دایۀ مدرن‌تر از مادر؛ تکنولوژی جدید چه کمکی به مادران می‌کند؟

دایۀ مدرن‌تر از مادر؛ تکنولوژی جدید چه کمکی به مادران می‌کند؟

وقتی پای مراقبت از سلامت و کنترل وضعیت جسمی کودک به میان می‌آید کمتر مادری است که از کنار آن به سادگی بگذرد. پیشترها مادران برای نگهداری از کودکشان از دایه‌ها کمک می‌گرفتند، کم‌کم دایه‌ها به پرستاران بچه تغییر اسم دادند و حالا تکنولوژی و ابزارها به کمک مادران آمده. ابزارهایی که اکنون می‌توانند برای پایش سلامت کودک، به خصوص نوزادانی که زبان گفتن مشکلات خود را ندارند، مورد استفاده قرار بگیرند با آنچه در کودکی ما استفاده می‌شد بسیار متفاوت است. تولیدکنندگان و طراحان نیز پابه‌پای مادران مدرن راه افتاده‌اند و ابزارهایی طراحی می‌کنند که مانند همهٔ جنبه‌های زندگی امروزی این کار مهم و تمام‌وقت هم راحت‌تر و با صرف وقت کمتر اما دقت بیشتری انجام بگیرد. در این نوشتار پیشروترین این ابزارها را با هم مرور می‌کنیم، ابزارهای جالبی که دریچه‌ای به سوی شیوۀ نوین نگهداری کودک به حساب می‌آیند.

6468_1.jpg

دماسنج دیجیتالی

بیدار کردن نوزادی که به سختی می‌خوابد اشتباهی است که به دشواری جبران می‌شود، اما اگر لازم باشد دمای بدن کودک را بدانیم، باید چه کنیم؟ احتمالاً همهٔ مادران دماسنج‌های دیجیتالی را می‌شناسند، اما تحولی که در تولید این دماسنج‌ها ایجاد شده آنها را با نسل قبلی متفاوت می‌کند. این دماسنج‌ها می‌توانند در تماس با پوست کودک یا در فاصله‌ای بسیار نزدیک به آن دمای بدن او را بسنجند و از طریق یک اپلیکیشن در تلفن همراه والدین آن را ثبت کنند. با استفاده از این دماسنج‌ها می‌توان نمودار دمای بدن کودک را تهیه و در صورت نیاز برای پزشک ارسال کرد. این دماسنج‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به هشت نفر دیگر را نیز ثبت کنند و بیشتر آنها دارای صدای هشدار قابل تنظیم و خاموش شدن هستند.

photo_2017-05-27_18-32-54.jpg

جوراب هوشمند

بسیار رایج است والدینی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند در طول شب چندین بار بیدار شوند و به کودک خود سر بزنند، بدون اینکه اتفاق خاصی افتاده باشد. آنها با مطمئن شدن از وضعیت کودک و دیدن نفس کشیدن آرام او به اتاق خود برمی‌گردند و تا نوبت بعدی سر زدن به کودک به خواب شبانهٔ خود ادامه می‌دهند. جوراب هوشمند owlet برای همین والدین همیشه نگران طراحی شده تا وضعیت کودک را تمام مدت پایش کنند. این جوراب هوشمند ضربان قلب، سطح اکسیژن و تنفس کودک را ارزیابی می‌کند و از طریق اپلیکیشن مخصوص به اطلاع پدر و مادر می‌رساند. اگر مشکلی در علائم حیاتی کودک به وجود بیاید، این اپلیکیشن به والدین هشدار می‌دهد و تغییرات ناگهانی را به اطلاع آنها می‌رساند. همچنین اگر کودک غلت خورده باشد یا در وضعیت نامناسبی قرار گرفته باشد، این جوراب وضعیت او را کنترل می‌کند. ممکن است با وجود این وسیله هم والدین بی‌تجربه باز برای سر زدن به کودک از خواب بیدار شوند، اما پس از این سر زدن‌های کوتاه خواب والدین راحت‌تر و آسوده‌تر خواهد بود.

willow-breast-pump-design-health-products-ces_dezeen_2364_col_2-852x589.jpg

مکندهٔ شیر هوشمند

اگر شما مادر نباشید یا دست‌کم یک مادر پرمشغله نباشید، هیچ‌وقت اهمیت یک پمپ مکندهٔ شیر را درک نمی‌کنید. اکثر دیگران که هرگز به یک کودک شیر نداده‌اند این تصور را دارند که مادران کودکان خود را در آغوش می‌گیرند و هر زمان که بخواهند شیر می‌دهند و شیر در سینۀ مادر انباشته نمی‌شود. وسایل جدیدی به صورت دستی یا اتوماتیک به بازار آمده‌اند تا کار مادران را در دوشیدن و نگه‌ داشتن شیر راحت‌تر کنند، اما ابزار هوشمند جدید را می‌توان به مثابۀ یک انقلاب در این مورد در نظر گرفت. پمپ مکندهٔ willow که به صورت هوشمند کار می‌کند، می‌تواند درون لباس زیر قرار بگیرد و شیر را به صورت مداوم بدوشد و نگهداری کند. این وسیله بدون سیم و اتصالات اضافی به عنوان یک ابزار پوشیدنی به موبایل متصل می‌شود و مقدار شیر ترشح‌شده را اندازه‌گیری می‌کند. این وسیله با باتری‌ای که یک روز کامل دوام می‌آورد مانند یک کاسه روی پستان قرار می‌گیرد و به آسانی و مداوم شیر را از پستان می‌دوشد و در یک کیسهٔ ضدچکه ذخیره می‌کند و به مادر اطلاع می‌دهد که چه میزان شیر برای کودک وجود دارد.

منبع: madarsho
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود