راهنمای سفر ۳ روزه به دنای شمالی؛ از «سمیرم» تا «خفر»

راهنمای سفر ۳ روزه به دنای شمالی؛ از «سمیرم» تا «خفر»

اگر قصد سفر چند روزه در داخل کشور دارید و می خواهید با یک سفر هیجان انگیز طبیعت گردی همراه باشید، به سمت رشته کوه های دنا (بهشت کوهنوردان ایران) بروید.

t2
(مناظر مربوط به دکه های فروش سیب درختی در مسیر سمیرم)

برای آشنایی با جاذبه های «سمیرم» تا «خفر» در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

t4
تصویری از آبشار آب ملخ سمیرم که یکی از ظرفیت های آبشار گردی هیجانی در تعطیلات گرم تابستان است.
t11
(چشمه های سمیرم)

پکیج گردشگری ۳ روزه : از سمیرم تا خفر

این سفر از نزدیکی استان زیبا و سرسبز و دیدنی کهگیلویه و بویر احمد آغاز می شود و شما را در راستای دنای شمالی، به خفر و نصف جهان می برد تا با بخشی از طبیعت بکر و زیبای ایران زمین آشنا شوید.

در بسته گردشگری امروز، از دشت های فراخ عبور می کنیم و کوه های بلند و آبشارهای روح انگیز زیبا را درنوردیده و توصیه هایی برای کوچ کردن و طبیعت گردی هیجانی در نقاط مختلف مرکزی کشور داریم. سفری که می توان تا حدودی بخشی از سبک زندگی عشایر را لمس کرد.

یکی از مقصدهای گردشگری بسته امروز ما، سفر به روستای خفر است. جایی کمتر شناخته شده که طبیعت زیبا و رنگارنگی دارد و تجربه اقامت در روستا و خانه های جذاب را به شما می دهد. دیدار با آبشار خفر، گردشگری در تنگه بی بی سیدون ، دیدار با یکی دیگر از آبشارهای منطقه به نام آب ملخ از جمله ظرفیت های گردشگری طبیعی امروز است.

سمیرم گردی: از خینه تا آب ملخ

sa1
نقشه سمیرم در استان اصفهان که یکی از مقصدهای تاریخ گردی ایران است

یکی از جاهایی که برای خرداد گردی و حتی تابستان گردی بسیار مناسب است، سمیرم اصفهان است. پر آب ترین دیار نصف جهان که طبیعت خنکی برای تابستان گردی دارد. سمیرُم شهری است در بخش مرکزی شهرستان سمیرم استان اصفهان ایران. این شهر در جنوب استان اصفهان واقع است و از قطب‌ های توریستی استان به شمار می رود.

sa2
تصویری از شهر سمیرم استان اصفهان بر فراز تپه های مشرف به شهر

قدمت سمیرم به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، برخی قدمت سمیرم را بسیار بیشتر از این می‌ دانند. شهرستان سمیرم از نظر منابع ابی و طبیعی بهترین شهرستان استان اصفهان محسوب می‌ شود. سمیرم رتبه اول تولید سیب مرغوب در کشور را دارا است.

شهرستان سمیرم با مساحت ۵۲۲۴ کیلومتر مربع و با ارتفاع متوسط ۲۴۰۰ متر از دریا، در مجاورت سه استان چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس واقع شده‌ است. از شمال به شهرضا (shahreza)، از شرق به آباده و اقلید، از جنوب به یاسوج و از غرب به بروجن و لردگان محدود می‌شود.

فاصله مرکز شهرستان تا اصفهان ۱۵۰ و تا تهران ۵۳۴ کیلومتر تخمین زده می‌شود. این شهر از نظر موقعیت قرار گیری، در حاشیه جنوب‌ شرقی رشته کوه‌ های زاگرس مستقر شده و رشته کوه‌ های دنا به صورت حصاری در غرب و جنوب‌ غربی آن کشیده شده‌ است. هم چنین سمیرم دارای آب وهوای کوهستانی با زمستان‌ های سرد و پر برف و تابستان‌های خشک و معتدل است.

sa3
محل قرارگیری سمیرم در نقشه اصفهان و مکان های اطراف

شهر سمیرم در یک صد و شصت و پنج کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در کوهپایه‌ های شرقی رشته کوه‌ های زاگرس قرار دارد. سمیرم در دامنه پرشیب کوه بهرز و کوه سیاه قرار گرفته و به نظر می سد که در واقع توسط کوه‌ های متعددی احاطه شده است.

سمیرم یکی از ده ها مقصد گردشگری باستانی ایران است. از سنگ نبشته ها تا کتیبه های میخی، همه و همه نشان از تاریخ سمیرم در تمدم پارسی دارد. در سفر به سمیرم، میتوان بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب ساسانیان را از نزدیک مشاهده کرد. عصری که سمیرم، یک سرزمین آباد و پر جمعیت بود.

sa4
تصویر طبیعت زیبا شهرستان سمیرم در استان اصفهان که از پر آب ترین شهرستان های استان به شمار می رود

اما بعد از سقوط ساسانیان، تا قرن ها از اوضاع تاریخی و باستانی این شهر، اطلاعات  درستی در دست نبود. البته این منطقه در دوران سلجوقیان نیز شهری به نسبت آباد بوده و قلعه استوار داشته که نقش مهمی در ارکان مدیریتی شهر ایفا می کرد. در عصر زندیه نیز به دلیل نزدیکی آن به پایتخت زندیه (شیراز)، از جمله شهرهای روزگاران دور بوده است.

باید اشاره کرد که سمیرم در عصر قاجاریه، در معرض تاخت و تاز قشون حکومتی از نقاط مختلف کشور بوده و همواره عرصه رقابت و رویارویی دو ایل بزرگ بختیاری و قشقایی قرار داشت. در سال ۱۳۲۵ هجری خورشیدی بر اساس تقسیمات کشوری، از استان فارس جدا شد و تابع استان اصفهان گردید.

sa5
نمایی دیدنی از روستای سرسبز خینه در شهرستان سمیرم استان اصفهان که تابستانی به نسبت خنک با باغاتی مملو از میوه های آبدار دارد

 

مقصدهای گردشگری این شهرستان، یکی روستای خینه است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، خینه، نگینی در میان درختان سرسبز تنومند بوده و از جمله روستاهای کهن اصفهان در دامنه رشته کوه های دنا به شمار می رود. گفته شده است که ایل قشقایی برای زمان استراحت خود در فصل کوچ، این مکان را برای استراحت خود تدارک دیده و بعدها حالت  شهری و آباد تری به خود گرفت.

sa6

تصویری از روستای خینه در شهرستان سمیرم استان اصفهان

اکنون بیش از صد خانوار در روستای خینه زندگی می کنند و چشمه و آبشار «کجو» با آبریز ۱۵۰ متری و چشمه زلال و پرآب «کلوخ شکنی» از نقاط طبیعی و دیدنی این روستا به شمار می‌روند.

sa7
اگر به دنبال مقصد دیدنی و خنک برای روستاگردی در تابستان هستید، روستای خینه در شهرستان سمیرم استان اصفهان را در نظر داشته باشید

از جمله دیگر مقصدهای گردشگری سمیرم، می توان به روستای آب ملخ اشاره کرد. موقعیت جغرافیایی روستای «آب‌ملخ» به شکلی است که بیش از ۳ ساعت نمی‌توان خورشید را بالای سر روستا دید.

روستای آب‌ ملخ سرشار از چشمه‌ سار های گوارا و سرد و آبشار های خروشانی است که آب خود را از ذوب شدن برف کوه دنا تأمین می‌کند. آبشار آب‌ ملخ، یکی از عجیب‌ ترین آبشار های ایران است که ترکیبات خاص موجود در آب آن، تمام ملخ‌ های مهاجم را در جا نابود می‌کند.

به همین دلیل این روستا و چشمه، این نام را گرفته‌اند. به گفته اهالی روستا سال‌ها قبل، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ‌ها قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده و آنها را یکجا نابود کردند.

sa8
شناسایی و نقشه برداری رودخانه ماربر محدوده روستای آب ملخ توسط کمیته رفتیگ فدراسیون قایقرانی با پشتیبانی هیئت قایقرانی استان اصفهان و باشگاه کارون در سال ۱۳۹۴ انجام شد. روابط عمومی کمیته رفتینگ ایراناعلام کرده بود که رودخانه ماربر (بخش روستای آب ملخ)، باکلاس ترین و دشوارترین رودخانه خروشان ایران به شمار می رود.

آبشار آب‌ ملخ (ترسناک ترین آبشار ایران) که این روزها یکی از مقصدهای عاشقان رفتینگ در ایران است، از دو بخش تشکیل شده است: اولین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته و طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل روی رودخانه «ماربر» خم شده است.

پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل‌ های بهار و تابستان است.

sa9
تصویری دیدنی از آبشار آب ملخ و رودخانه خروشان آن که این روزها مقصد رفتینگ اصفهانی ها شده است

در مسیر رودخانه ی ماربر در روستای آب ملخ پلی طبیعی با پوشش سبزی قرار دارد که جلوه ای رویایی را به این قسمت رودخانه داده است. جریان آب از روی این پل به پایین سقوط می کند و مسیر خود را در رودخانه ادامه می دهد. این منظره ی کم نظیر در کمتر جایی ممکن است به چشمتان بخورد.

با وجود اینکه این منطقه منظره ی زیبایی به چشمان شما هدیه می کند در پشت خود پرتگاه خطرناکی را پنهان کرده و به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران شهرت پیدا کرده است. رودخانه ماربر در این محل خود را از دیدگان پنهان می کند و پس از گذر از زیر آبشار دوباره هویدا می شود.

منابع تاریخی آب ملخ را از تفرجگاه و شکارگاهی برای شاهان صفوی و قاجار معرفی می کنند.

اگر در تعطیلات تابستان به این منطقه رفتید، تماشای شاهکار طبیعت اصفهان و صدای آب که سمفونی خاطره انگیزی را می نوازد، در سکوت منطقه  به خوبی گوش کنید که برای انرژی مثبت ها، آرام بخش است. شنیدن صدای طبیعت، یکی از ظرفیت های اصفهان گردی در ایام گوناگون سال است.

اگر به بالای آبشار و به قولی به طاق آبشار بروید، منظره ای جذاب از رودخانه را مشاهده خواهید کرد. عکاسی از چنین منظره ای یکی از تجربیات لذت بخش شما در این سفر را می سازد پس دوربین خود را برای ثبت تصاویر آماده کنید. همواره در عکسبرداری از طبیعت ایران، به خصوص برای سلفی های اینستاگرامی، لوکیشن را در نظر داشته باشید و به دوستان اعلام کنید.

sa10
تماشای آبشار آب ملخ سمیرم استان اصفهان و گوش دادن به صدای خروشان آب، سمفونی دل انگیز طبیعت نصف جهان را روایت می کند

اگر عاشق ماهی گیری باشید، این جا مکان خوبی برای ماهیگیری است که البته سختی های خاص خودش را دارد. اما یکی از ورزشهای لذت بخش طبیعت گردها به شمار می رود. برخی با لوازم ماهیگیری به کنار رودخانه می آیند و در کنار لذت بردن از تماشای طبیعت ماهی هم صید می کنند. با بردن وسایل لازم برای پیک نیک می توانید روز خوشی را در کنار دوستان یا خانواده تان در کنار آبشار داشته باشید.

sa11
آب ملخ، شاهکار طبیعت استان اصفهان

کوهنوردان و طبیعت گردان نیز راهی این منطقه می شوند و  با یک برنامه ریزی سه روزه ابتدا از دره اتابکی خود را به قلل قدویس می رسانند و پس از صعود در راه برگشت از کنار رودخانه و جنگل به سوی آبشار ادامه ی مسیر می دهند.

توجه داشته باشید که آب ملخ روستایی در شمالی ترین قسمت خط الراس دنا بوده که مردمانی اصالتا بختیاری دارد. حقیقتی جالب درباره ی روستای آب ملخ وجود دارد و تمایزی را برای این روستا ایجاد می کند. موقعیت جغرافیایی این روستا به گونه ای است که آفتاب بیش از سه ساعت نمی تواند بر این روستا بتابد.

sa12
چشم اندازی از آب ملخ شهرستان سمیرم استان اصفهان

شما در آب ملخ می توانید ظرف سه ساعت طلوع و غروب خورشید را به تماشا بنشینید. به همین دلیل آب ملخ به نام روستای نیمروز نیز شهرت دارد.

چگونه به آب ملخ برویم؟

sa13
آبشار آب ملخ شهرستان سمیرم استان اصفهان

آب ملخ، در شصت کیلومتری شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد. برای رفتن به این آبشار خروشان و دیدنی که یکی از مقصدهای تابستان گردی اطراف نصف جهان است، اول باید به سمیرم رفته و سپس از طریق جاده یاسوج به سمیرم، از روستایی به نام چهار راه گذر کنید. بعد از آن، جاده ای خاکی وجود دارد که با ورود به آن به دو، دو راهی برخورد می کنید. هر دو را به سمت چپ بروید تا در نهایت به روستای آب ملخ برسید. از روستای آب ملخ تا آبشار حدود یک ساعت پیاده روی در کنار رودخانه را در پیش خواهید داشت.

توجه داشته باشید که این آبشار دیدنی از مرکز اصفهان حدود یک صد و شصت کیلومتر و از شهر رضا، حدود صد و چهل کیلومتر فاصله دارد.

دریاچه سد حنا، مقصد سمیرم گردی دیگری است که باید در نظر داشت. دریاچه سد حنا در ۳۰ کیلومتری شهرستان سمیرم و یک صد و نود کیلو متری جنوب شرق اصفهان واقع شده است. مساحت این دریاچه در طول سال متفاوت بوده و در مهر ماه حدود پانصد و بیستت هکتار و در اسفند ماه تا هشتصد و نود هکتار افزایش می‌ یابد. عمق این دریاچه نیز متغیر بوده و از ۲ تا ۳۰ متر در نوسان است.

sa14
تصویری از دریاچه سد حنا در شهرستان سمیرم استان اصفهان

سد حنا در سال ۱۳۷۳ خورشیدی روی رودخانه‌ای به همین نام احداث شد که از سرشاخه‌های رودخانه کارون است. هدف از احداث این سد، جلوگیری از هدر رفتن آب رودخانه حنا و تأمین آب برای فعالیت‌های کشاورزی در اراضی نزدیک به آن بوده است.

sa15
وقتی دریاچه یخ می زند

ایجاد دریاچه حنا و تقویت پوشش گیاهی منطقه حاشیه دریاچه سبب تجمع پرندگان و ایجاد محیط مناسبی برای زیست و تکثیر انواع حشرات و جانوران و افزایش غنای گونه‌ای و پتانسیل‌ های زیستی، اقلیمی و هیدرولوژیکی منطقه شده و در مجموع چشم‌ انداز طبیعی، زیبا و تفرج‌ گاهی دلپذیر را به وجود آورده است. اگر به سد حنا رفتید، مراقب صیادی و شنا در آن باشید که تا کنون جان چندین تن از هموطنان را گرفته است.

sa16

دیگر مقصد گردشگری شهرستان سمیرم، غاز یخ نام دارد که در شصت و پنج کیلومتری روستای خفر واقع شده است. این غار در ارتفاع سه هزار و هشت صد و پنجاه متری میان قله های بیژن و قدوس قرار گرفته و از جمله دیدنی ترین غارهای استان اصفهان به شمار می رود.

نکته قابل توجه درباره این مقصد گردشگری زیر زمینی شهرستان سمیرم استان اصفهان آن است که این غار دارای آبشار و ستون‌های یخی بسیار جالب توجهی بوده که در انتهای آن، دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ شناور قابل مشاهده است.  از آنجا که درون غار دما بسیار پایین است، آبی که در غار جریان دارد یخ می‌ زند و تمام طول سال این غار پوشیده از یخ می‌شود و به همین دلیل به این نام معروف شده است.

sa17
تصویر غار یخی در شهرستان سمیرم استان اصفهان

اگر چه مسیر پیمایش غار فنی نیست، اما به دلیل یخی و لیز بودن مسیر باید با احتیاط انجام شود. بهترین زمان بازدید از غار اواخر فصل بهار و اوایل تابستان است.

اگر به کوهنوردی علاقمند هستید، دالان ونک را در نظر داشته باشید. کوه «دالان‌ونک» در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری غرب سمیرم قرار دارد. ارتفاع این کوه سه هزار و چهار صد و نود متر از سطح دریا و دامنه‌ های این کوه از انواع گیاهان دارویی پوشیده شده است.

sa18
تصویری از کوه دالان ونک در شهرستان سمیرم استان اصفهان

وجود خرس در این منطقه، نشان از بکر بودن آن دارد. در دامنه‌ های شمالی این کوه، چشمه‌ای زیبا به نام «چشمه ناز» واقع شده است. در سفر به این منطقه، مراقب کمپ های شبانه باشید.

منطقه «چشمه ناز ونک» یک مکان تقریبا کوهستانی و جزو رشته‌‌کوه‌های زاگرس است که از سردسیر و پرآب‌ترین مناطق استان اصفهان محسوب می‌شود. ناز ونک از نظر پوشش گیاهی دارای بیش از یک‌هزار گونه مختلف است.

sa19
منطقه شکار ممنوع ناز ونک در شهرستان سمیرم استان اصفهان

با عنایت به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن ونک در دامنه سلسله جبال زاگرس، آب و هوای این منطقه متنوع و معتدل شده است. مناطقی که در ارتفاعات بالاتر واقع شده‌اند، دارای هوای سردتر و آن‌هایی که در کف دره‌ها هستند، دمای بالاتری دارند.

sa20
غار دنگزلو در شهرستان سمیرم استان اصفهان

غار دنگزلو، در ضلع شمال‌ شرقی کوه دنا و در حوالی روستایی به همین نام قرار دارد. این غار دارای جاذبه‌ های فراوان از لحاظ قندیل‌ های یخی است که هنوز به‌طور کامل هم جاذبه‌های آن شناسایی نشده است. به گفته کارشناسان، اگر از همه پتانسیل این غار استفاده بشود، به اندازه غار علیصدر همدان می‌توان از آن بهره‌ برداری کرد.

آبشار پی دنی از جمله دیگر ظرفیت های گردشگری شهرستان سمیرم استان اصفهان است. در ماه‌های گرم سال، آب و هوای خنک و بهاری دارد. چنانچه از سمیرم به سمت جنوب‌ شرقی جاده حنا و به طرف روستای خفر حرکت کنید، پس از ۷۵ کیلومتر و عبور از روستاهای حنا، «مورک» و «خینه» به روستای زیبا و سرسبز خفر در پای دامنه‌ های شمالی پر برف دنا می‌رسید که مبدأ حرکت‌ تان به سوی آبشار های «پی‌دنی» است.

sa21

برای رسیدن به آبشار پی‌دنی از روستای خفر در ارتفاع ۲۱۸۵ کیلومتری از سطح دریا در امتداد رودخانه پر آب داخل روستا به سمت جنوب یا دره پی‌دنی، مسیر معروف آبشار خفر حرکت کنید.
در طول راه تا اولین آبشار، مسیر بسیار سر سبز و جذاب است. وجود دیواره‌های سنگی و انواع درختان بر روی این دیوار ها و صخره‌ ها منظره زیبا و شگفت‌ انگیزی به وجود آورده‌ اند که در بعضی نقاط همراه با آبشار های کوچک، مسیری به یاد ماندنی برای مسافران و کوهنوردان است.

sa22

در پایین دره «قاش‌مستان»، آبشار میان دره‌ای تنگ قرار دارد که دو طرف آن را دیواره‌ های بلند و عظیم سنگی فرا گرفته‌ اند. آب آبشار حاصل ذوب شدن برف‌های مسیر دره و همچنین یخچا‌ل‌ های دره قاش‌ مستان است که در تابستان به دلیل بالا رفتن میزان ذوب، پر آب‌ تر می‌شود.

جاذبه های روستای خفر

همیشه جاهایی که زمستان سرد و هولناکی دارند، از تابستان خنک و دل انگیزی برخوردار بوده که نقاط پر برف ایران مانند خلخال و اردبیل، از آن جمله هستند. روستای خفر را جهنم سفید می دانند که زمستانی بسیار سرد را تجربه می کند. به همین خاطر، طبیعت زیبا و خنکی در طول ایام تابستان دارد.

برای همین منظور، یکی از مقصدهای تابستان گردی در اصفهان را می توان روستای خفر دانست که برای علاقمندان به روستا گردی در نصف جهان، انتخاب خوبی خواهد بود. در واقع بر خلاف آنچه که در بهار و تابستان (فصل رونق گردشگری) به چشم گردشگران می خورد، اینجا زمستان های بسیار سرد و پر برفی دارد، به گونه ای که اهالی آن را “جهنم سفید” می نامند.روستای خفر

روستای خفر

روستای گردشگری خفر، یکی از روستاهای ییلاقی در جنوبی ترین بخش های استان اصفهان و در پهنای جغرافیایی شهرستان سمیرم است که در مرز میان این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد، در دامنه های شمالی رشته کوه دنا واقع شده است. روستای خفر به دلیل موقعیت اقلیمی و جغرافیایی منحصر به فرد، دارای جاذبه های بسیار قوی و کم نظیر اکوتوریستی در نیمه جنوبی ایران است.

kh1
تصویری دیدنی از روستای خفر در استان اصفهان

به دلیل واقع شدن این روستا در دامنه طبیعت زیبای رشته کوه دنا و آب و هوای کوهستانی منطقه، انواع گونه های گیاهی و جانوری در آن دیده می شود. وجود ۱۴ قله بالای چهار هزار متر (قاشمستان بلندترین قله رشته کوه دنا با ارتفاع چهار هزار و چهار صد متر در نزدیکی این روستا قرار دارد)، همچنین انواع یخچال های طبیعی، آبشار های متعدد و رودخانه های جاری شده از یخچال ها چشم اندازهایی زیبا بوجود آورده است.

اکثر مردم روستا در فصول بهار و تابستان به زنبورداری و باغداری می پردازند، باغ های سیب د ر این روستا از جاذبه های منطقه محسوب می شوند. محصولات محلی و صنایع دستی نیز جذابیت های خاص خود را دارند.

از مکان های دیدنی منطقه می توان به آبشار خفر، تنگه دناآسا، غار یخی، غار کیخسرو، چشمه سید محمد، رودخانه های پرآب که از دو سمت روستا عبور کرده و به رودخانه ماربُر می ریزند، اشاره کرد. روستای خفر، ننه مخملی دارد که روایتگر بخشی از تاریخ معاصر روستا است.

kh2
ننه مخمل می گوید: روستای خفر کمیته امداد ندارد، بهداری ندارد، تنها هفته‌ ای دوبار یک پزشک سیار از سمیرم می‌آید و مردم به او مراجعه می کنند. ننه مخمل می‌ گوید: حتی زایشگاه هم نداریم و زنان روستا را برای وضع حمل به سمیرم می‌ بریم. او می‌ گوید: “کاش من بروم تلویزیون تا به زبان خودم بگویم هیچ کس یه این ولایت رسیدگی نمی کند”. وارد روستای خفر که می‌ شوی به ویژه هنگام صبح عطر سیب به مشام می‌ رسد و بیشتر باغ‌ های روستا نیز درختان سیب یا زردآلو است. ننه مخمل می‌ گوید: سیب خفر در تمام کشور تک است اما همه جا آن را به اسم سیب سمیرم می‌ فروشند! دنباله رودخانه خفر را که بگیری و به بالا دست روستا بروی پل هایی خواهید دید که مردم خفر برای عبور از رودخانه با چند چوب و طناب ساخته‌ اند و زن و مرد از روی آنها می‌ گذرند.

مردم روستای خفر، فارس هستند که به گفته افراد محلی، در گذشته از استان فارس به خفر مهاجرت نموده اند. تنها پس از چند روز حضور و معاشرت با مردم خفر در میابید که خفریها مردمانی مهمان نواز، صلح جو و صادق هستند و گویی سرشت این سرزمین، زیباییهای خود را به خلقیات مردم خفر هدیه داده است.

بافت مسکونی روستا متمرکز و در قسمت نسبتاً هموارتری به پیرامون روستا بنا شده است. بیشتر بناهای مسکونی، ایوان دار و همچنان دارای معماری سنتی میباشند که با مصالحی همچون خشت، سنگ و چوب بنا شده اند.

kh3
طبیعت زیبای روستای خفر استان اصفهان

 

بخش هایی از معابر روستا سنگفرش شده اند و اثری از زباله چه در بخشهای مسکونی و چه در طبیعت خفر به چشم نمی خورد که مشخص است مردم خفر با وجود خیل زیاد گردشگر، مشکل زباله را مدیریت نموده اند. ضمناً روستا دارای دو امامزاده بوده که بسیار مورد اعتقاد و احترام مردم روستا هستند.

sa23
تصویری از طبیعت بهاری روستای خفر که همچنان رگه های برف بر فراز کوه های اطراف مشاهده می شود

چگونه به روستای خفر برویم؟

برای دسترسی به این روستای دیدنی از مسیر اصفهان به سمت شهررضا، سپس سمیرم و پس از عبور از حنا به روستای خفر خواهید رسید. طول مسیر حدود هفت صد کیلومتر است. محل اقامت و امکانات رفاهی :هتل یا مهمانسرا جهت اقامت بازدیدکنندگان در این روستا دیدنی موجود نبوده و افراد می توانند از منازل محلی که جهت اقامت آماده هستند، استفاده کنند.

آبشار خفر درشش کیلومتری روستای خفر و بر روی دامنه های پر شیب دنا در محدوده ای تحت عنوان دره قاش مستان واقع گردیده است. این منظره زیبا و دلنشین در هشتاد کیلومتری جنوب غرب سمیرم و در روستای خفر است. ارتفاع این آبشار در حدود ۳۰ متر، واقع در دامنه شرقی دنا است. نسیم مرطوب همراه با وزش باد، که با قطرات آب ترکیب شده، مانع از نزدیک شدن به آبشار می شود و نمای آبشار را حتی از دور، دوچندان زیبا می کند.

روز اول: برای این سفر، از هر جای ایران که هستید، به سمت جنوب اصفهان و شهرستان سمیرم حرکت کنید. از مراکز استان های کشور به مرکز اصفهان، اتوبوس و قطار در دسترس است. از آنجا نیز می توانید با اتوبوس، به سمت شهرستان سمیرم بروید.

اگر با خودرو شخصی سفر می کنید، با چند ساعت رانندگی می توانید از مرکز اصفهان به سمیرم بروید.

در شهرستان سمیرم،‌ امکانات اقامتی خیلی لوکسی در انتظار شما نیست. اما هتل و مهمانسراهایی برای اسکان گردشگری وجود دارد که از اداره کل گردشگری استان اصفهان نیز می توان استعلام کرد.

اگر ظهر یا شب به سمیرم رسیدید، گام اول را به استراحت شبانه اختصاص داده و شب گردی در این شهر نصف جهان را که از ساعت ۹ شب تا سحر ادامه پیدا می کند در دستور کار داشته باشید.

t8

سمیرم با سیمره متفاوت است. سمیرم، شهرستانی واقع در جنوب استان اصفهان بوده و یکی از قطب های گردشگری این استان به شمار می رود.

این شهرستان، در مجاورت چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و استان فارس قرار دارد. جنوب این شهر یاسوج است که اگر در روز دوم سفر خود، فرصت داشتید، چند ساعتی به این شهر رفته و بازگردید.

t9

شهری در حاشیه جنوب شرقی زاگرس و رشته کوه دنا، به صورت حصاری در غرب و جنوبی غربی آن است.

روز دوم: دومین روز سفر، رانندگی کمتری برای شما دارد و می توانید از سفر خود به این نطقه کمتر شناخته شده ایران، استفاده کنید و به آبشار آب ملخ بروید.

این روستا و آبشار آن، در واقع یکی از دیدنی ترین نقاط سفر شما در تعطیلات خرداد ماه امسال است. روستای آب ملخ، چشمه سارهای گوارا و سرد دارد که در گرمای خرداد، یکی از پدیده های طبیعت ایران به شمار می رود. آب خود را از ذوب شدن برف  کوه دنا تامین می کند و ترکیبات خاص موجود در آب آن، تمام ملخ های مهاجم را نابود می کند و به همین خاطر، به این نام اطلاق می شود.

آبشار آب ملخ، از دو بخش تشکیل شده است که نخستین قسمت آن، سرچشمه آبشار بوده که از دل کوه بیرون می آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته و طاقدیس سبز رنگی مشاهده می شود که مثل پل، روی رودخانه ماربر خم شده است.

t7
(آبشار آب ملخ- شاهکار طبیعت سمیرم)

بهترین فصل دیدار از این ظرفیت های دیدنی طبیعی ایران، بهار و تابستان است. البته آبشار پی دنی نیز از جمله ظرفیت های أبشار گردی است که در این سفر می توانید از آن دیدن کنید.

اگر از سمیرم به سمت جنوب شرقی جاده حنا و به طرف روستای خفر عزیمت نمایید، بعد از گذشت هفتاد کیلومتر از روستای حنا، مورک و خینه، به منطقه زیبا سخفر در دامنه های مملو از برف دنا می رسید که مبدا حرکت به سمت آبشارهای پی دنی خواهد بود.

t10
تصویر طبیعت زیبا و بهاری روستای خینه در نزدیکی شهرستان سمیرم

البته آبشار خفر نیز که در روستای خفر واقع شده، برای گردش چند ساعته پیشنهاد می شود که از مناطق ییلاقی استان است و پتانسیل های بسیاری برای گردشگری شما دارد. البته خود سمیرم نیز پارک دریاچه دارد.

پس از بازدید از این مقصد آبشار گردی نصف جهان، پیشنهاد می کنیم که به سمت تنگه بی بی سیدون بروید که طبیعت زیبایی دارد.

بی بی سیدون را بهشت ناشناخته سمیرم می دانند. روستایی در سی کیلومتری سمیرم که رودخانه ای زیبا به همین نام در آن جاری است.

اگر تنگه بی بی سیدون در لوکیشن های اینستاگرامی یا فیس بوکی شما نیست، آن را add کنید تا دوستان و فالوئرهای شما با این منطقه جذاب آشنا شوند.

راهپیمایی بهاری و گشت و گذار در این منطقه و صرف میوه و بر پا کردن بساط چای هیزمی، م یتواند سفر خاطره انگیزی را در بی بی سیدون برایتان به ارمغان آورد. البته ظرفیت های گردشگری متنوعی که در بی بی زبیده خاتون شهرستان نراق در انتظار شماست، در بی بی سیدون گردی مشاهده نمی شود.

بعد از چند ساعت گشت و گذار در این منطقه، بد نیست که به سمت روستای خفر حرکت کنید. یکی از مقصدهای روستاگردی هیجانی در نصف جهان که کمتر درباره آن شنیده و خوانده ایم. در این روستا، امکان اقامت در خانه های محلی نیز برای شما فراهم خواهد بود که می توان اطلاعات بیشتر را از اهالی و تور لیدرها یا آژانس های گردشگری محلی استعلام کرد. اداره گردشگری استان اصفهان نیز برای آگاهی از فرصت های اقامتی توصیه می شود.

غار خفر که در شصت کیلومتری روستا قرار دارد، یکی از فرصت های گردشگری زیر زمینی اصفهان است. دارای آبشار و ستون های یخی بسیار است که در انتهای آن، دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ قرار دارد. در تمام طول سال، تقریبا این غار مملو از یخ است و به همین خاطر، غار یخ نامیده می شود. البته غار دنگزلو نیز که در شمال شرقی کوه دنا قرار دارد نیز از جمله دیگر مقصدهای غار نوردی استان اصفهان به شمار می آید.

در اطراف این منطقه، منطقه ای به نام چشمه ناز ونک قرار دارد که مکانی تقریبا کوهستانی بوده و در زمره رشته کوه های زاگرس است و از پر آب ترین مناطق اصفهان به شمار می رود و مقصدی عالی برای طبیعت گردهای تعطیلات خرداد پیش روی.

روز  سوم: بعد از دیدار آبشارهای مختلف سمیرم و همچنین گردش در بی بی سیدون، شب را در یکی از خانه های محلی روستای خفر بگذرانید و صبح را به خفر گردی اختصاص دهید. کوچه باغ های زیبا و رنگارنگ خفر که با صدای پرندگان همراه است، شما را به سمفونی شنیدنی و روح انگیز طبیعت خفر می برد.

در خفر گردی، بازدید از آبشار خفر را در نظر داشته باشید. این روستا، طبیعت پر آبی دارد و می توانید از میوه هایی که توسط برخی از کشاورزان منطقه در گذرگاه ها به فروش می رسد، استفاده کنید. روستای پادنا، از جمله دیگر ظرفیت های گردشگری خودمانی این منطقه است.

روستای پادنا، جایی است که می توان سبک زندگی عشایر منطقه را از نزدیک مشاهده کرد و با آداب و رسوم و سبک پوشش و دامداری و کشاورزی این قوم ایرانی را لمس نمود و از تجارب فراوانی آموخت. تصاویر این افراد و سبک زندگی آنان را نیز در تصاویر اینستاگرامی و فیس بوکی خود با ذکر نوشته و اطلاعات لازم، در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

لذت هم نشینی و تعامل با عشایر مهمان نواز و دوست داشتنی منطقه پادنا و خفر، تجربه ای است که گردشگران می توانند به عنوان ارمغان جذاب سفر همیشه از آن یاد کنند.

t12
تصویری زیبا از دریاچه حنا که یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اصفهان است

روز چهارم: در روز چهارم، به سمت سمیرم حرکت کنید و اگر وقت داشتید، از طبیعت زیبا اطراف استفاده کرده و نهار را در دامان طبیعت باشید. در مسیر خود،منطقه نمونه گردشگری دریاچه حنا را خواهید دید که یکی از مقصدهای دریاچه گردی جذاب در نصف جهان است. تماشای درناهای خاکستری این منطقه را فراموش نکنید.

دریاچه حنا، در ۳۰ کیلومتری شهرستان سمیرم و در ۱۹۰ کیلومتری جنوب شرق استان اصفهان قرار دارد. دریاچه ای که طول و عمقش در طول سال متفاوت می شود. سد حنا، در سال ۱۳۷۳، روی رودخانه احداث شد که از سرشاخه های رودخانه کارون بوده و برای افزایش فعالیت های کشاورزی از آن استفاده می کنند.

t13
تصویری دیدنی از غار یخی که یکی از مقصدهای گردشگری خیلی خنک در تعطیلات خرداد خواهد بود

ایجاد دریاچه حنا، تقویت پوشش گیاهی منطقه و تجمع پرندگان و ایجاد محیط مناسبی برای گردشگری منطقه شده و پتانسیل های اقلیمی و هیدرولوژیکی را افزایش داده است.

توصیه هایی برای سفر به اصفهان

۱-اصفهان، یکی از مقصدهای خوب برای گردشگری در ایام تابستان است و همانطور که در این گفتار مشاهده کردید، مقصدهای گردشگری خنکی برای تابستان گردها و طبیعت گردهای علاقمند به رفتینگ و کمپینگ دارد.

۲-پیش از سفر به استان اصفهان، آخرین اطلاعات گردشگری و اقامتی را از اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان جویا شوید.

۳-چه برای سفر به سمیرم و مناطق دیدنی آن و چه سفر به روستای خفر و مناطق اطراف، حتما نقشه جامع استان اصفهان را در اختیار داشته باشید تا در پیدا کردن آدرس ها، با مشکلی مواجه نشوید.

۴-برای اینکه شاید در برخی از نقاط روستاگردی اصفهان، پوشش آنتن دهی موبایل و اینترنت پر سرعت نامناسب باشد، حتی المقدور نقشه و لوازم سفر کافی به همراه داشته باشید و با راهنمای مسلط به اماکن خفر و سمیرم، به طبیعت گردی بپردازید.

۵-حفظ طبیعت جاهایی که در این گفتار معرفی شد، یک وظیفه ملی است.

۶- سمیرم، بیش از ۵۰ مقصد گردشگری جذاب دارد که در سفر چند روزه به این نقطه دیدنی که در مجاورت استان های مختلف کشور است، بهره لازم را ببرید.

۷-در سفر به سمیرم، توصیه های تریپ ادوایزری ها را هم بررسی کنید که خالی از لطف نیست. همچنین شماری از ۱۵ مقصد طبیعت گردی اصفهانی ها را هم اگر فرصت کردید، در برنامه سفر قرار دهید.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را در آرمان سفر و دنیای سفر دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود