چرا مردم انگلیس و برخی از کشورهای دیگر از سمت چپ رانندگی می کنند؟

چرا مردم انگلیس و برخی از کشورهای دیگر از سمت چپ رانندگی می کنند؟

شاید شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که چرا شهروندان انگلستان و برخی از دیگر کشورهای دنیا، به جای رانندگی از سمت راست در جهت مخالف و از سمت چپ حرکت می کنند؟ یا اینکه آیا آن ها روند صحیح رانندگی را در پیش دارند یا کسانی که از سمت راست عبور و مرور می کنند؟

پیش از ارائه پاسخ این پرسش ها بد نیست اشاره کنیم که دلیل رانندگی کردن از سمت چپ در کشور انگلستان، نافرمانی از قانون نیست، بلکه در تاریخ و پیشینه ی این کشور ریشه دارد و علاوه بر بریتانیا، ۳۵ درصد از جمعیت کل جهان نیز در کشورهایی همانند ایرلند، ژاپن و برخی از جزایر کارائیب آمریکا از سمت چپ رانندگی می کنند.

احتمالا برایتان جالب است بدانید که در گذشته، همه مردم از سمت چپ رانندگی می کردند. یعنی سیستم حمل و نقل شهری به این صورت آغاز به کار کرده و تا سال ها به همین منوال ادامه داشت. اما در آن زمان، وسیله نقلیه ماشین نبوده و حیوانات چهار پا بوده اند.

در قرون وسطی، شمشیرزنان سوار بر اسب ها از سمت چپ حرکت می کردند زیرا به این طریق می توانستند اسلحه و وسایل دفاعی خود را در دست راست گرفته و راحت تر از آن ها استفاده کنند. بعلاوه، سوار و پیاده شدن از اسب از سمت چپ آسان تر بود و برای سوارکاران مطمئن تر و امن تر این بود که از سمت چپ جاده حرکت کنند تا از مرکز مسیر.

احتمالا این سوال برایتان ایجاد می شود که چرا مردم از حرکت از سمت چپ جاده دست کشیدند؟

در پاسخ باید بگوئیم که این روند در دهه ۱۷۰۰ میلادی رونق یافت؛ هنگامی که کالسکه های بزرگی که توسط اسب های متعدد کشیده می شدند برای انتقال محصولات کشاورزی در کشورهای فرانسه و آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند.

به دلیل وجود نداشتن صندلی برای راننده درون کالسکه، راننده پشت اسبی که در سمت چپ قرار داشت می نشست تا بتواند به راحتی از دست راست خود برای استفاده از شلاق به منظور کنترل اسب ها استفاده کند.

هنگامی که کالسکه چی در سمت چپ می نشست، بقیه گاری ها و کالسکه ها از سمت چپ او حرکت می کردند، بنابراین او باید از سمت راست حرکت می کرد تا راه برای بقیه وسایل باز باشد.

البته دولت انگلستان قانونی مبنی برای حرکت از سمت چپ تصویب کرد تا همگان مجبور به حرکت از سمت یسار باشند. اما کشوری همانند فرانسه، پس از انقلاب و با داشتن رهبر چپ-دست خود یعنی ناپلئون، شهروندانش را مجبور کرد تا از سمت راست جاده ها عبور و مرور کنند.

در میان این تفاوت های قانون رانندگی در دو کشور یاد شده، هر کدام از آن ها برای اعمالِ هر چه بیشتر قدرت خود، کشورهای تحت استعمار خود را مجبور کردند تا از قوانین خودشان پیروی کنند. به همین خاطر است که کشورهایی همانند استرالیا، نیوزیلند و هند که زمانی مستعمره بریتانیا بوده اند در حال حاضر همچنان رانندگی از سمت چپ رواج دارد.

همچنین گفته می شود، هنگامی که هنری فورد در سال ۱۹۰۸ میلادی مدل تی خود را عرضه کرد، صندلی راننده در سمت چپ تعبیه شده بود؛ به این مفهوم که ماشین باید از سمت راست جاده حرکت می کرد.

بر اساس گزارشات نشنال جئوگرافیک نیز این تغییر بر کشورهای زیادی همانند کانادا، ایتالیا و اسپانیا در جهان تاثیر گذاشته و باعث شد تا از دهه ۱۹۲۰ میلادی، رانندگی از سمت راست جاده مرسوم شده و بیشتر کشورهای شرق اروپا به همین روش با وسایل نقلیه خود عبور و مرور کنند.

در اواخر سال ۱۹۶۷ میلادی، سوئدی ها نیز به رانندگی از سمت راست تغییر رویه دادند. اما اهالی بریتانیا همچنان به رانندگی از سمت چپ اصرار دارند و آن را کنار نگذاشته اند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود