عکاسی پرتره؛ چگونه عکس‌های زیباتری بگیریم؟

عکاسی پرتره؛ چگونه عکس‌های زیباتری بگیریم؟

عکاسی پرتره یکی از پرطرفدارترین سبک‌های عکاسی محسوب می‌شود. شاید دلیلش این باشد که در بیشتر موارد، سوژه اصلی انسان و چهره اوست و همین امر موجب می‌شود تا اشخاص از دیدن این‌گونه تصاویر بیشتر لذت ببرند.

البته عکس پرتره لزوما به صورت فرد محدود نمی‌شود و نمونه‌های قدی، خانوادگی، هنری و تبلیغاتی هم دارد که هر کدام سبک و سیاق مخصوص خود را دارند. در پرتره، برای القای مفهومی خاص یا صرفا برای نمایش زیبایی، باید کادربندی، نوردهی و انتخاب زاویه درست داشته باشید. به همین‌خاطر بسیار مهم است که با برخی اصول مقدماتی و پایه در این زمینه آشنا باشید.

برای این منظور از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه این مطلب را از نظر بگذرانید. همراهمان باشید.

نگاه دقیقی به سوژه داشته باشید

این مساله اجتناب ناپذیر است. همه می‌دانیم که باید به سوژه نگاه کنیم تا عکس خوبی از او بگیریم. اما منظور ما نگاه ساده و سطحی نیست. شما باید به ویژگی های فردی سوژه توجه کنید.

اگر می‌خواهید مفهومی خاص را در عکس خود به نمایش بگذارید. باید نگاه درست و تقریبا متفاوت به سوژه داشته باشید و زیبایی های شخصی و منحصربه فرد او را پیدا کنید. منظور از زیبایی، پوست صاف، بینی عمل کرده یا چشم های جذاب و گیرا نیست. بلکه نکته ای است که بتوان با استفاده از آن، با مخاطب ارتباط برقرار کرد.

به ترکیب‌بندی عکس توجه داشته باشید

بسیار مهم است که اصول و قواعد لازم را رعایت کنید. به طور مثال، یکی از این قواعد از پیش تعیین کردن ترکیبات عکس است که شامل تعیین نقطه کانونی، مرکز توجه یا … در عکس است.

در عکاسی پرتره، نخستین نقطه توجه، چشم ها هستند. سعی کنید چشم های سوژه را در مرکز کادر خود قرار دهید. برای این منظور می توانید کادر را به طور ذهنی شبکه بندی کنید. مثلا دو خط عمودی و دو خط افقی روی سوژه بکشید و آن را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید. چهار ضلع مربع مرکزی می تواند بهترین نقطه کانونی عکس باشد.

برای ترکیب بندی درست باید زیاد تمرین کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که گاهی ممکن است قراردادن سوژه در گوشه یا در سمت راست و چپ کادر بیشتر از مرکز، جلب توجه کند. این مساله را باید با تمرین زیاد متوجه شوید و کاملا حسی است.

از فلاش مستقیم استفاده نکنید

نور لامپ های زنون یا ال‌ای‌دی به سوژه و منظره زندگی می بخشند. اما بیشتر مواقع بهتر است از نور طبیعی بهره بگیرید. فلاش مستقیم می تواند فضای عکسی که می خواهید خلق کنید را از بین ببرد.

از لنز تله‌فوتو استفاده کنید

لنز ۱۳۵-۱۰۵ تله‌فوتو گزینه بسیار خوبی است. لنز واید در این مورد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

سادگی تصویر را اولویت خود قرار دهید

پس‌زمینه شلوغ می تواند زیبایی چهره سوژه را از میان ببرد. باید سعی کنید تا حد امکان پس زمینه پرتره خالی باشد. در ضمن، بهتر است تا حد امکان از نورهای طبیعی استفاده کنید و از نورهای مصنوعی همچون فلاش دوربین دوری کنید مگر اینکه مجبور شوید.

بهترین سمت صورت سوژه را انتخاب کنید

سعی کنید از زوایای مختلف به سوژه خود نگاه کنید و تشخیص دهید کدام نیم رخ او زیباتر است. انواع پوزها و حالت ها را روی او امتحان و بهترین آنها را انتخاب کنید.

به لباس سوژه توجه کنید

اگر قرار است پرتره نیمه رسمی از سوژه خود بگیرید، بهتر است در مورد لباس او هم اظهار نظر کنید. رنگ های تیره یا روشن ساده برای این منظور بهترین هستند. طرح های مارپیچ، راه‌راه، چهارخانه و … نگاه مخاطب را منحرف می کنند. رنگ های جیغ نیز روی رنگ پوست سوژه بازتاب دارند. یقه هفت یا گرد و باز بسیار بهتر از یقه های بسته هستند. برای مردان یا زنان پیر، سعی کنید شانه ها را بپوشانید اما در مورد زنان جوان، بهتر است باز و نمایان باشد.

تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید

سوژه خود را در مکانی قرار دهید که نور کاملی از یک سمت به صورت او می تابد. این کار باعث می شود تا چشم های سوژه درخشان تر و جذاب تر به نظر برسد.

همچنین می توانید هنگامی که کنتراست میان بخش تاریک و روشن چهره زیاد است، از بازتاب دهنده در سمت سایه نیز استفاده کنید. بازتاب دهنده وسیله عجیبی نیست. می توانید با یک تکه فویل آلومینیومی روی مقوای محکم این صفحه را بسازید تا همچون آینه نور را روی بخش تاریک صورت منعکس کند.

از پرسپکتیو بهره بگیرید

در عکاسی پرتره بیشتر مواقع طوری کادر بسته می شود که هم قد چشم های سوژه باشد. اما با بازی با دوربین و تغییر زاویه می توان پرسپکتیو زیبا و استعاری به عکس بخشید. به طور مثال، از بالا یا از پایین از سوژه عکس بگیرید تا درک و تعبیر بیننده را تغییر دهید. البته این کار باید به گونه ای انجام شود که به زیبایی عکس لطمه ای وارد نکند.

از سوژه بخواهد بنشیند

این باعث می شود تا خود سوژه راحت و ریلکس باشد و شما هم با آسودگی خاطر از زوایای مختلف از او عکاسی کنید.

به چشم ها توجه داشته باشید

تماس مستقیم با چشمان سوژه تاثیر شگرفی در گیرایی عکس دارد. اینکه از سوژه بخواهید به عکس خیره شود می تواند نوعی حس ارتباط با بیننده برقرار کند که به جذابیت عکس می افزاید. البته، نگاه کردن به چیزی غیر از لنز دوربین نیز باعث رمزآلود شدن عکس و جذب مخاطب می شود.

همچنین می توانید از سوژه بخواهید تا به نقطه ای که در کادر موجود است نگاه کند تا راوی داستانی از طریق عکس باشید.

شخص را مورد خطاب قرار دهید

در عکاسی پرتره، شما کمترین حرکت و شیفت موقعیت را دارید. اما می توانید با عکاسی از بالا باعث شوید تا چشم ها بازتر شوند و نمایی از شانه را نیز در کادر بیاورید و تا حد امکان چانه را مثلا زیر شانه (در حالت خوابیده) مخفی کنید.

برخی از چهره ها با لبخند زیبا می شوند و برخی دیگر خیر. به این نکته حتما توجه کنید.  لازم نیست همه سوژه ها لبخند بزنند تا شما عکسی زیبا از آنها داشته باشید. هنگامی که سوژه غرق در تفکرات خود است نیز می توان عکس زیبایی خلق کرد.

به صورت عمودی عکس بگیرید

دوربین را بچرخانید و به صورت عمودی از او عکس بگیرید. عکس پرتره اصولا شامل سر، گردن و گاهی دست است. بنابراین، در حالت عمودی هم می توان بهترین عکس را از سوژه ثبت کرد. عکس های افقی از اطراف فضای زیادی دارند و ممکن است مسایل دور و اطراف باشند که نگاه مخاطب را به سمت خود جذب کنند.

اگر دست ها در کادر هستند، به زیبایی از آنها بهره بگیرید

دست ها اصولا در عکس زیبا دیده نمی شوند. مشت گره کرده که اصلا خوب نیست حداقل اجازه دهید دست آزادانه روی زانو یا ران قرار بگیرد. اگر بعد از گرفتن عکس متوجه شدید باعث نازیبایی عکس شده است، آن را با فتوشاپ کراپ کنید.

تنظیم نور مهم است

تنظیم نور روی سوژه اهمیت بالایی دارد. با نور می توان سیاه‌رخ، نور زمینه و نور کجتاب تنظیم کرد تا فضای عکس تغییر کند. با این کار می توان نقاطی از عکس را مخفی و مواردی را بولد کرد.

منبع: picturecorrect
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود