با بانوان کارآفرین ایران آشنا شوید؛ زنانی با اراده آهنین

با بانوان کارآفرین ایران آشنا شوید؛ زنانی با اراده آهنین

جهان امروز جهان رقابت، موفقیت و توسعه است اما متاسفانه امروزه شاهد شکاف جنسیتی نسبت به استفاده از ظرفیت‌های زنان در جامعه هستیم. به‌طوری که براساس آمارها از ۲۴ میلیون شغل تنها سهم زنان ۴ میلیون شغل است و زنان در مالکیت درصد پایینی دارند.

با اینکه نقش زنان در مدیریت کمتر دیده می‌شود اما باید اذعان داشت که در تولید ملی نقش بسزایی دارند و باید این نقش جدی‌تر گرفته شود. باید بپذیریم بدون حضور زنان در جامعه نمی‌توانیم جایگاه مناسبی را در سطح جهان به دست بیاوریم. از این‌رو، زنان موفق سرمایه‌های ملی بشمار می‌روند.

اما تعریف یک زن موفق چیست؟ شاید بتوان این‌طور گفت که هر زنی تعریف مشخصی از موفقیت برای خود دارد. اما برخی از ویژگی‌ها میان بیشتر آنها مشترک است. به طور مثال، می‌توان به پشتکار و احساسات عمیق آنها اشاره کرد. انسان بدون احساس و اشتیاق نمی‌تواند هیچ‌کاری را به انجام برساند؛ حتی اگر در انجامش مهارت و دانش کافی هم داشته باشد.

همچنین زنان موفق به‌خوبی می‌دانند که قرار نیست در همه امور عالی باشند. به زبان ساده‌تر، این زنان به‌هیچ وجه کمال‌گرا نیستند و به وجوه مختلف افکار و ایده‌هایشان نگاه مطلق ندارند. مطلق‌گرایی در نهایت به ناامیدی منجر می‌شود و این همان چیزی است که زنان موفق هرگز به سراغش نمی‌روند.

فردی که توانایی خطر کردن داشته باشد و برای خود یک دایره اعتماد ایجاد کند، بدون شک می‌تواند یک قدم جلوتر از دیگران حرکت کند. زنان موفق قدر حمایت‌های اطرافیان خود را می‌دانند. آنها به این حقیقت واقفند که موفقیت‌شان به تنهایی روی نداده است. این اشخاص همچنین به‌خوبی می‌دانند که موانع اجتماعی و فرهنگی هرگز نمی‌تواند جلودار خواسته‌های آنها باشد و قادرند با هوشیاری و زیرکی کامل، در چهارچوب قوانین و محدودیت‌های جامعه خود، دست به کارآفرینی و خلاقیت بزنند.

احتمالا تاکنون در مورد زنان موفق غیرایرانی یا زنان ایرانی ساکن خارج از کشور، همانند مرحوم مریم میرزاخانی یا انوشه انصاری، خبر و مقالات متعددی خوانده‌اید. اما آیا با زنان کارآفرین و پیشگامی که در همین سرزمین زندگی می‌کنند و در راستای ساخت کشوری آبادتر می‌کوشند نیز اطلاعات کافی دارید؟ آیا هرگز نام را شنیده‌اید؟ زنان ایرانی که با پشتکار و عزم راسخ به موقعیت اجتماعی بالا، ثروت و سرمایه‌های انبوه رسیده‌اند کسانی هستند که در همین کشور متولد شده و رشد کرده‌اند و در همین کشور هم مانده‌اند.

برای آشنایی با شماری از این زنان موفق در داخل ایران از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید.

فاطمه مقیمی

سیده‌ فـاطمه مقیمی، نخستین بانوی زن ایرانی است که توانست یک شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل را به نام خود ثبت کند. او یک کارآفرین موفق است، نخستین زنی است که مجوز شرکت حمل‌ونقل را گرفته است.
مقام و جایگاه‌های کاری که او تاکنون داشته و دارد ۳ دوره عضویت در هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، ۱۲ سال عضویت و ریاست بخش حل اختلاف و رسیدگی به شکایات تجار، شرکت‌ها و رانندگان و… است که برای او جای بسی افتخار است که توانسته بیش از ۹۵درصد این پرونده‌ها را با صلح و سازش طرفین مختومه کند.
او همچنین عضو انجمن‌های دوستی ایران و کشورهای مختلف و مدیرعامل انجمن ملی زنان کارآفرین و عضو گروه مطالعاتی و تحقیقاتی کریدور شمال- جنوب است.

بنفشه صدیق

«بنفشه صدیق» موسس و مدیر شرکت تولیدی صنعتی شیگال است. او علاوه بر مدیریت این شرکت تولیدی، مدیر عامل انجمن ملی زنان کارآفرین است و سابقه های دیگری همچون رئیس هیات مدیره بنیاد خیریه مرسل، عضو هیات مدیره موسسه توانمندی های زنان آسیا، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو، عضو انجمن تحقیق و توسعه صنایع ایران و عضو انجمن مدیران صنایع ساوه را هم در کارنامه خودش دارد. 
بنفشه صدیق به عنوان یک زن کارآفرین که موفقیت های زیادی را پشت سر گذاشته است به زنان توصیه می کند: «توانمندی های خود را بشناسید و دیدگاه های جنسیتی را از خود دور کنید. با پشتکار و همت به آنچه علاقه مندید دست خواهید یافت. از فرصت های زمانی زیادی که در اثر ماشینی شدن زندگی در عصر ما ایجاد شده، در عرصه کارآفرینی استفاده کنید تا اوقات فراغت بلااستفاده نگردند.»

یاسمن مویدی

یاسمن مویدی شرکت «موسسه صلح و دوستی بین المللی برای تونیک» را مدیریت می کند که در سال ۱۳۴۸ تاسیس شده است. مویدی عضو هیات رییسه چندین مجموعه و موسسه و انجمن در ابعاد ملی و بین المللی است و تاکنون دو جایزه مهم را برای موفقیت ها و کارآفرینی و ایجاد اشتغال دریافت کرده است. او با تحصیلات تا مقطع کارشناسی برای ۴ هزار نفر بانو شغل درست کرده است.

آزاده داننده

آزاده داننده با تحصیلات تا مقطع لیسانس مهندسی و علوم کامپیوتر در گروه کالایی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می کند و مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات بهاران است که در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و یک مجموعه موفق و شناخته شده در این حوزه است. داننده عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و عضو انجمن زنان کارآفرین است و محیط کاری مجموعه ای که مدیریت می کند کاملا زنانه و موفق است.

مرضیه سنوئی محصل

مرضیه سنوئی محصل کارشناس شیمی است و در گروه کالایی صنایع غذایی فعالیت می کند و مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر گل سرخ است که در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است.
او عضو فعال انجمن گیاهان دارویی، عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان کشور، عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، عضو انجمن مدیران استان خراسان، عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان، عضو اتحادیه صادرکنندگان کشور و … عضو شبکه ملی گیاهان دارویی، عضو و رییس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان داروهای گیاهی خراسان، عضو انجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی کشور و عضو انجمن توسعه و ترویج تولید و تجارت محصولات حلال است و دریافت گواهی عنوان واحد فناور برتر در پارک های علم و فناوری کشور، لوح تقدیر از استانداری خراسان رضوی، تاییدیه علمی از پژوهشکده، لوح تقدیر از اتاق بازرگانی به عنوان بانوی برتر صنعت، عنوان واحد نمونه از جهاد کشاورزی خراسان، عنوان واحد نمونه از اداره نظارت خراسان و چندین لوح و گواهینامه دیگر از جمله موفقیت های اوست.

سهیلا سلحشور کردستانی

سهیلا سلحشور کردستانی دارای مدرک فوق دکترای تخصصی بیولوژی است و از فعالان شناخته شده و موفق گروه کالایی تجهیزات پزشکی و دارویی است.
دکتر کردستانی مدیرعامل شرکت کیتوتک است که در سال ۱۳۸۰ تاسیس کرده و حالا از موفق ترین شرکت های این حوزه و دارای معروفیت جهانی است. سلحشور کردستانی ۲۲ مورد اختراع ثبت شده دارد و بیش از ۵۰ مقاله را در ژورنال ها و نشریات داخلی و خارجی منتشر کرده و همچنین دو کتاب هم در حوزه کاری اش دارد.

مژگان روستایی

مژگان روستایی، خانمی که هم اکنون سی و اندی سال سن دارد، شش هفت سال پیش، کارمندی بود مانند خیلی از کارمندان زن در مناطق جنوبی کشور. اما تصمیم گرفت با همکاری همسرش، دست به کاری بزند کارستان که شاید ابتدا، خیلی ها سخن و گفته آنان را شوخی می گرفتند. اما اکنون، وی با کروکودیل ها، یک چهره سرشناس کارآفرین جهانی شده است. آوازه او، اکنون به رسانه های مکتوب و تصویری جهان منتقل شده و بهمن ۹۴، تندیس بانوی کارآفرین ایران را از دست معاون اول رییس جمهور دریافت کرد.
داستان مژگان روستایی، داستان اراده، خلاقیت و پشتکار است. دست زدن به تولید، آن هم برای یک بانو با امکانات حداقلی، آن هم در کشوری که حتی قانون و رویه مشخصی برای تولید کروکودیل در دهه هشتاد شمسی وجود نداشت، کار کمی نیست.

برای آشنایی بیشتر با این بانوی کارآفرین می‌توانید به این صفحه در سایت روزیاتو مراجعه کنید.

زهره صداقت سلطان آبادی

زهره صداقت سلطان آبادی مدیرعامل مجموعه ای است که در آن شاغلین همه زنان سرپرست خانوار یا زنان بدسرپرست هستند. او که در حوزه منسوجات فعالیت می کند، فوق دیپلم مدیریت کسب و کار دارد و واحد تولیدی اش را در سال ۱۳۸۵ تاسیس کرده است. نام شرکت اش تولیدی صداقت است و او صادقانه یاور زنانی است که مشکلات عدیده ای داشتند و حالا بانوان نسبتا موفقی هستند و در کنار مدیرعامل خود برای رشد هر چه بیشتر واحدشان تلاش می کنند. سلطان آبادی عضو مجامع امور صنفی بانوان خیاط است و تاکنون جوایز مهمی را از استانداری خراسان گرفته است.

مرضیه مکرمی

در مجموعه تحت مدیریت مرضیه مکرمی ۳۰۰ زن مشغول فعالیت هستند. او تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده و از سال ۱۳۸۹ شرکت صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت را تاسیس کرده و خود مدیرعامل آن است.
لوح تقدیر از مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان روستایی و عشایری، لوح تقدیر از مرکز آموزش بازرگانی استان فارس، لوح تقدیر از فرمانداری شهرستان مرودشت، لوح تقدیر از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت و لوح تقدیر از مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان از جمله جوایزی است که قبل از این جایزه کشوری به دست آورده است. مکرمی عضو جمعیت هلال احمر و مسئول صندوق اعتبارات زنان روستایی است.

همه چیز درباره رستوران خاور خانم؛ ماجرای خلاقیت بانویی که سرولات چابکسر را جهانی کرد

گزارش جالب روزیاتو از کیک های لواشکی بانوی گیلانی

راهنمای دریافت وام خود اشتغالی از «سامانه کارا»

زنان برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان چه نکاتی را باید بدانند؟

بدون نظر

ورود