چالش نهنگ آبی؛ بازی خطرناکی که نوجوانان را به سمت خودکشی سوق می دهد

چالش نهنگ آبی؛ بازی خطرناکی که نوجوانان را به سمت خودکشی سوق می دهد

در روزهای اخیر خبرهای زیادی در مورد خودکشی چند دختر در اصفهان و تهران بر اثر یک بازی موسوم به «نهنگ آبی» فضای رسانه ای کشور را پر کرده است که البته بعد از گمانه زنی های اولیه اعلام شد که این خودکشی ها هیچ ارتباطی با این بازی نداشته است. به همین دلیل در صدد برآمدیم که علی رغم پرداختن به این موضوع در ماه های قبل بار دیگر و به منظور آشنایی والدین و مخاطبان این رسانه با این بازی و خطراتی که برای نوجوانان دارد در مورد آن مطلب بنویسیم به این امید که والدین بیش از پیش نسبت به سلامت روانی و رفتارهای عجیب فرزندان خود در طول انجام این بازی مرگبار آگاه شده و در سریع ترین زمان ممکن از وقوع فاجعه جلوگیری کنند.

بازی «نهنگ آبی» (Blue Whale) یا چالش نهنگ آبی یک شبه بازی خطرناک است که توسط گروهی از «نگهبانان» مدیریت شده و از شرکت کنندگان می خواهد که به طور روزانه کارهای خاصی را انجام دهند که معمولاً ۵۰ روز طول خواهد کشید و وظیفه ای که در روز آخر به شرکت کننده محول می شود این است که خودکشی نماید. شرکت کنندگان باید پس از انجام هر وظیفه ای که به آن ها محول شده از نتیجه ی کار عکس گرفته و برای نگهبانان ارسال کنند تا وظیفه ی بعدی به آن ها اعلام گردد. این وظایف روزانه از کارهای نسبتاً آسانی مانند گوش دادن به سبک خاصی از موسیقی که توسط نگهبانان ارسال می شود، بیدار شدن در ساعات اولیه صیح، تماشا کردن یک فیلم ترسناک آغاز گردیده و رفته رفته به سمت حک کردن اشکال خاصی روی بدن، آزار رساندن به خود و در نهایت خودکشی کردن کشیده می شود.

فیلیپ بودیکین، یک دانشجوی روسی رشته ی روانشناسی که از دانشگاهش اخراج شده ادعا کرده که او این بازی را اخترع نموده است. وی گفته که هدف اصلی او از ساخت این بازی پاک کردن جامعه بوده زیرا کسانی که در این بازی شرکت می کنند زباله هایی زیستی و انسان هایی بی ارزش انگاشته می شوند. این بازی در سال ۲۰۱۳ در روسیه توسط گروه «F57»  که یکی از نام های گروهی به نام «گروه مرگ» بود که در شبکه اجتماعی «وی کونتاکته» فعالیت می کرد مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس گزارش ها اولین قربانی خود را در سال ۲۰۱۵ گرفت. این بازی که در زبان روسی «Синий кит» به تلفظ «سینیتی کیت» (Siniy kit) نامیده می شود یک بازی اینترنتی است که با توجه به اسم مرسوم آن (نهنگ آبی) به نهنگ هایی اشاره دارد که با رساندن خود به ساحل خودکشی می کنند.

بدین ترتیب شرکت کنندگان در این چالش همه با عنوان «نهنگ» خطاب می شوند.در سال ۲۰۱۶، در روسیه بازی «نهنگ آبی» زمانی شناخته شد که روزنامه نگاری با نوشتن یک مقاله در مورد خودکشی هایی که به هم هیچ ارتباطی نداشتند این بازی را عامل اصلی مرگ آن ها اعلام نمود و به زودی موجی از ترس و وحشت تمام کشور را فرا گرفت. در ادامه بودیکین دستگیر شده و به جرم تحریک دستکم ۱۶ دختر نوجوان به خودکشی محاکمه گردید.  از همان زمان بود که مواردی از خودکشی در ارتباط با این بازی در کشورهایی مانند هند، چین و ایران گزارش شد.

این بازی بر اساس رابطه ی بین شرکت کنندگان و نگهبانان شکل می گیرد. در واقع نگهبانان تعدادی وظیفه ی خاص را برای این شرکت کنندگان در نظر می گیرند که معمولاً روزی یک مورد باید انجام گیرد. فهرست وظایفی که از روز اول تا روز ۵۰ به شرکت کنندگان محول می شود به شرح زیر هستند:

۱- حک کردن عبارتی خاص روی دست یا بازو

۲- بیدار شدن در ساعت ۴:۲۰ صبح و تماشای یک ویدیو ترسناک که از طرف نگهبان فرستاده می شود.

۳- ایجاد برش هایی طولانی روی دست یا بازو

۴- کشیدن عکس یک نهنگ روی تکه ای کاغذ

۵- اگر شرکت کننده برای تبدیل شدن به نهنگ آماده است باید عبارت «بله» را روی پای خود  بنویسد. در غیر این صورت باید چندین بار برش هایی را با وسیله ای نوک تیز روی بدن خود ایجاد کنند.

۶- وظیفه ای محرمانه که به صورت رمزی نوشته می شود.

۷- نوشتن یک پیام خاص روی بازو یا دست

۸- نوشتن یک پیام آنلاین در مورد این که شرکت کننده یک نهنگ است.

۹- غلبه بر یک ترس

۱۰- بیدار شدن در ساعت ۴:۲۰ صبح و رفتن روی پشت بام

۱۱- حک کردن شکل یک نهنگ روی دست با وسیله ای نوک تیز

۱۲- تماشا کردن ویدیوهای ترسناک در تمام روز

۱۳- گوش دادن به موسیقی که نگهبانان می فرستند.

۱۴- بریدن لب

۱۵- سوراخ کردن پوست دست یا بازو با سوزن

۱۶- آسیب زدن یا مریض کردن خود

۱۷- رفتن روی پشت بام و ایستادن روی لبه ی آن

۱۸- ایستادن روی یک پل

۱۹- بالا رفتن از یک راه پله مرتفع

۲۰- در این مرحله نگهبانان قابل اعتماد بودن و درستی انجام وظایف توسط شرکت کننده را بررسی می کنند.

۲۱- صحبت کردن با یک نهنگ دیگر از طریق اسکایپ

۲۲- نشستن روی سقف در حالی که پاها آویزان شده باشد.

۲۳- وظیفه ای دیگر که به صورت رمزی بیان می شود.

۲۴- یک ماموریت سری

۲۵- دیدار با یک نهنگ

۲۶- تاریخ مرگ شرکت کننده توسط نگهبان تعیین می شود.

۲۷- رفتن به ایستگاه راه آهن و ایستادن روی ریل

۲۸- صحبت نکردن در تمام طول روز

۲۹- قسم خوردن و قول دادن در مورد این که نهنگ هستید و نهنگ باقی خواهید ماند.

۳۰ تا ۴۹- بعد از این مراحل ترکیبی از وظایف پیشین انجام خواهد شد.

۵۰- وظیفه ی نهایی نیز خودکشی با پایین پریدن از بالای یک ساختمان بلند خواهد بود.

منبع: indianexpress
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود