تبِ جستجوی طلا در آمازون جنگل های بارانی پرو را به سمت نابودی می برد

تبِ جستجوی طلا در آمازون جنگل های بارانی پرو را به سمت نابودی می برد

در پاییز سال ۲۰۰۹ ارزش هر اونس طلا از مرز ۱.۰۰۰ دلار گذشت. اگر چه این موضوع باعث شادی و جشن بسیاری در لندن و منهتن شد اما تاثیر متفاوتی را در منطقه ی جنگلی «مادر خدا» در پرو موجب شد. منطقه ی بکر و دست نخورده ی جنگلی «مادره دِ دیوس» (Madre de Dios) بخشی از جنگل های آمازون است که به اندازه ی کارولینای جنوبی مساحت دارد و زیستگاه اصلی طوطی های مکو، میمون ها، جگوارها و پروانه ها به شمار می آید.

این منطقه یکی از معدود جنگل های بارانی دست نخورده و بسیار سالم در سراسر جهان بود اما طلای هزار دلاری با خود اره برقی، پمپ های دیزلی و دوچرخه های کثیف را به این منطقه آورد. بزودی در این منطقه شهری بزرگ به وجود آمد با مغازه ها و کافه های فراوان و البته درگیری های مسلحانه، درست شبیه فیلم های وسترن. بدین ترتیب ده ها هزار از مردان مناطق فقیرنشین پرو به این منطقه هجوم آورده و به خیل جویندگان طلا ملحق شدند. این افراد برای استخراج طلا از روش هایی که چند قرن قبل در کالیفرنیا مورد استفاده قرار می گرفت استفاده می کنند مانند به کار بردن جیوه.

بسیاری حتی از از سمی بودن  و کشنده بودن این عنصر برای خود و حیات وحش منطقه اطلاعی ندارند. از آن دردناک تر آن ها در همان آبی که در آن به دنبال طلا می گردند نیز ماهیگیری کرده و نمی دانند ریختن جیوه در این آب و سپس گرفتن ماهی از همان اب باعث ورود این ماده سمی به خون افراد شده و مشکلات جسمی متعددی را برای آن ها در پی دارد. یادگیری روش ساده ی استخراج طلا به صورت غیرقانونی تنها چند ساعت زمان خواهد برد. آن ها در دسته های سه یا چهار نفره کار می کنند و با استفاده از پمپ هایی دست ساز و بسیار اولیه حاشیه های شنی این رودخانه را به دوغابی ترسناک تبدیل می کنند.

سپس رسوب باقیمانده را با استفاده از الک های بدوی و پارچه های قدیمی غربال کرده و در یک بشکه می ریزند. سپس یکی از افراد با پاهای لخت مخلوطی از گل و لای و جیوه را لگدکوب می کند. تا این که ترکیبی از ذرات درخشان جیوه و طلا باقی می ماند. هزاران مرد و پسربچه این فرآیند را بارها و بارها در طول روز تکرار خواهند کرد. بدین ترتیب به جای کوکایین، طلا به باارزش ترین کالای قاچاق در پرو تبدیل شده است. هزینه ای که جستجوی طلا به صورت غیرقانونی به این منطقه وارد کرده است را به راحتی می توان در عکس های ماهواره ای مشاهده کرد.

استخراج غیرقانونی طلا، بیش از ۶۰۰ مایل مربع از جنگل های بارانی دست نخورده مادره دِ دیوس را به یک زمین بایر سمی و بدون درخت تبدیل کرده است. اگر چه نشانه هایی از کند شدن این تخریب دیده می شود اما در آگوست سال ۲۰۱۷ گروه دیده بان جنگل های آمازون در منطقه ی آند اعلام کرد که تاکنون ۱.۹۰۰ هکتار از جنگل های آمازون در پرو قربانی استخراج غیرقانونی طلا شده است. لوییس فرناندز، مدیر اجرایی مرکز نورآوری علمی آمازون در این باره می گوید:” این یک توفان واقعی است. قیمت بالای طلا، فقر مفرط، گوناگونی زیستی و قبایل بسیار آسیب پذیر که با بیگانگان آشنایی ندارند.

بنابراین جای تعجب ندارد که همه چیز به غرب وحشی شباهت پیدا می کند”. این منطقه هر ساله با افزایش قیمت طلا شاهد مسموم شدن زمین های بیشتر و جنگل زدایی بدتری بوده است. در این مدت یک شهر بزرگ در این منطقه شکل گرفته و مراکز خرید و فروش غیرقانونی طلا شکل گرفته اند که برخی از آن ها به اندازه ی یک نیروگاه سوخت فسیلی جیوه تولید می کنند. فرناندز آرزو دارد که روزی شاهد این باشد که به جای تخریب جنگل های منطقه مردم برای حفظ آن ها تلاش کنند اما این موضوع به این سادگی ها محقق نخواهد شد زیرا کنترل بازار استخراج و خرید و فروش طلا از آن چه که فکر می کنید پیچیده تر است.

در صورتی که این تجارت غیرقانونی به یکباره متوقف شد ده ها هزار نفر از گرسنگی تلف خواهند شد و این در حالی است که دولت بی بودجه ی پرو برای کنترل بازار سیاه ۲.۶ میلیارد دلاری طلا تلاش می کند. در حالی که قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان در حد بالایی قرار دارد برای هر اونس طلا یک هکتار از جنگل های بارانی آمازون در پرو از بین می رود.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود