یاسمین مقبلی؛ زن ایرانی‌ تبار و یکی از ۱۲ فضانورد جدید ناسا

یاسمین مقبلی؛ زن ایرانی‌ تبار و یکی از ۱۲ فضانورد جدید ناسا

روز هفتم ژوئن مصادف با ۱۷ خرداد ماه، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا)، نام ۱۲ نفر از متقاضیان برای شرکت در دوره فضانوردی دو ساله ناسا را به عنوان برگزیدگان اعلام کرد که از میان بیش از ۱۸ هزار نفر انتخاب شده اند. یکی از این منتخبین، یاسمین مقبلی است که با داشتن کارنامه‌ ای درخشان اینک شانس پرواز به فضا را دارد.

بدون شک شنیدن نام یک ایرانی تبار در فهرست موفقیت های بین المللی در عرصه های گوناگون برای بسیاری از مردم کشور دلچسب و خوشایند است. اما متاسفانه چنین خبر خوبی در هفته گذشته در بحبوحه حمله تروریستی داعش به تهران مورد غفلت رسانه ها قرار گرفت و از قلم افتاد.

Capture

اما بر اساس گزارش وب سایت ناسا در روز چهارشنبه هفته پیش، این سازمان به منظور تربیت نسل تازه ای از فضانوردان، نام ۱۲ کارآموز جدید خود را که از میان ۱۸۳۰۰ نفر که طی یک سال گذشته برای این دوره ثبت نام کرده بودند، معرفی نمود که همان طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از آن ها یاسمین مقبلی است. افزون بر وی، برگزیده ها شامل چهار زن و هفت مرد هستند.

Capture2

یاسمین مقبلی‌، در شهر «باد ناوهایم» واقع در کشور آلمان متولد و در شهر بالدوین در ایالت نیویورک آمریکا بزرگ شده است. والدین او به نام های «فرشته» و «کامی» ساکن فلوریدا هستند و او یک برادر بزرگتر از خود دارد که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌ کند.

2

کارآموز جدید و ایرانی تبار ناسا، فارغ التحصیل رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه بسیار معروف «ام‌آی‌تی» است. همچنین، او از مدرسه عالی نیروی دریایی در ایالت کالیفرنیا مدرک کارشناسی ارشد در رشته هوافضا دریافت کرده است.

3

یاسمین مقبلی با ۳۳ سال سن، دارای ۴ نشان تقدیر نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران، ۳ نشان کارآیی و موفقیت نیروی دریایی و سپاه تفنگداران و چندین تقدیرنامه است.

4

او همچنین از فارغ‌ التحصیلان ممتاز دوره خود در مدرسه خلبانی بوده و به گفته ناسا بیش از یکهزار و ۶۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ ساعت مأموریت‌ های مبارزه‌ ای در کارنامه پرافتخار خود به ثبت رسانده است.

5

لازم به یادآوری است که دوره آموزشی فضانوردی ناسا در اواخر تابستان امسال آغاز خواهد شد و یاسمین مقبلی و ۱۱ کارآموز دیگر، پس از پایان این دوره دو ساله، تا زمان اعزام به فضا، به انجام وظایف فنی در دفتر فضانوردی مشغول خواهند شد.

5

بد نیست بدانید که ناسا از سال ۱۹۵۹ تا کنون ۲۲ دوره آموزشی برگزار کرده است. در حال حاضر ۴۴ فضانورد در خدمت این سازمان هستند. به گفته این سازمان، شمار تقاضاها برای شرکت در دوره آموزشی فضانوردی ۲۰۱۷ بی‌ سابقه بوده است. برای این دوره ۱۸ هزار نفر تقاضا داده بودند که نسبت به آخرین دوره در سال ۲۰۱۱ شمار متقاضی‌ ها بیش از سه برابر بوده است.

6

اعضای برگزیده دوره آموزشی ۲۰۱۷ بین ۲۹ تا ۴۲ سال دارند.

8

هدف از آموزش این کارآموزان این است که ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۱ قدرتمندترین موشک تاریخ را به فضا پرتاب کند. این موشک موسوم به «سامانه پرتاب فضایی» (SLS)، قرار است فضانوردان آمریکایی را به ماه ببرد.

طبق برنامه ریزی سازمان هوایی و فضایی آمریکا، موشک یاد شده برای نخستین بار به صورت بدون سرنشین در سال ۲۰۱۸ آزمایش خواهد شد و سپس سه سال بعد دو فضانورد آمریکایی با آن به ماه فرستاده خواهند شد.

9

این موشک کپسول فضایی «اوریون» را با خود حمل می‌کند که ناسا برای پروازهای فضایی به ماه و مریخ با بودجه ۲۳ میلیارد دلاری طراحی کرده است. اوریون می‌تواند حداکثر شش فضانورد را در خود جای دهد. در سال ۲۰۱۴ اوریون نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

در آخر هم اشاره کنیم که یاسمین مقبلی‌ در ایران متولد نشده و گفته می شود که والدین وی نیز تابعیت ایرانی خود را حفظ نکرده اند. بنابراین نمی توان وی را با «انوشه انصاری»،  اولین ایرانی فضانورد، اولین زن گردشگر فضایی، اولین زن مسلمان فضانورد و چهارمین نفری که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده است، مقایسه کرد. اما در نهایت ایرانی تبار است و این افتخاری بزرگ برای کشورمان محسوب می شود.

منبع: nasa ، cbsnews ، wikipedia
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • ali خرداد ۲۲, ۱۳۹۶

    باعث افتخار من که هست ولی این از ایرانی بودن فقط یه اسمشو داره من ترجیح میدم به عنوان یه زن قوی و موفق بهش نگاه کنم