آیا افسردگی و شادی ژنتیکی است؟

آیا  افسردگی و شادی ژنتیکی است؟

نتایج جدیدترین تحقیق ، که  بیش از ۱۹۰ پژوهشگر آن را  در ۱۴۰ مرکز تحقیقاتی در ۱۷ کشور، انجام داده اند، نشان می دهد، متغیرهای ژنتیکی، با شادی و سایر خصوصیات انسانی در ارتباط هستند.

یک تیم بین المللی، با  تحقیق روی  داده های وابسته به وراثت، ارتباط بین متغیرهای ژنتیکی و  احساساتی  مثل خوب بودن، افسردگی و سایر موارد، را بررسی کردند. یکی از این پژوهشگران، به نام آلکسیس فرازیر-وود، استادیار دانشگاه و متخصص بیماری های کودکان و امور تغذیه در دانشکده پزشکی بایلر در هیوستن تگزاس در این باره می گوید: «گزارش حاصل از تحقیقات انجام شده توسط تیم ما، سه متغیر ژنتیکی در ارتباط با احساساتی نظیر چگونگی درک هر فرد از شاد بودن و سایر احساسات خود و یا چگونگی تصورش از آنها را شناسایی کرده است.

وی همچنین بیان داشته: ما دو ژن مرتبط با نشانه های افسردگی و ۱۱ ژن مرتبط با سیستم عصبی را نیز شناسایی کرده ایم.

این گروه پژوهشی، دریافته اند که متغیرهای ژنتیکی، خاصه سیستم اعصاب مرکزی و بافت های پانکراس و آدرنال را نیز شرح می دهند. برای انجام این تحقیق، تیم پژوهش، یک پژوهش فرا آنالیزی را نیز انجام داده اند که داده های ژنی حاصل از بسیاری دیگر از مطالعات را در آن گردآوری کرده اند و از ابزارهای پیشرفته آماری برای آنالیز داده های ترکیبی بهره برده اند چنان چه گویی ۲۹۸۰۰۰ نفر را در این مطالعه، مورد بررسی قرار داده اند.

d3

مطالعه ژن ها و پیش گیری های احتمالی

مطالعات  نشان می دهد، احتمال دارد که تفاوت های فردی و داشتن حال روحی خوب، با تفاوت های ژنتیکی میان افراد مرتبط باشد. این پژوهش هشدار می دهد که ژن ها تنها عامل دخیل در این که انسان های متفاوت، در مورد زندگی های شان چه حسی دارند و چگونه می اندیشند، نیستند. محققان این پژوهش بر این باورند که محیط نیز از عوامل موثر بر این جریان است.

d5-w900-h600

محققان می گویند، مطالعه ژن ها می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چرا  انسان ها ممکن است از لحاظ بیولوژیکی مستعد این باشند که نشانه هایی چون افسردگی را داشته باشند، کمک می کند. همچنین آنها امیدوار هستند که با پیشبرد روند این مطالعات در پژوهش های آتی شان، این تصویر را آشکار سازند که چه عواملی می توانند سبب ایجاد تمایزهایی در شادی شوند.

در واقع آنها نتایج این تحقیق را شروعی بر انجام کارهای بعدی خود می دانند و معتقدند که متغیرهایی که مورد بررسی قرار داده اند تنها بخش بسیار کوچکی از آن چیزی است که آنها در آینده  به دنبالش هستند. پروفسور مئیک بارتل از دانشگاه آمستردام در این باره می گوید: «همپوشانی عوامل ژنتیکی با نشانه های افسردگی، نیز در مرحله شروع قرار دارد. این روند نشان می دهد که تحقیق در باب شاد بودن، می تواند دیدگاه های جدیدی را درباره  بزرگ ترین چالش دوران کنونی یعنی افسردگی به همراه داشته باشد.»

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود