رفتارهایی که در نگاه اول برای مردم بسیار مهم هستند

رفتارهایی که در نگاه اول برای مردم بسیار مهم هستند

نخستین دیدار انسان‌ها با یکدیگر بسیار مهم است. شما وقتی برای اولین بار فردی را ملاقات می‌کنید، روی رفتار، ادب، نزاکت و برخوردش توجه ویژه‌ای دارید. این در ناخودآگاه همه ما وجود دارد. بنابراین، بسیار مهم است که شناخت درستی از آداب و اتیکت‌های رفتار اجتماعی داشته باشیم.

در همین رابطه، نویسنده کتاب «اتیکت امروز» می‌گوید، وقتی شما برای نخستین بار با شخصی دیدار می‌کنید، روی رفتارش حساس هستید.

برای دانستن اینکه کدام یک از رفتارهای مردم بیشترین توجهات را به خود جذب می‌کنند از شما درخواست می‌کنیم تا ادامه این مطلب را از نظر بگذرانید.

۹- شنونده خوبی باشید

توانایی گوش سپردن به حرف‌های طرف مقابل با نهایت دقت و توجه، یکی از مهم‌ترین اصول ارتباط‌های اجتماعی است. برای همه ما مهم است که وقتی با فردی صحبت می‌کنیم، همه حواسش به ما و سخنان‌مان باشد، نه کار دیگری.

برای رعایت این اصل، بسیار مهم است که حین مکالمه رودر‌رو با مردم، موبایل خود را کنار بگذارید. حتی اگر موضوع صحبت برایتان جالب نیست، سعی کنید شنونده خوبی باشید. شاید این ترفند در برخی از مولقع به کمکتان بیاید: به حرف زدن دوست خود توجه کنید، نه موضوعی که در مورد آن حرف می‌زند. 

اگر موضوع بیش از حد برایتان کسل‌کننده است، سعی کنید به‌آرامی موضوع صحبت را عوض کنید.

۸- در میان غریبه‌ها خیلی راحت و بی‌پرده صحبت نکنید

برخی از موضوعات خاص را بهتر است فقط در میان دوستان صمیمی خود مطرح کنید. وقتی در میان اشخاصی که برای اولین بار آنها را دیده‌اید و شناخت درستی هم ندارید در مورد بیماری‌های جسمی، مشکلات مالی یا مشکلات شخصی و خانوادگی خود صحبت می‌کنید، باید مطمئن باشید که نه تنها برایشان مهم نیست، حتی ممکن است به عنوان یک موضوع کاملابی‌ربط آن را تلقی کنند و رفتار راحت شما را نپسندند.

موضوعات سیاسی، مذهبی، اقتصادی و شخصی را در میان جمع‌های جدید یا انسان‌هایی که تازه وارد زندگی‌تان شد‌اند، مطرح نکنید.

در چنین شرایطی بهتر است دنبال موضوعات عمومی همانند آب‌وهوا، ورزش، فیلم و سفر برای صحبت باشید.

۷- به اندازه کافی عطر بزنید و در این امر زیاده‌روی نکنید

بعضی از مردم به اشتباه تصور می‌کنند هر چه بیشتر عطر روی لباس و صورت خود خالی کنند، از نظر دیگران جذاب‌تر خواهند بود. اما واقعیت این است که عطر زدن هم اتیکت و آداب خاص خود را دارد.

نظریه‌ای در مور عطر زدن وجود دارد که «محدوده بو» نامیده می‌شود. وقتی شما چند قطره عطر را به مچ دست، گردن یا لباس خود اسپری می‌کنید، کسانی که نزدیک شما می‌آیند می‌توانند رایحه خوب آن را استشمام کرده و از آن لذت ببرند.

۶- در میان جمع با عشقتان خیلی صمیمی نباشید

زوج‌های عاشق برایشان سخت است که شدت احساساتشان را در جمع کنترل کنند. اما صمیمیت بیش از اندازه در جمع سبب معذب شدن بقیه می‌شود. بنابراین از رفتارهای عاشقانه شدید در جمع‌های دوستانه و عمومی پرهیز کنید تا یاد و خاطره بدی از خود در ذهن دیگران باقی نگذارید. با رعایت این موازین در واقع ادب و احترام خود نسبت به دیگران را نشان می‌دهید.

۵- کیف دستی خود را روی میز قرار ندهید

وقتی در رستوران هستید، کیف یا ساک خرید خود را روی میز نگذارید. بهتر است آنها را روی یک صندلی اضافه در کنار میز بگذارید، یا از دسته صندلی آویزان کنید. البته اگر کیف دستی کوچکی دارید، قرار دادن آن روی میز اشکالی ندارد.

۴- نوشیدنی خود را هورت نکشید

نوشیدن مایعات با صدا وجهه بسیار بدی از شما در ذهن دیگران می‌سازد. وقتی غذا خوردن شما با صدای ملچ‌ملوچ یا هورت کشیدن همراه است، شک نکنید که دیگران اذیت می‌شوند. اگر دوست ندارید تا اطرافیان شما را انسانی بی‌نزاکت بنامند و از غذا خوردن به‌همراه شما دوری کنند، سعی کنید بی‌صدا و آرام غذا میل کنید.

۳- فاصله خود را با جنس مخالف حفظ کنید

وقتی یکی از دوستان قدیمی خود را در خیابان می‌بینید، جلوی هیجان و احساسات شدید خود را بگیرید تا رفتاری غیر معقول از خود نشان ندهید. به ویژه وقتی دوست شما از جنس مخالف است و با همسر/نامزد خود است، از صمیمیت‌های شدید و هیجانی پرهیز کنید. در چنین مواقعی کافی است با نهایت ادب و احترام، مراتب خرسندی خود را بیان کرده و خود را به همسر او معرفی کنید.

۲- با هر قشری از جامعه مهربان باشید

یکی از آداب رفتارهای اجتماعی این است که شما باید با همه انسان‌ها مهربان باشید و به آنها احترام بگذارید. از گارسون رستوران گرفته تا نگهبان و پارکبان، همگی انسان‌های شریفی هستند که به مردم خدمت می‌کنند، بنابراین بسیار مهم است که با الفاظ مودبانه با آنها صحبت کنید.

خاطرتان باشد که از عبارت‌های «لطفا»، «ببخشید خانم/آقا …» و … زیاد استفاده کنید.

۱- اگر مرد هستید، همیشه اول شما بروید

در مکان‌هایی همچون سالن تئاتر، سینما، کنفرانس یا شرایط مشابه دیگر، اگر باید از میان صندلی‌هایی که پر هستند به جایگاه خود برسید، حواستان باشد که پشتتان را به افرادی که نشسته‌اند نکنید؛ در حالیکه رو به آنها هستید، به سمت صندلی خود حرکت کنید.

اگر یک زوج هستید، همیشه حواستان باشد که در چنین شرایطی شما باید اول بروید و راه را برای خانم باز کنید.

منبع: brightside
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • ali samiee اسفند ۲۷, ۱۳۹۶

    ۱- اگر مرد هستید، همیشه اول شما بروید
    تصویر مشکل داره ظاهرا ؛ با اینکه کاراکترها رفتار درست رو انجام دادن ولی تماشاگرهای دیگه از رفتار اونها ناراحتن !

  • رضا دی ۱۶, ۱۳۹۷

    من به مدتی کمی از سایت شما استفاده کردم جامع بودن و ساده انگارانه رد نشدن از مطلب نقطه قوت شماس!! یعنی با اینکه مطلب کوتاه است یا یک رفرانس خوب یا از ی شخص علمی نوشته شده ! ممنون امید داریم پیشرفت کنید و تخصصی تر:)