش بر انگیز؛ توت فرنگی هایی که قرمز نیستند ولی قرمز دیده می شوند

عکسی چالش بر انگیز؛ توت فرنگی هایی که قرمز نیستند ولی قرمز دیده می شوند

هر روز شاهد آن هستیم که در فضای اینترنت عکس هایی در زمینه توهم های بصری و خطای دید منتشر می شوند و ذهن مخاطبان را به چالش می کشند. این بار نیز تصویری در همین زمینه پر مخاطب شده، با این تفاوت که مورد جدید بسیار گیج کننده است.

«آکیوشی کیتائوکا» روانشناس تجربی و استاد دانشگاه ژاپنی، تصویری از توت فرنگی های قرمز روی یک تارت را منتشر کرده و به نظر می رسد یک لایه آبی رنگ روی عکس قرار گرفته، اما واقعیت چیز دیگری است.

3DD395F100000578-4269980-image-a-8_1488344394954

باید به شما بگوییم که حتی یک پیکسل قرمز نیز در عکس بالا وجود ندارد. خطای دید توت فرنگی معمولا با استفاده از دو رنگ شکل می گیرد، اما این تصویر تماما از پیکسل های فیروزه ای تشکیل شده است و میوه ها قرمز رنگ به نظر می رسند. «بویل کانوی» متخصص در زمینه ادراک بصری اظهار داشته که این عکس مثال مناسبی برای سیستم اصلاح رنگ مغز هنگام مواجهه با اشیای فیلتر شده با نورهای مختلف است.

وی در ادامه می گوید: “اگر تصور کنید که در زیر آسمان در حال قدم زدن هستید، رنگ آبی آن باعث می شود که در دیدن برخی چیزها دچار آلودگی رنگی شوید. اگر زیر آسمان یک سیب قرمز به همراه داشته باشید، طول موج های آبی بیشتری وارد چشم شما می شوند.”

“اگر سیب را بدون پیش زمینه قبلی زیر نور لامپ های رشته ای یا فلورسنت قرار دهید، رنگدانه های آن همان گونه که هستند به نظر می رسند، اما به علت آن که محتوای طیفی منبع نور تفاوت دارد، طیف ورودی به چشم شما که شیء را منعکس می کند، متفاوت است.”

کاربران توییتر نیز با جدا سازی رنگ های به ظاهر قرمز و قرار دادن آن ها در پس زمینه ای سفید، تایید کردند که هیچ پیکسل قرمزی در عکس وجود ندارد.

این نخستین بار نیست که پروفسور ژاپنی چنین عکس هایی را در جساب توییترش به اشتراک می گذارد. وی قبلا نیز تصویر گل هایی را منتشر کرده بود که با خیره شدن به آن ها، گمان می کردید که در حال رشد هستند. چرخ های در حال حرکت و جعبه های نارنجی رنگ به ظاهر آبی، از دیگر خلاقیت های آقای کیتائوکا به شمار می روند. به هر حال تمام مسائل مورد بحث به خاطر آن است که مغز خودش را با نور تطبیق می دهد.

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • poyan ahmadi اسفند ۱۵, ۱۳۹۵

    من که هیج جای اینو قرمز نمی بینم کجاش قرمزه من هر جوری راستش کردم چپش کردم هیچ جوری قرمز نیست خاکستری دیگه شما واقعا خودتون اینو قرمز دیدید؟؟؟

  • احمدحسین شهریور ۳۰, ۱۳۹۷

    من قرمز نمی بینمش فقط خاکستری و آبی