سوءمصرف کافئین به ایست قلبی و مرگ یک نوجوان ۱۶ ساله آمریکایی منجر شد

سوءمصرف کافئین به ایست قلبی و مرگ یک نوجوان ۱۶ ساله آمریکایی منجر شد

دیروز یک پسر ۱۶ ساله آمریکایی در یکی از مدارس کارولینای جنوبی در اثر حمله قلبی درگذشت. پزشک قانونی دلیل مرگ این نوجوان را مصرف بیش از حد کافئین اعلام کرده است.

داستان از این قرار بوده که «دیویس کرایپ» یک قوطی بزرگ Mountain Dew (نوشابه کافئین دار)، یک لیوان بزرگ لاته ی مک‌دونالد و یک قوطی نوشابه انرژی زا نوشیده و دو ساعت بعد، دچار ایست قلبی شده است.

مصرف این حجم زیاد از کافئین در دوره زمانی بسیار کوتاه موجب ایجاد نوعی اختلال به نام آریتمی قلبی به مفهوم غیر طبیعی بودن تپش های قلب می شود که در نتیجه آن ممکن است فرد دچار حمله قلبی شده و جانش را از دست بدهد.

پزشک قانونی «ریچلند کانتی» به نام «گری واتز» پس از این کالبدشکافی، توجه مردم را به خطرات نوشیدن مقادیر زیادی کافئین جلب کرده و بیان داشته که سرعت و پشت سر هم نوشیدن چندین نوشیدنی کافئین دار و قوی، دلیل اصلی این مرگ بوده.

ممکن است فردی دیگر همین مقدار کافئین را در فواصل زمانی طولانی تر مصرف نموده و هیچ مشکلی برای وی پیش نیاید. اما مصرف کافئین به مقدار زیاد و در فاصله زمانی کوتاه که امکان هضم آن را به بدن نمی دهد، می تواند موجب از کار افتادن قلب و در نتیجه مرگ فرد شود.

بد نیست اشاره کنیم که بر اساس گزارشات علمی، بزرگسالان مجاز هستند در هر روز ۴۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند که برابر با ۴ فنجان قهوه در یک روز است. رعایت این استاندارد مصرفی کافئین، فرد را از بروز هر گونه خطر ناشی از مصرف این ماده دور نگه می دارد.

تحقیقات صورت گرفته در مورد نوجوان یاد شده نشان می دهند که او پیش از سکته، زیر ۵۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کرده. اما باید گفت که کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی ها در برندهای مختلف با هم فرق دارد. به طور مثال، نوشابه ی انرژی زای «اترنال انرژی» حاوی ۴۲۲ میلی گرم کافئین (بیشتر از حد استاندارد) است.

بعلاوه، بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله علوم پزشکی در سال ۲۰۱۵، این نوشیدنی ها موجب عارضه ای موسوم به «مستی کافئین» هم می شوند. نشانه های آن نیز شامل بی خوابی، اضطراب، التهاب دستگاه گوارش، انقباض عضلات، خستگی و بی قراری است.

در آخر هم پدر نوجوان درگذشته از والدین درخواست نموده تا به خوراکی های مصرفی توسط فرزندان خود توجه بیشتری نشان داده و مراقب سلامت کودکان خود باشند.

منبع: independent
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود