ترفندهای علمی برای اینکه جذاب تر به نظر برسید

ترفندهای علمی برای اینکه جذاب تر به نظر برسید

از همان لحظه اولی که قدم به درون اتاقی می گذارید، قضاوت اشخاص در مورد اینکه چه اندازه دوست داشتنی یا جذاب هستید، آغاز می گردد. خوشبختانه، راهکارهای متنوعی برای افزایش شانس خود برای جا شدن در دل اطرافیان وجود دارد که در ادامه این مطلب به تشریح آن ها خواهیم پرداخت.

احتمالا با این صحنه مواجه شده اید که یک نفر وارد جلسه یا مکانی می شود که جمعی از افراد در آن حضور دارند و هنگام ترک آن جا، چندین دوست جدید پیدا کرده و قرار ناهار بعدی را نیز گذاشته و حتی ممکن است پیشنهاد کاری ارزشمندی هم دریافت کرده باشد.

آدم جذاب، گیرا و خوش برخورد! اما چه عواملی موجب می گردد تا این اشخاص بدون هیچ تلاشی تا این حد دوست داشتنی به نظر برسند در حالی که باقی مردم سخت در تلاش برای تحقق چنین رویایی هستند؟

شاید تصور کنید که برخورداری از این احترام اجتماعی و جذابیت، هنری ذاتی است که همه انسان ها از آن بهره مند نیستند. اما باید بدانید که لزوما این طور نیست و این رفتار می تواند پشتوانه علمی داشته باشد.

عواملی که پیروزی ما در تعامل با اطرافیان را مشخص می نماید و تاثیراتی که ما روی آن ها داریم، می توانند پیش از ملاقات با دیگران آغاز شوند. محققان تائید کرده اند که افرادی که با آن ها ملاقات داریم، بیشتر بر اساس ظاهر ما را مورد قضاوت قرار می دهند.

«الکساندر تودوروف»، استاد روانشناسی در دانشگاه پرینستون، ثابت کرده مردم قضاوت خود در مورد دوست داشتنی و قابل اعتماد بودن و همچنین، شایستگی و تبحر داشتن را بلافاصله پس از نگاه به چهره آن ها و در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه انجام می دهند.

«تودوروف» در این رابطه بیان داشته: «در حالیکه برخی عوامل همانند برتری و تسلط داشتن به ویژگی های ریخت شناسی مرتبط است، برخی فاکتورها همانند قابل اعتماد بودن و حتی جذابیت، کاملا به حرکات و حالت های صورت بستگی دارند.»

Actor Roger Moore on the set of "Moonraker". (Photo by Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images)

قضاوت های آنی داشتن در مورد چیزی شاید شتابزده، کم مایه و سطحی به نظر برسند، اما این کاری است که ما در هر روز از زندگی خود انجام می دهیم و خود به آن واقف نیستیم. این می توانید مفاهیم زیادی در بر داشته باشد. به طور مثال، این قضاوت ها روی رای دادن شما به دیگران تاثیرگذار خواهند بود.

گفتنی است که در نتیجه یک تحقیق روانشناختی، ثابت شد که از روی شکل ظاهری افراد می توان میزان دریافت آراء مثبت نمایندگان مجلس سنا در آمریکا را پیش بینی نمود. ارتباط زیبایی و جذابیت ظاهری نماینده در رای دادن مردم به آن ها در کشورهای دیگری همانند بلغارستان، فرانسه، مکزیک و برزیل نیز ثابت شده است.

قضاوت ما در مورد شکل ظاهری اشخاص می تواند روی تصمیمات اقتصادی ما نیز موثر واقع شوند. به دنبال یک آزمایش علمی مشخص شد، متقضایان وامی که به لحاظ ظاهری چندان قابل اعتماد به نظر نمی رسند، شانس کمتری برای دریافت وام از سایت های مربوطه را خواهند داشت.

وام دهنده ها، این قضاوت و تصمیم گیری را فقط بر اساس ظاهر افراد انجام می دهند، در حالی که باید پیشینه و وضعیت اعتباری فرد موردنظر را استعلام کرده و بر اساس آن اقدامات مربوطه را به انجام برسانند.

Portrait of two smiling women holding files and talking, standing in crowded lobby

همیشه خندان باشید

با اینکه نمی توان تغییرات چندانی در مشخصه های فیزیکی صورت خود را ایجاد کرد، اما راهکار ساده ای برای تغییر حالت چهره وجود دارد و آن لبخند زدن است.

دکتر تودوروف از مدل های به دست آمده از اطلاعات آماری برای ساخت الگوریتم هایی استفاده کرده است که می توانند صورت را برای بیشتر یا کمتر قابل اعتماد بودن، دستکاری کنند؛ تا با استفاده از آن ها به کشف ویژگی هایی بپردازد که موجب اعتماد اشخاص می گردند.

در نتیجه این تحقیقات و آزمایشات، مشخص شد هر چه فرد صورت شادتر و خندان تری داشته باشد، مردم بیشتر به او اعتماد خواهند کرد.

دکتر تودوروف در این رابطه بیان داشته: «مردم هنگام مواجه با یک چهره خندان، او را صادق، صمیمی و اجتماعی فرض می کنند. یکی از ورودی های اصلی به این حالت، نمایش عاطفی است. اگر شما به مدل های ما در این آزمایش نگاه کنید و بخواهید با تغییر آن ها را قابل اعتماد و برونگرا بسازید، متوجه می شوید که حالت های احساسی نمایان شده و صورت خوشحال به نظر خواهد رسید.»

Figure3.6

همچنین باید بدانید برای مواقعی که اثرگذاری ما آنطور که انتظار داشتیم پیش نرفته نیز راهکارهای امیدبخشی وجود دارد؛ اینکه تلاش کنید حمایت و توافق دیگران را جلب کنید. به این ترتیب، اشخاص نخستین قضاوتی که در مورد شما داشته اند را به دست فراموشی خواهند سپرد.

خبر خوب این است که انسان ها قادرند اثر نخستین برخورد خود با دیگران را که بر اساس ظاهرشان صورت پذیرفته را سریع و به طور کامل از بین ببرند. اگر فرصت معاشرت با فرد موردنظر را داشته باشید، با بیان اطلاعات خوب در باره آن ها می توانید درکشان نسبت به خود را تغییر داده و بهبود ببخشید. یعنی با تعریف از اشخاص قادر خواهید بود احساسات منفی نسبت به شما که در نگاه اول در دلش پدیدار گشته را از بین ببرید.

نگاه خود به جذابیت را تغییر دهید

این جاست که جذابیت و فریبندگی ظاهر می شود. «اولیویا فاکس کوبانه»، مربی اجرایی و نویسنده کتاب «افسانه های کاریزما»، جذابیت را دوست داشتنی بودن و اینکه چقدر داشتن آن هنگام معاشرت با دیگران می تواند شادی آفرین باشد، تعریف کرده است.

بر خلاف تصور عموم، دوست داشتنی بودن مزایای خود را در کسب و کار دارد. کارآفرینانی که مهارت ها و رفتارهای اجتماعی بهتری دارند، شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت. همچنین، کارمندانی که شخصیت جذاب دارند نیز بهتر می توانند پله های ترقی را طی نمایند.

در نتیجه مطالعات صورت پذیرفته در دانشگاه ماساچوست، مشخص شد مثلا ممیزهای حسابداری که رفتاری مهربان و دوست داشتنی و استدلال های سازمان داده شده برای ادعاهای خود دارند، شانس پذیرفته شدن ایده هایشان توسط مدیر بسیار بیشتر از بقیه خواهد بود. این در حالی است که اگر مدیر با آن ها ملاقات حضوری نمی داشت، ممکن بود با پروپوزالشان مخالفت نماید.

«سوزان د خاناز»، استاد مدیریت در دانشگاه سیاتل نیز در این رابطه بیان داشته: «در سال های اخیر، مهارت های بین فردی در محل کار به سرعت در حال افزایش یافتن است و سازمان ها سعی در کنار گذاشتن ساختارهای قدیمی دارند.»

وی همچنین اضافه کرده: «بسیار مهم و ضروری خواهد بود که افراد بتوانند به صورت گروهی وظایف خود را به انجام رسانده و روی موضوعی مشخص، امکان اظهار نظر و تعامل داشته باشند.»

December 1964: Johnny Carson, star of NBC's 'Tonight' show, one of the channel's flagship, colour programmes. (Photo by Keystone Features/Getty Images)

نتیجه نهایی و بسیار خوب همه این تفاسیر این است که انسان ها می توانند برای جذاب تر بودن خود را تعلیم دهند و در این مسیر تمرین کنند. 

«جک شفر»، روانشناس و یکی از نیروهای ویژه بازنشسته اف بی آی که در حال حاضر مربی تعلیم جذابیت است، در این رابطه به «جانی کارسون»، مجری تلویزیون و طنزپرداز، اشاره داشته و گفته: «کارسون نمونه بارز فردی است که دوست دارد تنها باشد اما یاد گرفته که چگونه در مقابل دوربین شاد، اجتماعی و خوش برخورد به نظر برسد. این مجری با سابقه تلویزیون آمریکا در طول فعالیت خود هرگز مصاحبه ای انجام نداده و گفته می شود در بیشتر مواقع، پس از پایان کارش مستقیم به خانه می رفته و با کسی نیز معاشرت نداشته است.

کارسون به خوبی خود را تعلیم داده تا برون گرا به نظر برسد. با اینکه در زندگی خصوصی خود بسیار آرام بود اما در مقابل دوربین همیشه لبخند می زد و لطیفه های با نمک برای بیننده ها تعریف می نمود.»

بالا بردن ابروها

چگونه می توان جذاب به نظر رسید؟ شفر در پاسخ بیان داشته که جذابیت ظاهری با حرکت ساده ابروها آغاز می شود.

وی در این باره گفته: «مغز ما همیشه پیرامون خود به دنبال یافتن نشانه های دوستی یا دشمنی است. سه موضوع اصلی که ما هنگام مواجهه با اشخاص از خود نمایش می دهیم تا بی خطر بودن خود را ثابت کنیم شامل این موارد است: فلش ابروها – بالا و پایین دادن سریع ابروها که در عرض کمتر از یک ششم ثانیه انجام می پذیرد-، تکان دادن آرام سر و لبخند زدن.»

با همین حرکات ساده، (بدون افراط در انجام آن ها) می توانید تاثیرگذاری موردنظر در نگاه اول را روی بقیه داشته باشید. بدین ترتیب، بدون بیان حتی یک کلمه، با دیگران ارتباط برقرار کرده و ذهنیت مثبتی از خود برایشان خواهید ساخت.

شفر همچنین بیان داشته: «قانون طلایی در دوستی ها این است که وقتی حس خوب به آن ها در مورد خودشان می دهید، آن ها شما را بیشتر دوست خواهند داشت.» شاید یکی از بهترین ترفندها برای القای این حس، این باشد که وقتی صحبت می کنند خود را بسیار مشتاق نشان دهید و با تمام وجود حرف هایشان را گوش کنید.

دکتر کوبانه نیز این ادعا را تائید کرده و در این رابطه افزوده: «آن ها را همانند شخصیت های یک فیلم مستقل در نظر بگیرید. این باعث می شود تا جذابیت بیشتری برایتان داشته باشند و از این رو توجه صادقانه تر و خالص تری به آنها خواهید داشت.»

محقق یاد شده، گفته اگر این روش موفقیت آمیز نبود، می توانید خود را مشتاق و علاقه مند وانمود کنید. برای این منظور، به تفاوت رنگ عنبیه افراد توجه کنید. به این صورت، تماس چشمی مستقیم با آن ها خواهید داشت که نوعی نشانه ی علاقه مندی است.

دکتر شفر نیز پیشنهاد داده که با بیان جملات همدلانه و تلقینی احساسات دیگران را برانگیخته نموده و توجهشان را به خود جلب نمایید. وی در این رابطه مثال زده: «یک روز در آسانسور با یک دانشجو مواجه شدم که بسیار راضی از خود به نظر می رسید. به وی گفتم که به نظر می رسد روز خوبی داشته ای و او در پاسخ گفت که در امتحانی که بسیار برایش درس خوانده بود موفق به کسب رتبه خوبی شده است. همین یک جمله موجب شد تا وی حس بهتری به خود پیدا کند.»

در صورت شناخت داشتن از روحیه فردی که با وی معاشرت می کنید، می توانید تاثیرگذاری های بیشتری روی او داشته باشید.

به جای اینکه مستقیما از یک نفر تعریف کنید، اجازه دهید مردم خودشان به نقاط قوتشان نگاه کرده و برای آن از خود ممنون باشند. شما فقط انگیزاننده ی این تفکر باشید.

E8X1EF Businessman with eyebrows raised outside office building. Image shot 2014. Exact date unknown.

زمینه های مشترک با آن ها پیدا کنید

دکتر د خاناز روی پیدا کردن زمینه های مشترک با اطرافیان تاکید دارد. وی گفته حتی وقتی عقیده متضادی با دیگران دارید، سعی کنید تا نقاط مشترک افکار خود را پیدا کنید. افراد جذاب همیشه در این مسیر موفق هستند و می توانند در حین تضاد، مشترکات خود و اطرافیان را نیز پیدا کنند.

حتی در صورت مخالفت، به حرف های طرف مقابل با دقت گوش کنید و به دنبال یافتن پاسخ و نمایش مخالفت خود نباشید.

برای این منظور شاید یکی از بهترین راهکارها این باشد که همیشه پیگیر اخبار، رویدادها و یافته های جدید علمی و هنری باشید زیرا این ها مواردی هستند که بیشتر مردم همیشه در باره آن ها می توانند با هم صحبت کنند و به مخالفتی هم نرسند.

دکتر شیفر پیشنهاد می کند حتی در ناممکن ترین مسایل هم می توان نقاط مشترک پیدا کرد. مثلا اینکه هر دو متولد و ساکن شهر تهران هستیم، یا مثلا من قرار است هفته دیگر به تهران سفر کنم. یا در بدترین حالت، دختر/پسر من در دانشگاه تهران مشغول تحصیل است.

به زبان بدن آن ها توجه کنید

یکی دیگر از رازهای جذاب بودن، تقلید زبان بدن فردی است که با او هم صحبت شده اید. دکتر شفر در این باره گفته، وقتی عینا رفتار دیگران را تکرار می کنید، نوعی حس دوستی و تفاهم را به آن ها القا می نمایید.

در آخر هم اشاره کنیم، یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از افراد در دوستی های خود مرتکب می شوند این است که در همان ابتدای آشنایی، اطلاعات زیادی در باره خود و خانواده شان در اختیار فرد مقابل قرار می دهند. این مساله باعث می شود تا جذابیت خود را از دست بدهیم.

در عوض بهتر است مرحله به مرحله و با فاصله زمانی در مورد مسایلی که شاید لازم باشد وی بداند، به او آگاهی بدهیم. با این کار اشتیاقش برای دانستن های بیشتر را تحریک کرده و علاقه مندی اش ادامه دار خواهد بود.

برای پایدار بودن دوستی ها بهتر است اطلاعات مربوط به خود را به تدریج مطرح نمایید. زیرا در غیر این صورت، طرف مقابل را مجبور می کنید تا با سرعت غیرطبیعی به شما علاقه مند شود. به جای این کار، سعی کنید حس کنجکاوی او را برانگیخته و وی را برای دانستن و ادامه دادن مشتاق کنید.

منبع: bbc
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود