از «تپه های آهن ربایی» تا «آبشار خون»؛ ۸ شگفتی سیاره زمین که دانشمندان از توجیه دقیق آنها عاجزند

از «تپه های آهن ربایی» تا «آبشار خون»؛ ۸ شگفتی سیاره زمین که دانشمندان از توجیه دقیق آنها عاجزند

سیاره ما، سرشار از پدیده های شگفت انگیزی است که صرفاً نگاه کردن به آنها ذهن آدمی را تا مدت ها به خود مشغول می کند.

در هر گوشه و کنار این کره خاکی با پدیده هایی مواجه هستیم که برخی از آنها توجیه پذیر و برخی دیگر فراتر از قوه ادراک آدمی به نظر می رسند. جاذبه های گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ جاذبه هایی که گاه منشاء طبیعی و گاه منشاء مصنوعی و انسانی دارند. این جاذبه ها به یک نقطه خاص جغرافیایی تعلق ندارند و در سر تا سر دنیا پراکنده اند. شاید شهر محل سکونت شما نیز از این جاذبه ها بی بهره نباشد.

در این بخش، قصد داریم شما را با ۸ مورد از شگفتی های جهان که هنوز دانشمندان برای توجیه دقیق آنها به اتفاق نظر نرسیده اند، آشنا سازیم. با ما همراه باشید:

۸- تپه های آهن ربایی، هندوستان

1

در کشور هندوستان منطقه ای وجود دارد که اگر شما اتومبیل خود را در شیب سربالایی آن پارک کنید (در حالت خلاص)، در کمال تعجب، خودروی شما به سمت بالا (خلاف شیب) حرکت می کند. گفته می شود نیرویی ناشناخته خودرو را به سمت بالا هدایت می کند. هنوز هیچ توجیه منطقی برای این پدیده پیدا نشده است اما برخی علت آن را خطای انسانی در تشخیص جهت شیب و توهم ناشی از آن می دانند.

۷- دولمِن ها (واقع در الجزایر، کره جنوبی، چین، هندوستان، اسپانیا، پرتغال، ایرلند، فلسطین اشغالی، منطقه اسکاندیناوی و روسیه)

2

«دولمِن» ها یا «سنگ-میز» ها اماکنی هستند که با تعدادی تخته سنگ بسیار بزرگ احاطه شده اند. باستان شناسان بر این باورند که این مکان ها آرامگاه کاهنان و روحانیان دوران کهن هستند. نکته عجیب پیرامون دولمن ها این است که معمولاً عملکرد ساعت ها و تجهیزات مکانیکی در حوالی این سازه ها با اختلال مواجه می شود.

۶- آبشاری که در دل خود شعله ای ابدی نهفته دارد، ایالات متحده آمریکا

3

در کشور آمریکا، آبشاری عجیب وجود دارد که از ماهیتی کاملاً طبیعی برخوردار است. در دل این آبشار، همواره یک شعله بزرگ آتش بر افروخته است. برخی از دانشمندان معتقدند، خروج گازهای طبیعی از شکاف های موجود در دل کوه، علت اشتعال همیشگی شعله است. یک باور عامیانه حکایت از آن دارد که اگر شعله به صورت اتفاقی خاموش شود و فردی رهگذر مجدد آن را بر افروزد، شخص مذکور سعادتمند خواهد شد.

۵- قلعه فرانگوکاستلو، یونان

4

جزیره «کرِت» واقع در یونان را منطقه ای می دانند که در آن به صورت مستند، رؤیت یک سراب واقعی به ثبت رسیده است. هر ساله، در اواخر ماه مِی، در این جزیره سایه هایی متعلق به یک لشکر از سربازان پیاده و سواره مشاهده می شود که از معبد «آگیوس چارالامبوس» به سمت قلعه «فرانگوکاستلو» در حال حرکتند.

رؤیت پدیده مذکور، معمولاً در صبح زود، هنگامی که دریا آرام و رطوبت بالاست اتفاق می افتد و به مدت ۱۰ دقیقه ادامه می یابد. طبق اسناد تاریخی، یک بار که سربازان آلمانی این منطقه را تحت تصرف خود در آورده بودند، با مشاهده سراب، به شدت هراسان شده و به روی سربازان وهم آلود آتش گشوده اند.

۴- سردابه های چِک، جمهوری چِک

5

در سال ۱۹۹۶ میلادی، از دل «سردابه های چِک»، به طور اعجاب انگیز صدای ساز شنیده شد. این پدیده پس از حضور دانشمندان و تأیید ماجرا، ثبت رسمی شد و در تاریخ ماندگار گشت.

سردابه مورد بحث، دالانی در اعماق ۳۰ متری زمین است. با بررسی دقیق سردابه، هیچ دخمه ای پیدا نشد که قابلیت گنجایش یک ساز بزرگ (که صدای آن از همه جا شنیده شود) را داشته باشد. دانشمندان، حتی شاهدان عینی (یا بهتر است بگوییم «مستمعان حاضر») را مورد واکاوی روانی قرار دادند تا فرضیه توهم دسته جمعی را بررسی کنند اما نتیجه منفی بود.

از دیگر شگفتی های این سردابه، معبری موسوم به «راهروی درخشان» بود. این راهرو که ظاهری کاملاً معمولی داشت، ناگهان شروع به تابش پرتوهایی به رنگ نارنجی متمایل به قرمز می نمود. جالب است که دانشمندان، پس از بررسی های دقیق، فرضیه «درخشش نور به خاطر مواد فسفردار» را به کلی رد کردند چون هیچ نشانه ای از فسفر در راهرو دیده نشد.

۳- جنگل سنگی، چین

6

جنگل سنگی را شاید بتوان بزرگترین اِعجاب کشور چین محسوب کرد. عمر این جنگل را ۲۰۰ میلیون سال تخمین می زنند. گفته می شود، میلیون ها سال پیش، در آن منطقه دریایی وجود داشته که باعث شکل گیری صخره های عظیم الجثه آهکی شده است. روی هم رفته، تحولات زمین شناسی را عامل شکل گیری شمایل عجیب این صخره ها می دانند.

اما موارد فوق، تمامی شگفتی این منطقه نیست. در بخش زیرزمینی این جنگل، غاری موسوم به «کوئیفِنگ» وجود دارد که بسیار اعجاب برانگیز است: «در این غار رودی جریان دارد که هر ۳۰ دقیقه یک بار در آن گرداب پدید می آید. گرداب مذکور دقایقی تداوم دارد و سپس بدون دلیل مشخص محو می گردد».

۲- رودخانه پنج رنگ، کلمبیا

7

در کشور کلمبیا، رودخانه ای واقع است که در بخش اعظمی از سال حالت کاملاً طبیعی دارد اما در تابستان به یکباره شکل یک فرش رنگارنگ به خود می گیرد. در این مواقع، آب رودخانه آمیخته به رنگ های قرمز، صورتی، آبی، سبز و زرد دیده می شود.

برخی از دانشمندان، علت این پدیده را وجود انواع خاصی از گیاهان می دانند که در بستر رودخانه حیات دارند. بر اساس افسانه ها، در زیر بخش آبشارگون این رودخانه گنجی موسوم به «لا موخانا» نهفته است («لاموخانا» به معنای «مادر آب» است).

آبشار خون، قطب جنوب

8

در قطب جنوب، آبشاری به رنگ قرمز خونی وجود دارد که حتی در دمای «منفی ۱۰ درجه سانتیگراد» هم منجمد نمی شود. آب این یخسار را سردترین آب جاری به شکل مایع در دنیا می دانند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد، پس از انجام تحقیقات گسترده اعلام داشتند، دلیل احتمالی پیدایش «سرچشمه خون»، وجود مجموعه ای از میکروب های نسبتاً ناشناخته و شگفت انگیز است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • علی اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۶

    ” این جنگل، نخستین بار، ۲۰۰ میلیون سال پیش کشف شد”
    دویست میلیون سال پیش انسانی روی کره زمین وجود داشته که این جنگل رو کشف کنه؟؟؟!!!

  • heydar اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۶

    داداش منظورش فژایا بوده خوتتو ناراحت نچن بیا بشین پا منگل ۴۰۰میلیون هم قبول میکنی??

  • Hesam اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۶

    کوهی در خوزستان وجود داره که دقیقا مشابه تعریف «تپه‌های آهن‌ربایی» بالا هست و زمانی که ماشین رو در سراشیبی در حالت خلاص میزاری ماشین به سمت بالا میره!!!

  • arya اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۶

    چرا منبع نمیذارین؟