با نشانه های خاموش «سندروم نشت روده» آشنا شوید

شباهت های این سندروم با «آرتریت روماتوئید»

با نشانه های خاموش «سندروم نشت روده» آشنا شوید

یکی از مشکلات گوارشی که سبب ایجاد دشواری هایی در کل بدن می کند، «سندروم نشت روده» نامیده می شود. این سندروم با نشانه هایی همراه است که در ادامه به اختصار به بررسی این سندروم، نشانه ها و درمان های آن خواهیم پرداخت.

«سندروم نشت روده» چیست؟

1

دکتر «دیوید الدلبرگ» که مسئول یکی از وب سایت های پزشکی است می گوید، روده به طور طبیعی دارای منافذی است. به دلیل وجود همین منافذ بدن تان از طریق مخاط روده مواد غذایی را جذب می کند اما با آسیب این مخاط ها مسیر گوارشی تغییر و به جریان خون راه پیدا می کند. درست همانند این است که مخاط روده پوسته پوسته شده باشد.

نتیجه این روند می تواند به صورت تورم، نفخ، تغییراتی در مدفوع و خستگی ظاهر شود. این پزشک متخصص بر آن باور است که راهکارهای مطمئنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد و تشخیص آن نیز بسیار دشوار است.

دچار حساسیت های غذایی هستید

2

نشت روده می تواند تورم هایی را به وجود آورد. یکی از دلایلی که روده می تواند دچار تورم شود، حساسیت های غذایی است. دکتر الدلبرگ خاطر نشان می کند، آزمایش های محدودی برای تشخیص نشت روده وجود دارد. اما یکی از بهترین روش های تشخیص این بیماری، حذف برخی از مواد غذایی است که ایجاد دشواری هایی می کنند.

از این میان ۶ گروه مواد غذایی وجود دارند که وی از بیماران خود می خواهد به مدت دو تا سه هفته از مصرف آنها پرهیز کنند. این شش گروه عبارت از: لبنیات، تخم مرغ، ذرت، گلوتن، مرکبات و سویا هستند.

توانایی تحمل گلوتن را ندارید

3

بله درست است گلوتن در فهرست قبلی نیز وجود داشت. دکتر الدلبرگ، یکی از اصلی ترین تحریک کننده های روده را گلوتن می داند و می توان آن را در قالب یک مورد جداگانه مورد بررسی قرار داد. اگر بعد از مصرف نان، پاستا، سریال و یا سایر مواد غذایی محتوی گلوتن، احساس آشفتگی، نفخ، خستگی و سستی می کنید، ممکن است بدن تان در هضم این نوع از پروتئین دچار مشکل باشد. این معضل گاهی می تواند از نشانه های «سندورم نشت روده» باشد.

دچار درد مفاصل هستید

4

دکتر ادلبرگ از شکایت بیمارنش از درد زانو می گوید. وی به درد در کل بدن نیز اشاره می کند که معمولا سبب می شود پزشکان، آزمایش هایی مرتبط با «آرتریت روماتوئید» را برای بیماران خود بنویسند که عمدتا نتیجه منفی را به همراه دارد. این دردهای می توانند نشانه ای برای ابتلا به «سندروم نشت روده» باشد.

سیستم گوارشی ضعیفی دارید

زمانی که غذا می خورید، نفخ می کنید و بعد از خوردن برخی از مواد غذایی بلافاصله به دستشویی می روید. تغییراتی در مدفوع و یبوست نیز می توانند از نشانه های این بیماری باشند. همچنین ممکن است از سوء هاضمه مزمن یا حالت تعوع نیز رنج ببرید. دکتر ادلبرگ می گوید، این نشانه ها ممکن است طی سال های متمادی بیانید و بروند. طوری که بیماران عادت می کنند که با آن کنار بیایند.

جوش یا آکنه بر روی صورت تان دیده می شود

5

بر اساس پژوهش هاس انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۱ میلادی، که نتایج آن در نشریه «روده پاتوژنیک» به چاپ رسید در برخی از بیماران مبتلا به «سندروم نشت روده» آکنه های روی پوست شان ظاهر می شود. بیمارانی که درگیر جوش های روی صورت هستند که منجر به تورم نیز می شوند، می توانند نشانه های «سندروم نشت روده» را داشته باشند. «اگزما» و «پسوریازیس» نیز می توانند به دلیل ابتلا به سندروم نام برده شده به وجود آمده باشند.

قند خون بالایی دارید

6

مطالعه انجام شده اخیر در کشور سوئد، نشان داده که «سندروم نشت روده» می تواند به تورم کل بدن بیانجامد و وضعیت تحمل انسولین را نیز دشوار گرداند. همین امر نیز سبب افزایش قند خون تان خواهد شد که سلامت کل بدن تان را به مخاطره می اندازد.

افزایش قند خون عمدتا با افزایش فشار خون و تری گلیسیرید همراه است که می تواند خطر ابتلا به سندروم متابولیک را نیز افزایش دهد. این وضعیت می تواند باعث پیشرفت بیماری های قلبی، سکته و دیابت شود.

متوجه مشکل اصلی تان نمی شوید

7

این امکان وجود دارد که به پزشکان فراوانی مراجعه کرده اید و درمان های گوناگون تاثیری در بهبود وضعیت تان ندارد و هنوز هم با درد، دست و پنجه می کنید. در بسیاری از مواقع و در این مراجعات، آزمایش های متعددی انجام می دهید که نتیجه همگی آنها نرمال است.

دکتر ادلبرگ می گوید در زمان هایی که بیمارانی با چنین نشانه هایی به من مراجعه می کنند عمدتا وضعیت نشت روده آنها را مورد بررسی قرار می دهم.

آیا «نشت روده» قابل درمان است؟

8

مسلم است که این بیماری قابل درمان است. به گفته دکتر ادلبرگ، قدم نخست حذف عامل دخالت کننده است. سپس به بیماران خود مکمل های گلوتامین تجویز می کند. وی در این مورد چنین توضیح می دهد: “گلوتامین، به عنوان سوخت برای مخاط روده به کار می رود و به ساخت مجدد سلول ها کمک می کند. سلول های روده، از سریع ترین سلول های بدن هستند که بهبود پبدا می کنند.”

نکته مهم چگونگی برطرف ساختن نیازهای منحصربفرد بدن است. از سایر محرک ها برای این بیماری، مصرف قرص هایی چون «ایبوپروفن»، «آسپرین» و مصرف بیش از اندازه الکل هستند که می توانند باعث شوند که زمان طولانی را درگیر از بین بردن آثار آنها از بدن باشید.

زمان هایی که احساس خستگی می کنید را به خاطر داشته باشید و تلاش کنید که عامل اصلی آن را دریابید. با شروع روند درمان و رعایت هایی که در این زمینه انجام می دهید، روز به روز بهتر خواهید شد.

منبع: rd
بدون نظر

ورود