ربات های پشتیبان؛ پرنده های بدون سرنشینی که بزودی جنگنده های ایالات متحده را همراهی خواهند کرد

ربات های پشتیبان؛ پرنده های بدون سرنشینی که بزودی جنگنده های ایالات متحده را همراهی خواهند کرد

واحد آزمایش اختراعات دفاعی (The Defense Innovation Unit Experimental) موسوم به «DIUx» یک گروه تحقیقاتی بود که توسط وزارت دفاع ایالات متحده در منطقه ی «سیلیکون وَلی» (Silicon Valley) در خلیج سانفرانسیسکو تشکیل شده و بر روی پروژه های سری ویژه کار می کند. این بخش موفق شده است برخی از ایده های مفهومی را به مرحله ی عملی نزدیک سازد به جنگنده های آمریکایی امکان می دهد که هنگام پرواز یک روبات پیشرفته را در کنار خود داشته باشند.

این واحد تحقیاتی که توسط اشتون کارتر وزیر دفاع سابق ایالات متحده تشکیل شده است نوعی رابط میان وزارت دفاع این کشور و مخترعانی به شمار می آید که دوست ندارند در محیط های نظامی کار کنند زیرا در چنین مراکزی شرایط برای کار تحقیقاتی به سهولت امکان پذیر نبوده و با محدودیت های امنیتی و نظامی همراه است. بنابراین برخی از شرکت ها ترجیح می دهند به جای همکاری مستقیم با وزارت دفاع ایالات متحده با واسطه های این سازمان دولتی در ارتباط باشند.

kratos-xq-222-valkyrie-utap-22-mako-combat-drones-10-w700

به نظر می رسد که وزارت دفاع ایالات متحده از پیشرفت های این تیم تحقیقاتی خرسندی کامل نداشته و اخیراً ایلان ماسک، موسس و رییس شرکت تسلا مذاکراتی را با مسئولین وزارت دفاع این کشور داشته و قرار است در این پروژه سری همکاری کند. این روبات های کمکی در کنار هواپیماهای معمول آمریکا به اجرای ماموریت گماشته خواهند شد.

بنابر گزارش ها، وزارت دفاع ایالات متحده بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده و شرکت «Kratos Defense and Security Solutions» نقش کلیدی در ساخت این روبات های تمام اتوماتیک کمکی ایفا می کند. بنابر گزارش روزنامه ی واشنگتن پست:

“روز سه شنبه، شرکت کراتوس به طور رسمی دو کلاس جدید از هواپیماهای رباتیک بدون سرنشین خود را رونمایی کرد که به عنوان پشتیبان در کنار هواپیماهای ایالات متحده خواهند بود. سرمایه گذاری در توسعه ی این ربات ها که «UTAP-22 Mako» نام گرفته اند توسط واحد سیلیکون وَلی وزارت دفاع ایالات متحده با نام اختصاری «DIUx» صورت گرفته است. یکی از این ربات های پشتیبانی که بزرگ تر از دیگری است و مشخصاً « XQ-222 Valkyrie» نام دارد ۱۰ متر طول داشته و تا ۷.۵۰۰ کیلومتر نیز توان پرواز دارد”.

1-CdcuUI0aKXymubuBs4cUlw-w700

محققان بر این باورند که با توجه به سرعت و ارتفاع پروازی ادعا شده توسط شرکت کراتوس برای این پرنده های رباتیک، آن ها خواهند توانست همراه با هواپیماهای اف ۱۶ و اف ۳۵ نیز به پرواز درآمده و به ماموریت اعزام شوند. شرکت کراتوس ادعا کرده که پرواز این پرنده در کنار جنگنده های فوق سریع با موفقیت آزمایش شده و به زودی برای آزمایشات تکمیلی بیشتر به پایگاه نظامی این کشور در صحرای موهاوی «Mojave» در کالیفرنیا منتقل خواهد شد تا میزان استقلال آن ها در هنگام پرواز بیشتر مورد آزمایش قرار گیرد.

به گفته ی استیون فنلی، رییس شرکت کراتوس این سیستم ها می توانند ماموریت هایشان را کاملاً به صورت مستقل انجام داده اما هدف اصلی این است که از آن ها در کنار هواپیماهای با سرنشین استفاده شود در حالی که خود توانایی انجام عملیات به صورت مستقل را نیز داشته باشند. در حال حاضر این پرنده های رباتیک خودکار سنسورهایی دارند که حرکات جنگنده های سرنشین دار را تقلید می کنند اما در آینده ای نزدیک آن ها خواهند توانست پیشاپیش جنگنده ها حرکت کرده یا خود به ظور مستقل برای نابودی دشمن فرستاده شوند.

قرارداد کنونی شرکت کراتوس با واحد DIUx  در حال حاضر تنها ۱۲.۶ میلیون دلار است اما نمی دانیم که از جانب سرمایه گذاران غیردولتی نیز چه مقدار سرمایه به این پروژه تزریق شده است. در صورتی که این پروژه با موفقیت انجام شود بدون شک موفق بودن پروژه های این چنینی با بودجه های دولتی بسیار کم را اثبات خواهد کرد.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود