وقتی یک پدر، شهربازی ۵۱ میلیون دلاری برای دختر معلول خود می سازد

وقتی یک پدر، شهربازی ۵۱ میلیون دلاری برای دختر معلول خود می سازد

یک مرد اهل تگزاس وقتی متوجه می شود که در کشور او هیچ نوع شهربازی مخصوص کودکان معلول وجود ندارد، یا در شهربازی های معمولی هیچ دستگاهی مخصوص این قشر از جامعه در نظر گرفته نشده، برای اینکه دختر نوجوانش از لذت بازی در چنین پارکی بهره مند گردد، خودش به ساخت سرزمین بازی اقدام می کند.

داستان از این قرار است که مردی به نام «گوردون هارتمن» وقتی به همراه خانواده به یک استخر عمومی می روند، دختر ۱۲ ساله وی به نام مورگان، درون آب می پرد تا با دیگر کودکان آب بازی کند. اما پس از ورود مورگان، بقیه بچه ها از استخر خارج می شوند.

هارتمن در این رابطه بیان داشته که آن ها به دلیل اینکه نمی دانند با یک فرد معلول چگونه باید رفتار کند، استخر را خالی کردند. وی همچنین افزوده که مورگان به اندازه یک کودک ۵ ساله قابلیت درک دارد.

اما این رویداد ذهن پدر یاد شده را به خود مشغول کرد و نمی توانست راحت از کنار چنین رخدادی بگذرد. او گفته: «مورگان در حال حاضر یک دختر خانم برازنده است. وقتی با او ملاقات می کنید، حتما شما رادر آغوش می کشد و با خوشروئی از شما استقبال خواهد کرد. اما باعث تاسف است که ما در بسیاری از مواقع نمی توانیم او را با خود به خیلی جاها ببریم.»

همین مساله باعث شد تا پدر و مادر این دختر از دیگر والدینی که وضعیت مشابهی داشته در مورد مکان هایی که می توانند فرزندان خود را همراشان ببرند، سوال پرسیدند: جاهایی که علاوه بر اینکه فرزندشان راحت باشد، بقیه هم با او همراهی کرده و راحت به نظر برسند.

در نتیجه این تحقیق، آن ها دریافتند که تقریبا چنین مکانی وجود خارجی ندارد.

بنابراین، در سال ۲۰۰۷ میلادی پدر و مادر مورگان تصمیم می گیرند که چنین مکانی را برای فرزند خود و افراد مشابه وی بسازند. به دنبال این تصمیم، آن ها ساختمان یکی از کسب و کارهای مستقل خود که در راستای حمایت از افراد معمول مشغول فعالیت های خیرخواهانه بود را فروختند تا با پول آن «نخستین شهربازی دنیا با امکانات ویژه افراد معمول» را بسازند.

1-w600

هارتمن در این راستا بیان داشته که هدف ما این بود تا پارکی بسازیم که همه اقشار جامعه و به ویژه اشخاصی که دارای ناتوانی های جسمی و ذهنی هستند، توان استفاده از اسباب بازی ها و دستگاه ها را داشته باشند.

برای این منظور از کمک پزشکان متخصص، تراپیست ها، والدین و دیگر مردم  جامعه کمک و مشورت گرفتیم. نتیجه این تلاش ها ساخت پارکی به وسعت ۱۰۰ هزار متر مربع در سن آنتونیو در تگزاس شد.

6-w600

این پارک که «سرزمین شگفت انگیز مورگان» نام دارد، با هزینه ای حدود ۳۴ میلیون دلار ساخته و در سال ۲۰۱۰ میلادی گشایش یافت.

از امکانات این پارک می توان به چرخ و فلک، قطار و زمین بازی اشاره کرد. همچنین چرخ و فلک هایی با مسیر مخصوص برای ویلچر نیز وجود دارد تا کودکان به راحتی سوار حیوانات موردعلاقه خود شده و از این بازی لذت ببرند.

2-w600

هارتمن می گوید: وقتی برای نخستین بار مورگان را سوار این حیوانات کردیم دچار وحشت شده بود و نمی توانست درک کند که این اسباب بازی ها چرا دور محور خود چرخیده و بالا و پائین می روند.

سرزمین شگفت انگیز مورگان از زمان گشایش تاکنون، بیش از ۱ میلیون بازدیدکننده از ۶۷ کشور جهان داشته است. تقریبا یک سوم کارمندان این پارک را نیز افراد ناتوان تشکیل داده اند. گفتنی است، ورود برای افرادی که شرایط خاص دارند، کاملا رایگان است.

3-w600

هارتمن در این رابطه بیان داشته که ما می دانیم که هر سال مبلغی بالغ بر یک میلیون دلار پول را از دست می دهیم و به همین خاطر، این کمبود بودجه را از والدین و کمپانی های جذب سرمایه جبران می نماییم.

امسال، سرزمین شگفت انگیز مورگان به جزیره الهام بخش مورگان مجهز شده است: یک پارک آبی بزرگ که مخصوص ناتوان های جسمانی است.

4-w600

افراد می توانند با ویلچر وارد آب شده و از این ورزش مفرح نهایت استفاده را ببرند. بخش آب گرم برای کسانی که مشکلات عضلانی دارند در نظر گرفته شده است. همه ویلچرها ضدآب هستند و به جای باتری با فشار هوا حرکت می کنند.

5-w600

حتی قایق سواری مخصوص معلولان نیز در این پارک تعبیه شده است که بر جذابیت هر چه بیشتر آن می افزاید. در انتها هم باید گفت که این ساخت نهایی پارک آبی حدود ۱۷ میلیون دلار برآورد شده است.

منبع: bbc
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود