انتشار عکسی از تخم گذاری کبوتر روی سرنگ معتادین در ونکوور حاشیه ساز شد

انتشار عکسی از تخم گذاری کبوتر روی سرنگ معتادین در ونکوور حاشیه ساز شد

یکی از افسران پلیس ونکوور کانادا با انتشار تصویری از لانه کبوتر که با سرنگ های مصرف شده توسط افراد معتاد ساخته شده، سعی در آگاه سازی مردم به این معضل بزرگ داشت که هر روز گسترده تر از پیش می شود، اما این حرکت وی با حواشی و انتقادهای متعددی همراه شد.

داستان از این قرار است که افسر پلیس کانادا به نام «میشل دیوی» تصویری که در زیر مشاهده می کنید را در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرده و در زیر آن نوشت: «این عکس به خانه ای متروکه در بخش شرقی مرکز شهر تعلق دارد.» هدف وی از این کار، نمایش واقعیت تلخِ بحران اعتیاد در این منطقه بود و برای این منظور از هشتگ های #fentanyl #frontline (فنتانیل / خط مقدم)

Capture

وی همچنین هشتگ #notstaged (غیرنمایشی) را نیز به تصویر اضافه کرده بود که با مخالفت و انتقاد کاربران اینترنتی مواجه شد. بسیاری از کاربران این تصویر را ساختگی و غیر واقعی اعلام کردند.

یکی از متخصصان و دانشمندان دانشگاه کبک به نام «لوک آلین گیرادو» نیز غیرواقعی بودن این تصویر را تصدیق کرده و دلیل آن را نیز اینگونه توضیح داد: «تعداد تخم های موجود در این آشیانه بیشتر از حد معمول تخم گذاری کبوتران است. این پرنده ها هر بار فقط ۲ تخم می گذارند.» وی همچنین افزود: «این تخم ها همچنین لایه مدفوع پرنده را نیز روی خود ندارند، این در حالیست که کبوترها به طور عمومی از این لایه برای گرم نگه داشتن تخم های خود بهره می گیرند.»

«گیرادو» در آخر گفت: «کبوترها همیشه لانه خود را روی سطح صاف بنا می کنند؛ بنابراین این لانه نمی تواند به کبوتر تعلق داشته باشد.»

pigeon-nest-needles-twitter

«ماریون چاتلین»، دانشجوی مقطع فوق دکترای دانشگاه واراسا نیز در تایید غیرواقعی بودن این تصویر بیان داشته: «تا آن جا که من اطلاع دارم، کبوترها از زباله های تولید شده توسط انسان ها برای ساخت آشیانه خود استفاده نمی کنند.» او نیز به مساله تعداد تخم ها که بیشتر از حد معمول است، اشاره کرد.

زیست شناس متخصص پرنده ها، «ناتانائل ویلرایت» نیز به خبرگزاری ها گفته بود که من با دیدن این عکس گفتم که این تصویر کاملا غیرواقعی و ساختگی است.

اما فارغ از تمامی این انتقادها و انکارها، افسر پلیس یاد شده با انتشار این تصویر قصد داشته تا نگاه دنیا را به بحران اعتیاد و سومصرف مواد مخدر در ونکوور جلب نماید. در اواخر پاییز سال گذشته در ۲۴ ساعت، ۹ جوان در اثر سو مصرف فنتانیل جان خود را از دست دادند.

شاید بد نباشد بدانید که فنتانیل ۸۰ برابر بیشتر از مُرفین اثر ضد درد دارد. از این ماده به عنوان پیش دارو و آرامبخش قبل از بیهوشی در اتاق عمل استفاده می شود. اما متاسفانه مدتی است که سواستفاده فنتانیل در برخی کشورها رواج یافته. این دارو تاثیراتی مشابه هروئین و حتی مخرب‌ تر از آن دارد.

در آخر هم اشاره کنیم که سخنگوی اداره پلیس ونکوور در مصاحبه با رسانه ها بیان داشته که: «این عکس کاملا واقعی است و توسط نیروهای پلیس گرفته شده است. همیشه احتمالات گوناگونی در جهان وجود دارد که یکی از آن ها می تواند ساخته شدن لانه روی سرنگ های مصرفی باشد.» وی همچنین افزود: «من متخصص پرنده ها نیستم اما به گزارش افسران پلیس، هنگام ورود آن ها به اتاق، کبوترِ مادر از پنجره به بیرون پرواز کرده است.»

منبع: independent
بدون نظر

ورود