مجموعه تصاویری خیره کننده از تولید انرژی پاک در بیابان های ایالت کالیفرنیا

مجموعه تصاویری خیره کننده از تولید انرژی پاک در بیابان های ایالت کالیفرنیا

تاسیسات تامین انرژی از نور خورشید در مقیاس بزرگ اخیراً در نقاطی از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. این تاسیسات نور خورشید را روی یک لوله ی نفت متمرکز می کنند و وقتی که نفت درون این لوله داغ شد از آن برای جوشاندن آب و تولید انرژی الکتریسیته استفاده می شود. برخی دیگر نیز از انواع این تاسیسات تولید انرژی، مانند تاسیساتی که در صحرای نوادا قرار دارند، طوری طراحی شده اند که با استفاده از تعداد زیادی آینه نور خورشید را روی یک برج مرکزی متمرکز می کنند که در داخل آن نمک ذوب شده نیروی لازم برای ژنراتور را تولید خواهد کرد.

وقتی که این تاسیسات (اعم از تاسیسات خورشیدی یا توربین های بادی) را از فاصله ی هزاران پایی از نمای بالا می بینیم بیشتر به قطعاتی هنری شبیه هستند تا تجهیزاتی برای تولید انرژی. نکته ی اصلی این است که تولید انرژی از طریق گرمای خورشید و نیروی باد در حال تقویت شدن بوده و می توان از این انرژی های تجدید پذیر و بدون آلودگی در مقیاس گسترده استفاده نمود. هر ساله با افزایش مشوق های دولتی، تغییر سیاست های عمومی و پیشرفت های فناوری استفاده از این انرژی ها را برای افراد و موسسات جذاب تر از قبل می کند به طوری که در سال گذشته و تنها در ایالات متحده صنعت تولید انرژی از خورشید تعداد بیشتری از افراد را نسبت به صنایع تولید انرژی از زغال سنگ، نفت و گاز دارای شغل کرده بود.

db95bf59271fa34c197a03fd070b5934-w700

برخی بر این باورند که این میزان تولید انرژی بسیار کم بوده و نمی تواند زمین را از آثار مخرب سوخت های فسیلی نجات دهد. با این وجود همه ی دانشمندان بر سر این موضوع توافق دارند که زمین امروزی، بیش از هر زمان دیگری، به انرژی های پاک نیاز دارد زیرا تنها دی اکسید کربن تولید شده در کشورهای غربی سالانه بیش از ۳۲۳ فوت مربع از یخ های قطب شمال را ذوب می کند که خود باعث بالا آمدن سطح آب دریاها و تغییرات شدید آب و هوایی در سراسر جهان خواهد شد.

تغییر گرایش از سمت انرژی های فسیلی به سمت انرژی های پاک و تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی بهترین راه ممکن برای مقابله با این شرایط است.

جیسن تئودوروف یک ویولون زن و استاد موسیقی دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو و اهل بلغارستان است. همچنین او یک خلبان و عضو تیمی از نشنال جئوگرافیک است که همواره تصاویری که از درون هواپیمای چهار نفره ی خود گرفته را در اختیار این نهاد قرار می دهد. وی به عنوان یک موسیقیدان با خنده در این باره می گوید:” در اوایل دوران جوانی من سخت تلاش می کردم که کاری پیدا کنم. از این رو با خودم فکر کردم اگر خلبان بشوم چه؟ بعد خلبان شدم و به گذشته نگاه نمی کنم”.

9516494_oil_waste.adapt.1900.1-w700

وی در سفرهای خود مناظر بسیار امیدبخشی مانند توربین های بادی و تاسیسات تولید انرژی از نور خورشید را دیده و تصاویری از آن ها را ثبت نموده است. با این وجود وی از آسمان شاهد مناظر ناخوشایندی مانند مراکز از بین بردن انباشته های سمی کارخانه ها، حوضچه هایی پر از نفت و زباله های مایع و جامد سمی نیز بوده که برای او بسیار ناراحت کننده بوده اند. در ادامه تعدادی از تصاویر دلگرم کننده ای که وی در طول سفرهای هوایی خود گرفته است را به شما نشان خواهیم داد.

8330628_shapes_and_textures.ngsversion.1490241671060.adapt.676.1-w700
ردیفی از توربین های بادی که در کالیفرنیا نصب شده اند. مسئولان این ایالت قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد انرژی مصرفی این ایالات را از انرژی های تجدیدپذیر تولید کنند.
9756807_lines_and_patterns.ngsversion.1490241666470.adapt.676.1-w700
طول پره های (معمولا ۳ عدد) تیغی شکل این توربین ها ممکن است تا ۷۰ متر نیز برسد. این پره ها در نتیجه ی وزش باد به حرکت درآمده و محورهایی که به یک ژنراتور وصل هستند را می چرخانند و در نتیجه انرژی الکتریسیته تولید می شود. برخی از منتقدان این توربین های بادی ادعا می کنند که پره های تیز این توربین ها خطری جدی برای پرندگان محسوب می شوند اما در واقع این توربین ها در مقایسه با ماشین ها، خطوط تولید برق و ساختمان های بلند خطر بسیار کمتری برای پرندگان و خفاش ها دارند.
9844368_Awesome_view.ngsversion.1489013998060.adapt.676.1-w700
توربین های بادی و صفحات خورشیدی در بیابان موجاوه در کالیفرنیا انرژی پاک تجدیدپذیری را تولید می کنند. تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۵۰ درصد انرژی مصرفی ایالات کالیفرنیا باید توسط این صفحات خورشیدی و توربین های بادی تولید شود.
7148005_The_Future_of_Solar_Energy.ngsversion.1488487788319.adapt.676.1-w700
تاسیسات «نوادا سولار وان» یک پروژه ی بزرگ به مساحت ۴۰۰ هکتار است که در بیابان های داغ و خشک جنوب لاس وگاس ساخته شده که در آن از ۷۶۰ سطح متمرکز کننده ی شلجمی شکل و ۱۸۲.۰۰۰ آینه که نور خورشید را روی بیش از ۱۸.۲۴۰ لوله ی دریافت کننده متمرکز می کنند استفاده می شود. هر ساله این تاسیسات از ورود مقدار زیادی دی اکسید کربن به جو جلوگیری می کنند که به اندازه ی خارج کردن بیش از ۲۰.۰۰۰ خودرو از جاده ها خواهد بود.
9918338_patterns_from_above.ngsversion.1490241676793.adapt.676.1-w700
ردیف های لوله ای در تاسیسات تولید انرژی از نور خورشید در کالیفرنیا. تیم لوله های فولادی سفارشی معمولا در صنعت نفت و گاز آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گرفتند. در ایالات متحده بیش از ۲.۵ میلیون مایل خطوط لوله نفتی وجود دارد.
6194835_feel_the_energy.ngsversion.1490241677943.adapt.676.1-w700
نمای هوایی مزرعه ی توربین های بادی در غروب شمال کالیفرنای. تا سال ۲۰۵۰ نیروی باد به طور متوسط ۳۵ درصد از انرژی کالیفرنیا و ۳۰ درصد از انرژی مصرفی در کل جهان را تولید خواهد کرد.

منبع: nationalgeographic
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • عرشیا آبان ۱۱, ۱۳۹۹

    چرا پنلا خورشیدی رو دایره ای میچینن؟ چرا مربعی نه؟

    • علیرضا بانشی تیر ۳, ۱۴۰۱

      اونجایی که مربعی میچینن به خاطر این هست که مستقیما به وسیله سلول خورشیدی انرژی خورشیدی تبدیل به برق بشه و بره تو شبکه منتها شب که انرژی خورشیدی نیست برقی هم تو شبکه نمیره . اینها که میبینی دایره ای شکل هست در اصل آینه هست که نئر رئ بازتاب میکنند به یه استئانه بزرگ که مخزن معمولا نمک هست . گرما باعث میشه دمای نمک به بالاتر از ۷۰۰ درجه برسه . در طول شب از این نمک داغ برق تولید میکنند .