از تزریق بوتاکس تا لیزر موهای زائد؛ نگاهی به خطرات مرگبار روش های زیبایی

از تلاش برای زیبایی تا استقبال از مرگ

از تزریق بوتاکس تا لیزر موهای زائد؛ نگاهی به خطرات مرگبار روش های زیبایی

مراجعه به سالن های زیبایی و اسپا و انجام شیوه های مختلف زیبایی، همگی برای آن است تا زمانی را برای توجه به خود اختصاص دهیم و احساس زیبایی و جوانی دوباره کنیم، اما گاهی همین کارهای ساده ای که برای زیبا تر شدن انجام می دهیم می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد و منجر به ایجاد زخم و عفونت و حتی گاهی مرگ شود. اگر چه اغلب این کارها اگر توسط پزشک یا متخصصی که مجوز لازم را دارد انجام شود خطری نخواهد داشت، اما شاید با دیدن روی دیگر این شیوه های زیبایی مایل باشید دوباره و از زاویه ای دیگر به آن ها فکر کنید.

در اینجا به پنج مورد از متداول ترین شیوه های زیبایی می پردازیم که خطرات آن ها بسیار بیشتر از تصور ما است.

۱- مانیکور و پدیکور

 

در سالن های زیبایی و در محلی که ناخن ها را کوتاه می کنند، پینه ی پا را سوهان می کشند و پاها را در آب می گذارند، جای تعجب نیست که به عفونت های قارچی و باکتریایی مثل MRSA (نوعی باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک) مبتلا شویم. اگرچه باور آن سخت است اما این عفونت ها می تواند منجر به مرگ شود. در سال ۲۰۰۵ زنی به نام کیمبرلی کی جکسون مطابق معمول هر ماه برای انجام کار پدیکور به یک سالن زیبایی رفته بود اما پاشنه ی پایش با یک سنگ پا خراش برداشت و او به زخمی دچار شد که با هیچ آنتی بیوتیکی درمان نمی شد. این زن چهل و شش ساله هفت ماه بعد از دنیا رفت و خانواده اش از آن سالن زیبایی شکایت کردند.

کارشناسان توصیه می کنند اگر برای اولین بار به یک سالن می روید، از قبل بهداشت عمومی آن را بررسی کنید و مطمئن شوید در آنجا توجه لازم به ایمنی و سلامت مشتریان را دارند. بعد از انجام مانیکور یا پدیکور اگر متوجه علائمی از عفونت در ناحیه ی کوتیکول یا بستر ناخن هایتان شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۲- کراتینه کردن مو

 

اگر آرزوی موهایی صاف و درخشان را دارید احتمالا استفاده از شیوه ی پرطرفدار کراتیه کردن مو شما را وسوسه کرده است. اما باید بدانید که موادی که برای این کار استفاده می شود حاوی میزان بسیار خطرناکی از فرمالدهید سرطان زا است. در حقیقت، پژوهش ها نشان داده است این مواد دارای ۸/۷ تا ۱۰/۴ درصد فرمالدهید هستند، یعنی همان میزان فرمالدهیدی که در مواد نگهداری از اجساد در بنگاه های کفن و دفن وجود دارد. این در حالی است که وجود ۰/۱ درصد فرمالدهید هم برای اعلام هشدار خطر کافی است.

در میان کسانی که از شیوه ی کراتینه کردن مو استفاده کرده اند گزارشاتی در مورد خونریزی بینی، درد قفسه ی سینه، سردرد، سرگیجه، استفراغ، ایجاد جوش و مشکلات تنفسی وجود داشته است. بعضی کارکنان سالن های زیبایی هم در زمان انجام این کار از ماسک گاز استفاده می کنند.

۳- تزریق بوتاکس

 

اگرچه استفاده از بوتاکس برای مصارف زیبایی به طور کلی خطری ندارد اما درمورد استفاده ی مستقیم از آن هشداری جدی داده شده است. در سال ۲۰۰۸، در رابطه با ۱۸۰ مورد ایجاد اثرات زیان بار و ۱۶ مورد مرگ در امریکا به سازمان غذا و داروی این کشور شکایت شد. بوتاکس بعد از تزریق می تواند به دیگر قسمت های بدن گسترش پیدا کند و باعث عوارض جانبی خطرناکی شود. با این حال، در صورتی که از آن برای مصارف زیبایی شود، احتمال بروز چنین اتفاقی بسیار پایین است. امکان بروز عوارض جانبی این ماده در کودکان برای درمان اسپاسم های عضلانی بیشتر است.

اگر به دنبال انجام تزریق بوتاکس هستید، کارشناسان به شما توصیه می کنند درباره ی کیفیت کار شخصی که تزریق را انجام می دهد تحقیق کنید و مطمئن شوید که از بوتاکس واقعی ساخت شرکت آلرگان استفاده و اصول بهداشتی را رعایت می کند. بعد از تزریق اگر دچار علائم مسمومیت مثل دشواری در بلع غذا، گفتار مبهم و ضعف عضلانی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

۴- برنزه کردن

 

اگرچه مردم تصور می کنند استفاده از دستگاه های برنزه کننده مثل سولاریوم برای برنزه کردن پوست شیوه ی ایمنی است، اما متخصصان بیماری های سرطانی استفاده از این دستگاه ها را به اندازه ی استنشاق گازهای خردل و آرسنیک مرگبار می دانند. در حقیقت پس از انجام بیست پژوهش در این زمینه، در سال ۲۰۰۹ اعلام شد با شروع استفاده از دستگاه های برنزه کننده پیش از سن سی سالگی، خطر ابتلا به سرطان پوست تا ۷۵% افزایش می یابد. احتمال ابتلا به ملانوم بدخیم (مرگبارترین نوع سرطان پوست) در زنانی که از این دستگاه ها استفاده می کنند تا ۵۵% بیشتر است.

۵- لیرز موهای زائد

لیزر موهای بدن اگر توسط شخصی ماهر و حرفه ای انجام شود معمولا خطری ندارد اما این کار می تواند عوارض جانبی ای مثل آسیب به پوست، عفونت های باکتریایی و ایجاد زخم های دائمی داشته باشد. علاوه بر این، استفاده از مواد بی حس کننده ی پوست پیش از انجام کار لیزر هم محل بحث است. این بی حس کننده های موضعی، درد ناشی از لیزر موها را کاهش می دهند اما می توانند کشنده هم باشند؛ مساله ای که منجر به مرگ شری برگ ۲۲ ساله شد. در سال ۲۰۰۴ برگ بعد از استفاده از مواد بی حس کننده دچار حمله شد و به کما رفت. او هشت روز بعد بر اثر آسیب مغزی کشنده از دنیا رفت.

اگر تصمیم دارید از بی حس کننده های موضعی برای لیزر موهای بدن استفاده کنید، پیش از آن با یک پزشک مشورت کنید.

منبع: mnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود