هر آنچه درباره اعتیاد به اینترنت، دلایل و تاثیرات آن باید بدانید

هر آنچه درباره اعتیاد به اینترنت، دلایل و تاثیرات آن باید بدانید

بدون شک اینترنت یکی از بهترین، کاربردی ترین و ارزشمندترین اختراعاتی است که بشر در طول زندگی خود انجام داده است. به واسطه اینترنت، می توان به بیشتر اطلاعات موردنیاز خود دسترسی مستقیم و در لحظه داشت.

در دنیایی که اینترنت برای بشر ساخته، هر چیزی که تصور کنید در اختیار انسان قرار دارد؛ از ارتباط های نامحدود تا اطلاعات علمی، سرگرمی، آموزشی، هنری و … اما همین دنیای زیبا و نامحدود، مصائبی هم با خود به همراه دارد که گاهی طاقت فرسا به نظر می رسند.

احتمالا عبارت «اعتیاد به اینترنت» به گوشتان خورده است؛ اما آیا تعریف دقیق و درست آن را می دانید و می توانید تصور کنید چه تاثیرات مخربی می تواند روی زندگی فرد داشته باشد؟ برای آگاهی از این امر در ادامه مطلب با روزیاتو همراه باشید.

اعتیاد به اینترنت چیست؟

هر نوع افراط گرایی در زندگی می تواند در قالب اعتیاد در آمده و زندگی عادی انسان را مختل کند. سپری کردن ساعات زیادی از شبانه روز در فضای اینترنت و دور ماندن از زندگی واقعی نیز نوعی اعتیاد قرن حاضر به شمار می رود که افراد بسیاری را در سراسر دنیا به کام خود کشیده.

در جدیدترین گزارش دی‌اس‌ام-۵ که در واقع نسخه پنجم برنامه ریزی شده از انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) و یک راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است، «اعتیاد به اینترنت» به عنوان اختلالی معرفی شده که به مطالعه و تحقیق گسترده ای نیازمند است.

پیرو همین مساله، مقاله ای نیز در وب سایت رسمی مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی منتشر و در آن نوشته شده که اعتیاد به اینترنت بیشتر در میان نسل جدید و به ویژه کودکان دیده می شود. بر اساس تحقیقات صورت پذیرفته در این راستا، گفته می شود از هر ۴ کودک، یک نفر دچار این اختلال است.

آیا اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به کامپیوتر با یکدیگر فرق دارند؟

دو اعتیاد موردبحث در موارد زیادی به یکدیگر شباهت دارند که از جمله می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • دریافت حجم زیاد اطلاعات: زمانی که بیشتر ساعات زندگی خود را در فضای مجازی و در صفحات وب سپری می کنید، از میزان خلاقیت و کارایی خود در محل کار می کاهید. همچنین، این امر موجب می شود تا با اعضای خانواده تعامل و معاشرت کمتری داشته باشید.
  • جبر ناخودآگاه: صرف زمان زیاد در اینترنت و انجام فعالیت هایی همانند بازی، چت یا پیگیری اخبار و تغییرات بورس و … می تواند روی شغل شما تاثیر منفی گسترده ای داشته باشد.
  • اعتیاد به ارتباط های مجازی: استفاده ی بیش از حد از شبکه های اجتماعی و اپ های پیام رسان موجب ایجاد رابطه های مجازی و تخریب ارتباط های خانوادگی می شود.

چه عواملی در شکل گیری اعتیاد به اینترنت نقش دارند؟

معتادین به اینترنت هنگامی که فکرشان مشغول است، استرس دارند، خشمگین، عصبی یا افسرده هستند، برای فرار از این دردها و تسکین حال خود به اینترنت پناه می برند.

مطالعات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه لوا، نشان می دهد که اعتیاد به اینترنت بین مردان ۲۰ تا ۳۰ سال که از افسردگی رنج می برند، رایج تر است.

افرادی که دچار استرس، اضطراب و خشم هستند نیز به شدت مستعد اعتیاد به اینترنت اعلام شده اند. کمبودهای عاطفی موجب می شود تا افراد به دنیای مجازی روی آورده و بدین واسطه نیازهای خود را برآورده کنند.

همچنین بد نیست اشاره کنیم کسانی که سابقه دیگر اعتیادها، همانند اعتیاد به الکل یا مواد مخدر را داشته اند نیز جزو اصلی ترین قربانیان اعتیاد اینترنتی به شمار می روند.

استرس، عدم خوشحالی، خجالتی و غیر اجتماعی بودن دلایل اصلی برای استفاده بیش از حد افراد از اینترنت محسوب می شوند.

404_love_tip-1002509-TwoByOne

نشانه های اعتیاد به اینترنت چیست؟

این اعتیاد نیز همانند دیگر رفتارهای افراط گرایانه، نشانه های روحی و جسمی متعددی دارد که نمود آن در اشخاص گوناگون با هم فرق دارد. از جمله رایج ترین و محسوس ترین نشانه های معتادین اینترنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشانه های روحی

  • احساس گناه
  • نگرانی
  • عدم صداقت
  • افسردگی
  • حس سرخوشی هنگام استفاده از کامپیوتر یا دیگر دیوایس های الکترونیک
  • نداشتن توانائی برای پایبند بودن به برنامه ریزی های زندگی
  • بی تفاوت بودن نسبت به زمان
  • انزوا
  • پرهیز از کار
  • هیجانات منفی / سرآسیمگی

نشانه های جسمانی

تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت اعتیاد به اینترنت چیست؟

از اثرات کوتاه مدت این اعتیاد می توان به عقب افتادن کارها، فراموش کردن مسوولیت ها و افزایش وزن اشاره کرد. تاثیرات بلند مدت آن نیز شامل کمردرد، گردن درد، سندرم مچ دست و مشکلات بینائی می شود.

همچنین اگر به بازی یا شرط بندی های آنلاین معتاد باشید، موجب ورشکستگی شما نیز خواهد شد.

آیا تستی برای تشخیص اعتیاد به اینترنت وجود دارد؟

مطالعات و تحقیقات بسیاری در رابطه با روش های گوناگون برای اندازه گیری میزان اعتیاد افراد به اینترنت صورت پذیرفته است که از جمله می توان به پرسشنامه دکتر «کیمبرلی» اشاره کرد. با پاسخ دادن به سوالات این پرسشنامه، می توانید میزان اعتیاد خود را تشخیص دهید.

این سوالات در زیر مطرح شده اند و اگر شما به ۵ سوال از ۸ گزینه زیر پاسخ مثبت بدهید، یک معتاد اینترنتی به شمار می روید.

  • آیا شیفته ی استفاده از اینترنت هستید؟ آیا به فعالیت های آنلاین خود در گذشته یا آینده فکر می کنید؟
  • آیا زمانی که آنلاین هستید، احساس رضایت بیشتری دارید؟
  • آیا تاکنون به ترک اینترنت، کم کردن میزان استفاده یا کنترل استفاده از اینترنت اقدام کرده اید؟
  • آیا زمانی که اینترنت ندارید، افسرده، عصبی، بی حوصله یا سرآسیمه می شوید؟
  • آیا بیشتر از برنامه ریزی های واقعی خود در زندگی آنلاین می شوید؟

gty_porn_addiction_2_tl_150512_12x5_1600

آیا داروئی برای درمان اعتیاد به اینترنت وجود دارد؟

از آنجا که این اعتیاد جنبه احساسی و روحی دارد و در بیشتر مواقع در نتیجه افسردگی و اضطراب پدیدار می گردد، بنابراین داروهایی که برای رفع افسردگی یا نگرانی تجویز می شوند برای درمان اعتیاد به اینترنت هم می توانند کاربرد داشته باشند.

لازم به یادآوری است که قرص های اعصاب را باید حتما با مشورت و تجویز پزشک مصرف کنید. اما بر اساس مطالعات دانشکده داروسازی مونت سینای، قرص اس سیتالوپرام (Escitalopram) می تواند داروی مناسبی برای درمان اعتیاد به اینترنت به شمار برود زیرا یک داروی ضدافسردگی است.

روش های درمان اعتیاد به اینترنت چیست؟

بر اساس گزارش انجمن ملی سلامت، برای ترک اعتیاد به اینترنت لازم نیست به طور کلی از آن پرهیز کنید، بلکه از اپلیکیشن هایی دوری کنید که مشکل ایجاد می کنند.

یکی از رایج ترین روش های درمانی برای معتادین به اینترنت، ارائه الگوی استفاده جدید از اینترنت و وسایل الکترونیک به بیمار است تا به طور کلی، الکوی رفتاری پیشین وی را مختل کند. برای تحقق چنین هدفی، گاهی تمرین هایی به فرد داده می شود تا از فضای مجازی به دنیای واقعی بازگردد.

در بسیاری موارد، درمان گرها از معتادین اینترنت می خواهند تا ساعات استفاده از اینترنت خود را اندازه گیری کرده و میزان استفاده غیر مفید خود را تعیین کنند. سپس بر اساس میزان به دست آمده، برنامه های خارجی برای خود تعیین نمایند.

برای درمان اعتیاد به اینترنت می توان از دوستان و اعضای فامیل و افزایش ارتباط های واقعی با آن ها نیز بهره گرفت. یعنی به جای چت کردن های مجازی، در دنیای واقعی با هم در تماس باشند.

منبع: psychguides
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود