تاریخانه: ترور ابراهام لینکلن

ترور در سالن تئاتر به دست یک هنرپیشه

تاریخانه: ترور ابراهام لینکلن

یکی از مشهورترین ترورهای تاریخ ، ترور “آبراهام لینکلن”، نخستین رییس‌جمهورِ جمهوری‌خواه تاریخ آمریکا است که در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵.م به دست هنرپیشه آمریکایی،”جان ویلکز بوت” ترور شد.

بوت، از مخالفان سرسخت سیاست مبارزه با برده‌داری و تبعیض‌نژادی لینکلن بود که باعث جنگ‌های داخلی در آمریکا شده بود.بوت نقشهٔ ترور لینکلن را در یک سالن تئاتر کشید و در روزی که لینکلن بدون محافظ اصلی‌اش برای تماشای تئاتر”پسر عموی آمریکائیمان ” به سالن تئاتر فورد رفت ،نقش‌اش را عملی کرد. بوت در یک لحظه توانست از غفلت تنها محافظ لینکلن در بیرون در استفاده کند و وارد اتاقکی شود که جایگاه مخصوص لینکلن در سالن نمایش بود.

او در زمان وقوع یکی از صحنه‌های کمیک تئاتر که خنده تماشاچیان فضای سالن را پر کرده بود گلوله‌ای به سر لینکلن شلیک کرد که از کنار گوش چپ او وارد جمجمه‌اش شد و در پشت کره چشم راستش قرار گرفت. پس از اصابت گلوله رئیس‌جمهور را از داخل تئاتر به خیابان آوردند؛ لینکلن به مدت ۹ ساعت در خیابان در حالت کما بود. متخصصان بسیاری بر بالین او آمدند و تشخیص دادند گلوله در ۶ اینچی داخل مغز جای گرفته است و امیدی به زنده ماندن او نیست. عاقبت در ساعت ۷:۲۲ بعد از ظهر رسماً مرگ رییس جمهور آمریکا اعلام شد.فردای آن روز طی مراسمی جنازه آبراهام لینکلن با قطار به ایالت ایلینویز برده شد و در قبرستان “اوک ریج” دفن شد.

جان ویلکز بوت دوازده روز بعد از ترور لیکلن در طویله‌ای در شهر “ویرجینیا” با گلوله ماموران دولتی کشته شد.هشت تن از همدستان او در ماجرای ترور لینکلن محاکمه و مجرم شناخته شدند و کمی بعد چهار تن از آنان به دار آویخته شدند. عکس‌های که در ادامه این مطلب می‌آیند از مهمترین عکسها و اسناد مصور تاریخ سیاسی امریکا است.

001

تصویر ابراهام لینکلن

002

تصویری از جان ویلکز بوت، عامل ترور رئیس جمهور امریکا

003

لوئیز پین، یکی از همدستان بوت در ترور رئیس جمهور امریکا

004

تصویری از محلی که ابراهام لینکلن در آن هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد

005

تپانچه جان بوت که با آن به سوی لینکلن شلیک کرد

006

اعلامیه جایزه برای دستگیری عوامل ترور رئیس جمهور امریکا

007

اعدام چهار تن از همدستان بوت در ترور رئیس جمهور امریکا

008

مراسم تشییع آبراهام لینکلن از مقابل کاخ سفید

009

مراسم تشییع ابراهام لینکلن در واشنگتن

010

مراسم تشییع آبراهام لینکلن در واشنگتن

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود