با ۱۲ رکورد باورنکردنی بارش برف در طول تاریخ آشنا شوید

با ۱۲ رکورد باورنکردنی بارش برف در طول تاریخ آشنا شوید

امروز بارش برف ترتیبی داده که مردم بسیاری از نقاط ایران و به خصوص تهران روز خوبی را آغاز کنند؛ هر چند برای برخی نیز همراه با زحمت و دردسر بوده است. با این وجود بارش برف امروز هم در کاهش آلودگی نقش مثبتی داشته و هم خشکسالی بی سابقه امسال را دستکم برای مدت کوتاهی از یاد مردم برد. در این میان بسیاری منتظرند تا آخر هفته فرا رسیده و برای اسکی به پیست های اطراف تهران بروند.

اما آیا تاکنون با خود فکر کرده اید که بزرگ ترین بارش برف در طول تاریخ یا دستکم تا آن جایی که سند و مدرکی وجود دارد چقدر بوده است؟ اصولاً در شهرهای بزرگ بارش برف بیش از چند ده سانتیمتر خیلی کم رخ داده و بارش برف باعث می شود که ترافیک شدیدی ایجاد شده و قدم زدن در خیابان ها سخت شود. با این وجود برف با خود شادی می آورد و نمی توان منکر این موضوع شد. در این مطلب می خواهیم شما را با رکوردهای بزرگی که در زمینه بارش برف زده شده آشنا کنیم.

بارش برف

۱- در سال برفی ۱۹۹۸-۱۹۹۹ در منطقه اسکی کوه های مونت بیکر در واشنگتن در طول فصل زمستان نزدیک به ۲۹ متر برف بارید. این مقدار بارش اگر در شهر رخ می داد کاخ سفید را زیر بیش از ۷ متر برف مدفون می کرد. مناطق شمالی آمریکا؛ آلاسکا، بریتیش کلمبیا، واشنگتن و اوریگون سردترین و برفگیر ترین مناطق این کشور هستند و در بسیاری از نقاط برفگیر نیز ایستگاه های هواشناسی وجود ندارد که این موضوع تصمیم گیری در مورد برفگیر ترین منطقه و منطقه ای که بیشترین برف در آن باریده را سخت می کند.

۲- در پارک ملی مونت رانیه و در ایستگاه هواشناسی پارادایز رینجر بین فوریه ۱۹۷۱ تا فوریه ۱۹۷۲ بیش از ۳۱ متر بارش برف گزارش شد که با طول یک آپارتمان ۱۰ طبقه برابر است.

بارش برف

۳- در گذرگاه تامپسون آلاسکا در زمستان ۱۹۵۲-۱۹۵۳ مردم منطقه سال به یاد ماندنی را سپری کردند زیرا بیش از ۲۴.۶ متر برف بارید.

۴- در سال ۱۹۶۳ در گذرگاه تامپسون در طول ۲۴ ساعت نزدیک به ۲ متر برف بارید. در همان سال در آلاسکا، کلرادو و بوفالو نیز رکورد بارش برف در یک شبانه روز شکسته شد. در سال ۲۰۱۴ در بوفالو در عرض ۲۴ ساعت بیش از ۲.۱ متر برف بارید.

۵- بار برف تنها در مناطق کوهستانی دیده نمی شود. در منطقه ساحلی والدز در آلاسکا نیز به طور میانگین هر ساله بیش از ۸.۱ متر برف می بارد که برای منطقه در سطح دریا باورنکردنی است.

۶-  زمستان سال ۱۹۸۹-۱۹۹۰ برفی ترین فصل تاریخ والدز بود که بیش از ۱۴.۲ متر برف بارید. رکورد روزانه بارش برف در این منطقه در ۱۶ ژانویه ۱۹۹۰ با بیش از ۱.۱ متر برف زده شد. روز بعد عمق برف در این منطقه ساحلی به ۱.۶ متر رسیده بود. بدین ترتیب هر ساعت بیش از ۶.۵ سانتیمتر برف می بارید.

بارش برف

۷- در زمینه بارش برف در مناطق ساحلی، ساحل والدز همه مناطق دیگر را جا گذاشته است. در سال ۲۰۱۴ در این منطقه در اواسط ماه نوامبر بیش از ۹۵ سانتیمتر برف بارید. تنها بندر تسوکایاما در ژاپن است که با رکورد ۱.۷۵ سانتیمتر برف در ۲۴ ساعت بیشترین میزان بارش برف در یک شبانه روز را به خود اختصاص داده است.

۸- در منطقه کوهستانی سلیور لیک کلرادو در مدت ۲۴ ساعت بیش از ۱.۹ متر برف بارید اما کولاک ۳۲.۵ ساعت بی وقفه ادامه داشت. وقتی که بارش برف به پایان رسید بیش از ۲.۴ متر برف روی زمین قرار داشت که نشان می داد به طور متوسط ساعتی بیش از ۷ سانت برف باریده است.

۹- در کوهستان های کالیفرنیا که همیشه به کولاک ها و بوران های سخت مشهور است در ۴ ژانویه ۱۹۸۲ بیش از ۱.۷ متر برف بارید. یک مورد دیگر بارش برف در سال ۱۹۸۲ بیش از ۴.۷ متر برف را در دانر سامیت تلنبار کرد. در واقع ارتفاع برف در این سال در گذرگاه دانر در طی ۴ روز غیرمتوالی بارش به حدود ۲۰ متر رسید.

بارش برف

البته رکوردهای بالا تنها مربوط به ایالات متحده بود و برخی دیگر از نقاط جهان نیز رکوردهای باورنکردنی در زمینه بارش برف دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

۱۰- ژاپن نیز یکی از پر برف ترین کشورهای جهان است. بیشترین عمق سالانه برف در جهان در جزیره هونشو ژاپن به ثبت رسیده است. برای مثال در کوهستان های این منطقه گاهی ضخامت برف به بیش از ۳۸ متر نیز رسیده است. در ۱۴ فوریه ۱۹۲۷ عمق برف در کوهستان ایبوکی با ۱۵۲۴ متر ارتفاع به رقم خیره کننده بیش از ۱۱.۸ متر رسید. این موضوع باعث شده که توریست های بسیاری به این منطقه جذب شده و بعد از باز شدن جاده ها دیواره ای بلند در اطراف جاده شکل بگیرد که باعث شد به این مسیر نام دره برفی یوکی نو اوتانی داده شود.

۱۱- در اروپا نیز کشورهای متعددی می توانند کاندیدای بیشترین بارش برف در سال باشند. در این میان نروژ و سوئد بیشترین رکوردها را در دست دارند و کوهستان های آلپ نیز با بارش سنگین برف بیگانه نیست. در پنجم تا ششم آوریل ۱۹۵۲ در مدت ۱۹ ساعت بیش از ۱.۷ متر برف در منطقه باسانز در کوه های آلپ فرانسه بارید که کمی بیش از ۸.۸ سانتیمتر در ساعت است.

۱۲- کوهستان های قفقاز در غرب روسیه و در مجاورت با مناطق کوهستانی ترکیه نیز  سالانه مقادیر زیادی برف می بارد. برای مثال در کوهستان آشیشکو با بیش از ۱۸۸۰ متر ارتفاع رکورد بیش از ۸ متر برف نیز به ثبت رسیده است.

اگر به مطالعه بیشتری در مورد برف و زیبایی های آن علاقمندید می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

۹ حقیقت جالب درباره برف که تاکنون نمی دانستید

بارش برف در گرم ترین منطقه زمین

سفری خاطره انگیز به مناطق بکر، دور دست و پوشیده از برف ایسلند

منبع: snowbrains
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • شهال شهریور ۳, ۱۳۹۹

    با دورود.در زمستان ۹۸در شهر لاهیجان در مدتی زمان ۱۲شب تا ۱۱صبح بیش از ۱متر برف بارید یعنی نصف یک شبانه روز، حالا من نمیدونم رکوردها رو کی مینویسه ولی با این حساب میشه ۲متر در طول ۲۴ساعت

  • فرهاد آذر ۳۰, ۱۴۰۲

    در سال ۱۳۷۶ در روستای چاجوش اباد در یک ساعت ۲۱۰ سانتیمتر برف بارید

  • محسن اسفند ۹, ۱۴۰۲

    بدترین و شدیدترین بحران برفی ثبت شده در تاریخ مربوط به ……..بله مربوط به سال ۱۳۵۰در ایران است در ان سال برف از ۳تا ۸ متر باریده ۴۰۰۰نفر کشته و نزدیک ۲۰۰ روستا کاملا مدفون شدند .

  • محسن اسفند ۹, ۱۴۰۲

    بدترین و شدیدترین بحران برفی ثبت شده در تاریخ جهان و گینس مربوط به ……..بله مربوط به سال ۱۳۵۰در ایران است در ان سال برف از ۳تا ۸ متر باریده ۴۰۰۰نفر کشته و نزدیک ۲۰۰ روستا کاملا مدفون شدند .