کشف بزرگترین ردپای متعلق به دایناسور ها در قاره استرالیا [تماشا کنید]

کشف بزرگترین ردپای متعلق به دایناسور ها در قاره استرالیا [تماشا کنید]

دایناسور ها ساکنان قدیمی کره زمین، جثه بسیار بزرگی داشته و برای سال های طولانی بر زمین فرمانروایی می کردند. در حال حاضر، تنها چیزی که در اختیار داریم، فسیل ها و آثار به جا مانده از آن ها است. در این زمینه تا به حال موارد زیادی مانند ردپا پیدا شده، اما موردی که جدیدا کشف گردیده، تمام آن ها را زیر سوال برده است.

در ساحل غربی استرالیا، شاهراهی وجود دارد که برای گذر این غول های وحشتناک مورد استفاده قرار می گرفته است. همه می دانیم که دایناسور ها تا چه میزان درشت و عظیم الجثه بوده اند، اما ردپایی که اخیرا مشاهده شده، با تمام موارد قبلی قرق دارد.

محققان استرالیایی بزرگترین ردپایی که تا به حال از دایناسور ها کشف شده را پیدا کرده اند. این جای پای ترسناک ۱.۵ در ۲.۷۵ متری، متعلق به یک سائوروپود است که ۱۳۰ میلیون سال پیش می زیسته. این اثر یافت شده به اندازه ای بزرگ هست که یک انسان به راحتی در آن جای بگیرد.

شاید ردپای سائوروپود به خاطر اندازه اش شاخص باشد، اما بهتر است بدانید که در این منطقه جای پاهای دیگری نیز به چشم می خورد. در واقع خط ساحلی که درباره اش سخن گفتیم، به «پارک ژوراسیک» استرالیا شهرت دارد و متنوع ترین ردپاهای پیدا شده از این جانوران را ارائه می کند.

یکی از کسانی در تحقیقات حضور دارد، اظهار داشته: “۵ نوع ردپا مربوط به دایناسور های درنده وجود دارد، حداقل شش جای پا در ساوروپودهای گردن دراز دیده می شود، ۴ نمونه برای پرنده پایان به چشم می خورد و دایناسورهای زرهی نیز شش نوع ردپا دارند.”

بیشتر ردپا ها هنگام جذر و مد های خفیف دیده می شوند که همین مسئله یافتن آن ها را پیچیده تر می کند. علی رغم آن که بقایای کشف شده برای علم جدید هستند، اما بومیان منطقه سالهاست که در کنار آن ها زندگی می کنند. آن ها مدت های زیادی از حضور ردپاها خبر داشته و حتی برخی افسانه ها و داستان های شان را بر اساس بقایا ساخته اند.

محققان برای کارهای خود از پهپادها نیز بهره می گیرند تا بتوانند به شیوه ای موثر تر ردپاهای موجود در منطقه را ثبت نمایند. ویدیویی که در ادامه قرار داده شده، جای پا و کارهای انجام گرفته در منطقه را به تصویر می کشد. دعوت می کنیم به تماشای آن بنشینید.

منبع: mnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود