راز خم شدن های مایکل جکسون و به چالش کشیدن جاذبه زمین چه بود؟

راز خم شدن های مایکل جکسون و به چالش کشیدن جاذبه زمین چه بود؟

دستاوردهای مایکل جکسون در دنیای موسیقی دست نیافتنی و افسانه ای هستند: وی اولین هنرمندی بود که در یک شب ۸ جایزه گرمی را به خانه برد و اولین خواننده ای بود که در عرض یک هفته بیش از یک میلیون آهنگ او به صورت دیجیتال به فروش رفت. تاثیر مایکل جکسون بر دنیای رقص نیز غیرقابل انکار است. طرفداران او در سراسر جهان همواره سعی داشته اند که حرکات خاص رقص او به خصوص رقص ویژه و انحصاری او با نام «مون واک» (moonwalk) را تقلید کنند که با درجات متفاوتی از موفقیت همراه بوده است. اگر چه وی حرکات بی نظیر و فوق العاده ای هنگام اجرای برنامه داشت اما یکی از حرکات خاص او تمامی جهانیان را حیرت زده کرد: حرکت خم شدن بیش از حد معمولی که قانون جاذبه را به سخره گرفته و او اولین بار این حرکت را در یک موزیک ویدیو با نام «Smooth Criminal» در سال ۱۹۸۸ به دنیا معرفی کرد.

مایکل جکسون

در یکی از لحظات این موزیک ویدیو، مایکل جکسون و تعدادی از رقصنده های همراه او خم شده و میزان این خم شدگی حدود ۴۵ درجه است در حالی که کمر آن ها راست بوده و پاهایشان به صورت صاف به زمین چسبیده است و بعد از مکثی کوتاه، ظاهراً بدون هیچ تلاش و مشکلی به حالت عادی باز می گردند. کاملاً مشخص است که قرار گرفتن حتی در زاویه ۳۰ درجه ای نیز با چنین روشی باعث زمین خوردن فرد و در واقع برخورد صورت او با زمین خواهیم بود اما چگونه مایکل جکسون و همراهانش توانستند چنین حرکت خارق العاده ای انجام دهند؟! یک جراح اعصاب و از طرفداران قدیمی مایکل جکسون به نام دکتر نیشانت یاگنیک در مرکز تحقیقاتی و آموزشی چاندیگار در هند در این باره چنین می گوید:” او قانون جاذبه را به سخره گرفته بود”.

مایکل جکسون

یکی از همکاران او به نام دکتر مانجول تریپاتی در این باره چنین می گوید:” شما می توانید ۲۵ تا ۳۰ درجه به سمت جلو خم شوید و بعد از آن با صورت به زمین خواهید افتاد. من سعی کردم این کار را انجام دهم و روی زمین افتادم”. یاگنیک و تریپاتی که از حرکت خارق العاده و ظاهراً فراانسانی مایکل جکسون تحت تاثیر قرار گرفته بودند تحقیقات در مورد این که چگونه وی توانسته چنین کاری را بکند شروع کردند. آن ها به همراه همکارانشان تحقیقاتی از دیدگاه جراحان مغز و اعصاب در این مورد را روز گذشته منتشر کردند. وقتی که بدن انسان به سمت جلو خم می شود و پشت در حالت کاملاً صاف قرار دارد، ماهیچه هایی که در امتداد ستون فقرات  قرار دارند مانند کابل عمل کرده و نقش حمایتی و نگهدارنده را برای بدن ایفا می کنند.

اما وقتی که تمرکز خم شدن روی مچ پاها می افتد، این ماهیچه ها مرکز اصلی تحمل این وزن و فشار نیستند و نمی توانند آن حمایتی که باید را از بدن در این حالت داشته باشند. بدین ترتیب فشار در چنین حالتی بیشتر بر روی تاندون آشیل و ماهیچه ساق پا متمرکز بوده که برای چنین نقشی ساخته نشده اند. آن ها در تحقیقات خود به این شرح چنین شرایطی را توصیف کرده اند:” این موضوع امکان خم شدن با کمک مفاصل مچ پا را در حالت صاف ماندن کمر در زاویه بسیار محدودی میسر می سازد، جز این که مایکل جکسون باشید. برخی از رقصنده های بسیار آموزش دیده و باتجربه که مرکز ثقل بدن قدرتمندی دارند می توانند حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درجه در چنین حرکتی به سمت جلو خم شوند”.

مایکل جکسون

اگر چه مایکل جکسون از لحاظ آمادگی جسمانی و انعطاف بدنی در شرایط خارق العاده ای قرار داشت اما حتی او نیز بدون کمک یک عامل خارجی نمی توانست چنین حرکت فراانسانی را انجام دهد. از این رو او و تیمش یک کفش بسیار خاص طراحی کردند که در طول خم شده او را روی پاهایش نگه می داشت و به زمین وصل می کرد. این اختراع که در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۳ به ثبت رسید، دارای یک شکاف ویژه و خاص در پاشنه خود بود که می توانست بدون این که امکان باز شدن و در رفتن داشته باشد با یک مانع (مانند میخ) که از سطح زمین بیرون زده باشد چفت شده و تنها با جلو کشیدن پای شخصی که این کفش را به پا داشت، با مانع درگیر شده و مانع از افتادن او می شد.

تریپاتی در این باره می گوید:” ایده بسیار خلاقانه ای از جانب او بوده است زیرا حتی با داشتن چنین کفشی نیز من نمی توانم در زاویه ای ۴۵ درجه این کار را انجام دهم. باید مرکز ثقل بدنتان بسیار قوی باشد و این قدرت در مایکل جکسون و تاندون آشیل او وجود داشت”. یاگنیک نیز با این موضوع موافق بوده و می گوید:”افراد معمولی، حتی با داشتن این کفش، نیز احتمالاً قادر به انجام این کار نخواهند بود. تمرین بسیار زیادی لازم است تا ماهیچه های مرکز ثقل بدن، ماهیچه های شکمی و ماهیچه های ستون فقرات را طوری آماده کرد که بتوان این حرکت را انجام داد”.

مایکل جکسون

یک فیزیوتراپیست اهل آتلانتا به نام دکتر خوزه گارسیا کورادا بر این باور است که نه تنها افراد برای انجام دادن چنین حرکتی به تمرینات بسیار سخت نیاز دارند بلکه در صورتی که زمین بخورند ممکن است با آسیب های جدی مواجه شوند. وی در این باره چنین می گوید:” اگر تعادل مرکزی بدن را در هنگام چنین خم شدنی از دست داده و نتوانید با دست مانع از برخورد مستقیم خود با زمین را بگیرید امکان خرد شدن فک شما زیاد است. چنین زمین خوردنی فشار زیادی به گردن وارد کرده و می تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی به ستون فقرات شود. در چنین حالتی بخش زیادی از وزن بدن خود را با ماهیچه هایی تحمل می کنید که معمولاً در حالت نرمال از آن ها چنین استفاده ای ندارید. با این کار دچار کشیدگی شدید در عضلات و تاندون های پشت و پا خواهید شد”.

مایکل جکسون

بسیاری از کسانی که این حرکت مایکل جکسون و همراهانش را در این موزیک ویدیو و کنسرت های دیگرش دیده اند اطلاعی از این ترفند ندارند و برای آن ها چنین حرکتی از جانب مایکل جکسون یک کار معجزه آسا بوده است. البته تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه حرکات رقصی که بانی آن ها مایکل جکسون بوده صورت گرفته است که نشان می دهد سبک های انجام حرکات موزون جدیدی با الهام از حرکات مایکل جکسون شکل گرفته اند.

همچنین مطالعات نشان داده افرادی که به این حرکات موزون می پردازند معمولاً دچار آسیب هایی می شوند که بیشتر در نواحی کمر، ستون فقرات، شانه و گردن است. در ویدیوهایی که در این مطلب آمده می توانید هم شاهد رقص مشهور مایکل جکسون بوده و هم ترفند و حقه ای که وی برای این کار به کار می برد را مشاهده نمایید.

ناکجا آباد؛ نگاهی به ملک باشکوه و رویایی مایکل جکسون که قرار است با قیمت ۲۵۵ میلیارد تومان به فروش برسد

ادعای جدید دختر مایکل جکسون؛ پدرم به قتل رسیده

مایکل جکسون با ۸۲۵ میلیون دلار درآمد، در صدر پولساز ترین مردگان جهان قرار گرفت

۷ اسطوره موسیقی جهان که همچنان پس از مرگ هم کنسرت برگزار می کنند

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • امید بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

    آیا مایکل جکسون تکرار خواهد شد؟ این‌چندان مهم نیست !!!
    زمانی که مایکل جکسون اینگونه بود مهمه و این هرگز تکرار نخواهد شد دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی برای من هم تکرار نخواهد شد یادش بخیر !!!