با «سیبچه مرگ»، خطرناک ترین درخت سمی جهان آشنا شوید

با «سیبچه مرگ»، خطرناک ترین درخت سمی جهان آشنا شوید

«منچی نیل» که با نام «سیبچه مرگ» نیز شناخته می شود یکی از خطرناک ترین درختان روی کره زمین است. تمامی اجزای این درخت و میوه سیب مانند آن دارای زهرهای گوناگونی هستند و هر فردی که با آن تماس داشته باشد، در معرض خطرات جدی قرار خواهد گرفت.

این گیاه گرمسیری، بومی جنوب فلوریدا، کارائیب و آمریکای مرکزی است. بد نیست اشاره کنیم که نام «منچی نیل» به عنوان خطرناک ترین درخت جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

در بسیاری از موارد، همانند عکس زیر روی درخت اعلانیه ها و تابلوهای خطر و اخطار نصب می شود تا کسانی که با این گیاه آشنایی ندارند، از هر نوع آسیبی در امان بمانند.

2

میوه این درخت از دیگر بخش های آن خطرناک تر است به گونه ای که به آن «سیبچه مرگ» لقب داده اند. این میوه که شبیه یک سیب کوچک با قطر ۲.۵ تا ۵ سانتی متری است بوی بسیار شیرینی داشته و تنها یک گاز از آن می تواند فرد را به کام مرگ فرو ببرد.

رادیولوژیستی به نام «نیکولا استریکلند» در مقاله ای در مجله پزشکی بریتیش مدیکال در سال ۲۰۰۰ در مورد تجربه خوردن این میوه این طور توضیح داده بود که: «من به همراه یکی از دوستانم از این میوه یک گاز زدیم و باید بگویم که طعم بسیار شیرینی داشت. اما پس از چند لحظه، طعم تند و سوزنده ای در هان خود حس کردیم که بی وقفه زیاد می شد و حسی از سوزش و فشار گلو را به ما منتقل می کرد. این طور احساس می شد که در حال خفه شدن هستیم. این نشانه ها دو ساعت بعد، شدت بیشتری یافتند به گونه ای که دیگر نمی توانستیم غذای جامدی را قورت بدهیم زیرا یک درد غیرقابل تحمل را در گلوی خود احساس می کردیم.»

گفته می شود که این سیب سمی فقط بخشی از خطرات این درخت را تشکیل می دهد. به گزارش انجمن غذا و داروی فلوریدا، تماس یا خوردن هر بخش از این درخت، از پوسته، برگ، شیره گیاه می تواند به مرگ فرد منتهی شود.

به زبانی ساده تر، می توان گفت این درخت منبعی از سموم گوناگون از جمله هیپومانین A و B است، در شیره سفید رنگ آن نیز ماده فوربول، فیزوستیگمین و چند زهر سوزش‌آور دیگر وجود دارد که هنوز به درستی شناخته نشده اند.

از نشانه های تماس زهرهای این درخت با بدن انسان می توان به خارش، سردرد، ورم پوست، مشکلات تنفسی شدید و کوری دردناک موقتی اشاره کرد.

3

نکته عجیب دیگر در مورد این درخت این است که توصیه می شود به هیچ عنوان شاخه های آن قطع را سوزانده نشود زیرا دود و خاکستر آن نیز موجب سوزش پوست، چشم ها و ریه می شود.

پس از خوردن سیبچه مرگ، فرد دچار معده درد، استفراغ، تهوع خونی و دردهای گوارشی می شود. اگر فرد پس از خوردن این میوه ی شیرین جانش را از دست ندهد، پس از تجربه کردن مشکلات موقتی یاد شده در بالا، امکان دارد به سرطان و تومورهای خوش خیم مبتلا شود.

اولین قربانی «منچی نیل»، کاوش گر اسپانیایی به نام خوان پونسه د لئون ای فیگروا بوده که به دنبال سرچشمه جوانی یک هیئت اکتشافی به فلوریدا گسیل کرده بود. وی در سال ۱۵۱۲ میلادی هنگامی که وارد فلوریدا شد، توسط تیری که با شیره ی درخت مورد بحث، زهرآگین شده‌ بود به دست سرخ پوستان آن منطقه زخمی و کشته شد.

hima2_003_php

با تمامی این تفاسیر، این درخت ساقه های بسیار قوی و مستحکمی دارد و به همین خاطر، اهالی کارائیب از آن در نجاری و مبلمان سازی استفاده می کنند. آن ها با در نظر گرفتن مراتب احتیاط، درخت را بریده و آن را زیر نور خورشید خشک می کنند تا زهرش تبخیر شده و از بین برود.

از همه عجیب تر اینکه میوه خشک شده این درخت را به عنوان داروی پیشاب آور و پوست آن را برای درمان آماس مورد استفاده قرار می دهند.

همچنین بد نیست اشاره کنیم که این درخت برای گونه هایی از پرندگان و حیوانات نیز زهرآگین و خطرناک به شمار می رود. اما انواعی از حیوانات هماننند نوعی ایگوانای راه راه به نام garrobo در برابر سم این درخت مصون بوده و حتی میوه آن را می خورد و هیچ مشکلی هم برایش پیش نمی آید.

با اینکه این درخت به اندازه شوکران یا پیچک سمی بدنام نیست اما برخی از مضرات و خطرات آن ها را دارد که شاید برای عموم چندان شناخته شده نباشد. برای همین مسایل است که مردم این گیاه را به حال خود رها کرده اند. البته لازم به اشاره است که سیبچه مرگ، مزایائی هم برای محیط زیست دارد. این گیاه به دلیل ارتفاع زیاد و استحکام بالا، یک بادشکن قوی به شمار رفته و از فرسایش ساحلی پیشگیری می کند. همچنین دیوار محکمی در برابر توفان های دریایی است و از بالا آمدن آب دریا پیشگیری می کند.

همچنین باید گفت که «منچی نیل» یک ضد سم قوی در برابر نیش عقرب و دردهای ناشی از حلزون های مخروطی نیز به شمار می رود.

منبع: mnn
۳ نظر

ورود

  • 4ria فروردین ۱۱, ۱۳۹۶

    جالب بود 🙂

  • محمد فروردین ۱۲, ۱۳۹۶

    تا تیتر رو دیدم یاد میوه ممنوعه افتادم!

  • علی فروردین ۱۲, ۱۳۹۶

    از بالا آمدن آب دریا پیشگیری میکند؟!! از اون حرفا بود.