۴ ضرر قند و شکر برای بدن انسان که بیشتر ما از آن ها غافل هستیم

۴ ضرر قند و شکر برای بدن انسان که بیشتر ما از آن ها غافل هستیم

اشخاصی که به دنبال کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند، همیشه روی مصرف چربی، کربوهیدرات و قند حساسیت ویژه ای به خرج می دهند زیرا به خوبی از مضرات این ماده ی شیرین برای بدن انسان آگاه هستند.

قند که در رژیم غذایی ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد و بیشتر مردم، بی توجه به مضرات آن، این ماده خوراکی را به یکی از ارکان اصلی مواد غذایی روزانه خود تبدیل کرده اند، باید بدانند که شیرینی موقتی قند می تواند بیماری های پایدار و طولانی مدت برای آن ها در پی داشته باشد و بهتر آن است که از مصرف آن پرهیز نمایند.

برای آگاهی از بخش کوچکی از مضرات قند و شکر در بدن انسان پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

قند موجب تسریع روند پیری پوست انسان می شود

vv1

هنگامی که قند وارد جریان خون می شود، بلافاصله با پروتئین هایی همانند کلاژن و الاستین که تضمین کننده زیبایی و جوانی پوست هستند، پیوند شیمیایی برقرار می کنند.

در وهله باید متذکر شویم که این پیوند موجب تخریب ساختار پروتئین های یاد شده می شود (از بین رفتن کلاژن و الاستین به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک منجر می شود.)

دوم اینکه، قند در بدن مواد مضر می سازد. به طور مثال، قند باعث می شود تا پوست انسان در برابر اشعه های خورشید مصونیت کمتر و آسیب پذیری بیشتری داشته باشد. این امر در طولانی مدت به پیری زودرس پوست منتهی می شود.

قند باعث ایجاد آماس و التهاب می شود

vv2

قند قادر است با بزرگ نمایی جوش ها و چروک ها باعث شود تا پوست ملتهب به نظر برسد. این ماده خوراکی همچنین موجب ایجاد بیماری های گوناگون از جمله ورم مفاصل نیز می شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که وقتی در حالت سرماخوردگی چای شیرین شده با قند می نوشید، این ماده در گلوی ملتهب بیمار به بستری مناسب برای رشد باکتری ها تبدیل می شود. بنابراین تجویز برخی از قدیمی ها که ادعا می کنند چای شیرین برای از بین بردن ورم گلو مناسب است، نه تنها موثر نیست، بلکه مضر و خطرناک نیز به شمار می رود.

مصرف قند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد

vv3

در قرن ۲۰ میلادی، بسیاری از پزشکان و متخصصان اعتقاد داشتند که با کاهش مصرف چربی و کلسترول می توان تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری نمود. اهمیت قند در شکل گیری این بیماری ها چندان شناخته شده نبود. از این رو مردم بیشتر به سراغ رژیم های بدون چربی می رفتند اما در مصرف قند خود تغییری ایجاد نمی کردند.

اما در قرن ۲۱ میلادی مشخص شده که قند در بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش مهمی دارد. به این صورت که قند موجب افزایش میزان کلسترول خون می شود. همچنین به کلسترول کمک می کند تا راحت تر به دیواره های رگ های خونی چسبیده و باعث انسداد آن ها شوند.

قند موجب ایجاد بیماری های روحی می شود

  • مطالعات علمی جدید ثابت کرده اند که مصرف قند زیاد باعث بروز افسردگی در اشخاص می شود. به این خاطر که قند موجب کاهش هورمون BDNF (فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز) می شود که در افراد مبتلا به شیزوفرنی و افسردگی وجود ندارد.
  • همچنین در تحقیقی دیگر مشخص شده که قند موجب بروز تشویش و اضطراب می شود. به همین خاطر است که وقتی عصبی هستیم، به مصرف خوراکی های شیرین علاقه زیادی پیدا می کنیم.
  • در آزمایشی نیز مشخص شد که موش هایی که قند زیادی مصرف کرده بودند، دیوانه می شدند. دانشمندان دلیل این امر را ازدحام قند اعلام کردند که موجب از بین رفتن پیوندهای سلول های مغزی می شدند که مسئول حافظه و یادگیری بودند.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • فاطمه اسفند ۲, ۱۳۹۸

    مطالب مفیدیه ❤❤من ازش بی خبر بودم