آموزش عکاسی هوایی؛ با کمک پهپاد ایده های خود را پرواز دهید

آموزش عکاسی هوایی؛ با کمک پهپاد ایده های خود را پرواز دهید

عکاسی هوایی، تکنیکی جالب برای ثبت منظره های معمولی در شکلی جدید و کاملا متفاوت است. برای این کار شما به پهپاد (Drone) نیاز دارید تا از نگاه پرندگان به زمین نگریسته و چیزی را ببینید که از زمین قادر به دیدنشان نیستید.

در حال حاضر، به لطف تکنولوژی، پهپادهای متنوعی در بازار موجود است. برای خرید نمونه موردنظر باید در وهله به بودجه خود توجه کنید و سپس بر اساس آن بهترین دستگاه و برند را انتخاب و خریداری کنید.

هنگام خرید دِرون باید به وزنی که می تواند حمل کند، یا در چه ارتفاعی پرواز می کند، قابلیت عکسبرداری دارد یا خیر و … دقت کنید. در ایران فروشگاه های اینترنتی و سنتی متعددی اقدام به فروش پهپاد می کنند که در مورد خرید مدل مناسب با نیاز شما می توانند کمکتان کنند.

پس از خرید پهپاد و داشتن دوربین دیجیتال حرفه ای، باید آماده عکاسی شوید. اما پیش از این کار لازم است از برخی نکات آگاهی داشته باشید که ما در ادامه برایتان توضیح داده ایم. همراهمان باشید.

شروع عکاسی با پهپاد

آموزش عکاسی هوایی؛ با کمک پهپاد

یکی از فاکتورهای تبلیغاتی همه پهپادها این است که سازنده ها در مورد آسان بودن هدایت این دستگاه حرف می زنند. خوشبختانه در بیشتر مواقع این تبلیغ صحت دارد و پرواز دادن پهپاد کار پیچیده ای نیست. شما باتری دستگاه را به طور کامل شارژ می کنید، اپلیکیشن مخصوص آن را روی موبایل خود دانلود می کنید، دستگاه را روشن کرده و به سمت آسمان هدایتش می کنید.

البته همین مراحل ساده نیز به مقداری تمرین کردن نیاز دارند. برای اینکه ضرر مالی به خود وارد نکنید، حتما پهپاد را در یک ارتفاع کوتاه و فضای قابل دسترسی تست و امتحان کنید. همچنین به محدودیت ارتفاعی که می توانید دستگاه را پرواز دهید هم توجه داشته باشید.

در یک فضای باز همچون پارک استفاده از پهپاد را بیاموزید و تا وقتی که مطمئن نشده اید که به طور کامل روی دستگاه تسط دارید، دوربین عزیز خود را روی آن سوار نکنید.

برخی از پهپادها دوربین دار هستند و لنزهای آن ها عموما واید انگل (۲۰ میلی‌متری) است. بنابراین، وقتی فاصله اندکی با اجسام دارند (مثل درخت یا ساختمان) احتمال اینکه موقعیت‌یابی اشتباهی داشته باشد زیاد خواهد بود.

قواعد و قوانین اجتماعی

آموزش عکاسی هوایی؛ با کمک پهپاد

بسیاری از کشورها برای استفاده از پهپاد محدودیت هایی دارند که حتما باید به آنها توجه داشته باشید. به طور مثال می توان به مسائل زیر اشاره کرد:

پهپاد باید همیشه در محدوده دید LOS قرار داشته باشد – یعنی باید به گونه ای باشد که شما حتما دستگاه را ببینید.

  • ماکزیمم ارتفاع آن ۱۳۳ متر است.
  • هرگز نباید در بالای تجمع های انسانی پرواز کند.
  • هرگز نباید وارد حریم خصوصی دیگران شود.
  • هرگز نباید در اطراف فرودگاه ها، مناطق نظامی و دیگر مناطق پرواز‌ ممنوع دیده شود.

برای اینکه دقیقا با قوانین استفاده از پهپاد در ایران آشنا شوید از شما دعوت می کنیم تا به این خبر از سایت دیجیاتو مراجعه کنید.

تکنولوژی شگفت‌انگیز

امروزه پهپادها فناوری های جالب توجهی دارند که تحولی عظیم در حوزه عکاسی هوایی ایجاد کرده اند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با اتصال موبایل به ریموت کنترل دستی پهپاد می توانید دقیقا منظره‌ای که پهپاد در حال مشاهده آن است را ببینید. این باعث می شود تا ترکیب‌بندی مناسبی داشته باشید و بتوانید تصاویر خلاقانه تری ثبت کنید.
  • تنظیمات دوربین دستگاه‌های پرنده غیرنظامی، قابلیت های متنوعی از تماما اتوماتیک گرفته تا کاملا دستی، عکاسی RAW و حتی تایم‌لپس دارند که می توانید از این امکانات در راستای شکوفایی استعدادها و اجرایی کردن ایده هایتان استفاده کنید.
  • از ویژگی های بسیار جذاب درون این است که می توان آن را در آسمان در یک نقطه ثابت، بدون هیچ لرزشی نگه داشت؛ درست همانند یک سه پایه هوایی! در این حالت، شما با خیال راحت می توانید تنظیمات دوربین را انجام دهید و عکسی که مدنظرتان است را بگیرید.

  • پهپادها گزینه ای به عنوان امنیت پرواز دارند. به این صورت که اغلب آنها به طور میانگین، با یک بار شارژ تا ۲۰ دقیقه می توانند پرواز کنند. وقتی باتری دستگاه رو به تمام شدن برود، خود پهپاد به صورت خودکار روی حالت RTH – بازگشت خودکار به خانه – سوئیچ می کند.
  • اگر به هر دلیلی، ارتباط بین ریموت کنترل و دستگاه قطع شود (اغلب وقتی پهپاد پشت ساختمان یا درختان می رود، ممکن است این اتفاق روی دهد)، دوباره حالت بازگشت خودکار به خانه فعال می شود.
  • از دیگر قابلیت های بسیار جالب این گزینه این است که وقتی پهپاد از شما خیلی فاصله می گیرد و شما کنترل آن را از دست می دهید، می توانید کلید RTH را فشار دهید تا دِرون در سلامت کامل به شما بازگردد.

عکاسی هوایی

آموزش عکاسی هوایی؛ با کمک پهپاد

وقتی برای اولین بار عکاسی با درون را امتحان می کنید، برایتان بسیار هیجان انگیز است که سریع تر به خانه برگشته و ببینید چه تصاویری گرفته اید! اما باید بدانید که شاید تا چند هفته، بیشتر عکس هایتان قابل استفاده نباشند.

یک نکته بسیار مهم در مورد عکاسی هوایی با پهپاد این است که همانند عکاسی معمولی، «نور» نقش بسیار مهمی در کیفیت و زیبایی عکس ایفا می کند.

بنابراین، به جای اینکه بدون هدف و بدون اعمال تنظیمات صحیح عکاسی کنید، سعی کنید با توجه به نوع عکس موردنظر، قوانین مربوط به عکاسی از منظره را بیاموزید تا عکس های قابل استفاده ای خلق کنید.

آموزش عکاسی هوایی؛ با کمک پهپاد

هنگام عکاسی با پهپاد همچنین لازم است که شرایط آب‌وهوایی را نیز در نظر داشته باشید. درون ها قابلیت پرواز در بادهای شدید را ندارند. حتی اگر این ویژگی را داشته باشند، شما نمی توانید در باد عکاسی کنید. به همین خاطر همیشه سعی کنید تا وقتی آسمان صاف و هوا آرام است به سراغ این سبک از عکاسی بروید.

باید بدانید که دوربین های داخلی پهپادها به هیچ عنوان به پای کیفیت دوربین های حرفه ای نمی رسند. اما همچنان می توان با آن ها تصاویر باکیفیتی ثبت کرد.

آموزش عکاسی هوایی؛ با کمک پهپاد

برای عکاسی با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بهتر است در فرمت RAW عکاسی کنید تا بعدا بتوانید تغییرات لازم را روی عکس اعمال کنید. البته وقتی نور و هوا خوب است، عکس های فرمت jpg هم بد نیستند.

وقتی در محیط کم‌نور عکاسی می کنید، کیفیت این دوربین ها همچنان خوب است و به طور شگفت آوری می تواند در ارتفاع یکصد متری از زمین، دوربین را ثابت حفظ کرده و هر نوع لرزشی را از بین ببرد.

با پهپاد می توانید از بالای دریا عکس های پانوراما بگیرید. در این گونه مواقع باید خلاقیت خود را به کار بگیرید تا عکس های ماندگار و منحصربه فردی خلق کنید.

یا حتی گرفتن ویدئوی تایم‌لپس هم از ارتفاع یکصدمتری از زمین می تواند گزینه جالب و زیبایی باشد.

بسیاری از درون های امروزی قادرند تا ویدئوهایی با کیفیت بسیار بالا، حتی در حد ۴K بگیرند که برای عکاسی هوایی بسیار عالی است. شما از ویدئوهای ۴K می توانید عکس های بسیار خوبی استخراج کنید.

چشم‌اندازهای منحصربه فرد

DCIM100MEDIADJI_0531.JPG

یکی از جذاب ترین موضوعاتی که در عکاسی هوایی با آن مواجه می شوید، الگوهای فوق العاده زیبای طبیعت است که هرگز از زمین قادر به دیدن آنها نخواهید بود. شما با پهپاد می توانید مرز دریا و جنگل را همچون یک نقاشی سورئال در قاب تصویر بیاورید.

برای یافتن مکان های مناسب برای عکاسی هوایی می توانید از نقشه گوگل کمک بگیرید.

اگر به عکاسی علاقه مند هستید، شاید مطالب زیر نیز برایتان جالب باشند:

با چند ترفند خلاقانه برای عکاسی با موبایل آشنا شوید

۲۰ ترفند بسیار جالب و کاربردی برای عکاسی که به زیبایی بیشتر آثارتان کمک می کنند

آشنایی با تکنیک موشن بلور در عکاسی برای گرفتن عکس های هنری

معرفی و آموزش ایده های بسیار جذاب برای عکاسی در داخل و خارج از خانه [قسمت اول]

معرفی و آموزش ایده های بسیار جذاب برای عکاسی در داخل و خارج از خانه [قسمت دوم]

روز جهانی عکاسی؛ نگاهی به تاثیرگذارترین عکس های ثبت شده در تاریخ

مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Mehrdad بهمن ۳, ۱۳۹۶

    سلام به همه دوستان منم تو اینستاگرام یه پیج دارم به نام farimanmehr که تمام عکسهاش با گوشی موبایل و پهپاد گرفته شده .خوشحال میشم ببینید و نظر بدید