۸ عادت روزمره و رایج که سلامت شما را به خطر می اندازند

۸ عادت روزمره و رایج که سلامت شما را به خطر می اندازند

یکی از دشوارترین کارها، ترک عادت است به همین دلیل نیز توصیه می شود که سبک زندگی برگزیده شود که عادات ناسالم کمتری در آن وجود داشته باشد. در این میان برخی از این عادات بدون آنکه خود از آنها آگاه باشیم، سلامتی مان را به مخاطره می اندازند. در واقع برخی از این عادات به دلایل فرهنگی و آموزش های نادرست در افراد نهادینه می شوند که از آن میان می توان به عطسه کردن در جمع اشاره کرد.

علاوه بر این برخی دیگر از عادات وجود دارند که تصور می شود برای سلامت بسیار مفید هستند در حالی که باید نحوه صحیح و زمان مناسب آن نیز به خوبی دانسته شود. از این دسته نیز می توان به مسواک زدن اشاره کرد. بسیاری از والدین بلافاصله بعد از صرف غذا، فرزندان خود را وادار به مسواک زدن می کنند که شاید پس از خواندن این مطلب، تامل بیشتری در این روش آموزشی خود داشته باشند.

در ادامه به بررسی برخی از عادات نادرست رایج و روزمره پرداخته و دلایل آنها را به اختصار بیان خواهیم کرد.

جلوی عطسه کردن خود را می گیرید

1

زمانی که جلوی عطسه کردن خود را می گیریم، فشار درون جمجمه با افزایش بیشتری همراه خواهد شد و جریان خون در مغز با اختلال مواجه می شود. با این کار، رگ ها و سلول های عصبی نیز تحت فشار قرار می گیرند. این روند به سردرد، آسیب رگ های خونی و مشکلات شنوایی می انجامد. بنابراین هرگز مانع از خروج عطسه خود نشوید.

عطر می زنید

2

از آنجایی که استفاده از مواد و ذرات مصنوعی، عمدتا ارزان تر از عصاره طبیعی روغن ها هستند، به همین دلیل نیز این مواد در ترکیبات عطرها به مراتب بیشتر از روغن های طبیعی به کار گرفته می شوند. این ذرات گاه نشانه هایی چون سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی را به همراه دارند. علاوه بر این سبب خارش چشم، گلو و پوست نیز می شوند. بهتر است یا از انواع طبیعی عطر استفاده شود و یا در اتاق هایی که فضاهای باز و هوای کافی در آنها وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرند.

قبل از خوابیدن از تلفن های هوشمند استفاده می کنید

1

نورهای غیر طبیعی سبب اختلال در کار هورمونی به نام «ملاتونین» می شود. ترشح این هورمون، در تنظیم خواب و هوشیاری موثر است. کمبود «ملاتونین» منجر به افسردگی، سرطان، بیماری های قلبی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. بنابراین خواب به موقع و در اوایل شب، بیش از عدم استفاده از وسایل الکترونیکی، برای سلامتی مفید است.

مواد غذایی را داخل ظروف پلاستیکی نگهداری می کنید

2

بسیاری از ظروف پلاستیکی، از مواد شیمیایی مصنوعی ساخته شده اند که از آن جمله می توان به «فتالات» و «بیسفنول» اشاره کرد. این مواد به انعطاف پذیری ظروف پلاستیکی کمک می کنند. متاسفانه این مواد برای اکوسیستم نیز، مخاطراتی را به همراه دارند.

بهتر است که برای نگهداری مواد غذایی از ظروف شیشه ای، استیل های ضدزنگ و یا ظروف سرامیکی استفاده شود. همواره روش صحیح استفاده از هر کدام از این ظروف را نیز در نظر داشته باشید.

بلافاصله پس از صرف غذا مسواک می زنید

5

بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که حداقل ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذا، دندان ها را مسواک بزنید. آنها یک ساعت پس از صرف غذا، خصوصا انواع اسیدی آن را، برای مسواک زدن توصیه می کنند. مواد اسیدی بر مینای دندان و همچنین لایه زیرین آن به نام «دنیتن» نیز تاثیر می گذارند. در واقع اگر بعد از صرف غذای اسیدی، سریع مسواک بزنید با حرکت مسواک، مواد اسیدی را روانه لایه زیرین یعنی «دنیتن» خواهید کرد. این روند به آسیب دندان ها و مینای آن خواهد انجامید.

همیشه از صابون های ضدباکتریایی استفاده می کنید

6

بسیاری از باکتری های مفید بر روی سطح پوست تان قرار دارند و در محافظت از پوست نقش آفرینی می کنند. زمانی که دائم برای شستن دست های خود از صابون های ضد باکتریایی استفاده می کنید، باکتری های مفید ذکر شده را نیز از بین می برید و با این کار اجازه ورود جرم های مضر به بدن را فراهم می آورید. متخصصان پوست توصیه می کنند که بیش از دو بار در هفته از چنین صابون هایی استفاده نشود.

شلوارهای جین تنگ می پوشید

00

اگرچه پوشیدن چنین شلوارهای مُد است و اندام شما را نیز زیباتر به نظر می آورد اما به پوست و اعصاب آسیب هایی را نیز وارد می آورد. همان سختی که پس از پوشیدن این شلوارها احساس می کنید، سبب آسیب زدن به سیستم عصبی تان می شود.

روند جریان خون در داخل پاها با پوشیدن شلوارهای تنگ دچار اختلال شده و به خارش، سوزش و در نهایت بی حس شدن پاها می انجامد.

آبمیوه های تازه میل می کنید

8

شاید بسیار به شما توصیه شده باشد که آبمیوه میل کنید اما شاید از این موضوع آگاهی نداشته باشید که مقدار مصرف آبمیوه نیز باید اندک باشد. در واقع آبمیوه برای برخی از بیماران، با زیان های فراوانی همراه است. به عنوان مثال افرادی که اضافه وزن دارند و یا به دیابت مبتلا هستند باید از خوردن گریپ فروت پرهیز کنند.

همچنین آبمیوه ها می توانند ایجاد حساسیت هایی نیز کنند. بنابراین خصوصا در زمان هایی که به کودکان آبمیوه می دهید باید بیشتر مراقب باشید. شاید لازم باشد که قبل از انجام این کار با پزشک او نیز مشورت های لازم را به عمل آورید.

بدون نظر

ورود