چرا برخی از کشورها حلقه ازدواج را به دست راست می پوشند؟

چرا برخی از کشورها حلقه ازدواج را به دست راست می پوشند؟

برخی از مسایل ساده زندگی به دلیل تکرار بیش از حد از دایره ی توجه ما خارج شده اند و خیلی برایمان مهم نیست که ریشه و اصل آن ها به کجا، چه زمانی یا چه رویدادی باز می گردد. اما وقتی در مورد همین مسایل به ظاهر بی اهمیت، می شنوید، تازه برایتان به موضوعی جذاب تبدیل می شده و با خود فکر می کنید چرا تاکنون به این مساله توجه نکرده بودم!

از جمله این موارد می توان به حلقه ازدواج اشاره کرد. آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا بیشتر مردم جهان حلقه ازدواج خود در انگشت دست چپ می پوشند و در مواردی نادر، در دست راست؟

در دست کردن حلقه در دست راست و در دست چپ تفاوت های مهمی با هم دارند که در ادامه این مطلب به تفصیل برایتان شرح داده ایم.

انگشت حلقه ازدواج

رومی های باستان و مصری ها اعتقاد داشتند که از انگشت حلقه ی انسان، رگ یا یک عصب به طور مستقیم به قلب می رسد. آن ها نام «رگ عشق» بر آن نهانده بودند. بنابراین، اگر فردی حلقه ازدواج خود را در دست چپ می پوشید، به این مفهوم بود که راه قلبش با فرد دلخواهش اشغال شده است.

پوشیدن حلقه در دست راست: پیشینه، کشورها و سنت ها

رومی های باستان نخستین اشخاصی بودند که حلقه ازدواج را در دست راست خود پوشیدند. آن ها اعتقاد داشتند که دست چپ ناشاد و غیر قابل اعتماد است.

در کشور هند نیز برای سال های متمادی حلقه را در دست راست خود می کردند و باور داشتند که دست چپ، ناپاک است. اما بر اساس قوانین جدید وضع شده در این کشور پهناور، شهروندان اجازه دارند حلقه را در هر دستی که می خواهند، بپوشند و محدودیتی برای این امر وجود ندارد.

در کشورهای آلمان و هلند، زوج ها حلقه های نامزدی خود را در دست چپ و حلقه های  ازدواج را در دست راست می پوشند.

بر اساس سنت های یهودی ها، حلقه نامزدی در انگشت اشاره دست راست پوشیده می شود. اما خانم ها پس از عروسی، حلقه را در انگشت حلقه در همان دست راست می پوشند.

کشورهایی که حلقه ازدواج را در دست راست می پوشند شامل موارد زیر است:

نروژ، دانمارک، استرالیا، لهستان، بلغارستان، روسیه، پرتغال، اسپانیا، بلژیک، گرجستان، صربستان، اوکراین، یونان، لتونی، مجارستان، کلمبیا، کوبا، پرو و ونزوئلا.

0

پوشیدن حلقه در دست چپ: پیشینه، کشورها و سنت ها

پوشیدن حلقه در دست چپ، سنتی نه چندان قدیمی است که نخستین بار در قرن ۱۸ میلادی رواج یافت. تا پیش از آن همه مردم جهان حلقه خود را در دست راست قرار می دادند.

پیرو یکی از اسناد بر جا مانده از سال ۱۸۶۹، تغییر دست راست به چپ برای پوشیدن حلقه در برخی از کشورها نشانه احترامی بود که زنان برای همسران خود قائل بودند. (در آن زمان مردان حلقه به دست نمی کردند)

در کشورهای لبنان، ترکیه، سوریه و برزیل، حلقه نامزدی در دست راست و حلقه عروسی در دست چپ پوشیده می شوند.

کشورهایی که حلقه ازدواج را در دست چپ می پوشند شامل موارد زیر است:

بوتساوانا، مصر، ایرلند، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، انگلستان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، سوئد، فنلاند، جمهوری چک، سوئیس، رومانی، اسلوونی، کروات، و بیشتر کشورهای آسیایی.

1

دانستنی های جالب در مورد حلقه ازدواج

در سری لانکا، داماد حلقه را در دست راست و عروس در دست چپ می پوشد.

در برخی از کشورهای مسلمان نشین عموما حلقه به دست نمی کنند. اما اگر این امر صورت بگیرد، در برخی کشورها همانند اردن در دست راست پوشیده می شود.

در برخی از کشورها، برخی از زوج ها، پس از مرگ همسر خود انگشت حلقه را از دست چپ درآورده و به دست راست می کنند تابدین طریق، ارتباط ناگسستنی خود با همسر درگذشته شان را نمایش دهند.

تا پیش از جنگ جهانی دوم، مردان حلقه به دست نمی کردند. اما در آن دوران، سربازانی که کیلومترها دور از وطن و خانه خود به جنگ با دشمن مشغول بودند، برای یادآوری این موضوع که همسران آن ها در خانه منتظرشان هستند، حلقه به دست می کردند.

در آخر هم اشاره کنیم، فارغ از سنت ها و فرهنگ ها، برخی از افراد ترجیح می دهند به سلیقه شخصی خود حلقه دست کنند. به طور مثال، برخی از چپ دست ها، ترجیح می دهند، حلقه شان در دست راست باشد. همچنین باید گفت که حلقه ازدواج، نشانه عشق دو نفر به یکدیگر است و اینکه در کدام دست پوشیده شود، اهمیت چندانی ندارد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود