رمز گشایی از موفقیت شبکه اجتماعی کارآفرین Twitter

باشگاه کارآفرینی

رمز گشایی از موفقیت شبکه اجتماعی کارآفرین Twitter

چرا توییتر باعث شد تا شیوه جدید پست نویسی در اینترنت و شبکه های اجتماعی به وجود آید و یکی از کسب و کار های موفق دنیای دیجیتال در عرصه شبکه های اجتماعی شود؟

1-w900-h600

صحبت از کارآفرینی کاراکتر هاست! ۱۴۰ کاراکتر، ایده موفق برای خلق سرزمین دیجیتالی متن محور توییتر شد که اکنون میلیارد ها دلار ارزش بازاری دارد و یکی از کارآفرینی های موفق یک دهه اخیر به شمار می رود.

شبکه های اجتماعی از زمانی که یاهو و گوگل در اوایل قرن بیست و یکم یعنی ۱۶ سال پیش به راه اندازی سرویس هایی در این عرصه اقدام کردند یا شبکه های بزرگ اجتماعی مانند یوتیوب را به تملک خود در آوردند، تا به امروز راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است. تا کم تر از یک دهه پیش، فعالیت در شبکه های اجتماعی مبتنی بر PC بود و کم تر کسی را می توان سراغ داشت که از گوشی های هوشمند برای تعاملات در دنیای مجازی استفاده می کرد. اما به یک بار از اواسط دهه نخست قرن بیست و یکم بود که گسترش فعالیت APP ها، انقلاب دیجیتال را به چالش عظیمی کشاند و انقلاب در انقلاب ایجاد کرد. انقلاب اپ ها، کم تر از انقلاب اینترنت نبود. اپ ها، همه چیز را تحت شعاع قرار داند و سبب شدند تا سبک زندگی سنتی بشر به سبک زندگی تمام دیجیتالی تغییر کند.

دنیای اپ ها نه تنها باعث می شود تا همیشه آنلاین باشید و با هر دوستی در سراسر دنیا تعامل کنید. بلکه پرده اتاق و سیستم روشنایی خانه و حتی روشن کردن اتومبیل خود را برای گرم شدن موتور در روز های سرد زمستان، به راحتی مدیریت کنید. اپ ها، بخش جدایی ناپذیر از زندگی صدها میلیون کاربر اینترنت شده است.

2-w900-h600

(اینستاگرام، توییتر و فیس بوک، صدها میلیون کاربر اینترنت را ساعت به ساعت در اینترنت می چرخاند)

اپ زمینه بروز استارت آپ های متعددی در دنیای دیجیتال شدند که یکی از بارز ترین ان ها، اینستاگرام است. اینستاگرام یکی از نقاط اوج استارت اپ های تحت موبایل های هوشمند هستتند که از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو، مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده اند. اینستاگرام با نیم میلیارد کاربر، روز به روز بر شما مخاطبانش و خدماتش افزوده می شود و این ترس بود که مارک زاکربرگ، خالق سرزمین دیجیتالی ۱.۵ میلیارد نفره فیس بوک را بر ان داشت تا با مبلغ ۱ میلیارد دلار ان را در سال ۲۰۱۲ میلادی به نام خود کند.

اینستاگرام و فیس بوک و گوگل و خیلی از خدمات دیجیتالی گسترده در قالب کارآفرینی دیجیتالی امروز، محصول  دنیای اپ ها هستند و بدون اپ، استفاده از این دامنه خدمات سخت است. یکی از اپ های خیلی معروف این چند سال اخیر، اپ سایتی به نام توییتر دات کام هست. توییتر، خیلی ها را وارد شبکه های اجتماعی و دنیات دات کام ها کرد.

3-w900-h600

(تصویر دفتر مرکزی توییتر در شهر سانفرانسیسکو آمریکا)

توییت کردن و ری توییت کردن (Twitt and ReTwitt) بخشی از فرهنگ روزانه توییتر باز هاست. همانند فرهنگ هشتگ نویسی و لایک کردن اینستاگرام باز ها که بخشی از سبک زندگی دیجیتالی ان ها را تشکیل می دهد. توییتری ها، بیش تر می نوشتند و سعی می کنند خیلی دقیق و کامل مطالب را ارائه کنند چرا که در توییتر، بیش تر این کلمات هستند که منتشر می شود و در کانون توجه است تا عکس و ویدئو!

شاید به همین خاطر است که توییتر، سایبر دیپلماسی مهم برای سیاست مداران روزگار ما به شمار می رود و بسیاری از دیپلمات ها و فعالان سیاسی و فرهنگی در سراسر جهان، از توییتر به عنوان ابزار رسانه ای بین المللی خود بهره می برند و دوران وبلاگ نویسی و سایت نویسی های انفرادی به سر آمده است. بار ها مشاهده کردیم که در جریان مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با تگ کردن نوشته های خود در توییتر، سایبر دیپلماسی خود را پیش برده و اطلاع رسانی می کردند.

4-w900-h600

(تصویر توییت بازی های جواد ظریف وزیر امور خارجه با دختر نانسی پلوسی درباره هلوکاست)

درباره توییتر

کلمه Twitter بیش از ده میلیارد و هشت صد میلیون بار در صفحات اینترنت ایندکس شده که نشان می دهد، ارزش این کلمه و این برند در فضای دیجیتال تا چه حد است. هر سهم توییتر در بازار بورس آمریکا ۱۵ دلار قیمت دارد. جک دورسی، موسس این شبکه و یکی از معماران عصر دیجیتال، در مارچ ۲۰۰۶ میلادی، توییتر را به دنیا معرفی کرد. سایتی که به شما امکان می داد تا در حد ۱۴۰ کاراکتر، جمله و نظر خود را در باره هر چه که میخواهید بیان کرده و منتشر کنید و دیگر دوستان را به مطالعه مطالب خود ترغیب و تشویق کنید. این کارکتر ها tweet نامیده شده است که علامت ان، پرنده کوچک آبی رنگ است. چند وقتی هست که امید کردستانی، معاون بازرگانی گوگل در سال های نه چندان دور، به عضویت هیات مدیره آن در آمده است.

5-w900-h600

(توییت نویسی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در کنار جک دورسی، موسس توییتر در سال ۲۰۱۱ میلادی که مربوط به هشتگ #ASKOBAMA از اوباما سوال کنید بود)

در سال ۲۰۱۵ میلادی، توییتر توانست ۲ میلیارد دلار درامد زایی کند که البته به نسبت فیس بوک و یوتیوب که بزرگان شبکه های اجتماعی سال های اخیر هستند، رقم سرسام آوری محسوب نمی شود. قریب به ۴ هزار نفر کارمند توییتر در سراسر جهان هستند که دهمین سایت پر بیننده اینترنت را مدیریت می کنند. قریب به ۳۱۰ میلیون کاربر فعال هم اینک در این شبکه به تولید محتوا مشغول هستند که به واسطه این که دنیای عکس و لایک های آن به قدرت اینستاگرام و فیس بوک نیست، نتوانسته به عدد رویایی ۵۰۰ میلیون کاربر دست یابد. توییتر این روز ها فعالیت زیادی برای ارتقای امنیت کاربرانش در دستور کار قرار داده است. حالا با قابلیت جدید توییتر، یک خلاء کامل ایجاد شده است؛ اگر یک نفر را بلاک کنید او دیگر نمیتواند توییت‌ها و نقل‌قول‌های شما را ببیند و حتی اگر کسی حرفی از شما را نقل و ریتوییت کند نیز برای او قابل مشاهده نیست.

6-w900-h600

(جدول نشان دهنده میزان محبوبیت برند ها از طریق اطلاع رسانی در شبکه اجتماعی توییتر- بر اساس تحقیقات، کاربران توییتر ۳ برابر کاربران فیس بوک، صفحات برند ها را FOLLOW می کنند)

جک دورسی، راه اندازی توییتر را بر اساس سیستم پیامک الهام گرفت که در تصویر زیر، بلوپرینت آقای جک را در طراحی اولیه توییتر مشاهده می کنیم.

7-w900-h600

(تصویر بالا در واقع نشان دهنده نخستین طرح هایی هست که جک دورسی برای راه اندازی شبکه اجتماعی پیامک محور ((SMS-based Social network برای توییتر در نظر داشت.)

 

تصویر سلفی که الن دجنرس در مراسم اسکار ۲۰۱۴ میلادی از خود با حضور برخی از سلبریتی های هالیوود در صفحه شخصی اش در توییتر منتشر کرد، بازتاب جهانی گسترده ای پیدا کرد به گونه ای که سرور توییتر را به مدت ۲۰ دقیقه از کار انداخت. همانند اینستاگرام، برخی از صفحات کاربران در این شبکه نیز با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شده است که ۱۰ صفحه پر بیننده توییتر تا ماه گذشته میلادی به شرح زیر اعلام شده است. همان طور که در فهرست زیر ملاحظه می کنید، سلبریتی های پرده نقره ای و استیج از کتی پری و جاستین بیبر گرفته تا جاستین تیمبرلیک، در فهرست اکانت های پر بیننده در توییتر به شمار می رود.

 

  1. Katy Perry: 89,071,169
  2. Justin Bieber: 82,290,686
  3. Taylor Swift: 77,874,177
  4. Barack Obama: 75,241,599
  5. YouTube: 62,319,173
  6. Rihanna: 61,114,092
  7. Ellen DeGeneres: 60,060,695
  8. Lady Gaga: 59,757,672
  9. Justin Timberlake: 55,406,690
  10. Twitter: 55,064,486

 

شکست تاریخی تیم فوتبال برزیل از تیم ملی آلمان در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با نتیجه ۷-۱ سبب شد تا بیش از ۳۶ میلیون توییت در توییتر منتشر شود که رکوردی در این شبکه ثبت کرد.

توییتر نقش زیادی در رونق کسب و کار دیجیتالی برند ها در دنیای امروزی دارد. تقریبا هر محصولی که در دنیا عرضه می شود، نسخه توییتری ان هم در صفحه شخصی برند در اختیار مخاطبان قرار می گیرد تا با طراحان و ایده پردازانش در تعامل باشند. امروزه یکی از راه های تکریم  مشتریان و مدیریت روابط با مشتری (CRM) را در اکانت توییتر برندها می دانند.

8-w900-h600

(از جمله سلفی های جک دورسی خندان، رهبر توییتر)

توییتر اگر چه ۱۴۰ کاراکتر محدودیت می دهد، اما به شما فرصت می دهد دقیق تر فکر کنید و در کم ترین تعداد کلمات، بیش ترین بازدهی را منتقل کنید. البته این محدودیت اخیرا برداشته شد. اما باز هم شاهد هستیم که پست های توییتر توسط کاربرانش در سراسر جهان، متن های موثر تری از اینستاگرام و حتی پینترست هست. در توییتر همه به دنبال متن و مفهوم هستند در حالی که در اینستاگرام، تصاویر حرف اول و آخر را می زنند و کسی زیاد به دنبال نوشته و خواندن نیست. به هر حال ، سال ۲۰۱۶ را باید زمان آغاز رقابت توییتر و فیس بوک بر سر جذب بازار های هدف و رو کردن امتیاز های رقابتی در عرصه کسب و کار شبکه های اجتماعی دانست. جایی که فیس بوک سالانه چند میلیارد دلار سود خالص به جیب می زند و توییتر، با مشکلات مالی و خروج دست جمعی مدیران ارشد خود رو به رو ست. اگر چه انتظار  می رود حضور مدیر با تجربه ای چون امید کرستانی در کنار جک دورسی بتواند بخشی از چالش های مالی و تجاری توییتر را به واسطه تجارب ارزنده اش در صنعت دات کام، کاهش دهد.

rgf-w900-h600

(تصویر جک دورسی- رهبر توییتر و مارک زوکربرگ، خالق فیس بوک- ثروت مارک بیش از ۱۰ برابر جک است)

استتوس های توییتر در واقع شبیه یک استتوس کوتاه در فیس بوک است. تفاوت شایان این شبکه با فیس بوک این است که به روز رسانی ها به اطلاع تمام دنبال کنندگان خواهد رسید اما در فیس بوک اطلاع رسانی ها تنها بر اساس الگوریتم edgerank ارسال می شود.

10-w900-h600

(تصویر ایندکس سایت Squareup.com که در زمینه پرداخت الکترونیکی و خدمات مالی فعال هست و توسط جک دورسی رهبر توییتر راه اندازی شد)

شرکت پرداخت آنلاین موبایلی که در نشانی auareup.com قرار دارد در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط جک دورسی و جیم مک کلولی طراحی و راه اندازی شد. ارائه خدمات مالی انلاین و پرداخت های موبایلی (Mobile Payment) از جمله خدمات این شرکت کارآفرینی به شمار می رود. این شرکت دارای محصولات پرداخت متنوعی از جمله Sqaure Register و Square Reader نیزهست.

جک دورسی در چند پلان

11-w900-h600

جک دورسی یکی از معماران عصر دیجیتال است که به عنوان کارآفرین اینترنتی، توانست یکی از موسسان سایت توییتر ومدیرعامل آن شود. او را در باشگاه میلیاردرهای دنیای وب در کنار زوگربرگ و لری پیج و جف بزوس می توان دید. وی من مسئولیت تازه اش در این شبکه اجتماعی همچنان به عنوان مدیرعامل Square (شرکت پرداخت موبایلی) که در سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیسش کرد نیز کار می کند.

این شرکت اکنون ۶ میلیارد دلار قیمت گذاری شده است و بزودی وارد بورس آمریکا می شود.  او صبح ها درتوییر و ظهر به بعد در اسکوئور فعالیت دارد تا بتواند بر بخشی از مشکلات شرکت توییتر چیره شود. مشکلی که کاهش تعداد کاربران و جذابیت کم تر توییتر به نسبت فیس بوک و اینستاگرام را به دنبال دارد.

12-w900-h600

(جک دورسی و پیراهن سفید رنگ معروف که خوش تیپی و وقت گذاشتن او برای مد و لباسش را نشان می دهد)

13-w900-h600

(تصویر قهره خوری جک دورسی، مدیرعامل میلیاردر توییتر در یکی از کافه های سانفرانسیسکو با ظاهری معمولی)

دورسی نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی به یک میلیاردر بدل شد و حالا ثروت او برابر با ۲٫۲ میلیارد دلار برآورد گردیده است. جک، در سنت لوییس آمریکا و در دبیرستان Bishop‌مشغول به تخصیل بود و برنامه نویسی را آموخت. بر خلاف لری پیج که پدر و مادرش اساتید ریاضی بودند، او از این قابلیت بی بهره بود. نرم افزار ارسال ماشین مانند کاری که Uber.com می کند، نخستین محصولی بود که جک طراحی و عرضه کرد.

14-w900-h600

(جک دورسی و همسرش Kate Greer که یک مدل در زمینه فشن هست)

اکنون استیو بالمر از موسسان مایکروسافت که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مدیرعامل غول نرم افزار جهان بود، سومین سهامدار توییتر شده است و به شمار سهام های آقای دورسی نزدیک شد.

جک دورسی با ۱۸۰ هزار فالور در اینستاگرام فعالیت دارد که در نشانی اینترنتی به آدرس https://www.instagram.com/jack در دسترس است.

15-w900-h600

(دیدار جک دورسی،‌مدیرعامل شرکت Square با شاخه زنان حزب دموکرات آمریکا برای حمایت از فعالیت های زنان این کشور)

این سوال مهمی هست: توییتر و جک دورسی چه گونه درآمد زایی دارند؟ طبق تحلیل بیزنیس اینسایدر، توییتر از طریق تبلیغات، درامد خوبی دارد. هم چنین برخی از اطلاعاتی که در این شبکه توسط کاربران به اشتراک گذاشته می شود را به صاحبان برند و شرکت های مختلف می فروشد تا با این اطلاعات، راهبرد های کسب و کار خود را مدیریت کنند. نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرد که توییتر معمولا ۳ منبع اصلی درامد زایی دارد. یکی از آن ها را که (Promoted tweets)  می نامند، ارائه آگهی زیر توییت های کاربران است. اگر کاربران نسبت به آگهی های به نمایش در آمده زیر توییت های خود واکنش نشان داده و به صفحات برند های مراجعه کنند، درامدی نصیب آن می شود.

16-w900-h600

هم چنین از طریق روند های ترفیع یافته یا Promoted trends نیز کسب در آمد دارد. توییتر فهرستی از عناوینی را که در این شبکه بیش تر مورد بررسی کاربران است، بر اساس موقعیت مکانی و زمانی تهیه می کند. اگر آگهی تبلیغ کننده گان بخواهد در این فهرست ها نمایش داده شود، باید روزانه ۲۰۰ هزار دلار پرداخت شود. راه سوم از طریق حساب های ترفیع یافته یا promoted accounts هست. اگر صاحب برندی بخواهد فالوور های بیشتری داشته باشد، توییتر آن را برایش فراهم می کند. توییتر اکانت آن برند را به دیگران کاربران پیشنهاد ویژه می کند.

به هرحال جک دورسی یکی از معماران عصر دیجیتال است و کارآفرینی دیجیتالی ایشان، ده ها هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم را به وجود آورده است. توییتر کسب و کار پیچیده ای نیست اما در نهایت خلاقیت، ساده هست و به راحتی می توان از ان استفاده کرد. ایده ای که می تواند الهام بخش استارت آپ های ایرانی باشد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود