آیا می دانستید که موهای شامپانزه های نر نیز مانند انسان با بالا رفتن سن خاکستری می شوند؟

آیا می دانستید که موهای شامپانزه های نر نیز مانند انسان با بالا رفتن سن خاکستری می شوند؟

موی خاکستری می تواند هم یک بلا باشد و هم زیبایی و این موضوع به کسی که از او در مورد خاکستری بودن موها سوال می کنید بستگی خواهد داشت. در برخی از گونه های جانوری نیز موهای بدن آن ها در مقطعی خاص به رنگ خاکستری نزدیک می شوند. برای مثال در بوزینه های مندریل نر اغلب صورت روشن و براق دیده می شود در حالی که شیرهای ماده معمولاً تمایل بیشتری به جفت گیری با شیرهایی که یال های تیره تری داشته باشند دارند. در این دو گونه نرهایی که چنین خصوصیاتی داشته باشند معمولاً تستوسترون بیشتری در بدنشان ترشح می شود.

01_waq_grey_animals.adapt.768.1-w700
یک گوریل پشت نقره ای نر در رواندا

با این وجود تنها در یک پستاندار شناخته شده رنگ خاکستری نشان دهنده ی جایگاه حیوان است: گوریل کوهستان. گوریل های کوهستان نر بالغ که به آن ها «پشت نقره ای» (silverback) گفته می شود حرف اول را در گروه خود می زنند. این گوریل ها معمولاً تا سن ۱۲ سالگی پشتشان سیاه رنگ است و پس از آن رنگ موهای پشتشان به خاکستری تغییر پیدا می کند. پشت همه ی این گوریل ها به خاکستری تغییر پیدا می کند اما همه ی آن ها نمی توانند به عنوان رییس گروه انتخاب شوند.

05_waq-gray-animals.adapt.768.1-w700
یک شامپانزه نر پیر در پارک ملی کوهستان ماهاله در تانزانیا

ارتقا به مقام رهبری گروه به ژنتیک و این که کدام گوریل ماده، نر جوان را به دنیا آورده و بزرگ کند بستگی خواهد داشت و البته این که آن گوریل بتواند زنده بماند و به دوران بلوغ برسد یا نه. خاکستری شدن موهای گوریل های پشت نقره ای برخلاف موهای انسان ها که به تدریج رخ داده و در نهایت به یک رنگ خاکستری تند منتهی می شود، به یک باره موها شکلی یکپارچه و واحد به خود گرفته و به یک باره خاکستری می شوند.

خاکستری شدن موها در انسان اکتسابی و هماهنگی با شرایط نیست و در واقع به دلیل ضعف در سلول های بنیادین فولیکول های مو که سلول های بنیادین ملانوسیت نامیده می شوند، با بالا رفتن سن موها تغییر رنگ داده و خاکستری می شوند. موهای خاکستری برای ما انسان ها یک برتری یا نقطه ضعف محسوب نمی شود و با گذشت زمان موهای ما به سمت خاکستری شدن می روند. برخی دیگر از گونه های جانوری مانند شامپانزه ها و سگ های خانگی نیز با بالا رفتن سن موهایشان به رنگ خاکستری تغییر رنگ می دهند.

02_waq_grey_animals.adapt.768.1-w700
فیل های آفریقایی در بوتسوانا رنگی خاکستری دارند اما سن آن ها تعیین کننده ی مقام آن ها در گله است و نه رنگ آن ها.

جدای از خاکستری بودن موها، در بسیاری از گونه های جانوری با بالا رفتن سن مقام حیوان ماده نیز ارتقا پیدا می کند به خصوص در میان حیواناتی که معمولاً در جوامع حیوانی مادرسالار به دنیا می آیند از قبیل بونوبوها و فیل های آفریقایی. در میان فیل ها نیز پیرترین فیلم ماده ریاست گله ی فیل ها را بر عهده دارد. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی جوامع فیل ها انجام گرفت مشخص شد که فیل های ماده بالای ۶۰ سال حافظه ی بهتری داشته و توانایی و هوش آن ها در زمینه ی تشخیص خطر بیشتر از ماده های جوان تر است.

منبع: nationalgeographic
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود