نگاهی به کلبه های روستایی یکصد ساله در کشور سوئد

نگاهی به کلبه های روستایی یکصد ساله در کشور سوئد

در دل جنگل در سامالند جنوبی، واقع در جنوب کشور سوئد کلبه های گلی بسیار زیبایی وجود دارند که علاقه مندان می توانند از طریق وب سایت اربی‌ان‌بی (Airbnb) این اقامت‌گاه ها را برای یک یا چند شب کرایه کنند.

این کلبه ها در دل زمین ساخته شده اند و روی سقف آن ها مملو از چمن و خزه است به گونه ای که کلبه تقریبا نامحسوس به نظر می رسد. این خانه ها در کشور سوئد با نام Backstuga شناخته می شوند که ترجمه تحت الفظی آن یعنی «کلبه تپه ای».

ساخت کلبه های تپه ای در حال حاضر چندان مرسوم نیست اما در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی مردمی که به لحاظ مالی در تنگنا بودند و هزینه ساخت خانه را نداشتند، این کلبه های چوبی را ساخته و در آن سکنی می گزیدند. 

تقریبا همه بکستوگاها تنها یک اتاق خواب دارند و عموما هم روی بلندی های صخره ای ساخته شده اند. ویژگی اصلی این نوع خانه در این است که سه دیوار آن از چوب تهیه و ساخته شده و دیوار چهارم، تخته سنگ یا صخره ای است که در پشتش وجود دارد.

این نوع طراحی خانه در گذشته در مناطق جنوبی و جنوب غربی در کشور سوئد رواج بسیاری داشته است زیرا در آن زمان چوب قیمت بالایی داشته و سعی می شده تا حد امکان کمتر از این ماده برای ساخت چهاردیواری استفاده شود.

گفتنی است، افرادی که در گذشته در این خانه های روستایی اقامت داشتند، عموما قشر فقیر جامعه به شمار می رفتند که املاک دیگران را با قیمت های بسیار اندک کرایه کرده و خودشان هم به کارهای موقتی یا ساخت صنایع دستی می پرداختند. البته بعضا نیز با کمک های خیریه ی مردم ادامه حیات می دادند.

کلبه های مورد بحث همیشه روی زمین های بلااستفاده ساخته می شدند که امکان کشاورزی یا باغبانی روی آن ها وجود نداشت. ساکنین آن ها نیز هیچ مالیاتی پرداخت نمی کردند از این رو دولت هم اهمیتی به آن ها نمی داد.

اما پس از گذشت سال های متمادی، وضعیت اجتماعی تغییر کرد و این کلبه ها مصادره شدند و دیگر کسی اجازه اقامت در آن ها را نداشت.

تا اینکه در سال های اخیر، بنا بر تصمیم دولت سوئد، این کلبه های روستائی و بسیار قدیمی برای اقامت موقتی گردشگران کرایه داده می شود و بخشی از درآمد مالکانشان را تامین می کنند.

کلبه هایی که تصاویر آن را مشاهده می کنید به دهه ۱۸۰۰ میلادی تعلق دارند و آثار «واقعا» باستانی به شمار می روند.

بدون شک بازدید از این خانه ها از نزدیک برای بسیاری از مردم جذابیت فراوانی دارد از این رو امکان کرایه آنلاین آن ها در وب سایت Airbnb مهیا گشته است.

منبع: amusingplanet
دیجیاتو
بدون نظر

ورود