تمرین‌هایی که موجب بهبود ارتباط اجتماعی افراد می‌شوند

سکوت و تمرکز؛ راهکارهایی برای موفقیت

تمرین‌هایی که موجب بهبود ارتباط اجتماعی افراد می‌شوند

«انسان‌های موفق بیشتر از اینکه حرف بزنند، گوش می‌دهند.» این جمله را یکی از صنعت‌گران مشهور به نام «اندرو کارنگی» در کتاب «فکر کن و ثروتمند شو» نوشته است. منظور از این عبارت این است که افرادی که در کار خود پیروز هستند، بیشتر از اینکه بخواهند نظرات خود را بیان نمایند، سعی می‌کنند در خلال مکالمه و معاشرت با دیگران از آن‌ها مسائل تازه‌ای بیاموزند.

«جولیان تریژر»، نویسنده و سخنران نیز در همین رابطه بیان داشته که در این زمانه بسیاری از ما دچار نوعی حواس‌پرتی هستیم که توان تمرکز کامل را از ما می‌گیرد و حتی قادر نیستیم به‌درستی به سخنان اطرافیان گوش فرا دهیم.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تقریبا ۴۰ درصد از زمان ارتباط انسان‌ها باهم به گوش کردن سپری می‌شود. به همین دلیل،  «تریژر» برای اینکه شنونده خوبی باشیم و بتوانیم مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود بهبود بخشیده و موجب ارتقاء آن شویم ۵ راهکار پیشنهاد داده که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مطالعه نمایید.

خود را در سکوت غرق کنید

«تریژر» می‌گوید که مغز همیشه درحال‌توسعه فیلترهایی برای صداهاست، بنابراین تحت‌الشعاع محرک‌ها قرار نمی‌گیرد. به‌طور مثال، اگر شما در یک مهمانی پر سروصدا حضورداشته باشید، اگر کسی با صدای بلند صدایتان کند، قادر به تشخیص آن خواهید بود.

به‌منظور کالیبره نمودن گوش، نویسنده‌یادشده پیشنهاد می‌کند که هرروز چند دقیقه مدیتیشن کردن را در سکوت مطلق تمرین نمایید. با این تمرین‌ها حتی می‌توانید افکار منفی که در مغز جریان دارند را نیز ساکت نمایید. بعلاوه، چنین راهکاری به آرامش بیشتر و کاهش استرس نیز کمک شایانی می‌نماید.

صداها را در ذهن خود تفکیک کنید

گاهی بد نیست همانند دستگاه‌های میکس صدا، اصوات گوناگون را در ذهن خود از یکدیگر جدا نمایید. برای تمرین این کار می‌توانید روی صداهای مختلفی که در یک قطعه موسیقی می‌شنوید تمرکز کنید. یا مثلا هنگامی‌که در کافه یا حتی محل کار هستید، از میان صداهایی که به گوشتان می‌رسد یکی از آن‌ها را انتخاب نموده و روی آن تمرکز کنید و سپس گزینه‌های دیگری را اضافه کنید و بدین واسطه مهارت‌های شنیداری و تشخیص اصوات خود را توسعه دهید.

از صداهای معمولی و پیش‌پاافتاده نیز لذت ببرید

سعی کنید در طول روز روی صداهایی متمرکز شوید که در حالت عادی به آن‌ها بی‌توجه هستید. به‌طور مثال، صدای ماشین لباس‌شوئی یا موتور اتومبیل. این کار موجب می‌شود تا عادت غرق شدن در صداهای اطراف را هنگامی‌که حواستان پرت است، در هم بشکنید.

موقعیت شنیداری خود را تنظیم نمایید

به ادعای نویسنده‌ی مذکور، این گزینه بهترین راهکار برای تبدیل‌شدن به یک شنونده خوب محسوب می‌گردد. همانند تمرین تفکیک اصوات در مغز، سعی کنید در میان منابع صوتی گوناگونی که در طول روز می‌شنوید، حرکت کنید. به این مفهوم که مثلا هنگامی‌که یک قطعه موسیقی را می‌شنوید، روی درام فوکوس کنید و بعدازآن مثلا روی باس صدا بیشتر متمرکز شوید.

همچنین تغییر موضع روی بُعدهای مختلف را نیز تمرین کنید. به‌طور مثال، هنگامی‌که یک سخنرانی را گوش می‌کنید سعی کنید از منظرهای مختلفی آن را بشنوید، اینکه مثلا جمله‌ای که بیان می‌شود چه احساسی در خود دارد یا فرم بیان آن به چه صورت است.

هم‌صحبتی با دیگران را تمرین کنید

در آخر خوب است یاد بگیرید که چگونه یک سخنور خوب و موفق باشید. همیشه سرواژه‌ی «دارمپ» را به خاطر داشته باشید که مخفف کلمه‌های زیر است:

– «دریافت»: تماس چشمی با فردی که با او در حال صحبت هستید

– «ارزش قائل شدن»: با واکنش‌های فیزیکی همانند تکان دادن سر یا صداهای پرکننده‌ی کوتاه به‌طرف مقابل خود نشان بدهید که با دقت به صحبت‌هایش گوش فرا می‌دهید.

– «مخلص کلام»: با گفتن جان کلام می‌توانید موضوع اصلی مکالمه را بیان نمایید

– «پرسش»: در آخر نیز در مورد آنچه آموخته‌اید سؤالات مرتبط بپرسید.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود