سه راهکار علمی برای اینکه خشم و عصبانیت خود را مهار کنید

سه راهکار علمی برای اینکه خشم و عصبانیت خود را مهار کنید

گاهی پیش می آید که درست در چند سانتیمتری صورت شما فردی شروع به فریاد زدن می کند. شما هم دوست دارید در همان زمان و از شدت عصبانیت از نوع برخورد آن فرد همان کار را انجام دهید. اما خوب می دانید که انجام این کار برای هیچ کدام از شما موثر نخواهد بود.

از دیدگاه علمی و با بررسی های علوم وابسته به اعصاب، عکس العمل های درست و نادرست در این ارتباط طی پژوهش هایی به چالش گذاشته شده است.

ما هم در ادامه این نوشته شما را با روش هایی که می توانند به فرو نشاندن خشم تان کمک کنند و موجبات شادی و رضایت بیشتر شما از زندگی را فراهم آوردند با هم مورد مرور خواهیم کرد.

لازم است بدانید که آنچه به شما در این راه کمک خواهد کرد و بدان ها پرداخته خواهد شد، از دیدگاه علمی مورد تایید قرار گرفته اند. این موارد را با هم مرور می کنیم:

۱- فرو خوردن احساسات به ندرت مفید واقع می شود

در حالی که دندان های خود را به هم فشار می دهید، خواهید گفت که “حالم خوب است.”

خبر خوب این است که این فرونشاندن خشم می تواند بسیار کارآمد باشد چرا که زمانی که بر روی احساسات خود کار می کنید، سبب قوی تر شدن آنها می شوید.

مطالعات نشان داده است افرادی که اعضای خانواده خود را از دست داده اند و تلاش می کنند از احساس اندوه پرهیز کنند، زمان بیشتری طول می کشد تا با غم از دست دادن فرد مورد نظر کنار بیایند. یا زمانی که تلاش می کنید جلوی گریه کردن خود را بگیرید، با این کار احساس بهتری را تجربه نخواهید کرد.

فرقی نمی کند که به چه دلیل احساس ناراحتی و خشم می کنید، این خشم از هر نوعی که باشد می تواند مخرب باشد. با خشم احساسات مثبت شما کمرنگ تر می شود. میزان استرس افزایش پیدا می کند و بخشی از مغز به نام «آمیگدال» که مسئول کنترل احساسات است، بیش از اندازه به کار گرفته می شود.

نکته بسیار جالب در مورد فروخوردن احساس این است که زمانی که حسی چون غم را فرو می نشانید، در مواجه با فرد عصبانی نیز، نتیجه بدتری خواهد گرفت.

شما احساسات خود را فرو می نشانید و فشار خون فرد مقابل را با این کار افزایش خواهید داد. با گذشت زمان چنین راهکاری می تواند به سست شدن رابطه شما با وی نیز بیانجامد.

غلبه بر احساسات نیازمند اراده فراوانی است و اگر موفق به انجام این کار نشوید با گذشت زمان کنترل شما بر رفتارهای تان کاهش پیدا کرده و به همین دلیل هم بعد از عصبانیت از نوع برخورد خود پشیمان خواهید شد.

۲- فرونشاندن خشم با بیان احساسات

اگر از شدت عصبانیت به بالش خود ضربه می زنید. یا فریاد می زنید و به دوست تان یاوه گویی می کنید، هیچ کدام از اینها راهکار درستی به شمار نمی آیند.

چنین راهکارهایی برای کاهش میزان عصبانیت می تواند خشم شما را بیشتر هم کند. راهکار درست این است که در مورد احساس تان با دیگران صحبت های سازنده ای داشته باشید.

اگر حواس خود را از آن موضوع که باعث خشم تان شده پرت کنید می تواند مفید باشد چرا که مغز شما منابع محدودی دارد. اینکه بتوانید به موضوع دیگری فکر کنید، می تواند به این معنا باشد که توانایی مغز شما برای باقی ماندن بر روی نکات منفی و بد کم است.

در این مورد یک پژوهش علمی به انجام رسیده و آن آزمایش معروف یک شیرینی است.

زمانی که یک کودک را در داخل یک اتاق و با یک تکه شیرینی تنها می گذارید اگر او در مقابل خوردن آن از خود مقاومت نشان دهد امتیاز بیشتری دریافت می کند و به عنوان جایزه یک تکه شیرینی خوشمزه دیگر هم دریافت می کند. کودکی که بتواند چنین کنترلی داشته باشد می تواند در زندگی هم موفقیت های بیشتری را کسب کند.

در واقع این آزمایش که بسیار هم مورد بررسی قرار گرفته به مقاومت کودک و مقابله او با وسوسه هایش اذعان دارد؛ همان چیزی که دائم به او می گفت آن تکه شیرینی را همین الان بخور.

در واقع پرت کردن حواس از چنین وسوسه هایی می تواند باعث موفقیت شود. مطالعات نشان می دهد گاهی می توان با برخی از مقوله های خنده دار، مانند خواندن یک آواز مضحک یا در آوردن یک شکلک، بازی کردن با دست و پا و مواردی این چنینی حواس خود از آن شیرینی را پرت کرد.

کاملا حق با شماست، بسیار دشوار است زمانی که فردی درست در مقابل صورت شما مشغول فریاد زدن است حواس خود را پرت کنید اما پژوهش ها نشان می دهد که با تمرین می توان این کار را نیز انجام داد.

۳- ارزیابی مجدد موقعیت پیش آمده

دوباره صحنه ای را که فردی در مقابل صورت شما در حال فریاد زدن است را به خاطر آورید. در آن زمان می خواهید شما هم فریاد کشیده و حتی مشتی به صورت او بزیند.

اما اگر به شما گفته شود آن فرد روز گذشته مادرش را از دست داده چطور؟ یا در حال جدا شدن از همسرش است و نتواسته حضانت فرزند خود را عهده دار شود چطور؟

احتمالا با دانستن این موضوع خشم شما به نوعی مهربانی و شفقت تبدیل خواهد شد. در چنین مواقعی چه چیزی تغییر پیدا کرده؟ موقعیت دقیقا همان است اما داستانی که شما در مورد اتفاق افتاده برای خود تعریف می کنید تفاوت هایی پیدا کرده است.

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده بهترین حالت این است که به ارزیابی مجدد وضعیت بپردازید. مثلا به خود بگویید: “این خشم و عصبانیت به من مربوط نمی شود و احتمالا آن فرد روز بدی را سپری کرده.”

زمانی که شما باور خود در مورد آن موقعیت را تغییر می دهید، مغز شما هم تغییراتی در عواطفی که احساس می کنید می دهد.

مطالعات نشان داده که در زمان هایی چون آزمون ها که اضطراب دارید تعبیر مجدد از آن وضعیت می تواند به شما کمک کند. با این کار چه اتفاقی در مغزتان می افتد؟

همان بخش مسئول کنترل احساسات به نام «آمیگدال» بیش از اندازه به کار گرفته نمی شود و آن اتفاقی که با فرو خوردن احساس برای تان رخ می دهد را سبب نمی شود و احساس آرامش خواهید کرد.

درست زمانی که به خود می گویید که آن فرد روز بدی را سپری کرده، احساسات مثبت در شما افزایش پیدا خواهد کرد.

تاثیرات اجتماعی چنین پدیده ای چیست؟ در میان افرادی که به ارزیابی های این چنینی در روابط اجتماعی خود می پردازند، ارتباط بهتری با دیگران دارند و دوستان شان هم در توافق بهتری با آنها قرار دارند و بر این موضوع صحه می گذارند.

زمانی که عصبانی می شوید شروع به گفتن جملاتی چون، “آنها می خواهند من در زندگی بدبخت و ناموفق باشم” را به خود می گویید.

این هم نوعی ارزیابی اما از نوع اشتباه آن است چرا که شما در حال گفتن داستانی به خود هستید که بدتر از واقعیت است. با این کار باعث افزایش عصبانیت و خشم خود خواهید شد. بنابراین از گفتن چنین جملاتی به خود پرهیز کنید.

با به کارگیری سه روش نام برده شده خواهید توانست مدیریت بهتری بر خشم خود داشته باشید. چنین کنترل هایی در مواقعی می تواند از یک خشونت خانگی جلوگیری به عمل آورد و تحمل وضعیت بسیار دشواری را برای تان ممکن سازد.

منبع: motto.time
بدون نظر

ورود