آیا مصرف ماست برای سلامت بدن مفید است؟

آیا مصرف ماست برای سلامت بدن مفید است؟

همیشه شنیده ایم که ماست مملو از کلسیم بوده و مصرف آن برای بدن مفید و ضروری است. این بار نیز متخصصان تغذیه این ادعا را تایید کرده و بر مصرف روزانه این ماده لبنی تاکید دارند.

نمونه های گوناگون ماست از انواع ساده و چکیده گرفته تا کم چرب، یونانی یا طعم دار، حاوی مقادیر زیادی کلسیم، پروتئین، ویتامین های B و مواد معدنی مفید همانند پتاسیم، فسفر و منیزیوم هستند.

یک قوطی ۲۵۰ گرمی از ماست ساده ی کم چرب، بیش از ۴۰۰ میلی گرم کلسیم را وارد بدن انسان می کند که نزدیک به نیمی از مقدار مورد نیاز بدن در هر روز است.

ماست از تخمیر شیر توسط باکتری های موسوم لاکتو باسیل (باسیل سازنده اسید لاکتیک از شیر) و استرپتوکوک درست می شود. این باکتری های مفید همچنین به نام پروبیوتیک ها نیز شناخته می شوند که در ضمن سالم نگه داشتن ماست، موجب بهبود طعم آن نیز می گردند.

پروبیوتیک ها به هضم لاکتوز (قند شیر) کمک کرده و به همین خاطر مصرف ماست را برای اشخاصی که توانایی هضم لبنیات را ندارند، تسهیل می نمایند. علاوه بر گوارش آسان تر، دانشمندان ثابت کرده اند که پروبیوتیک موجود در ماست به بهبود هر چه بیشتر عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان نیز کمک شایانی می کند.

گفتنی است که ماست های یونانی دو برابر بیشتر از نمونه های ساده، پروتئین دارند و دلیل آن نیز روند تهیه این نوع ماست است که بخش اعظمی از آب ماست و قند موجود در آن گرفته می شود.

به طور مثال، هر ۱۷۰ گرم ماست ساده ی بدون چربی، حاوی ۸ گرم پروتئین و ۱۲ گرم قند است. این در حالی است که همین مقدار از ماست یونانی بدون چربی، ۱۵ گرم پروتئین و ۶ گرم قند را داراست. لازم به اشاره است که ماست های یونانی حدود نیم برابر سدیم کمتری نیز دارند (۶۰ میلی گرم در برابر ۱۱۵ میلی گرم).

ماست هایی که از شیر کامل تهیه می شوند، چربی اشباع شده فراوانی دارند که در تحقیقات جدید ثابت شده برای سلامتی انسان هیچ گونه ضرری را به دنبال نخواهند داشت.

savory-yogurt

در نتیجه مطالعات اخیر گفته شده، مصرف چربی های اشباع شده ی موجود در مواد لبنی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی منجر می شود. این در حالی است که مصرف چربی های اشباع شده در گوشت موجب افزایش این خطر می گردد.

البته باید در نظر داشته باشید که این چربی همچنان کالری بالایی به بدن وارد می کند. به طوری که گفته می شود یک سطل ماست یونانی بدون چربی، حاوی ۱۰۰ کالری و صفر گرم چربی است. شیر کامل نیز ۷ گرم چربی اشباع شده و ۱۹۰ کالری دارد.

در آخر نیز به این نکته اشاره کنیم که ماست های طعم دار و میوه ای، دو تا سه برابر قند بیشتری نسبت به ماست های معمولی دارند. به طور مثال، اگر ۱۷۰ گرم ماست ساده بدون چربی حدود ۱۲ گرم قند داشته باشد، ماست بدون چربی وانیلی حاوی ۲۵ گرم قند خواهد بود. یا ماست شکلاتی تقریبا ۳۵ گرم قند در خود دارد.

به همین خاطر بهتر است برای مزه دار کردن ماست، خودتان میوه های تازه را به آن اضافه کرده و تا حد امکان از ورود مواد مضر به بدن پیشگیری نمایید.

منبع: cnn
بدون نظر

ورود