زنان کُرد شرکت کننده در نبرد علیه داعش در عملیات رقه چه می گویند؟!

زنان کُرد شرکت کننده در نبرد علیه داعش در عملیات رقه چه می گویند؟!

هفته گذشته زنان جنگجوی کُرد، شکست داعش را در شهر رقه همراه با دیگر جنگجویان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» جشن گرفتند. حکومت پر از وحشت داعش بالاخره پس از نزدیک به چهار سال در این شهر به پایان رسید. وقتی که از این زنان پرسیده می شود که چه چیزی باعث شد آن ها در شدیدترین و ترسناک ترین نبرد علیه این گروه تروریستی حضور یابند می گویند که این کار را برای آرمان های میهن پرستانه و البته آزادی زنان رقه انجام داده اند.

داعش با چنان بربریتی این شهر را اداره کرده و قوانینی چنان بدوی را بر مردم رقه تحمیل کرده بود که جهان را در بهت و حیرت فرو برد و به طور ویژه زنان این شهر شرایطی از سرکوب و تبعیض را متحمل شدند که تا قبل از تصرف شهر توسط داعش برای بسیاری قابل تصور نبود. آن ها مجبور بودند که سر تا پایشان را با لباسی مخصوص بپوشانند تا در ملاء عام شلاق نخورند. همچنین داعش زنان و دختران زیادی را عمدتاً از ساکنان ایزدی منطقه ی سنجار در شمال عراق با خود به این شهر آورده و به عنوان برده جنسی می فروخت.

بعد از این که در روز سه شنبه هفته گذشته اعلام شد که نیروهای داعش در این شهر شکست خورده و شهر به طور کامل به تصرف نیروهای عمدتاً کُرد درآمده است، بسیاری از زنان عضو یگان های مدافع زنان موسوم به «ی پ ژ» به سوگواری ۳۰ زن و دختری که در این نبرد از دست داده بودند نشستند. سخنگوی این گروه در این باره چنین گفت:” به عنوان نیروهای مدافع زنان اعلام می داریم که به راه خود ادامه خواهیم داد، هر جا که تروریسم در کشورمان باشد به سراغ آن خواهیم رفت، انتقام تمام قربانیان زن جهان را خواهیم گرفت و به انتقال پیام دوستان شهیدمان ادامه خواهیم داد”. در ادامه از شما می خواهیم که به گفته های تعدادی دیگر از اعضای این گروه توجه نمایید.

شاندا عفرین، از اعضای گروه مدافعان زنان سوریه است که بیش از ۴ سال در نبرد با داعش حضور داشته و در این باره می گوید:” رهبران ما بر روی آزادی زنان تمرکز داشته اند به همین دلیل ما برای آزادی زنان و رهایی فکری آن ها مبارزه می کنیم. مبارزه ما تنها علیه داعش نیست، مبارزه ی ما علیه ذهنیت تعصب گرایانه از لحاظ ذهنی بر علیه زنان است. تنها مردان داعشی نیستند که دست به کارهای شیطانی می زنند، این اعمال ممکن است از زنان نیز سر بزند. زنان باید آموزش دیده و از لحاظ ایدئولوژیکی متحول شوند”.

آوریم دیفرام، ۲۰ ساله، بیش از سه سال است که در نبرد با داعش حضور دارد. زمانی که وی نبرد با داعش را آغاز کرد یک نوجوان بود و اکنون در سن ۲۰ سالگی وی به یاد می آورد که در این مسیر بسیاری از دوستان و همرزمانش را از دست داده است. اما مرگ دوستان باعث شده که وی بیش از پیش به مبارزه ی خود ادامه دهد. وی در این باره چنین می گوید:” ما در حال نبرد برای آزادسازی مردمی هستیم که تحت شکنجه و سرکوب قرار داشته اند. زنان به طور خاص توسط داعش در رقه تحت بدرفتاری قرار گرفته اند. این دلیل دیگری است برای این که ما با داعش مبارزه می کنیم. ما می خواستیم که زنان را از سرکوب و شکنجه آزاد نماییم”.

وولات رومین، ۲۴ ساله، از شهر وان، یک سال و نیم است که در نبرد با داعش حضور دارد و در عملیات رقه، طبق و الهول نیز شرکت داشته است. وی در این باره می گوید:” من برای آزادی کُردها می جنگم. من علیه ناعدالتی و ظلم می جنگم، و در کل برای عدالت. در این میان به طور خاص برای آزادی زنان می جنگم”.

سوزدار دریک در ۶ سال گذشته علیه داعش جنگیده و در این باره می گوید:” من علیه ستمی که در حق سرزمین مادری ام و زنانمان رخ داده می جنگم. این مردم-داعش- به زنان به شکل یک شیء  جنسی نگاه می کنند، به عنوان انسان هایی پست و فرومایه. ما با این تفکر مبارزه می کنیم”.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • مهرداد آبان ۲, ۱۳۹۶

    چه شعارهای خوبی پس اونایی که چاههای نفت میگیرن کی ان نکنه اونم برای عدالت و حقوق زنهاست

    • پیام آبان ۵, ۱۳۹۶

      انتظار داری جایی رو با خون بگیرن چاه نفتش رو واسه بشار اسد کنار بزارن؟

  • آراز اسفند ۲۰, ۱۳۹۷

    سلام این کردها فرقی با داعش ندارن از کودکی این زنان روبه کوه میبرن آموزش نظامی میدهن بهشون تجاوز میشه حق ازدواج و داشتن بچه رو ندارن هر از گاهی میان بطرف مرز ایران میشن پژاک سرباز هم وطن منو تورو میکشن الان چون با داعش میجنگن یعنی خوبن؟؟؟؟؟