باورهای رایج و اشتباه در میان افرادی که به تازگی مادر شده اند

باورهای رایج و اشتباه در میان افرادی که به تازگی مادر شده اند

اگرچه مادر شدن، برای تمام کسانی که آن را تجربه کرده اند، استثنایی ترین اتفاق زندگی شان بوده با این حال برای مادری که تازه نوزادی را به دنیا آورده همواره دردها و نگرانی هایی وجود دارد. در این ارتباط تصورات و باورهای نادرستی نیز وجود دارند که بر نگرانی مادران دامن می زنند. بنابراین آگاهی از آنها می تواند، دلگرمی هایی را برای این مادران به همراه داشته باشد.

در بخش سلامت روزیاتو برآنیم تا برخی از باورهای نادرست در این باره را با شما در میان بگذاریم تا از اتفاق جدید زندگی تان یعنی مادر شدن لذت بیشتری برده و نگرانی کمتری نیز داشته باشید. با مرور این موارد با ما همراه باشید:

اگر احساس افسردگی می کنید، نوزادتان نیز افسرده است

1

یکی از اتفاقاتی که عمدتا در میان افرادی که مادر شده اند دیده می شود نوعی افسردگی است که از آن به افسردگی پس از زایمان یا PPD یاد می شود. بسیاری از مادران این نگرانی را دارند که نوزادشان نیز از چنین وضعیتی رنج می برد.

دکتر «امبر کوهن»، در مصاحبه با «ریدر دایجست» می گوید: “این افسردگی به نوزاد انتقال پیدا نمی کند اما این امکان وجود دارد که از آن اثر پذیرد. در میان مادرانی که نوزادشان از شیر آنها تغذیه می کنند، ایجاد رابطه بیشتر بین مادر و نوزاد سبب بهبود حال روحی مادر و کاهش نشانه های روحی پس از زایمان می شود.”

وی می افزاید زمانی که مادر تحت درمان افسردگی پس از زایمان قرار می گیرد، این روند درمان، تاثیر مثبتی بر رابطه او با نوزادش خواهد گذاشت.

در نگاه نخست، عاشق نوزادتان می شوید

2

بیشتر مادران نه ماه انتظار می کشند تا با فرزندشان مواجه شوند. به همین دلیل نیز تمام مدت در انتظار رسیدن لحظه ای روبرو شدن با نوزادشان هستند. آنها تصور می کنند در لحظه دیدن فرزندشان تمام عشق و ارتباطی که مدت ها منتظر دریافت آن بودند را تجربه خواهند کرد. اما مادرانی که این انتظار در آنها برآورده نمی شود دچار سرخوردگی و شوک شده و تصور می کنند که مشکلی در آنها وجود دارد. اتفاق بدتر آن است که تصور می کنند مادر خوبی برای نوزادشان نیستند.

«نیکی اچابارن» که به زنانی که تازه مادر شده اند در ماه های نخستین با مشاوره های خود کمک می کند با صحه گذاشتن بر چنین اتفاقی می گوید: “باید به خود فرصت بدهید و با نوزاد خود ارتباط بیشتری بگیرید. آن عشقی که انتظارش را می کشیدید به خودی خود اتفاق خواهد افتاد.”

شیر دادن به نوزاد کار آسانی است

0000

شیر دادن به نوزاد یکی از چالش های مادرانی است که تازه صاحب فرزند شده اند با این حال شیر دادن به فرزند می تواند یکی از بهترین روش ها در تغذیه نوزاد به شمار آید. دکتر کوهن بر این باور است که برخلاف تصور بسیاری از افراد شیر دادن به نوزاد، کار بسیار دشواری است. ممکن است مادر دو تا سه روز بعد از تولد نوزاد شیر نداشته باشد. به همین دلیل هم در مورد گرسنه ماندن نوزاد در روزهای نخست، نگرانی هایی به وجود می آید.”

دکتر کوهن این روند را دردناک و گاهی با ایجاد ترک یا عفونت روی نوک سینه های مادر می داند. قرار دادن نوزاد در وضعیت مناسب و استفاده از برخی از کرم های مخصوص نوک سینه همانند «لانولین» می توانند بسیار کارآمد باشند. کوهن به مادران جوان توصیه می کند که برای شیر دادن به نوزادن خود آموزش ببینند.

داشتن فرزند به بهبود رابطه شما با همسرتان می انجامد

4

بر خلاف تصور بسیاری افراد که داشتن فرزند می تواند به روابط بهتر زوج ها منجر شود، متخصصان بر این باورند که به دنیا آوردن یک موجود جدید نه تنها به بهتر شدن وضعیت ازدواج کمک نمی کند بلکه روابط میان طرفین را دشوارتر و با چالش های بیشتری همراه می کند. زمانی که نگهداری از نوزادتان سبب ایجاد خستگی در شما شود با هر حرکتی از سمت همسرتان تحریک خواهید شد و ممکن است بر سر او فریاد نیز بکشید.

دکتر «اچابارن» توصیه می کند در چنین زمان هایی با همسر خود صادق باشید و اجازه دهید بداند شما با چه چالش هایی روبرو هستید. از او کمک بگیرید و در مورد ترس های تان با او صحبت کنید و به وی در مورد مشکلاتی که با عضو جدید خانواده تان دارید صحبت کنید. فهم مشترک ابتدایی میان شما و همسرتان وجود دارد و باعث خواهد شد که یکدیگر را درک کنید.

نوزادتان همیشه گریه می کند

5

درست است نوزاد تازه به دنیا آمده شما در بسیاری از مواقع گریه می کند چرا که این تنها راهکار ارتباط او با شماست. گاهی این گریه ها طولانی تر و آزاردهنده تر می شوند و ممکن است که مشکلی وجود داشته باشد. دکتر «اچابارن» می گوید، بخشی از ماهیت نوزاد گریه کردن است و عمدتا نیز در ماه های نخستین زندگی بیشتر گریه می کند. اگر حس می کنید که گریه نوزادتان طبیعی نیست، به حس خود اعتماد کنید و با پزشک او تماس بگیرید.

حتی فرصت حمام یا آرایش کردن را هم ندارید

6

شاید شنیده باشید که افرادی که مادر شده اند سر و وضع نامرتبی دارند البته در نخستین روزهای تجربه مادر شدن ممکن است چنین وضعیتی را تجربه کنید اما بدان معنا نیست که این روند همیشگی خواهد بود. همچون هر تجربه دیگری که در ابتدا با مخاطراتی همراه است مادر شدن نیز همین طورست.

این تجربه جدید در ابتدا دشوارست اما با گذشت زمان بهتر می شود. یکی از مشاوران به نام «کاترین اُ برایان» که به خانواده هایی که تازه صاحب فرزند شده اند مشاوره می دهد، در این باره می گوید، لازم است که مادران برای مراقبت بهتر از فرزندان شان از خودشان خود نیز مراقبت های لازم را به عمل آورند. اگر خسته شده اید اندکی استراحت کنید.

هر زمانی فرصت کردید موهای تان را مرتب کرده، ناخن های تان نیز مانیکور کنید و رژلب مورد علاقه خود را نیز بزنید. این کار سبب خواهد شد به یاد روزهای خوب گذشته بیافتید و احساس بهتری داشته باشید.

باید از هر لحظه لذت ببرید

7

اندیشه خطرناکی است که بپندارید از هر لحظه از مادر بودن تان لذت خواهید برد. خرید کردن، غذا درست کردن، حضور مادر همسرتان و بسیاری دیگر از عوامل هستند که ممکن است چندان مطلوب شما نباشند. دکتر «اچابارن» می گوید که برخی از مادران گریه کنان به مطب او می آیند و نگرانی ها و ترس هایی را که تجربه می کنند، با او در میان می گذارند.

وی می گوید که شما مادران بدی نیستند و به آنها توصیه می کند در زمان هایی که لازم است از دیگران کمک بگیرند تا بتوانند محیط آرام تری را برای خود و خانواده شان به وجود آورند. علاوه بر این باید بپذیرید که شاید امکان لذت بردن از تمام لحظات پس از تولد نوزادتان وجود نداشته باشد.

در خانه زندانی خواهید شد

0

زمانی که تازه مادر می شوید، آماده شدن و بیرون آمدن از منزل می تواند برای تان همانند بردن یکی از مدال های المپیک باشید. با بدنیا آوردن نوزادتان تصور می کنید دیگر نمی توانید از منزل خارج شوید. حقیقت آن است که با سختکوشی این کار نیز همانند هر چیز دیگری امکان دارد. بالاخره خواهید آموخت که در زمان خارج شدن از منزل باید چه وسایلی را در کیف نوزادتان گذاشته و با خود به همراه داشته باشید.

بسیار خوب است که فهرستی از وسایل مورد نیاز خود را یادداشت کنید و از به همراه داشتن آنها اطمینان حاصل کنید. مثلا یک دست لباس اضافه یا پوشک کافی در داخل آن کیف بگذارید. شما اکنون یک مادر هستید و یک مادر به خوبی می تواند از پس تمام این مسئولیت ها بربیاید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود