با نشانه هایی که از عملکرد غیرطبیعی کبدتان خبر می دهند آشنا شوید

با نشانه هایی که از عملکرد غیرطبیعی کبدتان خبر می دهند آشنا شوید

برخی مواقع وجود نشانه های جسمانی می توانند علت عارضه ای جدی باشند. آشنا بودن با این نشانه می تواند به مراجعه سریع تر شما به پزشک متخصص انجامیده و روند درمان را نیز تسریع کند. تشخیص به موقع بیماری در کنار پیشرفت های فراوانی که در زمینه علم پزشکی بوجود آمده در بسیاری از مواقع سبب خواهد شد که فرد با تحت نظر بودن بتواند روندی طبیعی را در زندگی خود داشته و سال های طولانی نیز عمر کند.

از آنجایی که کبد یکی از اعضای بسیار مهم بدن تلقی می شود، بر آنیم تا شما را با برخی از مهم ترین نشانه هایی که از اختلالی در کبدتان خبر می دهند آشنا کنیم. این موارد را با هم مرور می کنیم:

رنگ چشم های تان به زردی می گراید

1

دکتر «کارلوس مارِرو» از هپاتولوژیست های کلینیک کلیولند بر آن باور است که زرد شدن رنگ چشم ها می تواند نشانه عدم عملکرد صحیح کبد باشد. این نشانه یکی از رایج ترین نشانه های بیماری های کبد نیز محسوب می شود. این ماده زردرنگ که «بیلی روبین» نام دارد توسط کبد شکسته شده و در نتیجه از بدن خارج می شود اما زمانی که کبد به درستی کار نکند ماده مورد نظر در بدن باقی مانده و بخش های سفید چشم را به رنگ زرد در می آورد.

شکم تان از آب پر می شود

2

اگر شکم تان ناگهان همچون یک بالن پر از آب شده و این روند ادامه پیدا کند، می تواند نشانه ای بیش از یک نفخ ساده شکم باشد. دکتر مارِرو در این باره می گوید: “افزایش فشار در رگ های خونی که در اطراف کبد هستند، می تواند به تجمع آب در شکم بیانجامند.” در چنین زمانی بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید که او علت اصلی، را در یابد. این عوامل می توانند گاز شکم، غذا و یا سایر مایعات جمع شده در شکم باشند.

به یکی از هپاتیت های آ، ب یا سی مبتلا هستید

3

زمانی که ویروس های مزاحم کبد شما را تحت تاثیر قرار می دهند، سبب ایجاد تورم در کبد و به مخاطره انداختن کارکرد این عضو می شوند. از رایج ترین دلایل تورم کبد ویروس های هپاتیت هستند. نوع «آ» این بیماری در اثر تماس با مدفوع فرد مبتلا انتقال پیدا می کند اما انواع «ب» و «سی» آن عمدتا از طریق خون، رابطه جنسی و یا تماس با مایعات بدن فرد مبتلا انتقال پیدا می کند.

دکتر ماررِو می گوید: “راهکارهای درمانی بسیار مناسبی برای درمان نوع «سی» این بیماری وجود دارد که فرد مبتلا می تواند آن را امتحان کند. با پزشک تان و به صورت مداوم در مورد اقداماتی که می توانید در سالم نگه داشتن کبد خود انجام دهید، صحبت کنید.

در بدن تان احساس خارش دائمی می کنید

4

دکتر ماررِو می گوید شاید باورش سخت باشد اما عملکرد نادرست کبدتان سبب خارش بدن تان خواهد شد. علت اصلی آن هنوز به طور صد در صد دانسته نشده اما می تواند به نمک صفرا یا زردآب ارتباط داشته باشد. زردآب، ماده گوارشی ای است که توسط کبد تولید می شود. در افراد مبتلا به سیروز صفراوی، امکان تجمع زردآب وجود دارد و نشانه هایی همچون خارش بدن را به همراه دارد.

مدام خسته هستید

5

خستگی تقریبا همیشه می تواند نشانه ای برای عملکرد نادرست بدن باشد که یکی از آنها نیز به بیماری های کبد مرتبط است.

بیش از اندازه الکل مصرف می کنید

6

مصرف بیش از اندازه الکل و در طول زمان می تواند به بیماری های کبدی منجر شود. کبد به شما کمک می کند تا مواد شیمیایی و سمی را از بدن دفع کنید و اگر دائم الکل مصرف کنید باعث افزایش و فعالیت دائم این عضو خواهید شد.

اضافه وزن دارید

7

اگر اضافه وزن دارید و یا چاق هستید تنها عامل نگران کننده، تصویر نازیبای شما در آینه نیست. کبد چرب می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی تان باشد که در برخی موارد با اضافه وزن تان در ارتباط است. کبد چرب خصوصا در افرادی در فواصل سنی ۴۰ تا ۶۰ سال در حال افزایش است و به معنای تجمع چربی در اطراف کبد است. این روند در برخی از موارد می تواند به سیروز بیانجامد که بدترین و خطرناک ترین تهدید برای کبد محسوب می شود.

خبر خوب آن است که راهکارهایی وجود دارند که می توانند چنین جریانی را مدیریت و از آن پیشگیری به عمل آوردند. از عواملی که باید حتما مد نظر قرار گیرند، چاقی، کلسترول بالا و دیابت هستند.

در میان اعضای خانواده شما تاریخچه ای از ابتلا به بیماری های مرتبط با کبد وجود دارد

8

دکتر مارِرو می گوید: “برخی از انواع بیماری های مرتبط با کبد ارثی هستند بنابراین این امکان وجود دارد که برخی از اعضای خانواده بر اثر چنین بیماری هایی چون سرطان کبد جان خود را از دست داده باشند. در صورت وجود چنین مواردی حتما به پزشک خود اطلاع دهید.”

سردرگم و فراموشکار شده اید

9

اگر می بینید که به طور ناگهانی به فراموشی مبتلا شده اید و اگر چیزی را یادداشت نکنید آن را فراموش خواهید کرد، این امکان وجود دارد که به یکی از عوارض مرتبط با کبد مبتلا شده باشید. «انسفالوپاتی کبدی» وضعیتی است که در آن کبد فرد مبتلا قادر به خروج موثر مواد سمی از بدن نیست و عمدتا نیز در بیمارانی که به بیماری های مزمن کبد، سیروز یا هپاتیت مبتلا می شوند اتفاق می افتد. اگر چنین نشانه هایی را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود