رفتارهای غیرحرفه ای در محل کار که باعث انزجار دیگران از شما می شوند

رفتارهای غیرحرفه ای در محل کار که باعث انزجار دیگران از شما می شوند

آیا تا کنون این احساس را داشته اید که یکی از همکاران یا رئیس تان از شما متنفر باشد؟

اگر پاسخ شما به این سئوال مثبت است، می تواند بدان معنا باشد که آنها اساسا افرادی هستند که با دیگران مخالف می کنند. یا اینکه ممکن است این خصوصیت به خود شما بازگردد.

گاهی این امکان وجود دارد که بدون آنکه آگاهی داشته باشید، کارهایی را در محل کار خود انجام دهید که غیرحرفه ای باشند. برخی از این عادات می توانند به نقض برخی از قوانین کاری و عدم احترام کافی به دیگران بیانجامند.

این امکان وجود دارد که کارهایی را انجام دهید که همکاران تان رضایت چندانی از انجام آنها نداشته باشند و در عین حال هم به شما چیزی نگویند.

به جای آنکه آنها این نکات را به شما یادآور شوند، با اندکی زمان گذاشتن و مطالعه ادامه این متن خواهید توانست با برخی از برخوردهای نادرست خود در محل کار آشنا شده و در صدد برطرف کردن آنها برآیید.

مواردی را که از شما فرد غیر حرفه ای می سازد را با بیان برخی از موارد و توضیحاتی در مورد آنها ادامه خواهیم داد. با ما همراه باشید:

4

دیر به محل کار رسیدن

«اورپزا راندال» از متخصصان رعایت آداب اجتماعی که نویسنده کتاب «آروغ زدن در اتاق رئیس ممنوع»، وقت شناسی را به چالش می کشد و توصیه می کند که همیشه سر کار به موقع حاضر شوید و آنچه از شما توقع می رود را انجام دهید.

در تمام جلسات حداقل ۱۰ دقیقه دیر حاضر شدن

زمانی که به جلسه ای دیر می رسید می تواند بدین معنا باشد که برای همکاران خود احترام کافی قائل نیستید. «ویکی اولیور» نویسنده کتاب «۳۰۱ پاسخ هوشمندانه به سئوالات دشوار مصاحبه» نیز بر حضور به موقع در جلسات کاری تاکید دارد.

راندال در این مورد می گوید: “منتظر نگه داشتن دیگران اساسا کار مودبانه ای نیست و می تواند نشانه خودخواهی افراد تلقی شود.”

در حالت سلامتی با محل کار تماس گرفتن و تظاهر به بیماری کردن

اولیور می گوید: “باید این را در نظر داشت که نیمی از زندگی، تظاهر است.” وی می گوید اطمینان داشته باشید که اگر دائم و تنها در طول چند هفته به محل کار خود زنگ بزنید و بگویید که بیمار هستید، ترفیع پیدا نخواهید کرد.

منفی گرایی و شکایت دائم

راندال می گوید تا آنجا که امکان دارد از به کار بردن عبارتی چون “این کار بی نتیجه است.”، “خیلی دشوار به نظر می رسد.” یا “نمی دانم باید از کجا شروع کنم.” جدا پرهیز کنید.

همچنین بیش از اندازه شکایت کردن می تواند اثر بدی در وجهه شما داشته باشد. راندال می گوید زمانی که دائم و با ورود به محل کار شروع به شکایت کردن می کنید این امر سبب خواهد شد که دیگران از شما فاصله بگیرند.

«رز مری هافنر»، یکی از متخصصان منابع انسانی در مصاحبه با «کریر بیلدر» می گوید، هیچ چیزی بدتر از در تماس بودن با انرژی های منفی نیست.

آمار حاصل از وب سایت فوق الذکر نشان داده که ۶۲ درصد از کارمندانی که رفتارهای منفی و بدبینانه دارند، هرگز در کار خود ترفیع نمی گیرند.

برای انجام هر وظیفه ای ۲۰ سئوالی به راه انداختن

متخصصانی چون الیور توصیه می کنند زمانی که وظیفه تازه ای به شما محول می شود، سئوال های احتمالی خود را جمع آوری کنید و آنها را به صورت منظم و مرتبط درآورید. هرگز پشت سر هم در مورد آن وظیفه سئوال های بی اساس نپرسید.

کثیف و نامرتب بودن

آنچه در اطراف شما وجود دارد بخشی از شخصیت شماست. بنابراین در محدوده ای که در محل کار به شما تعلق دارد نظم و ترتیب را رعایت کرده و در حریم دیگران مثلا در فضاهایی چون آشپزخانه نیز این موضوع را در نظر داشته باشید.

در غیر این صورت در هر جای آن دفتر که باشید از شما به عنوان یک فرد بی مسئولیت و خودخواه یاد می شود.

حواس پرتی در جلسات کاری

دلیل خاصی وجود دارد که در زمان رانندگی کردن و همزمان پیام فرستادن کاری غیرقانونی است. الیور نیز به نادرست بودن انجام دو کار همزمان اشاره دارد.

زمانی که در یک جلسه کاری حضور دارید و دائم ایمیل یا موبایل خود را چک می کنید، گشتی در صفحات اینترنت می زنید و یا سرتان به کارهای دیگری گرم است، افراد حاضر در جلسه کاری خصوصا رئیس تان متوجه خواهد شد که حواس تان پرت است و به مسئله مورد بحث هم اهمیتی نمی دهید.

متوقف کردن دیگران

راندال می گوید زمانی که صحبت دیگران را قطع می کنید، مودبانه رفتار نمی کنید چرا که به اندازه کافی صبر ندارید و امکان دارد که دیگران را نیز قضاوت کنید.

زمانی که می خواهید برای بدست آوردن چیزی زودتر آن را مطرح کنید با بیان بی موقع آن به طور کامل این احتمال را از دست خواهید داد.

همه چیز دان بودن

زمانی که یکی از همکاران تان در حال صحبت کردن یا نظر دادن راجع به موضوعی است و شما بخواهید او را تصحیح کنید و دائم از او ایراد بگیرد، به گفته راندال می تواند از عواملی باشد که دائم تعجب همکاران تان را بر می انگیزد.

پُز دادن

همه ما زمانی که اتفاق خوبی در زندگی برای مان افتاده باشد و یا موفقیتی را کسب کرده باشیم، دوست داریم آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم. راندال بر این باور است که در این مورد باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم:

  • لزومی ندارد که دائم و برای هر کسی که از کنارتان عبور می کند ماجرا را تعریف کنید.
  • جریان را آنقدر بلند تعریف نکنید که فردی که در حال شستن پنجره از بیرون آن است صدای شما را بشنود.
  • طوری که گویی شما بر دیگران برتری دارید جریان را بازگو نکنید.
  • هرگز عدم موفقیت آنها را به خودشان یاددآوری نکنید.
  • زمانی که به شما تبریک گفته می شود حتما تشکر کنید.
  • جریان را با آب و تاب بیش از اندازه تعریف نکنید.
  • اندکی از خود فروتنی نشان دهید.

آرایش کردن پشت میز کار

الیور می گوید، این کار در اغلب موارد مورد پسند دیگران واقع نمی شود. زمانی که احتیاج به تجدید آرایش دارید برای انجام این کار به دستشویی بروید.

عدم رعایت بهداشت عمومی

راندال می گوید زمانی که در محل کار خود راه می روید در حالی که بهداشت عمومی را رعایت نکرده اید به دیگران این پیام را می دهید که من به هیچ چیزی اهمیت نمی دهم.

اگر هم رئیس تان بخواهد شما را در موقعیت شغلی تان ترفیع دهد، شما نمی توانید نماینده خوبی برای شرکت تان باشید. برخی از کارها و انجام آنها در محل کار رفتاری حرفه ای تلقی نمی شود.

صحبت کردن در مورد مسائل شخصی

الیور تاکید می کند زمانی که دائم راجع به مسائل شخصی خود در محل کار صحبت می کنید می تواند به عدم تمرکز در محل کار منجر شود.

همچنین شما با این کار تصور می کنید که می توانید حلال خوبی برای مشکلات دیگران باشید که این طور نیست. الیور تاکید می کند که جای چنین صحبت هایی در خارج از محل کار است.

فضولی کردن در کار دیگران

میان کنجکاوی و فضولی همواره تفاوت هایی وجود دارد که به گفته الیور باید مراقبت بود که از مرز میان این دو عبور نکرد.

صحبت های ناخواسته و ناگهانی در سرویس های بهداشتی عمومی

رادندال می گوید در این خصوص باید دو مورد زیر را در نظر داشته باشید:

نخست اینکه زمانی که یکی از همکاران تان در داخل سرویس های بهداشت است و هنوز بیرون نیامده نباید با او صحبت کنید. اگر حتما باید راجع به موضوعی با او صحبت کنید اجازه دهید او بیرون بیاید و دست هایش را بشوید آنگاه می توانید اندکی با او صحبت کنید.

دیگری هم صحبت کردن تلفنی در داخل سرویس های بهداشت عمومی است. زمان صحبت کردن تلفنی با دیگران شاید تصور کنید که دیگران به صحبت های شما گوش نمی کنند و اهمیتی نمی دهند اما همیشه هم این طور نیست.

بنابراین بهتر است جای بهتری را برای این کار انتخاب کنید چرا که واقعا بعید است کسی از ایستادن در داخل دستشویی و گوش دادن به صدای کشیده شدن سیفون لذت ببرد.

5

فروختن اجناسی در محل کار

در هر دفتری حداقل یکی دونفر وجود دارند که ممکن است که اجناسی را برای فروش به دفتر بیاورند. راندال تاکید می کند شکستن قوانین محل کار و انجام این کار در مواقعی می تواند منجر به اخراج شدن شود.

جمع کردن امضا و انجام برخی از کارهای داوطلبانه

بهتر است در زمان ورود به هر محل کاری قوانین و سیاست های آن را مطالعه کنید تا از برخی از کارهایی که اجازه انجام آنها را ندارید پرهیز کرده باشید. این بدان معناست که ممکن است انجام برخی از فعالیت های اجتماعی در داخل محل کار مجاز نباشد و شما باید به خوبی از آنها آگاهی داشته باشید.

نظر دادن راجع به ظاهر افراد

حتی اگر این جریان به صورت تعریف کردن از کسی باشد، ممکن است توسط همکارتان تعبیر نادرستی شود.

سر و صدای بیش از حد

مثلا اگر زمانی که همه مشغول کار هستند صدای موزیکی را که در حال گوش کردن آن هستید را بلند کنید، این کار می تواند سبب پرت شدن حواس همکاران تان شود.

الیور می گوید با رعایت کردن چنین مرزهایی می توانید باعث شوید که همکاران تان نیز همانند شما و با احترام با شما رفتار کنند.

6

تماس های تلفنی شخصی در تمام طول ساعات کاری

راندال می گوید اینکه دائم با اعضای خانواده خود تلفنی صحبت کنید و یا به آنها پیامک بفرستید مخالف با قوانین تعریف شده محل کارتان است. در زمان های استراحت و یا وقت ناهار این تماس ها را انجام دهید.

اگر هم تماس های شما بسیار خصوصی هستند سعی کنید آنها را در جای خلوتی انجام دهید.

تشکیل گروهی از همکاران و راه ندادن سایرین به این قلمرو

هانفر می گوید اگر هم در میان همکاران شما فردی وجود دارد که تازه وارد آن محل شده و شما هم از او خوش تان نمی آید، دلیل خوبی نیست زمانی که وی در مورد یکی از مسائل کاری از شما سئوالی می پرسد به او پاسخ ندهید.

همچنین غیبت کردن از یکی از همکاران در مقابل دیگران کار حرفه ای به شمار نمی آید. الیور تاکید می کند حتی اگر در مورد عملکرد کاری یکی از همکاران به نکته ای اشاره می کنید مراقب باشید که آن انتقاد سازنده باشد.

عدم احترام به فضای دیگران و گرفتن آن حریم برای خود

زمانی که فردی در جایی حضور دارد و وسایلی چون لیوان، موبایل یا دفترچه یادداشت خود را در آنجا قرار داده، به آن حریم احترام بگذارید و اگر هم در کنارش می نشینید برای وسایل او هم به اندازه کافی جا بگذارید.

قسم خوردن

بیان چیزهای کذب و آن هم با لحن نامناسب نه تنها بد است بلکه در محل کار رفتاری کاملا غیر حرفه ای به شمار می آید.

زمانی که برای چیزی و در محل کار قسم می خورید می تواند بدان معنا باشد که نتواسته اید هوشمندانه با آن قضیه برخورد کنید و از پس آن برآیید. راندال می گوید این کار می تواند شما را در وضعیت دشوارتر از آن نیز قرار دهد.

آمار بدست آمده از «کریر بیلدر» نشان داده که به کار بردن الفاظ مبتذل می تواند نشانه آن باشد که آن کارمند آمادگی لازم شخصیتی برای گرفتن ارتقا را ندارد.

راندال به چنین افرادی پیشنهاد می کند که صفت های جدیدی را برای صحبت های خود بیاموزند.

7

نشان دادن عادات اضطرابی و عصبی

تکان دادن دسته کلید، حرکت دائم پاها، چک کردن مداوم موبایل، جویدن ناخن ها، خاراندن سر و سایر کارهای اضطرابی که در مواقعی خودتان نیز متوجه آنها نیستید می توانند برای محل کار بسیار نامناسب باشند.

نه تنها انجام چنین کارهایی می تواند حواس دیگران را پرت کند بلکه سبب می شود که فرد خسته کننده ای نیز به نظر برسید.

عدم شرکت در مناسبات مرتبط با محل کار

زمانی که به مناسبتی، یکی از همکاران تان دیگران را به ناهار دعوت کرده و یا یک گردهمایی گروهی از طرف شرکت یا محل کارتان برگزار شده، حتی اگر فرد خجالتی ای هستید اگر می توانید در چنین مراسمی شرکت کنید.

در غیر این صورت فرد خودپسندی به شمار خواهید آمد که خودتان را از آن گروه جدا می پندارید.

عادات نفرت انگیز در فرستادن ایمیل

زمانی که لزومی به فرستادن ایمیلی وجود ندارد حواس همکار خود را با فرستادن آن ایمیل غیرضروری پرت نکنید.

به عنوان مثال بیش از اندازه در ایمیل های تان غیر رسمی نباشید، ساعت ۳ صبح برای همکارتان ایمیل نفرستید، ایمیل های تان بیش از اندازه طولانی و شخصی نباشد. دائم فونت های آن را تغییر ندهید تا او به راحتی بتواند آنها را بخواند.

بسیاری دیگر از مواردی را که در مورد دوستان صمیمی خود و با سایر شبکه های اجتماعی انجام می دهید را به ایمیل های کاری تان منتقل نکنید.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود