آنچه بهتر است درباره «سهام عدالت» بدانیم

پرداخت سود سهام عدالت از ۲۰ فروردین به میلیون ها ایرانی

آنچه بهتر است درباره «سهام عدالت» بدانیم

سهام عدالت، یکی از کلید واژه های مهمی است که در رسانه های چند سال اخیر بارها شنیده ایم و مانند کارت سوخت، یارانه نقدی، کارت هوشمند ملی، معافیت سربازی، کد بیمه و دفترچه بیمه الکترونیکی، حرف و حدیث های بسیاری درباره آن منتشر شده است. اما به هر حال خیل زیادی از هموطنان،‌ هنوز درباره این طرح ملی اقتصادی، چیز زیادی نمی دانند.

این در حالی است که طبق اعلام سازمان خصوصی سازی وزارت امور اقتصادی، قریب به ۵۰ میلیون تن از هموطنان، مشمول دریافت سهام عدالت و سهامداری و دریافت سود هستند.

برای آگاهی از چند و چون این سهم و آشنایی با مشمولات و سامانه ثبت نامی و دریافت سود، گزارش امروز روزیاتو نگاهی دارد به این فرصت اقتصادی که در اختیار شصت درصد هموطنان عزیز قرار گرفته است. اگر سهامدار سهام عدالت هستید، با اعلام شماره حساب خود به سازمان خصوصی، از ۲۰ فروردین امسال، سود این فعالیت به شما پرداخت خواهد شد.

تا کنون ۲۵ میلیون مراجعه به درگاه سهام عدالت صورت گرفته است که به نظر می رسد که یکی از پر مراجعه ترین درگاه های دولتی کشور در سال ۹۵، همین درگاه باشد.

با ما همراه باشید.

چرا سهام؟

سهامداری، یکی از روش های تامین سرمایه برای واحدهای تولیدی و خدماتی و یکی از خلاق ترین روش ها برای سرمایه گذاری بلند مدت با بازدهی قابل ملاحظه در سراسر جهان است. با خرید سهام یک شرکت، در واقع مالک بخشی از آن خواهیم شد و در سود و زیان احتمالی شریک خواهیم بود.

معمولا، شرکت هایی که روی کاغذ، زیان ده هستند اما در روند سودآوری و استقبال بلند مدت بازار قرار دارند، ارزش اسمی هر سهم آن ها کاهش پیدا می کند و اصطلاحا سهامدارانی که به فاکتور سود آتی توجه دارند، سهام این نوع شرکت ها را با قیمت بسیار نازل خریداری می کنند و نگه می دارند.

2

اکنون در بازار ایران، پیدا کردن جنسی که ۱۰۰۰ ریال یا ۵۰۰ ریال قیمت داشته باشد، بسیار سخت است. چه برسد به آنکه بخواهید با خرید چنین جنس ارزانی، روی آن سرمایه گذاری هم بکنید! تقریبا در بازار، چنین جنسی یافت نمی شود.

اما اگر به بازار بورس ایران مراجعه کنید، امسال یعنی در سال ۹۶، با شرکت هایی روبرو خواهید شد که قیمت هر سهم آن زیر ۱۰۰۰ ریال است. یعنی شما می توانید با پرداخت ۱۰۰۰ ریال، سهامدار ۱ سهم از آن شرکت شده و کلیه حقوق قانونی از شرکت در مجامع تا حق رای و دریافت سود را در اختیار داشته باشید.

تنها با در اختیار داشتن یک کد بورس و مراجعه به ۱۰۱ کارگزاری رسمی در سراسر کشور، می توان کد معاملاتی و کد فعالیت آنلاین گرفت و نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کرد. با توجه به اینکه سرمایه گذاری روی جنسی با قیمت ۱۰۰۰ ریال و کمتر، ریسک پایینی دارد، قطعا خرید و نگهداری سهام شرکت هایی در این سطح، انتخاب منطقی خواهد بود.

به خصوص که قصد سهامدار، سهامداری بلند مدت باشد، آن وقت می تواند سود های رویایی که بسیار بیشتر از میزان سود این روزهای سیستم بانکی کشور است، دریافت کند.

ظرف ۵ سال اخیر، با همه فراز و نشیب هایی که اقتصاد ایران داشت و شاهد کاهش قیمت جهانی نفت و نوسانات قیمت های جهانی انواع کالاها بودیم و نقدینگی در کشور کاهش پیدا کرد و معاملات در بازارهای موازی مانند مسکن و ارز و طلا نیز وضعیت چندان خوبی نداشت، اما بازار بورس،‌ توانست سود خوبی را به سهامداران پرداخت کند.

توجه کنید که منظور ما، سهامداری است و نه نوسان گیری و نگاه کوتاه مدت. ظرف ۵ سال اخیر در اقتصاد ایران، قیمت بسیاری از سهام شرکت های بورسی، بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد که این رقم سود، معادل ۵ تا ۲۰ سال سود دریافتی از سیستم بانکی است.

بنابراین اگر در سال جدید که سال اقتصاد مقاومتی و توجه بیشتر دولت و اقتصاد به توانمند سازی واحدهای تولیدی و خدماتی و احتمالا حمایت از بازار سرمایه و جهت دهی نقدینگی به سمت بازارهای شفاف مالی است، قصد سرمایه گذاری دارید، بازار بورس یکی از بهترین گزینه های ممکن خواهد بود.

حتی اگر شناخت کافی درباره بازار ندارید، استفاده از صندوق های سرمایه گذاری مشترک مورد تایید سازمان بورس، می تواند گزینه بعدی باشد.

3

یکی از گزینه های سهامداری مردم در چند سال اخیر، سهام عدالت بود که بارها در اخبار درباره آن شنیده ایم.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت نوعی یارانه است مانند یارانه نقدی که بعضی از هموطنان دریافت می کنند. این سهام، از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می شود. طبق اعلام سازمان خصوصی، حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران، مشمول قانونی دریافت سهام عدالت هستند.

4

طبق نظر دولت نهم، هدف از عرضه سهام عدالت، گسترش سهم بخش تعاونی در اقتصاد ایران اعلام شده است و بر این اساس، طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت های دولتی معین است که به قشرهای کم درآمد یا شش دهک درامدی پایین جامعه عرضه می شود.

۱۱ سال پیش در چنین روزهایی بود که واگذاری سهام عدالت، با کاهش فقر در دستور کار دولت قرار گرفت و آیین نامه اجرایی آن در اواخر بهمن سال ۱۳۹۴، به تصویب هیات دولت رسید. در مرحله نخست واگذاری سهام عدالت، برخی از افراد تحت پوشش کمیته امدام امام خمینی، سازمان بهزیستی سهامدار شدند.

5

ارزش این برگه ابتدا نیم میلیون تومان بود و بعدا به ۱ میلیون تومان افزایش یافت.

سهام عدالت به چه افرادی تعلق می گیرد؟

6

اگر در یکی از گروه های ۱۹ گانه زیر قرار دارید، شما واجد شرایط دریافت سهام عدالت هستید و برای دریافت آن می توانید اقدام کنید:

۱- مددجویان نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی) و رزمندگان فاقد شغل

۲- روستائیان سرپرست خانوار فاقد شغل

۳- کلیه روستاییان و عشایر

۴- کارکنان شاغل در دستگاه های اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی

۵- ایثارگران (والدین، همسر و فرزندان شهید و افراد تحت تکفل آنها، جانبازان ، آزادگان و افراد تحت تکفل آنها)

۶- دختران کارگر مجرد و زنان کارگر سرپرست خانوار ( مشمول قانون کار)

۷- خدام مساجد، حسینیه ها و امام زاده ها و اماکن زیارتی متبرکه

۸- طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور

۹- بیماران خاص

۱۰- کارکنان ستادهای نماز جمعه

۱۱- کارکنان هیأت های تحریریه رسانه ها (خبرنگاران)

۱۲- دست اندر کاران امرشناسایی و واگذاری سهام عدالت

۱۳- مددجویان و کارکنان موسسات خیریه

۱۴- فعالان قرآنی

۱۵- قالیبافان

۱۶- زندانیان آزاد شده (مددجویان تحت پوشش مراکز مراقبت از زندانیان آزاد شده)

۱۷- تاکسیرانان

۱۸- درخواست کنندگان مردمی

۱۹- کارگران فصلی و ساختمانی

با سهام عدالت، سهامدار چه شرکت های می شویم؟

شاید بعضی ها خبر نداشته باشند که با سهامداری سهام عدالت، در واقع مالکیت بخشی از شرکت های معروف را در اختیار خواهند داشت. فهرست شرکت هایی که با خرید سهام عدالت، سهامدار آن ها می شوید، به شرح زیر است.

7

ایرالکو   – سایپا –  ایران خودرو –  سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران –  بانک تجارت –  سرمایه گذاری رنا–  بانک صادرات ایران –  سیمان داراب – بانک ملت – سیمان دشتستان –  بیمه دانا – شهر صنعتی البرز – پارس سویچ – شهر صنعتی رشت – پالایش نفت بندر عباس – شهر صنعتی کاوه.

پالایش نفت تهران – صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) -پالایش نفت شیراز – فولاد آلیاژی ایران – پالایش نفت لاوان – فولاد خوزستان – پالایش نفت اصفهان – فولاد مبارکه اصفهان – پالایش نفت تبریز – کارخانجات مخابراتی ایران – پتروشیمی ارومیه – کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.

پتروشیمی بندر امام – گل گهر – پتروشیمی بوعلی سینا – مخابرات ایران – پتروشیمی بیستون – مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران- مپنا – پتروشیمی تبریز – مشانیر – پتروشیمی خوزستان – مگا موتور – پتروشیمی شهید تند گویان – ملی صنایع مس ایران – پتروشیمی فجر – نیرو ترانس – پتروشیمی جم – حمل و نقل پتروشیمی – پتروشیمی مارون – دخانیات ایران – پست بانک – ساختمان سد و تأسیات آبیاری سابیر و چادرملو.

8

بین ۱ درصد تا ۵۵ درصد کل سهام شرکت های فوق الذکر، تحت مالکیت سهام عدالت قرار گرفته است. اگر دوست دارید درباره وضعیت روز برخی از شرکت ها، اطلاعات تکمیلی بدست آورید، از طریق لینکی که بر روی برخی ارائه شده است، وارد صفحه اختصاصی آنها در سامانه معاملاتی بورس تهران شوید.

با ورود به این قسمت، درباره آخرین وضعیت سهام، روند سودآوری، پیش بینی سود یا زبان سال ۹۶ و ترکیب سهامداران و اعضای هیات مدیره اطلاعات بیشتر بدست خواهید آورد.

9

مثلا کارخانجات مخابراتی ایران که در بازار بورس کشور، با نماد «لکما» شهرت دارد، در ۱۰ فروردین ۹۶، قیمت هر سهم حدود ۵۱۲ ریال بوده و همانطور که قبلا گفتیم، یکی از شرکت هایی در بازار بورس کشور است که قیمت هر سهمش زیر ۱۰۰۰ ریال است.

۳۵ درصد کل سهام شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، تحت مالکیت سهام عدالت قرار دارد. با توجه به اینکه این شرکت بر اساس تصویر بالا، ۱.۴ میلیارد سهم دارد، قریب به ۴۲۰ میلیون سهم آن در اختیار سهامداران سهام عدالت است.

10

یکی دیگر از شرکت هایی که در سهام عدالت حضور دارد، شرکت ایران خودرو است. این شرکت بر اساس تصویر بالا، قیمت روز هر سهمش، ۲۷۵۳ ریال اعلام شده است و اکنون ۱ درصد از کل سهام (۱۵ میلیارد سهم) در اختیار سهامداران سهام عدالت است.

به هر حال برای آگاهی از آخرین وضعیت سهام شرکت هایی که در سهام عدالت حضور دارند، به سامانه بازار بورس کشور مراجعه کنید.

جزییات بخشنامه مهم وزارت اقتصاد

11

در آذر ۹۵ بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور بخشنامه ای، نحوه پرداخت سود سهام عدالت را در آخرین سال دولت حسن روحانی اعلام کرد.

در بخشنامه وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص آئین‌نامه توزیع سهام عدالت آمده است: شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۸/۱۵ موارد زیر را تصویب نمود:

  • تبصره‌های زیر جایگزین تبصره‌های (۱) تا (۴) ماده (۶) آئین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۲۶۰۳۷/۱/۶۳ مورخ ۱۳۸۸/۰۱/۲۹ می‌شود:
  • تبصره ۱: کلیه افراد ثبت‌نام شده تا پایان سال ۱۳۹۴، مشمولان نهایی سهام عدالت محسوب می‌شوند و سازمان خصوصی‌سازی ضمن انجام فرآیند لازم برای قطعیت سهامداری آنها، موظف است نسبت به تنظیم و ارایه صورتحساب تسویه اقساط به این مشمولان، پس از پایان دوره اقساط اقدام نماید.
  • تبصره۲: مشمولان نهایی سهام عدالت که در زمان ارایه صورتحساب، مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) یا سازمان بهزیستی کشور و یا جزو روستاییان و عشایر فاقد شغل باشند، از ۵۰ درصد تخفیف در بهای سهام مورد واگذاری برخوردار می‌شوند.

تخفیف موضوع این تبصره به حساب کمک‌های بلاعوض دولت به اقشار کم‌درآمد منظور می‌شود.

  • تبصره ۳- دوره محاسبه اقساط سهام عدالت با لحاظ سال مالی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، حداکثر ده دوره مالی از تاریخ ۱۳۸۵/۱/۱ تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ تعیین می‌شود.
  • تبصره ۴- در صورتی که در پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به طور کامل تسویه نشده باشد، مشمولان می‌توانند حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۳۹۶، راسا نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند. در هر صورت به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام به مشمولان تعلق می‌گیرد.

من سهام عدالت ندارم. چه باید بکنم؟

12

اگر مشمول موارد ۱۹ گانه فوق الذکر هستید و در طرح سهام عدالت ثبت نام نکرده اید، شاید برای شما این سوال پیش آمده که آیا در حال حاضر می توانید در این طرح ثبت نام کنید یا خیر.

طبق جدید ترین اطلاعاتی که در فروردین ۹۶ اعلام شده است، سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده تا زمانی که ثبت نام‌شدگانِ قطعی، ساماندهی نشوند ثبت نام جدید انجام نمی‌شود و این ساماندهی احتمالا تا پایان سال ۱۳۹۶ به طول خواهد انجامید.

از سه‌شنبه ۱۷ اسفند سال گذشته مشمولان سهام عدالت می‌توانستند از طریق سایت، صورت حساب سهام عدالت خود را ببینند. از آن روز تعداد زیادی از اشخاصی که به دلایل مختلف در طرح سهام عدالت ثبت نام نکرده بودند برایشان این سوال پیش آمد که آیا می‌توانند برای گرفتن سهام عدالت ثبت نام کنند یا خیر؟

رییس سازمان خصوصی‌سازی قبلا گفته بود که تا زمانی که ساماندهی ثبت نام شدگان قطعی که تعدادشان ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر است انجام نشود، سازمان خصوصی‌سازی به فکر ثبت نام جدید نخواهد بود.

به گفته او، در شرایط فعلی که باید سهام ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر ساماندهی شود، کار سخت و حتی شاقی است که فایل جدیدی برای ثبت نام سهام عدالت باز شود. عبدالله‌پوری حسینی اظهار امیدواری کرده بود که در اواسط یا اواخر سال ۱۳۹۶ ساماندهی سهام عدالت برای ثبت نام شدگان فعلی به سر انجام برسد و موضوع ETF ها تعیین تکلیف و اجرایی شود.

بنابراین تا اواسط سال ۹۶ صبر کنید.

همه آنچه باید درباره سهام عدالت بدانیم

13

۱) چگونه افراد می توانند مطمئن شوند که مشمول سهام عدالت هستند؟

به زودی سامانه تأئید عضویت و صدور صورتحساب مشمولین سهام عدالت در این نشانی راه اندازی می شود و کلیه متقاضیان و آحاد مردم می توانند از طریق این سامانه از عضویت خود مطلع شده وآ خرین وضعیت سهامداریی شان را پیگیری و صورتحساب خود را مشاهده نمایند.

۲) کدام اقشار جمعیت، در فهرست واجدین شرایط دریافت سهام عدالت بوده اند؟

فهرست اقشار جمعیتی که در ۱۰ سال گذشته واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده اند در همین گزارش معرفی شده است.

۳) آیا امکان ثبت نام برای اشخاصی که تاکنون برای سهام عدالت ثبت نام نکردند وجود دارد؟

دوره مجاز ثبت نام بازه زمانی ۱۰ ساله ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۴ بوده و پس از آن ثبت نام جدید صورت نمی گیرد. در صورت صدور مجوزهای جدید، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

۴) افراد جامانده و کسانی که قبلاً ثبت نام نکرده اند چگونه می توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند؟

دوره مجاز سهام عدالت به پایان رسیده است. در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز و ظرفیت های قانون، ثبت و توزیع سهام عدالت به افراد جدید میسر نیست. درصورت صدور مجوزهای جدید، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

۵) افرادی که با وجود ثبت نام اولیه در زمان مقرر در تعاونی های سهام عدالت شهرستان ها، ثبت نام نهایی نداشتند، مشمول سهام عدالت محسوب می شوند؟

فقط کسانی که در شرکت های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی داشته اند و نامشان از طریق آن شرکت تعاونی به سازمان خصوصی سازی ارسال و در بانک اطلاعاتی مشمولین درج شده است،  مشمول سهام عدالت هستند و صرفاً ثبت نام اولیه دلیل عضویت مشمولین نیست.

۶) آیا ثبت نام شدگان فوت شده کماکان مشمول سهام عدالت هستند؟

بلی. ثبت نام شدگان قطعی فوت شده جزو مشولین سهام عدالت هستند و وراث قانونی شان می توانند متعاقباً از طریق درگاه سهام عدالت، اطلاعات لازم جهت اقدامات بعدی را کسب نمایند. فعلاً ضرورتی به هیچ گونه پیگیری یا مراجعه حضوری نیست.

۷) در صورت مفقودی برگه عضویت سهام عدالت باید چه اقدامی کرد؟

هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه دارای کاربرد و ارزش خاصی نیست. مشمولین سهام عدالت با مراجعه به درگاه سهام عدالت می توانند اطلاعات لازم برای عضویت و سهامداری خود را پیگیری کنند.

۸) آیا معامله نمودن سهام عدالت امکان پذیر است؟

هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است. در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی، مشمول سهام عدالت محسوب می شوند و هرگونه جابجایی مالکیت و هر نوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه های در دست مشمولین غیر قانونی و بلااثر است.

۹) زمان آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام چه وقت خواهد بود و نحوه معامله آن چگونه است؟

آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام عدالت نیاز به مجوز مراجع ذیصلاح قانونی دارد. زمان و نحوه معاملات سهام عدالت متعاقباً به صورت گسترده به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

۱۰)  آیا در زمان آزاد سازی سهام عدالت، برگه های عضویت در اختیار مشمولین قابل خرید و فروش است؟

برگه های در اختیار مشمولین صرفاً تأئیدیه ثبت نام و عضویت در طرح سهام عدالت است و ارزش معاملاتی ندارند و در زمان آزاد سازی، معامله و خرید و فروش نیازی به ارائه این برگ ها از سوی مشمولین نخواهد بود.

۱۱)  ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر چقدر است؟

 ارزش سهام تخصیصی اولیه به هر نفر در زمان ثبت نام یک میلیون تومان بوده است ( در خانوارهای بالای ۵ نفر مبلغ پنجاه میلیون ریال به تعداد اعضای خانوار تقسیم می شود). میزان سهام تسویه شده هر فرد در صورتحساب آن مشمول قید شده است و فرد مجاز است الباقی سهام را با پرداخت نقدی خود تملک نماید که مبلغ آن نیز متعاقباً در صورتحساب هر مشمول از طریق سامانه سهام عدالت اعلام می شود.

 توصیه های مهم

  • آخرین اطلاعات درباره سهام عدالت را تنها از طریق درگاه اطلاع رسانی رسمی آن دنبال کنید.
  • برگه سهام عدالت همچون دیگر برگه سهام در بازار ایران، ارزش قانونی و ریالی خاصی نداشته و در صورت گم شدن این برگه، دارنده آن، مالک ارزش ریالی سهام عدالت نخواهد بود. بنابراین، در صورت فقدان برگه سهام عدالت خود نگران نباشید و نیازی هم به درخواست برگه جدید نیست.
  • سهام عدالت همچون سهام بازار بورس ایران، از طریق درگاه اینترنتی رسمی وزارت اقتصاد، اطلاعات مربوط به سودآوری، پرداخت سود و گزارشات مالی را در اختیار جامعه سهامداران قرار می دهد و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان خصوصی نیست.
  • اگر مالک سهام عدالت هستید، تا شهریور ۹۶ سود تخصیص به شما پرداخت خواهد شد.
  • اگر در اینترنت و شبکه های اجتماعی و کانال های تلگرامی، پیامی مبنی بر خرید و فروش سهام عدالت یا آگهی هایی با عنوان فروش برگه سهام عدالت زیر قیمت مشاهده کردید، سریعا موارد را به پلیس فتا شهر محل سکونت خود اطلاع دهید.
  • برای دریافت سود سهام عدالت، شماره حساب خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرده تا از ۲۰ فروردین ۹۶، نسبت به دریافت سود سهام عدالت اقدام کنید.
  • رییس سازمان خصوصی: اگر کسی رقمی را بپردازد، سهم به او تعلق می گیرد که این سهم فعلا قابلیت خرید و  فروش ندارد وگرنه جزو سهام های خوب است و اعلام هم کردیم که به اندازه پولی که مشمولان می‌دهند بعدها ارزش بازارش دو برابر می شود، اما مشمولان نمی‌توانند بعد از پرداخت پول خود را پس بگیرند.
  • هرگاه سهام عدالت در قالب واحدهای قابل معامله در بورس بین مردم توزیع شود، قابلیت خرید و فروش خواهد داشت. اما تا آن زمان از سودش استفاده خواهید کرد. به عنوان مثال اگر کسی موتور سیکلتی بخرد برای آنکه به نقدینگی دست پیدا کند، باید موتورش را بفروشد. این موضوع برای سهام در بازار سرمایه هم صادق است، اما شاید یک هفته بعد یا یک ماه بعد بتوان آن را خرید و فروش کرد.

مردم تا کنون ۲۴ هزار میلیارد تومان قسط داده اند تا سهامدار سهام عدالت شوند. امیدواریم، شرایط سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برای شفاف سازی اطلاعاتی این سهام در اختیار میلیون ها سهامدار در سال جدید قرار بگیرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • فرید فروردین ۱۴, ۱۳۹۶

    چقدر جالب
    میشه بگین چطوری میشه اون سهم صد تومنی رو گرفت؟ یعنی باید با سهام عدالت خرید؟

    • علی زمانی فروردین ۱۵, ۱۳۹۶

      شما باید کد بورس داشته باشین و بعدش از طریق سامانه معاملاتی بورس تهران، سهام از جمله سهام زیر ۱۰۰ تومن را درخواست خرید بدین. روش خرید را بزودی در مقالات توضیح خواهیم داد و ارتباطی به سهام عدالت نداره

  • اصغر زاده فروردین ۱۴, ۱۳۹۶

    چرا نمیشه خرید یا فروخت؟ پس چرا همش تبلیغ میشه؟

    • علی زمانی فروردین ۱۵, ۱۳۹۶

      منع قانونی وجود داره. همانطور که در متن گفتته شد، احتمالا از شهریور امسال، شرایط تغییر کنه

  • سلجوقی فروردین ۱۴, ۱۳۹۶

    منم برگه رو گم کردم. شنیدم توی اخبار ۲۰ فروردین سود میدن. اما به کجا مراجعه کنم؟ بانک خصوصی هم میشه؟

    • علی زمانی فروردین ۱۵, ۱۳۹۶

      گم کردن برگه سهام، چه سهام عدالت چه سهام بازار بورس ایران، اهمیتی نداره. چون مالک سهام، دارنده برگه سهام نیست. بنابراین مهم نیست. بانک خصوصی هم گویا مورد تایید است

  • بختیاری فروردین ۱۵, ۱۳۹۶

    این سهام عدالت هم مثل خیلی کارهای دیگه. اخرش هم کسی نفهمید چی شد. اما کار خوبیه اگه واقعا مردم سهامدار شرکت های پر سود بشن