ماشین روب گُلدبِرگی که جاذبه زمین برایش مفهومی ندارد

ماشین روب گُلدبِرگی که جاذبه زمین برایش مفهومی ندارد

در ابتدای مطلب شاید لازم باشد اشاره کنیم که ماشین روب گُلدبِرگ (Rube Goldberg) دستگاهی پیچیده و جالب است که با نوعی هنرمندی خلاقانه برای انجام عملیاتی ساده طراحی شده است.

نام این ماشین از طراح و خالق آن یعنی روب گُلدبِرگ گرفته شده که در دهه ۱۹۶۰ میلادی یکی از کارتونیست های مشهور آمریکایی به شمار می رفته است. همچنین بد نیست بدانید که «یک روب گلدربرگ» در فرهنگ اصطلاحات آمریکایی برای بیان طرح یا وسیله‌ای فوق العاده پیچیده اما غیر عملی و ناکارآمد، استفاده می‌شود.

با این توضیحات نظر شما را به نوعی ماشین روب گلدبرگ جلب می کنیم که یک تخته وایت‌برد است که در هر دو طرف آن، زمینه ای برای عملیات حرکتی ساخته شده و با چرخیدن تخته از یک طرف به طرف دیگر، ادامه معمای توپ و مسیر ادامه پیدا می کند.

این طراحی به قدری جالب و عجیب است که می توان آن را نامزد دریافت جایزه نوبل کرد. این دستگاه را ژاپنی ها ساخته اند و قادر است در عرض ۴ دقیقه، همه مراحل تعریف شده برایش را طی کرده و به نقطه پایان برسد.

چوب و کاغذهایی که روی تخته چسبیده اند، کمک می کنند تا تیله بر جاذبه زمین غلبه کند. برای دیدن کارکرد این ماشین توصیه می کنیم تا تصویر متحرک زیر را تماشا کنید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود