با نه عضو بدن که مثل اثر انگشت منحصر به فرد هستند آشنا شوید

با نه عضو بدن که مثل اثر انگشت منحصر به فرد هستند آشنا شوید

شما در میان هفت میلیارد انسانی که روی سیاره ی زمین زندگی می کنید بی مانند هستید. اما اگر فکر می کنید اثر انگشت تان تنها عضو منحصر به فرد بدن شما است سخت در اشتباهید! نه عضو دیگر بدن هم شما را از بقیه ی انسان ها متمایز می سازد.

۱- عنبیه ی چشم

 

چشم ها پنجره ی روح و شخصیت شما هستند. عنبیه ی چشم، ماهیچه ای است که مردمک چشم را باز و بسته می کند تا میزان نور ورودی به داخل چشم را کنترل کند و خود از نقوش بافتی بسیار ریزی تشکیل شده است. دی ان ای هر شخص تعیین کننده ی رنگ و ساختار عنبیه است اما پستی بلندی ها، شیارها، شکل حرکت و شکاف های نامنظم آن در طی دوره ی رشد جنینی شکل می گیرد؛ نکته ای که عنبیه ی چشم هر شخص را منحصر به فرد می سازد (حتی عنبیه های هر دو چشم یک فرد باهم متفاوت هستند). تصور بر این است که این نقوش زمانی که جنین چشمان در حال رشدش را باز و بسته می کند شکل می گیرد و بافت عنبیه فشرده می شود و چین می خورد.

۲- گوش

 

پیچ و خم های گوش تان را لمس کنید. شما تنها کسی در این دنیا هستید که گوشی با دقیقا همین شکل دارد. در تحقیقی که در بریتانیا صورت گرفته، پژوهشگران الگوریتمی ساختند که می تواند با آنالیز چگونگی انعکاس نور بر پیچ و خم های گوش، یک شخص معین را در میان بیش از ۲۵۰ نفر دیگر با دقت ۹۹/۶ درصد تعیین هویت کند. استفاده از این عضو بدن برای تشخیص هویت به قدری امکان پذیر است که شرکت یاهو مشغول ساخت تکنولوژی ای برای باز کردن قفل گوشی های هوشمند از طریق یک اسکنر گوش است. به این ترتیب شخص می تواند تنها با فشردن تلفن همراه به گوش خود قفل آن را باز کند.

۳- لب

 

کاراگاهان می توانند از طریق یک بوسه مدرک مورد نظرشان را به دست آورند! پژوهشی در نشریه ی Forensic Dental Sciences بیان می کند الگوی پستی بلندی های لب ها مانند اثر انگشت منحصر به فرد است. تنها مشکل آن است که با وجود آنکه در موارد معدودی از نقوش لب برای تشخیص هویت در دادگاه استفاده شده اما معمولا اثری از لب های مجرمین در صحنه ی جرم باقی نمی ماند.

۴- زبان

 

زبان هم مانند اثر انگشت، بافت و شکل خاص خود را دارد و برآمدگی ها و شیازهای ریز آن منحصر به شخص شما است. از آنجایی که زبان همیشه در داخل دهان قرار دارد نقوش آن به ندرت در طی زمان دچار تغییر می شود (برخلاف اثر انگشت که ممکن است صدمه ببیند). پژوهشگران در ساخت تکنولوژی عکسبرداری سه بعدی از زبان برای کمک به کار تشخیص هویت هستند.

۵- صدا

 

درست است که صدا دقیقا عضوی از بدن محسوب نمی شود اما صدای شما شبیه به هیچ کس دیگری نیست. بعضی ویژگی های صدا مثل فرکانس (بالا یا پایین) و شدت (زیاد یا کم) به راحتی قابل شناسایی هستند. تعیین ویژگی های دیگری مانند قدرت، طنین و میزان ارتباط صدا با بینی معمولا دشوارتر است. وسعت صدای یک شخص تا حدی ژنتیکی و تا حدی نیز اکتسابی است. طول گردن و پهنای حلق در این مسأله مؤثر است اما ویژگی هایی مثل شکل حرکت لب ها و تلفظ حروف صدا دار اکتسابی است. دانشمندان با توجه به مجموعه ی این ویژگی ها به تازگی سیستم هایی برای شناسایی خودکار صدای یک شخص ساخته اند، البته در صورتی که صدای شخص از قبل در یک بانک اطلاعاتی ضبط شده باشد.

۶- انگشتان پا

 

نقوش انگشتان پای جنین همزمان با اثر انگشتان دستانش شکل می گیرد و این نقوش هم منحصر به فرد هستند. از آنجایی که بیشتر احتمال دارد مجرمین اثر انگشتان دست شان را باقی بگذارند، اف بی آی یک بانک اطلاعاتی ملی تشکیل داده که اثر انگشت دستان ۶۶ میلیون نفر در آن ثبت شده، اما از پا یا نقوش انگشتان آن اطلاعاتی ثبت نشده است. با این وجود، در یک نمونه ی موفق، از نقوش انگشتان پا در یک دادگاه و زمانی که سارقی وارد یک نانوایی شده بود و رد پایش را روی زمین پوشیده از آرد باقی گذاشته بود استفاده شد. اگرچه این تنها مدرک علیه آن مجرم بود اما هیئت منصفه بعد از پانزده دقیقه او را محکوم کرد.

۷- دندان

 

دندان های تان نه تنها دی ان ای شما را آشکار می کنند (به همین دلیل است که پرونده ی سوابق دندانی اغلب برای تشخیص هویت اجساد استفاده می شود) بلکه بسته به عادات شخصی شما منحصر به خودتان هستند. برای مثال ممکن است فک تان را به هم فشار دهید، دندان قروچه کنید، با یک وسیله ی خاص بازی کنید یا تا رسیدن به ماشین تان کلیدش را با دهان تان نگه دارید. به دلیل چنین صدمات طبیعی که در طول زمان رخ می دهد، حتی دوقلوهای یکسان هم مجموعه ی دندان هایشان باهم متفاوت است.

۸- شبکیه ی چشم

شبکیه ی چشم تصویر جامعی از سیستم عصبی شما بوده و منحصر به شخص شما است. این عضو بدن الگویی از رگ های خونی را آشکار می سازد که چشم پزشکان برای تشخیص علائم اولیه ی دیابت، فشار خون بالا و حتی تعیین سلامت مغز آن را معاینه می کنند. اگرچه معمولا کار بررسی شبکیه ی چشم توسط بینایی سنج ها انجام می شود اما در دامپزشکی هم این کار استفاده ی زیادی در معاینه ی گاوها و اسب های اصیل و پیگیری شیوع بیماری ها دارد.

۹- شکل راه رفتن

درست است که این ویژگی دقیقا عضوی از بدن تان نیست اما به شکل استفاده ی شما از پاهایتان مربوط می شود. اگر تا به حال متوجه نکته ی ویژه ای در مورد راه رفتن تان نشده اید، سیستم های پیشرفته ای وجود دارد که قادر به تشخیص این موضوع هستند. وقتی گروهی بین المللی از مهندسان زیستی الگوهای فشار پاهای بیش از ۱۰۰ نفر را آنالیز کردند، موفق به تشخیص هویت اشخاص با میزان دقت ۹۹/۶ درصد شدند. اگرچه لازم است  تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد، اما شکل راه رفتن هم در نهایت به شیوه ای برای تشخیص هویت افراد از یک فاصله تبدیل شد، مثل تصویر دوربین مدار بسته ای که سارقی را در حال خروج از یک بانک نشان می دهد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود