چرا شبه جزیره سینا تا این حد خطرناک بوده و تامین امنیت آن دشوار است؟

چرا شبه جزیره سینا تا این حد خطرناک بوده و تامین امنیت آن دشوار است؟

روز گذشته خبر رسید که در حمله ای مسلحانه به مسجدی در مصر بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده و این حادثه عنوان مرگبارترین حادثه تروریستی در تاریخ شبه جزیره سینا را از آن خود کرده است. این سرزمین مثلثی شکل که بین قاره های آسیا و آفریقا قرار دارد و به ویژه قسمت شمالی آن به پایگاهی برای شبه نظامیان وابسته به داعش و دیگر گروه های اسلامی تندرو کشور تبدیل شده است. تا صبح امروز هیچ گروهی مسئولیت این حمله مرگبار را بر عهده نگرفته است اما با توجه به نوع حمله و شواهد موجود می توان داعش را مسئول اصلی این کشتار دانست. بعد از سقوط دولت حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ در طی خیزش های موسوم به «بهار عربی» حضور نظامیان مصری در این منطقه به شدت افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۳ نیز با کنار گذاشته شدن محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری توسط نظامیان، حضور نظامیان افزایش یافت که باعث شد یک خلاء امنیتی در این منطقه به وجود آید. در سال ۲۰۱۳، عبدالفتاح السیسی با رهبری یک کودتای عمومی و بدون خونریزی قابل توجه توانست حکومت کشور را در دست گرفته و سیاست سرکوب شدید گروه های جهادی و اخوان المسلمین در صحرای سینا و دیگر نقاط کشور را در پیش گیرد. در سال ۲۰۱۴ وی از ارتش کناره گیری کرده و با وعده ی امنیت و ثبات در کشور به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب گردید. بدین ترتیب خیلی زود فعالیت های گروه اخوان المسلمین که در دولت محمد مرسی به قدرت زیادی دست یافته بودند ممنوع اعلام شده و این موضوع به نارضایتی طرفداران این گروه سیاسی- مذهبی دامن زد.

سخت گیری های دولت سیسی در مبارزه با گروه های اسلامگرای تندرو باعث شد که برخی از مردم این منطقه به دشمن حکومت تبدیل شده و رفته رفته گروه های جهادی تندرو شکل گرفتند. گروه ولایت سینا در همین دوران اعلام موجودیت کرده و در سال ۲۰۱۴ بیعت خود با داعش را اعلام نمود. این گروه در پس پرده ده ها حمله تروریستی و صدها قتل در جریان این حملات قرار داشته است. این گروه به طور عمده پرسنل نظامی کشور و مسیحیان قبطی را هدف قرار می دهد. علاوه بر این گروه های اسلامگرای تندرو از نارضایتی قبایل بادیه نشینی که به طور گسترده از جانب دولت نادیده گرفته شده و از توسعه در کشور خود هیچ سودی نبرده اند بهترین استفاده را کرده اند.

بسیاری از این قبایل بادیه نشین به برق و آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و همین تبعیض ها باعث شده تعدادی از آن ها از گروه های تندرو اسلامگرا حمایت کنند. البته بسیاری از سران این قبایل با خشونت های قومی گروه داعش مخالف بوده و برخی دیگر نیز حتی علیه این گروه می جنگند اما برخی نیز با این گروه های تندور همکاری دارند. فقر شدید باعث شده که فعالیت های غیرقانونی در این منطقه به یک موضوع نرمال تبدیل شود که از آن جمله می توان به خرید و فروش مواد مخدر و قاچاق انسان اشاره کرد.

نوعی شرایط بی قانونی در قسمت شمالی شبه جزیره سینا وجود داشته و اعضای گروه اسلامگرای ولایت سینا نیز از این موضوع نهایت استفاده را برده و عملاً بر این بخش از کشور حکومت می کنند. با وجود صحرایی خشک در شمال و کوه هایی بلند در جنوب، کنترل شبه جزیره سینا برای دولت مصر بسیار مشکل شده است.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود