حقایقی درباره جواهرات خاندان‎ های سلطنتی سراسر دنیا

حقایقی درباره جواهرات خاندان‎ های سلطنتی سراسر دنیا

زندگی خاندان های سلطنتی همواره مملو از رمز و راز بوده است. و اغلب، جواهرات نقشی کلیدی در زندگی آن ها دارند. برای مثال، الماس تاج پادشاهی می تواند دلیل جنگ میان دو سرزمین باشد. جواهرات سلطنتی می توانند تاریخ را از زاویه ای کمی متفاوت تر به ما نشان دهند.

در اینجا به ۹ مورد از جواهراتی می پردازیم که به افراد خاندان سلطنتی متعلق بودند یا در حال حاضر هستند. هر یک از این جواهرات سرگذشتی جالب و شگفت انگیز دارند.

۱- گل سینه ی یاقوت کبود ملکه ویکتوریا (انگلستان)

 

ملکه ویکتوریا (۱۸۳۹-۱۸۷۶) علاقه ی زیادی به یاقوت کبود داشت. چند روز پیش از ازدواج او با پرنس آلبرت، نامزدش به او گل سینه ای از یاقوت کبود هدیه داد. ویکتوریا آنچنان شیفته ی این گل سینه شد که آن را در مراسم ازدواجش هم استفاده کرد. طبق سنتی قدیمی در بریتانیا، عروس در مراسم ازدواجش باید ۴ چیز به همراه داشته باشد: وسایلی قدیمی، جدید، قرض گرفته شده و آبی رنگ. بنابراین هدیه ی آلبرت تبدیل به آن چیز آبی رنگ در وسایل عروس شد. رنگ آبی نماد وفاداری است، بنابراین به سختی می توان هدیه ای بهتر از آن برای عروسی در نظر گرفت. حالا این گل سینه متعلق به ملکه الیزابت دوم است و او آن را در مراسم های ویژه استفاده می کند.

۲- گردنبند ماری آنتوانت (فرانسه)

 

این گردنبند بسیار زیبا که از فلزات گرانبها و الماس ساخته شده کانون بزرگترین واقعه ی قرن هجدهم است. افراد بسیار نزدیک ملکه این گردنبند را با گرفتن قرض برای او خریداری کردند. ارزش پولی این جواهر رقمی باورنکردنی است. ملکه ادعا می کرد از خرید گردنبند مطلع نبوده اما بسیاری از مردم داستان او را باور نداشتند و مطمئن بودند خرید گردنبند با دستور او انجام شده بود. در حقیقت او خود تصمیم داشت این جواهر را خریداری کند اما این کار را انجام نداد چون قیمت آن بسیار بالا بود.

رازها و توطئه های دوران سلطنت ماری آنتوانت منجر به افزایش آشفتگی های سیاسی در فرانسه شد. این گردنبند هم از عواملی بود که منجر به کاهش شدید محبوبیت ملکه شد.

۳- تاج شکسته ی الیزابت دوم (انگلستان)

 

این تاج الماس نشان که در تصویر بالا بر روی سر ملکه الیزابت دیده می شود، در روز عروسی اش به او داده شد. اما درست پیش از شروع مراسم، آرایشگر ملکه آن را شکست. تاج فوراً برای تعمیر منتقل و خیلی زود به ملکه بازگردانده شد.

۴- تخم مرغ های فابرژه: جواهرات خاندان رومانوف (روسیه)

 

سنت رنگ آمیزی تخم ها برای عید پاک از زمان های قدیم در روسیه وجود داشته است و خاندان سلطنتی هم طبق این سنت عمل می کرد. الکساندر سوم تصمیم گرفت چیز جدیدی به این سنت اضافه کند و همسرش را با یک تخم مرغ جواهر نشان غافلگیر کند. در داخل تخم مرغ مینا کاری شده یک مرغ کوچک وجود داشت که در درون آن هم یک هدیه قرار گرفته بود. این هدیه گردنبندی از یاقوت بود. ملکه شیفته ی هدیه شد و همسرش هر سال در روز عید پاک به او یک تخم مرغ جواهر نشان هدیه می داد. پسر پادشاه نیز این سنت را ادامه داد.

گوستاو فابرژه خالق این تخم مرغ ها بود. با افزایش محبوبیت این سنت، این تخم مرغ ها برای دیگر اعضای خاندان سلطنتی و حتی خاندان های سلطنتی دیگر کشورها هم ساخته شد .

بعد از انقلاب روسیه، بولشویک ها بیشتر تخم مرغ ها را برای تهیه ی پول به فروش رساندند و حالا تنها ۹ عدد از این تخم مرغ ها در روسیه باقی مانده است.

۵- تاج سلطنتی بریتانیا

 

تاج سلطنتی بریتانیا در سال ۱۹۳۷ برای شاه جورج پنجم ساخته شد. این تاج از سنگ های گرانبهای بسیار زیادی ساخته شده، بنابراین تعجبی ندارد که وزن آن بیشتر از ۳ کیلوگرم است.

اما تمام سنگ های تاج در برابر الماس کوه نور ارزشی ندارند. این الماس در مرکز تاج قرار گرفته است. این سنگ احتمالا  مشهورترین الماس دنیا است. الماس کوه نور بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و از هند آمده است. این جواهر هرگز خریداری نشده بلکه با توسل به زور از مالکی به مالک دیگر رسیده است. در سال ۱۸۴۹، بعد از آنکه هند تحت استعمار بریتانیا درآمد، الماس کوه نور به دست ملکه ویکتوریا رسید.

بعد از استقلال هند، دولت هند از انگستان درخواست کرد گنجینه ی ملی آن ها را بازگرداند، اما دولت انگلیس اعلام کرد این کار عملی نیست.

۶- تاج عروسی کیت میدلتون (انگلستان)

 

تاج الماس نشانی که کیت میدلتون در مراسم عروسی اش بر سر داشت قدمت زیادی ندارد. جورج پنجم این جواهر را خریداری کرد و بعد از آن تاج به الیزابت دوم ارث رسید. این تاج به طور دقیق از ۸۸۸ الماس ساخته شده است.

الیزابت دوم خود هرگز از این تاج استفاده نکرد اما اغلب آن را به دیگران قرض داده است. خواهر و دختر ملکه هم بارها از این تاج استفاده کرده اند. و در نهایت در سال ۲۰۱۱ کیت میدلتون همسر پرنس ویلیام در عروسی خود از آن استفاده کرد.

۷- دستبندهای طلای پرنسس های دانمارک

 

در خاندان سلطنتی دانمارک سنت غیر معمولی وجود دارد. تمام پرنسس ها در روز تولد ۵ سالگی خود یک دستبند طلا هدیه می گیرند. این سنت به زمان ملکه اینگرید بر می گردد. مادر اینگرد در روز تولد ۵ سالگی دخترش به او یک دستبند طلا هدیه می دهد اما کمی پس از آن مادر اینگرید از دنیا می رود. پرنسس جوان آنچنان به این هدیه علاقه داشت که سال ها بعد زمانی که خود صاحب دختر شد تصمیم  گرفت چنین هدیه ای را به دخترش بدهد و آن را تبدیل به یک سنت کند. از آن زمان تمامی دختران خاندان سلطنتی دانمارک این هدیه را دریافت می کنند.

۸- تاج زمردین ملکه رانیا (اردن)

 

رانیا ملکه ی اردن اولین زنی بود که قوانین را به چالش کشید و انقلابی فرهنگی به وجود آورد. او نقش زیادی در اصلاحات بسیار مهم صورت گرفته در خصوص حقوق زنان مثل حق رأی و حق رانندگی آن ها داشت.

ملکه رانیا هر بار که در برابر انظار عمومی ظاهر می شود ظاهری بی عیب و نقص دارد. به علاوه «شنل»، «دیور» و «ایوسن لورن» از برندهای محبوب او هستند. ملکه رانیا علیرغم مقامی که دارد، تا مدت زیادی تاج مخصوص به خود نداشت. اما در سال ۲۰۰۰ سر انجام او تاج اختصاصی اش را دریافت کرد که از زمرد های سبز و طلای سیاه ساخته شده است. از آنجایی که این تاج ظاهری شبیه به گیاه پیچک دارد «پیچک زمردین» نام گرفته است.

۹- انگشتر پرنسس دایانا (انگلستان)

 

پرنسس دایانا این انگشتر یاقوت نشان را در زمان نامزدی اش با پرنس چارلز انتخاب کرده بود. این انتخاب غافلگیری بزرگی برای خاندان سلطنتی به ویژه الیزابت دوم بود. این انگشتر به دست جواهرسازی سلطنتی گارارد ساخته شده بود و در آن زمان ۳۸۰۰۰ دلار قیمت داشت. خاندان سلطنتی انتخاب این انگشتر را وحشتناک می دانست چون هر کسی استطاعت مالی خرید آن را داشت!

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود