راهنمای تحصیل رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در انگلستان و فرانسه

راهنمای تحصیل رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در انگلستان و فرانسه

انگلستان و فرانسه، دو مقصد اصلی و تاریخی ایرانیان در خارج از کشور بوده و همچنان، فرصت های تحصیلی و گردشگری این دو کشور مهم قاره سبز سبب شده تا سالانه هزاران ایرانی علاقمند به تحصیل در دو اقتصاد بزرگ جهان، راهی آنجا شوند.

نخستین گروه از دانشجویان ایرانی در قریب به یک قرن پیش، راهی پاریس و لندن شدند. گر چه انگلستان و فرانسه، دانشگاه های معتبر بسیاری در رشته های مختلف دارند و بعضا در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند، اما هزینه بالای تحصیل در انگلستان و مشکلات یادگیری زبان فرانسوی در فرانسه سبب شده تا علاقمندان به تحصیل کم هزینه و انگلیسی زبان، مقصدهای راحت تر دیگری را همچون سوئد، آلمان و نروژ را در دستور کار خود قرار دهند.

uk13

با توجه به اینکه انگلستان و فرانسه، یکی از مقصدهای مهم تحصیل در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و پیرا پزشکی در اروپا و جهان هست و بسیاری از استانداردها و تجهیزات و روش های جراحی و مراقبت های بالینی و کلینکی و امثالهم، از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این دو کشور بیرون می آید، دانشگاه گردی امروز روزیاتو، شما را با فرصت های تحصیل پزشکی در فرانسه و انگلستان آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

از پاریس تا لندن

صدها دانشگاه معتبر و قدیمی در فرانسه سبب شده تا یکی از مقصدهای اصلی دانشجویان بین الملل در دنیا، مهد جنبش های هنری و موسیقی و معماری و علم و فناوری قرن بیستم باشد. از سوربن تا مونت پلیه، فرانسه را به یکی از قطب های علمی جهان تبدیل کرده که آرزوی بسیاری از دانشجویان شرقی و غربی، تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور است.

دانشگاه فرانسه، اکثرا هزینه تحصیلی بسیار کمی دارند و شاهد شهریه های آنچنانی دانمارک و سوئد و انگلستان در این کشور نیستیم. همچون آلمان که اکثر دانشگاه ها به زبان آلمانی تدریس می کنند، زبان غالب در دانشگاه های فرانسه، فرانسوی است و بر خلاف سوئد و فنلاند، الزامی برای دانشجویان داخلی و بین المللی برای تحصیل به زبان انگلیسی وجود ندارد.

اگر دنبال فرصت های تحصیلی در فرانسه هستید، توصیه می کنیم این درگاه را دنبال کنید. علاوه بر فرانسه، کشور انگلستان که با کمبریج و آکسفورد، قدیمی ترین دانشگاه های جهان را در اختیار دارد، یکی از برترین امپراطوری های آکادمیک قاره سبز را مدیریت می کند. دانشگاه های انگلستان هم از نظر رتبه علمی و هم از نظر کیفیت و سیستم آموزشی، در زمره دانشگاه های کاریزماتیک و تاثیر گذار جهان به شمار می روند.

uk14
دوره ۵ ساله پزشکی در انگلستان

هزینه تحصیل در انگلستان و همچنین هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور به قدری بالاست که بارها، صدای شهروندان این کشور را نیز در آورده است. برای همین، بسیاری از علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های انگلیس، به دلیل هزینه های بالای تحصیل به خصوص در رشته های مهندسی و پزشکی، عطایش را به لقایش می بخشند.

uk12

بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی، دریافت بورس تحصیلی برای تحصیلات رایگان در این کشور کمی دشوار است و در نیم قرن اخیر، انگلیس همچون بعضی از دانشگاه های آمریکای شمالی مانند هاروارد، مقصدی برای نخبه های پولدار شده است.

به هر حال اگر قصد تحصیل در انگلستان را دارید، این درگاه اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می دهد.

تحصیل پزشکی در انگلستان

اگر چه همچنان صدور روادید دانشجویی برای علاقمندان تحصیل به انگلیس در ایران میسر نیست، اما هستند دانشجویانی که با دریافت ادمیشن دانشگاه ها

ی انگلیسی، به کشورهای دیگر رفته و با هزینه شخصی، راهی دیار باکینگهام می شوند.

تحصیل در انگلستان در عرصه پزشکی، همچون تحصیل دوره کارشناسی ارشد که یک سال است، کوتاه تر از دیگر کشورهای جهان است. البته این بدان معنا نیست که تعداد کورس ها کمتر خواهد بود. بلکه نیازمند این هست که دانشجو، کار بیشتری انجام دهد. چرا که طول دوره ۵ سال بوده و ۶ یا ۷ سال نیست.

دریافت پذیرش دانشجویی از کالج ها و دانشگاه های انگلیس، به نسبت دانشگاه های آمریکای شمالی راحت تر است. اما همانطور که گفتیم، هزینه های تحصیل در انگلستان بسیار بالاتر از بسیاری از کشورهای جهان است. البته دانشجویان رشته های پزشکی می تواند بعد از سپری کردن آزمون عمومی در سال دوم، در صورت کسب نمرات خوب، از سال سوم، کمک هزینه های دانشجویی از دانشگاه خود دریافت کنند.

uk15

این کمک هزینه ها می تواند در قالب اسکالرشیپ یا TA و RA باشد. نکته مهم آن است که اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی انگلستان، مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت کشورمان قرار دارد.

یعنی اگر شما عازم به تحصیل در رشته های پزشکی این کشور شوید، ارز دانشجویی به قیمت مبادله ای به شما تعلق می گیرد و هم چنین، پس از دانش آموختگی، قادر خواهید بود تا با معادلسازی مدرک، از امکانات مادی و معنوی رشته خود استفاده کنید.

مثلا گواهی صلاحیت حرفه ای دریافت کرده و در زمینه های مهندسی و پزشکی مشغول به کار شوید. در انگلستان، تجهیزات پزشکی در عرصه های گوناگون در اختیار دانشجو قرار می گیرد تا استانداردهای نوین آموزشی انگلیس در کنار کارهای آزمایشگاهی، دانشجو را برای مواجهه با دنیای کسب و کار آماده کند.

uk16

یکی از دلایلی که دانشجویانی که وسع مالی خوبی دارند، انگلستان را انتخاب می کنند، نزدیکی مسافت به ایران است. در مقایسه با نیوزلند، فیلیپین، استرالیا، کانادا و حتی ایالات متحده که ده ها ساعت برای رفت و آمد باید اختصاص داد، تهران تا لندن را می توان در عرض کم تر از ۶ ساعت طی کرد.

به عنوان دانشجوی پزشکی در انگلستان، قادر خواهید بود که بعد از گذشت یک ترم تحصیلی، از خدمات رایگان بیمه ای استفاده کنید.

دانشجویان پزشکی در انگلستان، معمولا قبل از شروع دوره، بایستی دوره های GCSE یا A-LEVEL COURSE را بگذرانند که دوره های پایه یا FOUNDATIONA COURSE نامیده می شوند. بعد از گذراندن موفقیت آمیز این دوره ها، می توانید در رشته های پزشکی، ژنتیک، سلول های بنیادی، علوم آزمایشگاهی، دندان پزشکی، دوره های پیراپزشکی مانند پرستاری و مامایی را انتخاب کنید.

uk17

معمولا قبولی در آزمون UKAT یا BMAT هم برای دریافت ادمیشن از دانشگاه های پزشکی انگلستان ضروری است. البته نکته مهم آن است که هر دانشگاه پزشکی در انگلستان، روش خاص خود را در اعلام نیازمندی های پذیرش (ADMISSION’S REQUIREMENTS) دارد و به همین خاطر، شما برای تحصیل در این کشور، می بایست اول مقصد دانشگاهی خود را مشخص کرده و بر اساس نیازمندی ها، به ارسال APPLICATION  اقدام کنید.

اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی را در انگلستان دارید، بایستی قبولی در آزمون UKCAT را در کارنامه داشته باشید. اطلاعات بیشتر را در درگاه آن دنبال کنید.

چون هر دانشگاهی سیستم و روش ادمیشن خاص خود را دارد، اکیدا توصیه می شود که قبل از ارسال مدارک، با مسئول هر دانشکده پزشکی، مکاتبه کرده و شرایط دریافت پذیرش، بورس و همچنین دوره های پیش نیاز احتمالی و هزینه های مربوطه را به دقت سوال کنید تا موردی غیر شفاف و مبهم برای شما باقی نماند.

معرفی برخی از مقصدهای تحصیل پزشکی در انگلستان

در انگلستان، دانشگاه های بسیار معتبری برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و پیزا پزشکی وجود دارد که به دانشجویان مستعد که توانایی مالی خوب دارند توصیه می شود که این دانشگاه ها را در صورتی که خواهان تحصیل در دانشگاه های معتبر پزشکی ایران نیستند، در دستور کار قرار دهند.

دانشگاه سالفورد انگلستان

UK1
ایندکس دانشگاه سالفور انگلستان

یکی از این دانشگاه ها، دانشگاه سالفورد انگلستان است که از جمله مقصدهای تحصیل پزشکی در این کشور به شمار می رود. اطلاعات جدید درباره تحصیل دانشجویان بین المللی در این دانشگاه و فرصت های بورسیه را می توان در این قسمت مشاهده کرد. نیازمندی های ادمیشن در این دانشگاه را می توان در این نشانی دنبال کرد.

فهرست رشته های کارشناسی دانشگاه در این قسمت و رشته های کارشناسی ارشد و دکترا را می توان در این لینک مشاهده نمود. شهریه هایی که دانشجویان باید در هر سال تحصیلی پرداخت کنند را در این نشانی بررسی کنید.

فهرست برخی از رشته های این دانشگاه که از مامایی و پرستاری گرفته تا فیزیوتراپی، علوم توانبخشی، بهداشت حرفه ای و تصویربرداری هسته ای و رادیوگرافی را شامل میشود را در زیر مشاهده میکنید. همانطور که ملاحظه می کنید، می توانید ظرف ۱۵۶ هفته، کارشناسی مامایی را از این دانشگاه معتبر دریافت کنید.

مثلا مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مامایی را می توان در این قسمت مشاهده کرد.

شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه سالفورد

متقاضیان بین المللی برای تحصیل در این دانشگاه، می بایست الزامات زیر را رعایت کنند که مهمترین مورد، آیلتس ۶.۵ آکادمیک است که هیچ مهارتی زیر ۵.۵ از ۹ نباشد.

دانشجویان بین المللی می بایست پیش از ورود به دانشگه ها، معادلسازی مدارک دانشگاهی خود را بر اساس استانداردهای ATAS انجام دهند.

فرصت های تحصیلی در دانشگاه سیتی

UK2

دانشگاه سیتی انگلیس، از جمله دانشگاه های معتبر این کشور برای تحصیل در رشته های پزشکی است. درگاه این دانشگاه را در این نشانی مشاهده کنید. این دانشگاه بیش از ۱۰۰ سال است که فعالیت داشته و شماری از دانش آموختگان این دانشگاه، از جمله مقامات کنونی انگلیس نیز هستند.

اگر بر روی گزینه courses & study کلیک کنید، فهرست رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد-دکترا دانشگاه و هزینه های تحصیل و شرایط ادمیشن را مشاهده می کنید.

uk3

رشته هایی مانند کارشناسی ارشد پرستاری بزرگسالان، کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، کارشناسی ارشد اپتومتری کلینیکی و ده ها رشته پزشکی و غیر پزشکی دیگر در مقاطع مختلف در این دانشگاه تدریس می شود.

 

uk4

اینستاگرام دانشگاه نیز در این نشانی در دسترس است که برای آگاهی از فعالیت های آن، جهت دنبال کردن اینستابازهای عاشق تحصیل در لندن توصیه می شود. معمولا در اینستاگرام دانشگاه های دنیا، میتوان با دانشجویان و دانش اموختگان رشته های مختلف آشنا شد و با آنها درباره فرصت های تحصیلی و بورس و زندگی در شهرهای مختلف دانشگاهی و مقولات آکادمیک، بحث و تبادل نظر کرد. البته حرفه ای ها، لینکدین را هم فراموش نکنند.

uk5

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، اطلاعات مربوط به رشته ها، شرایط تحصیل و زندگی و یافتن محل اقامت و همچنین آشنایی با دانشجویان بین المللی را می توان در این صفحه جستجو نمود. در ایران،‌ تنها ۲ موسسه به عنوان نماینده رسمی دانشگاه معرفی شده است که اطلاعات آنها را در زیر مشاهده می کنید.

Approved agents in Iran

  • GTA, H/O: Global Training Associates
    Second floor, Ahang Building
    West Hasht Behesht Ave
    Isfahan 81546-43714
    Iran
    Tel: +98 31 32730168, +98 913 3188279
    Fax: +98 31 3273 0160
  • Elm Gostar

قبل از اقدام برای تحصیل در این دانشگاه، از طریق بخش alumni با دانش آموختگان دانشگاه رایزنی کرده و اطلاعات مختلفی راجع به تحصیل و زندگی در لندن و دانشگاه سیتی، دریافت کنید.

دانشگاه پزشکی UCL 

یکی از مقصدهای تحصیل پزشکی در انگلستان، دانشگاه یو سی ال است. این دانشگاه از برترین مقصدهای تحصیلی در رشته های پزشکی در این کشور بوده و به دلیل بستر تحقیقات محور و ارتباط با لابراتورها و مراکز تحقیقاتی پزشکی معتبر انگلیس و اروپا، دانشجویان و محققان بسیاری در ان مشغول به فعالیت هستند. مراکز مهارت های کلینیکی و تجهیزاتی که این دانشگاه از آن برخوردار است، سبب شده تا یکی از مقصدهای تحصیلی اصلی رشته پزشکی در انگلیس، دانشگاه UCL باشد.

LONDON

درگاه این دانشگاه را اینجا دنبال کنید. رشته های کارشناسی در حوزه های پزشکی و پیزا پزشکی دانشگاه را در این لینک مشاهده کنید. برای آگاهی از فرصت های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و PhD نیز به بخش PostGraduate رجوع نمایید. شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی این دانشگاه را در این آدرس دنبال کنید. شرایط کلی به شرح زیر است:

MBBS Entry Requirements

Academic requirements

Applicants should carefully check that they will meet UCL Medical School’s minimum academic standard before making an application. Please read this guide, which provides details of the 2018 entry requirements. Please also see the UCL online prospectus entry here


In addition to reading the Entry Requirements information, international applicants who do not speak English as a first language should ensure that they take one of the English Language qualifications (to “advanced level”) from the list of those accepted by UCL

All applicants must take the Biomedical Admissions Test (BMAT). BMAT will be used to assess scientific aptitude and will focus on scientific abilities relevant to the study of medicine. The BMAT scores are used, along with other information in the UCAS application, to help us select candidates for interview

LONDON

همانطور که ملاحظه می کنید، همه متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، می بایست آزمون پذیرش بیومدیکان را بگذرانند که برای اطلاعات بیشتر به این نشانی بروید. این آزمون تلاشی است برای فهم ظرفیت های علمی و دانش فنی متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه UCL و یکی از آزمون های ورودی برای شروع تحصیل در این دانشگاه.

توجه داشته باشید که برای تحصیل در مقطع دکترا رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در دانشگاه UCL، شما ۳ گزینه پیش روی خود دارید:

Choice of Doctoral Programme

You have three choices of Doctoral Programmes at UCL Medical School

The PhD involves a singular piece of research driven by your own academic interests; if done part-time this takes around five years and involves a 100,000 word thesis

The EdD is a professional doctorate, therefore you will investigate your own working practices; it typically has a taught element and has assessments along the way.  Like the PhD it takes five years part time and the final thesis of 100,000 words is made up of a portfolio of research

The MD is a specific route for medics; it typically involves a singular study over two years full-time and a thesis of 50-60,000 words. It is worth getting an institutional perspective on which research degree your organisation values

متقاضیان تحصیل در مقطع PhD دانشکده پزشکی دانشگاه UCL، می بایست پروپزال ۲۰۰۰ کلمه ای را ضمیمه مدارک خود بکنند. این پروپزال باید شرایط مندرج در زیر را داشته باشد:

Guidance on the application process

The application process involves a short written proposal of about 2,000 words addressing the following aspects

The contribution this study will make to new knowledge

Timetable and bibliography

The research problem and your research question

Background  including a brief literature review

Theoretical and methodological perspectives

 Methods to include: sample, recruitment, data analysis

 receipt of your proposal we will match you with an appropriate supervisor and arrange an interview.  If you are successful at this stage you will be asked to formally apply via the UCL Admissions process and provide two references.This should be sent to Mike Page.

همانطور که ملاحظه میکنید، پروپزال ۲۰۰۰ کلمه ای شما جهت اخذ ادمیشن از دانشکده پزشکی دانشگاه UCL در مقطع PhD، می بایست از مرور منابع خوبی برخوردار باشد. متد تحقیقاتی پروپزال مشخص شود. چشم اندازهای تئوریک  و روش شناسی آن مشخص باشد. آنالیز اطلاعات در آن به صورت کلی صورت گرفته باشد و طرح موضوع، به حل یکی از چالش های پزشکی منجر شود. توجه کنید که بر اساس این پروپزال و دانش فنی و اشراف اطلاعاتی شما به موضوع، مسئولان ادمیشن دانشگاه، پی به جدی بودن شما برای تحصیل در این مقطع برده و نسبت به صدور یا عدم صدور ادمیشن اقدام می کنند.

LONDON

اگر علاقمند به دریافت فرصت های بورسیه و استخدام این دانشکده معتبر پزشکی انگلیس هستید، به این آدرس مراجعه کنید. در صورتی که خواهان دریافت فاند برای تحصیل در این دانشگاه هستید، منابع زیر را در نظر داشته باشید:

Our research is funded by a range of local and national sponsors including Arthritis Research UK, the British AcademyCancer Research UK, the General Medical Council, the Department of HealthNHS EnglandThe Royal College of Physicians, and Health Education England, and various UCL Development Grants.

برای آشنایی با کادر هیات علمی دانشکده پزشکی این دانشگاه، به این لینک مراجعه کرده و از طریق  بررسی رزومه اساتید، به اولویت های تحقیقاتی هر یک آشنا شده و برای  تعامل با آنان در صورتی که قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارید، اقدام کنید.

تحصیل در دانشگاه برونل

uk6

دانشگاه برونل یکی دیگر از مقصدهای تحصیل رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در انگلیس است. اطلاعات بیشتر را در این لینک مشاهده کنید. همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، اگر بر روی گزینه study کلیک کنید، صفحه زیر نمایش داده می شود.

uk7

در این صفحه، می توانید رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد-دکترا و همچنین روش های اپلای برای رشته های دکترای پزشکی و غیر پزشکی و همچنین شرایط تحصیل و زندگی در این کشور را میتوان مشاهده کرد. اطلاعات راجع به دریافت روادید و مهاجرت به انگلیس نیز در این آدرس در دسترس شما خواهد بود. اگر به دنبال دریافت بورس و کمک هزینه برای تحصیل در این کشور هستید، از این لینک استفاده کنید.

برخی از رشته های پزشکی دانشگاه عبارتند از:

فهرست کلیه دوره های مقطع PhD‌ دانشگاه را نیز اینجا مشاهده کنید.

دانشگاه برادفورد

uk8

یکی دیگر از مقصدهای تحصیلی رشته های پزشکی و غیر پزشکی در انگلستان، دانشگاه برادفورد است که در این نشانی در دسترس خواهد بود.

uk9

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در این بخش می توان اطلاعات راجع به کورس ها، رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد-دکترا، شیوه اپلای، اطلاعات دانشجویان بین المللی و همچنین زندگی دانشجویی و تاریخ ترم های تحصیلی را بررسی کرد.

فهرست رشته های پزشکی مهم دانشگاه به شرح زیر است:

بخش پاسخ به پرسش های متداول را در این نشانی مشاهده کنید که پاسخگوی کلیه سوالات علاقمندان به تحصیل در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در دانشگاه برادفورد انگلستان است. گشتی در دانشگاه را در کانال یوتیوب آن دنبال کنید. اینستاگرام مجموعه را نیز در این بخش مشاهده کنید.

فرصت های تحصیلی جامعه سلطنتی پزشکی

uk10

کالج سلطنتی پزشکی انگلیس را باید یکی از برترین مقصدهای تحصیل پزشکی در قاره سبز دانست. اطلاعات بیشتر را در سایت آن دنبال کنید. فرصت های تحصیلی، کنفرانس ها و دوره های کوتاه مدت و شرایط اپلای را می توان در این سایت مشاهده کرد.

برای آشنایی با این مجموعه، از کانال آن ها در یوتیوب استفاده کنید.

دوره GCSE انگلستان

همانطور که قبلا گفتیم، برای ورود به برخی از دانشگاه ها توسط کسانی که دیپلم ندارند، می بایست دوره جی سی اس ایی را بگذرانید. در واقع این دوره ها معادل سال اول و دوم دبیرستان درمدارس داخلی کشور بوده و در صورتیکه شما در سنین زیر ۱۷ سال به قصد تحصیل رشته پزشکی انگلستان وارد این کشور شوید، بایستی دوره های GCSE را بگذرانید، در غیر اینصورت بایستی A-Level یا Foundation را بگذرانید.

فراگیری ۱۰ ماده درسی از جمله دروس زبان، ریاضی، شیمی، زیست شناسی و … از جمله دروسی هستند که شما موظف به خواندن آن دراین دوره هستید. دانش آموزان بایستی پس از پایان دوره در آزمون های کتبی و شفاهی جهت قبولی و ورود به سال تحصیلی بعد شرکت کنند.

سیستم نمره دهی در دوره GCSE از AتاG میباشد که اگر شما نمرهA تا Cرا در حداقل ۵ ماده درسی کسب کنید وارد دوره ۲ ساله ای خواهید شد که شامل کورس های A-Level ، AS –Level ، Level Vocational A است. متذکر میشوم که A-Level سطحی پیشرفته که شما با مطالعه مواد درسی مضاعف در AS-Level که سطح متمم پیشرفته است، میتوانید دانش خود را ارتقا دهید.

دوره A-Level انگلستان

افرادی که دارای مدرک دیپلم از مدارس ایران هستند، می توانند مستقیما بدون گذراندن دوره های علمی GCSE برای A-Level اقدام کنند. دروسی که دانش آموزان در این دوره می گذرانند بیانگر رشته ای است که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند و هر چه نمرات شما در این دوره بالاتر باشد شانس ورود به دانشگاه هایی با رنکینگ بهتر برای شما میسر خواهد شد.

اغلب دانش آموزان در این کورس دو ساله ۲ یا ۴ درس را میخوانند. شما با تحصیل در این دوره ها و کسب نمره های بالای به ترتیب از A تا D شانس تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی انگلستان را خواهید داشت.

دوره Foundation انگلستان

یکی از دوره های مهمی که پیش از ورود به برخی از دانشگاه های انگیسی باید در نظر داشت، دوره فاندیشن است. با سپری کردن دوره یکساله می توان در اکثر دانشگاه های انگلیس شروع به تحصیل نمود. البته کورس های این دوره از دوره A-LEVEL تا حدودی ساده تر و مختصر است و هزینه کمتری هم نیاز دارد.

البته بایستی فرد این دوره ها را با موفقیت بگذراند و در امتحانات پایان دوره نمرات خوبی را کسب کند. اگر تمایل جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی انگلستان را دارید، نیازمند ارایه هیچ مدرک زبانی چون آیلتس یا تافل نیستنید.  ولی اگر بالاتر از ۱۸ سال هستید، جهت دریافت پذیرش رشته پزشکی انگلستان اقدام نمایید.

هزینه های تحصیل در انگلستان

داشتن آیلتس حداقل ۶ الزامی است.  هزینه های تحصیل در رشته پزشکی انگلستان حداقل سالی ۲۰  هزار پوند است و هزینه های زندگی بسته به شهر محل زندگی و شیوه زندگی هر فردی متغییر است.

هزینه زندگی در شهر لندن با دیگر شهر های کشور انگلستان متفاوت است، که این هزینه ماهی ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ پوند متغییر است. به همین دلیل جهت اخذ پذیرش پزشکی انگلستان و دریافت ویزای این کشور شما بایستی توانایی مالی خود را در پرداخت هزینه های زندگی و همچنین هزینه های تحصیلی به سفارت انگلیس نشان دهید.

شماری از دانشگاه های مطرح پزشکی انگلیس

uk11
دانشگاه پزشکی بریستول یکی از برترین مقصدهای تحصیل در رشته های پزشکی انگلیس است
  • دانشکده پزشکی دانشگاه آبردین انگلستان.
  • دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بارتز
  • دانشکده پزشکی دانشگاه بیرمنگهام انگلستان.
  • دانشکده پزشکی دانشگاه برایتون و ساسکس انگلستان.
  • دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول.

انجمن های پزشکی انگلستان

یکی از بهترین منابع کسب اطلاعات مورد نیاز متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی در دنیا، ارتباط با انجمن های دانشجویی  و دانش آموختگان رشته های پزشکی، به خصوص انجمن های تحصصی و حرفه ای در این عرصه است که میتواند دانشجویان را با طیف وسیعی از فعالان علمی و تجاری رشته پزشکی در کشور مقصد آشنا کند. انگلستان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در عرصه پزشکی قاره سبز و جهان، انجمن های علمی و تخصصی بسیاری در زمینه های پزشکی دارد که متقاضیان تحصیل در این کشور را قادر می سازد تا با تعامل با این مجموعه ها، اطلاعات مورد نیاز درباره بازار کار پزشکی و همچنین اولویت های تحقیقاتی را بشناسند.

در ادامه به معرفی شماری از انجمن های پزشکی این کشور می پردازیم. اگر  قصد تحصیل پزشکی در انگلیس را دارید، می توانید با مراجعه به درگاه های زیر، از جریان وضعیت پزشکی در این کشور آشنا شده و از بازار کار، اولویت های اکادمیک در زیر شاخه های مختلف پزشکی، آشنایی با اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان پزشکی و هم چنین پارک ها و آزمایشگاه ها و مراکز پژوهشی پزشکی انگلیس آگاهی لازم را کسب کنید.

انجمن پزشکی انگلیس (BMA)

LONDON

یکی از انجمن های فعال عرصه پزشکی در انگلیس بوده که برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن در این نشانی رجوع کنید. از جمله خدمات ارزشمندی که این سایت در اختیار  متقاضیان تحصیل پزشکی انگلیس قرار می دهد، ارائه اطلاعات در حوزه پزشکی این کشور است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، میتوانید به انواع و اقسام اطلاعات پزشکی در شهرهای مختلف انگلیس دسترسی داشته باشید.

LONDON

جامعه پزشکی سلطنتی انگلستان

یکی از تخصصی ترین جوامع علمی پزشکی در اروپا، جامعه پزشکی سلطنتی انگلستان است که برای اگاهی از برنامه های علمی، کنفرانس ها، دوره های اموزشی و انتشارات و به طور کلی خدماتی که در اختیار دانشجویان و متخصصان رشته های پزشکی در سراسر دنیا قرار می دهد به این درگاه رجوع کنید.

LONDON

رویدادهای علمی که این انجمن در سال ۲۰۱۷ و پس  از آن برگزار می کند را در بخش events  مشاهده کنید که برای دانشجویان پزشکی و متخصصان این رشته، برنامه های گوناگونی را ارائه می کند.

LONDON

انجمن طب کل نگر انگلستان

انجمن طب کل نگر انگلستان (British Medical Holistic Association) یکی از انجمن های فعال در عرصه پزشکی انگلستان است که از طریق درگاه آن می توان از چند و چون برنامه های سال ۲۰۱۷ ان و عملکرد سال های قبل پی برد.

LONDON

 

طب کل‌ نگر شکلی از درمان است که برای ایجاد سلامت و بهبود، کلیت شخص را در بر می‌گیرد؛ بدن، ذهن، روح، عواطف. بر طبق فلسفه طب کل‌نگر، شخص می‌تواند با ایجاد تعادل مناسب در زندگی به سلامت بهینه که هدف اصلی طب کل‌نگر است، دست پیدا کند.

پزشکان طب کل‌نگر معتقدند که کلیت هر فرد از اجزایی جدانشدنی ساخته شده است و اگر یکی از اعضا به خوبی کار نکند، تمام قسمت‌ های بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به همین ترتیب، اگر شخصی از لحاظ روحی، جسمی و عاطفی در زندگی تعادل نداشته باشد، این امر می‌تواند بر سلامت عمومی تأثیر منفی بگذارد.

پزشک کل‌نگر از تمامی انواع درمان سلامت، از داروی معمولی تا درمان‌های غیرپزشکی، برای ایجاد سلامت بهینه و بهبود فرد استفاده می‌کند. بنابراین، وقتی شخصی از سردرد میگرنی رنج می‌برد، به جای اینکه خودش به طور خودسر درمان را پیدا کند، به پزشک کل‌ نگر مراجعه می‌کند تا او تمام پتانسیل‌ های ممکن که موجب سردرد در او شده، مانند مشکلاتی نظیر رژیم، عادات خواب، استرس، مشکلات شخصی و روش معنوی ارجح را بررسی کند.

برنامه درمان ممکن است شامل داروهایی برای تسکین علائم باشد، اما اصلاحات در سبک زندگی می‌تواند از سردرد و عود کردن آن جلوگیری کند.

انجمن داروهای گیاهی انگلستان

LONDON

برای آشنایی با طب سنتی انگلیس و داروهای گیاهی مجوز دار در این کشور و همچنین فرصت های تحصیلی و کاری، به سایت انجمن طب سنتی (داروهای گیاهی) این کشور در این آدرس رجوع کنید.

آشنایی با فرصت های تحصیل پزشکی در فرانسه

در فرانسه بر خلاف انگلستان، بایستی زبان فرانسه را به خوبی مسلط باشید. پزشکی در این کشور نیز همچون انگلستان، ظرفیت های علمی و تحقیقاتی و آزمایشگاهی و بیمارستانی بسیار خوب دارد.

فرانسه را باید یکی از پایتخت های پزشکی جهان دانست. تا کنون پزشکان فرانسوی موفق شدند بیش از ۱۰ نوبل پزشکی و ده ها جایزه معتبر علوم پزشکی را از آن خود کنند. سندروم معروف دان که کشف مهمی در علم ژنتیک بود، در سال ۱۹۵۸ میلادی در فرانسه صورت گرفت.

انجام نخستین عمل موفقیت آمیز پیوند کبد در فرانسه در سال ۱۹۵۹ میلادی و کشف واکسن هپاتیت بی در سال ۱۹۸۱ و همچینین ساخت پمپ تزریق انسولین در سال ۱۹۵۹ میلادی در فرانسه، گوشه ای از افتخارات فرانسه در عرصه پزشکی را نشان می دهد. ویروس HIV برای نخستین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی در یکی از شهرهای فرانسه کشف شد.

استفاده از سلول های خون بند ناف که در ایران در بانک بند ناف نیز این حوزه پزشکی دنبال می شود، در سال ۱۹۹۳ میلادی در فرانسه انجام شد. انتقال خودکار گلبول های قرمز خون از سلول های بنیادی، کاری بود که در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط پزشکان فرانسوی انجام گرفت.

در پاریس، شهر عشاق اروپا که تنها ۱ تابلو ایست (STOP SIGN) وجود دارد!، دانشگاه های پزشکی مطرحی وجود دارند که در ادامه به شماری از ان ها اشاره می کنیم.

در فرانسه، مدرک پزشکی عمومی نیاز به ۹ سال مطالعه متوسط دارد. متخصصان باید ۱-۲ سال به مطالعات بالینی بپردازند. آموزش پزشکی در فرانسه بسیار گزینشی است. تنها یک پنجم دانش آموزان دبیرستانی با کسب نمره مورد نیاز به سال دوم تحصیلات پزشکی منتقل می شوند.

به این معنی که دانش آموزان علاقه مند وارد تحصیلات پزشکی میگردند و پس از یک سال از آنها آزمونی گرفته می شود که تعیین کننده ادامه تحصیلات آنان است.

تعداد کل مکان های موجود در دانشکده های پزشکی فرانسه (برای کلیه رشته های ترکیبی پزشکی) هر سال از طریق یک سیستم شناخته شده به عنوان clausus numerus تعیین می شود.

دانشکده پزشکی دانشگاه PARIS SUD

دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس سود، یکی از مقصدهای تحصیلی خوب در فرانسه بوده که در پایتخت این کشور، میتواند گزینه مطلوبی برای علاقمندان به طب و طبابت در فرانسه باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک رجوع کنید. فیلدهای تحصیل و آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس سود را میتوان به زبان انگلیسی و اعلام دانشگاه در زیر مشاهده کرد.

همانطور که در نوشته زیر ملاحظه میکنید، سال اول دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس سود، در دانشکده پزشکی دنبال نمی شود و دانشجو بایستی دروس پایه را در دیگر دانشکده ها دنبال کند. برای همین، دانشکده علوم در شهر Orsay  یا دانشکده داروسازی در چتنای مالابری برای این کار در نظر گرفته شده است.

Editorial & Reportage use only Mandatory Credit: Photo by Burger/Phanie / Rex Features ( 1250610k ) Medical students. Biological and histological tutorial Faculty of Medicine of Limoges, France. - 21 Oct 2010

اگر برای تحصیل در دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس سود با پرسشی  روبرو شدید، سوالات خود را به زبان انگلیسی یا فرانسوی به این نشانی: international.medecine@u-psud.fr ارسال فرمایید. حتما در زمان ارسال ای میل به بخش ارتباطات بین المللی دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس سود، مقطع تحصیلی و سال تحصیلی مورد نظر را قید کنید.

اگر قصد تحصیل در رشته های غیر پزشکی در این دانشگاه را داشتید، از فهرست زیر برای تحصیل در مقطع دکترا استفاده کنید.

اطلاعاتی مختصر پیرامون کنکور رزیدنسی دانشگاه های فرانسه

اگر این گفتار را برای آگاهی از کنکور رزیدنسی (دستیاری) در دانشگاه های پزشکی فرانسه مطالعه میکنید باید بدانید که  دواطلبین خارجی یا فرانسوی تنها ۲ نوبت حق شرکت در این کنکور مشکل را دارند.

با توجه به سطح بالای علوم پزشکی و آموزش رشته های مختلف تخصص پزشکی در دانشگاه های فرانسه و بویژه نظر به جایگاه و اعتبارخاص مکتب پزشکی این کشور در دنیا و همچنین اعطاء امتیازات مختلف توسط دولت فرانسه به دانشجویان و بویژه پرداخت حقوق ماهانه به پزشک یا داروساز در حال گذراندن دوره تخصص، این کنکور از اعتبار و معروفیت ویژه ای در بین پزشکان جوان کشورهای مختلف برخوردار است.

پزشکان جوان ایرانی در دو دهه اخیر موفقیت های چشم گیری با قبولی بویژه در رشته های مشکل آن را بدست آوردند. این کنکور به زبان فرانسه برگزار می شود و شامل ۲ مرحله تستی چند جوابه و تشریحی است. لازم است داوطلبین خارجی خود را بر اساس منابع پزشکی و داروسازی فرانسه برای شرکت در آن آماده سازند.

آشنایی با ۳ سیکل شاخه های پزشکی در فرانسه 

777

کل دوره های شاخه ی پزشکی در سه سیکل خلاصه می شود:

سیکل اول

یک تا دو سال طول می‏کشد. برای رشته‏ های پزشکی دندانپزشکی و مامایی مشترک است. در پایان هر سال کنکور سراسری برگزار می‏شود. اگه دوبار در کنکور سال اول مردود شوید دیگر امکان ادامه تحصیل نیست.

همین‏ طور برای غیراروپایی‏ها سهمیه محدودی وجود دارد (نهایتاً هشت درصد صندلی‏های در هر دانشکده) مگر این‏که نمره آخرین دانشجوی خارجی بیش‏تر یا مساوی آخرین دانشجوی فرانسوی پذیرفته شده باشد.  به عبارت دیگر، اگر در انتهای لیست قبولی ‏ها باشید ممکن است در اثر این محدودیت هشت درصد نتوانید ادامه بدید.

سیکل دوم

بعد از قبولی در آزمون، چهار سال طول میکشد. در سه سال آخرش ماهی بین ۱۲۴ تا ۲۷۰ یورو کمک هزینه می‏گیرند. برای گذراندن این سیکل باید امتحان‏های تئوریک و نظری در زمینه ‏های مختلف را قبول شوید. ۳۶ ماه کارآموزی در بخش‏های مختلف بیمارستان بروید، در طول سه سال ۳۶ کشیک بدید (هر کشیک ۲۵ یورو دریافت می‏کنید) و در سمینارهای اجباری شرکت کنید. در پایان این دوره مدرک certificate de synthese Clinique et therapeutique دریافت می‏کنید.

77

سیکل سوم

باید در کنکور سراسری Epreuves Nationales classantes شرکت کنید و اگر قبول شوید، می‏توانید یکی از ۱۱ گرایش ممکن را انتخاب کنید که یکی از آنها پزشکی عمومی است.

انتخاب گرایش و محل آن با توجه به نمره کسب شده است. اگر وارد ۱۰ گرایش دیگر غیر از پزشکی عمومی شوید دوره‏ هایش بین ۴ یا ۵ سال طول می‏کشد در نهایت مدرک (Diplome d’etude spesialisees (DES دریافت می‏کنید. ولی اگر وارد پزشکی عمومی شوید، دوره شما سه سال طول می‏کشد و به صورت گذراندن دوره‏ های بیمارستانی تمام م‏وقت شامل کارآموزی ‏های ۶ ماهه در زمینه ‏های مختلف است.

۸۸
Diplome d’etude spesialisees

دریافتی شما در سال اول ۱۳۳۶ یورو در ماه و تا ۲۰۵۲ یورو در سال سوم بالا می‏رود. برای هر کشیک هم ۱۱۵ تا ۱۲۶ یورو به شما پرداخت می‏شود. بدین ترتیب، فارغ‏ التحصیل شدن به عنوان پزشکی عمومی در فرانسه ۹ سال زمان طول می‏کشد.

پزشکان متخصص

DFMSA means - Diplôme de Formation Médicale Spécialisée Approfondie
DFMSA means – Diplôme de Formation Médicale Spécialisée Approfondie

ارائه پرونده ثبت نام در دوره های فوق تخصص پزشکی (در کلیه رشته های داخلی و جراحی) جهت اخذ دانشنامه : « Diplôme de Formation Médicale Spécialisée Approfondie » برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دانشنامه به این لینک رجوع کنید.

در درگاه وزارت آموزش عالی فرانسه نیز درباره این مدرک ، توضیحاتی ارائه شده است که اینجا مشاهده کنید. ثبت نام در این مقطع هرساله تا قبل از ۱۵ ژانویه انجام میگیرد و دارا بودن مدرک زبان فرانسه TCF سطح ۴ یا B2 الزامی است. در صورت پذیرفته شدن پرونده توسط کمیسیون گزینش در دانشگاه های فرانسه، پزشک متخصص از ابتدای سال تحصیلی ضمن ثبت نام در دوره فوق تخصص در دانشگاه به استخدام بیمارستان های دانشگاهی CHU در آمده و در ازای معالجه بیماران فرانسوی حقوق ماهانه دریافت داشته و از کلیه مزایای دانشجوئی بهره مند میگردد.

777
توضیح وزارت آموزش عالی فرانسه برای متقاضیان تحصیل در رشته های تخصص و فوق تخصص پزشکی در این کشور

۲۰ نکته در تحصیل پزشکی در فرانسه

نکته اول: کلیه دانشگاه های کشور فرانسه دولتی و تحصیلات در آنها برای دانشجویان فرانسوی و خارجی به صورت رایگان است. بنابراین به نسبت تحصیل گران پزشکی در انگلستان، شرایط راحت تری برای دانشجو دارد. اما ادمیشن در این دانشگاه ها به نسبت انگلستان خیلی راحت نیست و یادگیری زبان فرانسه الزامی خواهد بود. باید توجه کنید، به دلیل آنکه سال های پایانی تحصیل در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی، فعالیت های کلینیکی دارد، لذا موظف هستید زبان رسمی کشور محل تحصیل را فرا بگیرید. چه فرانسه باشد چه نروژ و حتی آلمان.

نکته دوم: کلیه دانشگاه های فرانسه مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران می باشند. (به سایت وزارت خانه های فوق الذکر مراجعه فرمائید.)

نکته سوم:  تمامی دانشجویانی که از سفارت فرانسه در تهران روادید دانشجویی دریافت می دارند (چه با پذیرش زبان فرانسه و چه با پذیرش دانشگاهی) پس از ورود به کشور فرانسه و ثبت نام در مراکز زبان و یا دانشگاهی کارت اقامت یکساله دانشجوئی دریافت می کنند.

نکته چهارم: کارت اقامت همه ساله با ثبت نام مجدد در دانشگاه یا موسسات آموزش عالی توسط اداره پلیس فرانسه تمدید می گردد.  در طول مدت تحصیل، دانشجویان خارجی از کلیه تسهیلات مانند بیمه کامل، بلیط نیمه بها برای خدمات عمومی (رستوران دانشگاه، اتوبوس، مترو، قطار، سینما و …) مانند دانشجویان فرانسوی استفاده می نمایند.

نکته پنجم (کنکور رزیدنسی فرانسه):  با توجه به سطح بالای علوم پزشکی و آموزش رشته های مختلف تخصص پزشکی در دانشگاه های فرانسه و بویژه نظر به جایگاه و اعتبارخاص مکتب پزشکی این کشور دردنیا و همچنین اعطاء امتیازات مختلف توسط دولت فرانسه به دانشجویان و بویژه پرداخت حقوق ماهانه به پزشک یا داروساز در حال گذراندن دوره تخصص، این کنکور رزیدنسی، از اعتبار و معروفیت ویژه ای در بین پزشکان جوان کشورهای مختلف برخوردار است.

پزشکان جوان ایرانی در دو دهه اخیر موفقیت های چشم گیری با قبولی بویژه در رشته های مشکل آن را بدست آوردند. این کنکور به زبان فرانسه برگزار می شود و شامل ۲ مرحله تستی چند جوابه و تشریحی است

 نکته ششم: کل دوره های شاخه ی پزشکی در سه سیکل خلاصه می شود: سیکل اول: یک تا دو سال طول می‏کشد. برای رشته‏ های پزشکی دندانپزشکی و مامایی مشترک است. در پایان هر سال یه کنکور سراسری برگزار می‏شود. اگه دوبار در کنکور سال اول مردود شوید دیگر امکان ادامه تحصیل نیست.

نکته هفتم: برای غیراروپایی‏ ها سهمیه محدودی وجود دارد (نهایتاً هشت درصد صندلی‏های در هر دانشکده) مگر این‏که نمره آخرین دانشجوی خارجی بیش‏تر یا مساوی آخرین دانشجوی فرانسوی پذیرفته شده باشد. به عبارت دیگر، اگر در انتهای لیست قبولی ‏ها باشید ممکن است در اثر این محدودیت هشت درصد نتوانید ادامه بدید.

نکته هشتم(سیکل دوم):  بعد از قبولی در کنکور یا سیکل دوم، چهار سال طول میکشد. در سه سال آخرش ماهی بین ۱۲۴ تا ۲۷۰ یورو کمک هزینه می‏گیرند. برای گذراندن این سیکل باید امتحان‏ های تئوریک و نظری در زمینه‏ های مختلف را قبول شوید.

نکته نهم: برای دانش آموختگی در عرصه پزشکی فرانسه، یک دانشجو در طول سه سال، ۳۶ کشیک باید بدهد (هر کشیک ۲۵ یورو دریافت می‏کنید) و در سمینارهای اجباری شرکت کنید. در پایان این دوره مدرک certificate de synthese Clinique et therapeutique دریافت می‏کنید.

uk19

نکته دهم : یکی از الزمان تحصیل در دانشگاه های پزشکی فرانسه، شرکت و قبولی در کنکور سراسری Epreuves Nationales classantes است و همانطور که گفتیم، گرایش های مختلف پزشکی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اگر قصد تحصیلی پزشکی در این کشور را داشتید، از اطلاعات انجمن دانشجویان پزشکی اروپا استفاده کنید. uk20

اگر وارد ۱۰ گرایش دیگر غیر از پزشکی عمومی شوید دوره‏ هایش بین ۴ یا ۵ سال طول می‏کشد در نهایت مدرک (Diplome d’etude spesialisees (DES دریافت می‏کنید. ولی اگر وارد پزشکی عمومی شوید، دوره شما سه سال طول می‏کشد و به صورت گذراندن دوره‏های بیمارستانی تمام م‏وقت شامل کارآموزی‏های ۶ ماهه در زمینه‏های مختلف است.

نکته یازدهم: فارغ‏ التحصیل شدن به عنوان پزشکی عمومی در فرانسه ۹ سال زمان میبرد.

uk21
اطلاعات مربوط به دانشنامه در سایت دانشکده پزشکی پاریس

نکته دوازدهم (پزشکان متخصص) : ارائه پرونده ثبت نام در دوره های فوق تخصص پزشکی (در کلیه رشته های داخلی و جراحی) جهت اخذ دانشنامه : « Diplôme de Formation Médicale Spécialisée Approfondie » ثبت نام در این مقطع هرساله تا قبل از ۱۵ ژانویه انجام میگیرد و دارا بودن مدرک زبان فرانسه TCF سطح ۴ یا B2 الزامی است.

دوره مطالعات تخصصی

(DES ) کنکور تخصص پزشکی برای افراد خارجی ( که منجر به شرکت در دوره مطالعات تخصصی می شود) تنها برای پزشکی است و برای جراحی دندان وداروسازی کنکور خاصی برای خارجیان وجود ندارد. حق الزحمه دانشجوی خارجی معادل با دستمزد فرانسویان است وبرای طول مدت آموزش ( ۴یا۵ سال بر حسب رشته تخصصی ) توسط مراکز بیمارستانی دانشگاهی پرداخت می شود.

 آزمون قابلیت پذیرش ( مرحله اول )

درماه آوریل ثبت نام در بخش همکاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه در ایران انجام می شود.-نامه شرکت درآزمون توسط سفارت ها درماه ژوئیه تنظیم و تحویل می شود. سفارت، آزمون قابلیت پذیرش را درماه سپتامبر برگزار می نماید. آزمون پذیرش در پاریس درماه نوامبر برای تمامی داوطلبان قبول شده مرحله اول برگزار می شود.( این داوطلبان برای شرکت در آزمون روادید کوتاه مدت دریافت می کنند) تاریخ شروع به کار و آموزش در سه ماه بعد خواهد بود.

 دوره مطالعات تخصصی تکمیلی DESC

دوره ملی با طول مدت ۲ تا ۴ سال است که می توان از آخرین سال تحصیلی دوره مطالعات تخصصی آن را آغاز نمود. تعداد ۳۱ دوره مطالعاتت تخصصی تکمیلی درسه رشته پزشکی (۱۶ رشته ) ،جراحی ( ۸ رشته ) ، زیست شناسی ( ۸رشته ) وجود دارد.

کلیات تحصیل در رشته های پزشکی فرانسه

  • برای اخذ مدرک دولتی پزشکی عمومی ۹ سال وبرای تخصص پزشکی ۱۰ یا ۱۱ سال تحصیل دانشگاه الزامی است.
  • سیکل اول : (PCEM ) در ۲ سال. پس از موفقیت در کنکور ( مشترک برای پزشکی ودندانپزشکی ) ، در پایان سال اول ارائه می شود . کنکور برای پزشکی ودندانپزشکی مشترک است.
  • سیکل دوم: (DCEM ) در ۴ سال داوطلبان را برای اخذ مدرک سنتز بالینی ودرمانی آماده می کند.
  • سیکل سوم : دوره residanat ( معادل انترنی در ایران ) که دانشجوپس از سیکل دوم مستقیماً به آن وارد می شود. در مدت دوسال  ونیم مدرک پزشکی عمومی را دریافت می کند. به دنبال این دوره ، پزشکان عمومی می توانند یک یا دو سال دوره های توانایی پزشکی راکه دوره های تخصصی هستند بگذرانند.( آلر گولو لوژی ، آنتریولوژی ، طب سالمندان ، پزشکی سالمندان ، حوادث و….) .
  • دوره تخصصی پزشکی در ۴ یا ۵ سال است که پس ازکنکور ، دانشجویان به دوره تخصصی پزشکی راهنمایی می شود. ( ۹رشته تخصصی درکنکور پیشنهاد می شود: تخصص های جراحی ، تخصصهای پزشکی داخلی ، طب کار ، بهداشت عمومی ، زیست شناسی پزشکی ، روانکاوی ، بیهوشی ، جراحی ، اطفال ، زنان و زایمان).

کلیات تحصیل در رشته های دندانپزشکی فرانسه

  • شش سال برای اخذ مدرک دولتی دندانپزشکی نیاز است.
  • سیکل اول (PCEM ) در دوسال ، پس از موفقیت در کنکور پایان سال اول ارائه می شود .
  • کنکور برای پزشکی و دندانپزشکی مشترک است .

فهرست دانشگاه های دندان پزشکی در فرانسه را اینجا مشاهده کنید.

777
تصویر صفحه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه de Lille فرانسه
777
تصویر ایندکس بخش دندانپزشکی دانشگاه نانت فرانسه

امیدواریم سلسله مطالبی که در معرفی فرصت های تحصیلی در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در انگلستان و فرانسه ارائه شد، راهنمای خوبی برای علاقمندان به تحصیل در این رشته ها باشد.

توجه داشته باشید:

برای تحصیل در فرانسه یا انگلستان در رشته های پزشکی:

  • اول: دانشگاه مقصد را انتخاب کنید. فهرست دانشگاه های پزشکی هر دو کشور را در این گفتار معرفی کردیم.
  • دوم: نیازمندی های پذیرش را به دقت مشاهده کنید. برای این کار به سایت دانشگاه مراجعه کنید.
  • سوم: اگر نیاز به یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسه و دریافت مدرک خاصی دارید، از ۶ ماه قبل خود را آماده کنید.
  • چهارم:‌ اگر دانشگاه مقصد نیاز به آزمون ورودی دارد، مفاد آزمون و شرایط شرکت و نوع همکاری سفارت کشور خارجی برای اعطای روادید را بررسی کنید.
  • پنجم: هر سوالی درباره ادمیشن در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و کلیه دوره های پیرا پزشکی در انگلستان یا فرانسه دارید، مستقیما از دانشگاهی که در گام اول شناسایی کرده اید، سوال کنید تا دقیق ترین و کامل ترین جواب را دریافت کنید.
  • ششم: تحصیل در فرانسه و آلمان برای رشته های پزشکی، بسیار ارزان تر از تحصیل در انگلستان است. اما یادگیری زبان آلمانی و فرانسه را نیاز دارید.

متقاضیان تحصیل رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در انگلستان و فرانسه، اگر خواهان ادامه تحصیل یا طبابت در داخل کشور بعد از دانش آموختگی هستند، الزاما بایستی در دانشگاه های مورد تایید معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحصیل کنند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • موسوی تیر ۳۰, ۱۳۹۶

    همه دانشگاه های انگلیس برای رشته پزشکی آزمون ورودی دارن؟ میشه با قبولی پزشکی سراسری ایران بدون کنکور وارد شد؟ هزینه های دقیق چقدره جناب زمانی؟
    از مطالب عالیتون سپاسگزارم. توی گروه همش نشر میدم. آخر درباره پرستاری ها نگفتینا 🙂 ممنون میشم بزارید

    • علی زمانی تیر ۳۱, ۱۳۹۶

      اکثر دانشگاه های انگلیس برای پذیرش دانشجوی بین المللی جهت تحصیل در رشته های پزشکی، آزمون ورودیه دارند که اطلاعات بیشتر را در لینک هایی که در گفتا رمعرفی کردیم بدست آورید. با قبولی پزشکی ایران، در صورت ترجمه رسمی، رزومه شما تقویت میشود و این شرط لازم یا کافی برای قبولی پزشکی انگلیس نیست و باید شرایط را داشته باشید. هزینه ها، دانشگاه به دانشگاه و شهر به شهر متفاوت است. باید در بخش tuition fee‌دانشگاه، این اطلاعات را بدست آورید. این قیمت ها نیز هر سال افزایش پیدا می کند.
      از نظر لطف شما به روزیاتو متشکریم. درباره پرستاری ها و مامایی نیز بزودی مطالبی ارائه میکنیم.
      باتشکر

  • حجتیان مرداد ۳۰, ۱۳۹۶

    عصر دوشنبه بخیر جناب مهندس زمانی عزیز. من حجتیان هستم. خودم و چند تن از دانشجویان قبلا به جنابعالی ای میل زدیم و درباره تحصیل در نروژ با توجه به اطلاعات ارزنده حضرتعالی، مواردی مطرح کردیم. متوجه شدم مدتی هست پاسخ دوستان نمیدهید. لطفا اطلاع بفرمایید. علاقمند به دیدار شما در دانشگاه نیز هستیم.
    موید باشید
    نیلوفر حجتیان

  • پرستو فروردین ۱۶, ۱۳۹۹

    سلام..روزتون بخیر..میخاستم بدون ایا برای ارشد مامایی میتونم اپلای کنم براب انگلستان؟فاندتحصیلی تعلق میگیره؟میشه یه مشاوره بهم بدید

  • الناززیدایادی نژاد خرداد ۳۱, ۱۴۰۰

    سلام،وقت بخیر،من کارشناسی رشته کاردرمانی از علوم پزشکی اصفهان دارم ،اگه بخوام کارشناسی ارشد این رشته رو از یکی از دانشگاههای انگلیس بگیرم نیاز ب معادل سازی مدرک لیسانسم ایا هست یا خیر؟(کاردرمانی جز رشته های علوم توانبخشی ک شامل رشته های ،فیزیوتراپی،گفتاردرمانی،شنوایی سنجی،بینایی سنجی،کاردرمانی،ارتوپد فنی میباشد)،ممنون اگه جواب بدید