تقویت حافظه با انجام ۱۰ کار ساده و روزمره

تقویت حافظه با انجام ۱۰ کار ساده و روزمره

حافظه یکی از مهم ترین قابلیت های مغز انسان است. به همین خاطر است که اغلب افراد بدنبال یافتن راهکاری لازم برای تقویت آن هستند.

نتایج تحقیقات علمی، پیشنهادهای متنوعی برای این مساله دارند از خوردن شکلات تلخ گرفته تا کتاب خواندن با صدای بلند برای خود!

ما نیز روش های ساده ای که هر فردی می تواند برای تقویت حافظه در طول روز انجام دهند را انتخاب کرده و در ادامه این مطلب نوشته ایم. این راهکارها، پیشنهادات کارشناسانی موسوم به «جوئل سالیناس»، متخصص عصب‌شناسی و نویسنده کتاب «اثر آینه» و دیگری «رون وایت»، قهرمان ملی حافظه است که در سراسر جهان روش های تقویت حافظه را تدریس می کند.

۱- تکرار حرف‌ها با صدای بلند

وقتی کسی را ملاقات می کنید، نام او را با صدای بلند تکرار کنید

به گفته سالیناس، حافظه انسان به صورت سه مرحله ای کار می کند: رمزدار کردن، ضبط و بازیابی داده ها. تکرار اطلاعات این قدرت را به مغز می دهد تا فرصتی دیگر برای رمزگذاری اطلاعاتی که شنیده است داشته باشد. این کار کمک می کند تا فرایند خلاصه، ذخیره و بازیافت کردن اطلاعات آسان تر شده و یادآوری آن ها در آینده سریع تر شود.

سالیناس این فرایند را همچون راهی در جنگل می داند. هر بار شما در همان مسیر راه بروید، آن مسیر واضح تر شده و پیدا کردن آن در دفعات بعدی آسان تر خواهد بود. همچنین، با تکرار اطلاعات، شما به تقویت راه های عصبی در مغز می پردازید که کمک می کند تا بازیابی اطلاعات در آینده آسان تر شود.

۲- اجتماعی بودن

وقت خود را با دوستانتان سپری کنید

سالیناس می گوید، تعامل و معاشرت با دیگران یکی از محرکات مغزی است و به طور مدام ذهن انسان را به چالش می کشد. به همین خاطر است کسانی که ارتباطات اجتماعی بهتر و بیشتری دارند، همیشه حافظه و مغز سالم تری هم خواهند داشت. فرقی هم نمی کند فرد در چه سنی باشد، معاشرت های اجتماعی به انجام هر چه بهتر عملکرد حافظه می پردازد.

۳- تصویری فکر کنید

تقویت حافظه با انجام 10 کار ساده و روزمره
اطلاعات را در ذهن مجسم کنید

هر دو کارشناس موردبحث به شدت تاکید دارند که اطلاعات را به صورت تصویری به خاطر بسپارید و به یاد بیاورید. سالیناس می گوید، افزودن یک تصویر ذهنی یا حس به یک تکه اطلاعات باعث می شود که حافظه به آن قلاب شود. در نتیجه به شما کمک می کند تا خیلی آسان تر آن داده را به خاطر بیاورید.

به طور مثال، اگر در تلاش برای یادآوری نام یک فرد هستید، به تصویر آن فکر کنید تا اسم موردنظر در ذهنتان تداعی شود. به طور مثال، اگر نام موردنظر، لیزا است، با فکر کردن به مونا لیزا آن را به خاطر بسپارید.

به زبان ساده، وقتی می خواهید نام کسی همیشه در ذهنتان بماند، برای اسمش یک تصویر در مغز بسازید.

۴- در مغز خود جایی برای انبار کردن اطلاعات بسازید

تقویت حافظه با انجام 10 کار ساده و روزمره
نقشه یک اتاق آشنا را در ذهن خود بسازید

وایت اعتقاد دارد که این تکنیک – که عموما به نام «مکان حافظه» شناخته می شود – چیزی است که ما برای حفظ حافظه کوتاه مدت از آن بهره می گیریم.

برای آغاز، مبلمانی در اتاق خانه خود را در ذهن مجسم کنید. سپس، آن وسایل را به عنوان اطلاعاتی در نظر بگیرید که امیدوارید به خاطر بیاورید. با این کار، در واقع آن مبلمان ویژه را به عنوان انباری برای حفظ اطلاعات خود تبدیل کرده اید.

مثلا شما در تلاش برای به خاطر سپردن کارهای در دست انجام خود برای امروز هستید. یکی از کارهایتان، خرید هدیه برای فرزند یکی از دوستانتان است. مبل اتاق نشیمن خانه خود را تصور کنید، سپس شیشه شیر کودک را روی آن مبل تصویرسازی کنید. به گفته دکتر وایت، تصویر شیشه شیر روی مبل کمک می کند تا کلمه شیشه شیر رابه یاد بیاورید. در نتیجه با دیدن مبل یادتان می افتد که باید هدیه بخرید.

۵- از انجام چند کار به طور همزمان پرهیز کنید

همیشه سعی کنید که حواستان فقط روی یک موضوع متمرکز باشد

به گفته سالیناس، حافظه انسان زمانی درست کار می کند که همه تمرکز شما روی موضوع مشخصی باشد.

وقتی فقط به لیست خرید خود از سوپرمارکت فکر کنید، خیلی بهتر می توانید اقلام مورد نیاز برای خرید را به خاطر بیاورید.

۶- زمانی را به استراحت و استرس‌زدایی اختصاص دهید

علاوه بر اختصاص دادن حواس خود به یک موضوع در آن واحد، سالیناس همچنین می گوید که لازم است گاهی به ذهن و مغز خود استراحت دهید تا توانایی تمرکز کردن خود را تقویت کند. این کار همچنین موجب تقویت حافظه نیز می شود.

به این دلیل که، وقتی شما آرام و بدون استرس هستید، مغزتان خیلی کمتر سرگردان می شود، به شما اجازه می دهد تا با آرامش و تمرکز بیشتر به یادآوری اطلاعات بپردازید.

آرامش و استراحت به مغز کمک می کند تا رمزگذاری، ضبط و بازیابی اطلاعات را بسیار سریع تر و بدون مشکل انجام دهد.

از جمله تمریناتی که برای این موضوع می توانید انجام دهید، نفس های عمیق کشیدن، مدیتیشن کردن و پیاده روی در هوای آزاد است.

۷- ورزش کنید

ورزش کردن نه تنها  برای جسم شما مفید است بلکه مزایایی نیز برای مغز دارد. قهرمان حافظه جهان در این رابطه می گوید: هنگامی که شما ورزش می کنید، مغز مولکول هایی تولید می کند که به شکل گیری سیناپس کمک کرده و موجب تقویت و ترمیم سلول های مغزی می شود. هر دو این مسایل به بهبود و تقویت حافظه کمک شایانی می کنند.

تمرینات ورزشی همچنین با افزایش ساخت رگ های خونی مغز نیز مبارزه می کند که منجر به مرگ سلول های مغزی می شوند.

۸- اطلاعات را به بخش های کوچک تقسیم کنید

تقویت حافظه با انجام 10 کار ساده و روزمره
به یادسپاری بخش های کوچک اطلاعات به جای تمام آن

اگر قصد دارید اطلاعات بلند و طولانی را به خاطر بسپارید، بهترین کار این است که آن را به چند بخش کوتاه تقسیم کنید. به خاطر سپردن جملات کوتاه بسیار آسان تر از یک سخنرانی طولانی است. اگر می خواهید شماره کارت بانکی خود را حفظ کنید، اعداد را به صورت دسته های سه یا چهارتایی در ذهن تکرار کنید.

هضم اطلاعات کوچک برای مغز بسیار آسان تر از بسته های بزرگ و طولانی است.

۹- خواب کافی و باکیفیت داشته باشید

تقویت حافظه با انجام 10 کار ساده و روزمره
خواب کافی به شما کمک می کند تا حافظه درستی داشته باشید

کارشناسان موردبحث اعتقاد دارند که خواب نقش بسیار مهمی در شکل گیری حافظه دارد. هنگامی که ما خواب هستیم، مغز به بازسازی اتفاقاتی می پردازد که در طول روز افتاده است. همین امر موجب می شود تا این رویدادها برای زمان طولانی در ذهن باقی بمانند.

سالیناس در این رابطه گفته: تحقیقات اخیر نشان داده که در طول زمان، مغز انسان نوعی پروتئین به نام آمیلوئید می سازد که با بیماری آلزایمر رابطه مستقیم دارد. هنگامی که ما خواب هستیم، مغزمان می تواند این پروتئین های سمی را پاکسازی کند. به این معنی که یک خواب کامل در شب می تواند از بروز زوال عقل و بیماری آلزایمر تا حد زیادی پیشگیری کند. همچنین به نقویت بیشتر حافظه نیز کمک می کند.

۱۰- فهرستی از اطلاعات را بنویسید

کلیدواژه هایی از آنچه می خواهید به یاد آورید را بنویسید

به گفته سالیناس، مغز انسان در شناخت اطلاعات بهتر از یادآوری آن عمل می کند. در حالیکه یادآوری فقط شامل بازیابی اطلاعات انبار شده در مغز بدون هیچ اشاره ای است، شناخت به این بر می گردد که مغز با یک اشاره کوچک می تواند اطلاعات ذخیره شده را به خاطر بیاورد.

به طور مثال، سالیناس می گوید، هنگامی که در تلاش برای به یادآوردن نام فردی هستید، اگر حرف اول نام او را بدانید بسیار بهتر از زمانی که رندم به نام او فکر کنید، می توانید نامش را به خاطر بیاورید.

منبع: businessinsider
یک نظر

ورود