متخصصان تغذیه کم کردن چه میزان وزن در طول هفته را مجاز می دانند؟

متخصصان تغذیه کم کردن چه میزان وزن در طول هفته را مجاز می دانند؟

انسان عمدتا برای دستیابی به مقاصد خود به دنبال مبانبرهایی است که بتواند راحت ترین و سریع ترین راه را برگزیند. در مورد کاهش وزن و رو آورن به رژیم های لاغری نیز چنین روندی بسیار دیده می شود. بسیاری از مراکز و موسسات کاهش وزن نیز از این اندیشه آگاهی کامل دارند و برای رسیدن به اهداف مالی خود گاه به دنبال کوتاه ترین راهکارها برای جلب مشتریان بیشتر هستند.

«جی دی راث» تهیه کننده برنامه پرطرفدار The Biggest Loser در برنامه تلویزیونی خود افرادی را نشان می داد که گاه تنها در پنج ماه بیشترین مقدار وزن را کم کرده بودند. به نظر می رسد که این برنامه بتواند به شرکت کنندگان خود کمک کند تا حدود ۴۵ کیلوگرم وزن کم کنند.

پزشکانی که «راث» از آنها مشورت می گرفت، هر کدام نظرات متفاوتی داشتند. از این میان برخی به وی می گفتند که در هر هفته تنها کاهش وزنی حدود نیم تا یک کیلوگرم که حدود ۱۳ و نیم کیلوگرم در یک فصل است، می تواند مقدار مناسبی به شمار آید. کاهش ناگهانی وزن در افراد سبب گردید که این برنامه پرطرفدار با انتقادهای شدیدی همراه شود.

11

اکنون بسیاری از افرادی که در این برنامه، وزن فراوانی را از دست داده بودند، دوباره بخشی از وزن قبلی خود و یا حتی بیش از آن را دریافت کرده اند. سال گذشته انجمن سلامت ملی آمریکا، به بررسی ۱۴ مورد از شرکت کنندگان این برنامه تلویزیونی مبادرت کرد. محققان این انجمن دریافتند ۱۳ نفر از آنها، بخش عمده ای از وزن از دست داده خود را دوباره بدست آوردند. از این میان، ۴ نفر، وزن شان بیشتر از زمانی گردید که در برنامه Biggest Losers شرکت کرده بودند.

متخصصان دلایل فراوانی را برای این امر برشمردند اما اصلی ترین آن را سرعت از دست دادن وزن شرکت کنندگان دانستند. این رویکرد سریع در تغییر وزن، سبب گردید که آنها نتوانند به الگوهای جدید در سبک زندگی خود عادت کنند. از جمله این الگوها می توان به استفاده از مواد تشکیل دهنده جدید در تهیه مواد غذایی و جایگزین کردن فست فودها با برخی از غذاها و میان وعده های خانگی همچون میوه ها و سبزیجات اشاره کرد.

پروفسور «اندی بلاتی» متخصص تغذیه و موسس مرکز تغذیه «پروفشنال اینتگریتی» در این باره می گوید: “باید به خود زمانی در حدود دو، سه و یا چهار ساله بدهید تا در رفتارهای دائمی تان تغییرات اساسی به وجود آید. این کار دشوار است چرا که در حال ساخت عادات جدیدی هستید که زمانبر نیز هستند.”

بلاتی و همکارانش بر این باورند که کم کردن وزن در حدود نیم تا یک کیلو در هفته می توان بدون آسیب و پایدارتر باشد.

پروفسور «فیلیپ استفورث»، استادیار دانشگاه تکزاس و رئیس موسسه تناسب اندام در تکزاس نیز چنین می گوید: “کاهش وزن تدریجی به مراتب پایدارتر از زمانی است که مقدار فراوانی وزن را به یک باره و با سرعت از دست می دهید.”

2

کاهش تدریجی وزن به افراد این فرصت را خواهد داد که به سبک زندگی جدید خود خو گرفته، الگوهای آن را به تدریج در زندگی خود رعایت کرده و آنها را به تدریج به بخشی پایدار از روند زندگی خود تبدیل کنند.

بلاتی ادامه می دهد: “از هر ۱۰ نفری که به تدریج روند کاهش وزن را پی می گیرند، نه نفر  به اهداف کاهش وزن مدیریت شده خود در طول سه سال دست پیدا می کنند. من اطمینان دارم افرادی که با گرفتن برخی از رژیم های سخت و در مدت کوتاهی وزن فراوانی کم کرده اند، تنها در عرض چند ماه به وزن سابق خود باز می گردند.”

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود