۷ اشتباه رایج در گرفتن رژیم های لاغری که متخصصان تغذیه را نیز به دام می اندازد

۷ اشتباه رایج در گرفتن رژیم های لاغری که متخصصان تغذیه را نیز به دام می اندازد

احتمالا شما نیز در میان افرادی قرار دارید که تاکنون حداقل یک بار به رژیم لاغری رو آورده اید. در برخی موارد سختی های فراوانی را در این مسیر متحمل شده اید و خود را از خوردن بسیاری از خوراکی های خوشمزه نیز محروم کردید. اما آنچه شما را از ادامه این روند مایوس کرده، عدم دریافت نتیجه مطلوب از تمام این دشواری هاست.

برای آنکه چالش های ذهنی تان در مورد به کار گرفتن نادرست رژیم لاغری برطرف شود، بخش سلامت روزیاتو اشتباهات رایجی را برای تان آشکار می کند که احتمالا شما هم مرتکب برخی از آنها شده اید. آنچه برای شما برشمرده خواهد شد، بر اساس پژوهش های دانشمندانی است که سال ها در زمینه تغذیه مطالعه کرده اند. موارد را با هم مرور می کنیم و از آنچه تا کنون سهوا مورد غفلت قرار داده بودیم آگاه خواهیم شد.

اعتماد به میزان کالری های دریافتی

1

پروفسور «ماریون نسل»، استادیار تغذیه دانشگاه نیویورک در کتاب اخیر خود به نام «اهمیت کالری»، به این موضوع اشاره می کند که حتی متخصصان تغذیه نیز از میزان دقیق کالری ها آگاه نیستند. در یک پژوهش علمی، که توسط متخصصی به نام «لیزا یونگ» انجام پذیرفت نشان داده شد، میزان کالری تخمین زده فست فودهایی که در آمریکا مورد مصرف مردم قرار می گیرند، گاهی تا ۳۰ درصد از میزان واقعی کالری موجود در این غذاها کمترست. جالب است که در بسیاری از موارد این میزان کالری مورد تایید انجمن تغذیه این کشور نیز است

یکی دیگر از محققان نیز بر این باورست که بسیاری از اعداد اعلام شده نیز تاریخ گذشته و بی اعتبار هستند.

کاهش بیش از اندازه میزان کالری

2

درست است که برای کاهش وزن باید میزان کالری دریافتی بدن را کاهش داد اما اگر این میزان بیش از اندازه کاهش داده شود، سرعت سوخت و ساز بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و سبب بازگشت مجدد وزن از دست داده از رژیم لاغری خواهد شد.

دکتر «سامانتا هلر» می گوید: “زمانی که کالری دریافتی خود را بیش از اندازه کاهش می دهید، بدن را از دریافت مواد مورد نیاز محروم می کنید.” وی توصیه می کند با توجه به سایز، وزن، میزان فعالیت بدنی و سایر عوامل، میزان دریافت کالری روزانه تنظیم گردد.” جامعه پزشکی دریافت کالری کمتر از ۱۲۰۰ را در یک روز به هیچ عنوان توصیه نمی کند.

افتادن در دام توصیه های مرتبط با رژیم های لاغری

6

البته که مصرف سبزیجات خصوصا سبز رنگ، غلات و غذاهای اورگانیک بسیار مفید هستند اما باید بدانیم که حتی در خوردن چنین موادی نیز نباید زیاده روی شود. یکی از متخصصان تغذیه از تجربه خود می گوید: “یک شب به مهمانی دعوت شده بودم و در آنجا تنها دونات های نارگیل مخصوص گیاهخواران سرو می شد. صبح روز بعد به شدت گرسنه شده بودم. من که هیچ وقت ساعت ۱۰ صبح و بعد از رساندن دخترم به مدرسه احساس ضعف نمی کردم مجبور به خوردن یک دسر شدم.”

این تجربه نشان می دهد که حتی متخصصان تغذیه نیز در دام برخی از اشتباهات مرتبط با رژیم های لاغری می افتند.

خجالت کشیدن از خوردن انواع کربوهیدرات

3

اگرچه کاهش مصرف کربوهیدرات به کاهش وزن خواهد انجامید با این حال حذف کامل آن نیز توصیه نمی شود. زمانی که مصرف کربوهیدرات را به طور کامل کنار می گذارید، خود را از دریافت فیبر، ویتامین «ب»، ویتامین «ای»، پروتئین و آنتی اکسیدان محروم می کنید. برای کمک به کاهش وزن خود کافی است میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید.

حذف وعده شام

4

اینکه بتوانید وعده شام را زودتر و ساعاتی قبل از خواب میل کنید، خوب است اما حذف کامل وعده شام باعث می شود که در روز بعد بسیار پرخوری کنید.

اشتباه بزرگ رایج دیگری که بسیاری از افراد انجام می دهند این است که پس از بازگشت به منزل و در پایان یک روز کاری، شام میل می کنند و سپس در مقابل تلویزیون نشسته و شروع به خوردن هله هوله می کنند. توصیه می شود که هرگز مقابل تلویزیون غذا نخورید.

میزان مصرف اشتباه خوراکی ها

5

بسیاری از افراد تصور اشتباهی از میزان مواد غذایی دارند. به عنوان مثال مصرف مرغ، گوشت و ماهی توصیه شده که معادل حدود ۸۵ گرم است، بسیار کمتر از اندازه تصور شماست. یا یک فنجان سریال صبحانه تنها به اندازه مشت دست تان است اما متاسفانه تصور ما از این مقادیر بسیار بیشترست.

در مطالعات اخیر نشان داده شده در رستوران هایی که نور کمتر و موزیک ملایم تری وجود دارد، افراد تا ۱۸ درصد کالری کمتری دریافت می کنند. از طرف دیگر قرار گرفتن در محیط هایی که در آنها هیجان بیشتری وجود دارد و افراد بیشتر با هم صحبت می کنند، احتمال خوردن غذای بیشتری وجود دارد.

مضر بودن انواع چربی ها

7

برخلاف تصور بسیاری، مصرف چربی های مفید، برای سلامت بسیار هم خوب است. توصیه می شود به جای مصرف انواع خوراکی های شیرین، از چربی های مفید استفاده شود. به عنوان مثال به سریال صبحانه خود اندکی آجیل بیافزایید، به جای سس های سالاد از روغن زیتون استفاده کنید و برای وعده شام نیز سالمون گریل شده میل کنید.

اگرچه بسیاری از غذاهای فرآوری شده، چربی کمتری دارند اما در عوض دارای شکر، نمک و سایر مواد تشکیل دهنده مضر دیگر هستند. چنین افزودنی هایی برای بهتر شدن مزه آنها اضافه می شود.

مشغولیت بیش از حد

0

آیا آنقدر سرتان شلوغ است که فرصت ورزش کردن ندارید یا برای درست کردن غذای خانگی، وقت کم می آورید؟ یکی از متخصصان این مشغولیت بیش از اندازه را برای سلامت روان مفید نمی داند. وی از تجربه خود چنین می گوید: “زمانی که توجه کمتری به خودم می کنم و صبح ها برای دویدن به خارج از منزل نمی روم، بعد از چند روز به راحتی چنین تغییری را احساس می کنم. خیلی زود از کوره در می روم و  احساس سستی نیز می کنم. همین امر سبب می شود که تصور کنم باید سالاد بیشتری را در رژیم لاغری خود بگنجانم.”

وی تاکید می کند هر اندازه احساس بهتری داشته باشید، عملکرد بهتری در زندگی فردی و کاری خود خواهید داشت. همیچنین هم خود و هم اعضای خانواده تان، شادتر خواهید بود.

منبع: rd
بدون نظر

ورود